En edusta ylläpitoa, mutta 3D-tulostukselle on jo olemassa oma viestiketju Valmistustekniikka ja työvälineet -osion alla nimellä 3D-tulostimet ja 3D-tulostus. Siellä on käsitelty tällä hetkellä kaikkea 3D-tulostukseen liittyvää.
Oletan, että jos keskustelu 3D-tulostuksesta tällä foorumilla laajenee, niin Valmistustekniikka- ja työvälineet -osioon voidaan kyllä tehdä uusia viestiketjuja, jolloin 3D-tulostuksen eri osa-alueita voidaan käsitellä eri ketjuissa. Kyseisessä osiossa on jo nyt esim. valamiseen liittyvää keskustelua useampaan ketjuun jaettuna, joten samalla periaatteella 3D-tulostuksestakin siellä voinee keskustella.
Tämän ketjun teemaa sivuten olisin yleisesti kiinnostunut kysymään foorumilaisilta, että mitä parannuksia tälle sivustolle toivottaisiin, että keskustelu foorumilla vilkastuisi? Olen tässä vuosien varrella laittanut merkille, että Ostetaan- ja Myydään-ilmoitukset poislukien tälle foorumille kirjoitetaan enää hyvin harvakseltaan. Veturitalli.Fi on vapaasti kaikkien netinkäyttäjien luettavissa eikä sivuston käyttäjistä kerätä kaupallisen sosiaalisen median tavoin kaiken maailman henkilötietoja eteenpäin myytäväksi. Toivoisin siksi, että Hermannin vapaaehtoisvoimin ylläpitämä pienoisrautatiefoorumi jatkaisi olemassaoloa myös tulevaisuudessa, eikä kuihtuisi pois vähäisen käytön johdosta.
Olen itse tietoinen, että kuvaliitteiden lisääminen tälle foorumille tuottaa ongelmia useille käyttäjille, kun kuvan pitää olla ennen liitteeksi lataamista maksimissaan tietyn kokoinen sekä pikseleinä että kilotavuina. Lisäksi jotkin kamerat ja älypuhelimet saattavat tunkea kuvatiedostoon jotain metadataa, jota tämän foorumin softa ei (tällä hetkellä) ymmärrä. Olen vuosien varrella avustanut useampaa kirjoittajaa kuvaliitteiden muokkausten kanssa, jotta kirjoittajat ovat voineet liittää niitä kirjoituksiinsa. Kuvaliitteiden lisäämisestä pitäisi ainakin tehdä helpompaa. Saisiko foorumiin tältä osin päivitystä?
Olisiko muilla jäsenillä mietteitä ja parannusehdotuksia Veturitallin kehittämiseksi? Veturitallia ja sosiaalista mediaa vertailtiin alkuvuodesta eräässä viestiketjussa off topicina, mutta tässä olisi nyt hyvä ketju käydä asiaa monipuolisemmin läpi. Kyseisessä ketjussa Veturitallin vahvuudeksi nostettiin aiheiden jaottelu omiksi viestiketjuikseen, jonka ansiosta foorumille kerätty tieto on helpommin löydettävissä sivustoa selailemalla tai hakemalla. Myös Veturitallin keskustelujen sisältö koettiin keskimäärin arvokkaammaksi kuin sosiaalisen median harrastajaryhmien sisältö.
Edit 9.5.2024: viitattu viesti lisätty lainauksena ketjun siirron johdosta.