Harlu 1939

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Parisen vuotta hallussani ollut Harlu 1939 rata kaipaa pientä perusparannusta. Yhden rakennuksen liimaus alustaan petti jo ja siirrettäessä talo ehti päätyä lattialle. Niinpä pari ikkunaruutua piti liimata uusiksi. Mielestäni talo istui muutenkin huonosti kivijalalleen, joten lähdin ensimmäisenä korjaamaan tätä ongelmaa.
DSC_0873.jpg
DSC_0874.jpg
DSC_0877.jpg
DSC_0879.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Jotta liikennöinti radalla muuttuisi miellyttävämmäksi, kiskotuksen geometriavirheet täytyy korjata ja lisäksi N-skaalan kisko on H0e:hen verrattuna liian tiheäksi pölkytetty. Niinpä tämän kesän tavoitteena olkoot kiskotuksen vaihto oikeaksi. Radan rajumpi perusparannustyömaa on avattu!
DSC_0880.jpg
DSC_0881.jpg
DSC_0884.jpg
DSC_0885.jpg
DSC_0886.jpg
DSC_0887.jpg
DSC_0888.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Mainio projekti kunnostaa olemassa oleva rata parempaan kuntoon. Varmasti radalla on vielä vaikka kuinka paljon hyviä yksityiskohtia kun tällä näkyvällä osuudella jo huomasi monta. Onko tuolla jopa jokin hirvieläin metsässä?
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

tv_tyyppi kirjoitti: 12.06.2024 12:46 Mainio projekti kunnostaa olemassa oleva rata parempaan kuntoon. Varmasti radalla on vielä vaikka kuinka paljon hyviä yksityiskohtia kun tällä näkyvällä osuudella jo huomasi monta. Onko tuolla jopa jokin hirvieläin metsässä?
Sellainenkin on. Kylän maastossa riittää yksityiskohtia.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Helsingin tuliaiset.

20240730_135614.jpg
20240730_135623.jpg
20240730_135628.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Vanhojen raiteiden poisto jatkui. Hidasta hommaa, sillä puukolla ja taltalla joutuu käyttämään reilusti voimaa, että terä läpäisee maastokerroksen. Vesiohenteisella maitoliimalla kiinnitetyt kohteet irtoavat helpohkosti, kun kostuttaa ne ensin pumppupullosta lämpimän veden ja astianpesuaineen seoksella. Mutta niissä paikoissa, joissa on käytetty kontaktiliimaa, kestää paljon kauemmin saada pintaa edes rikki.
DSC_1116.jpg
DSC_1117.jpg
DSC_1118.jpg
DSC_1119.jpg
DSC_1120.jpg
DSC_1121.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut mudhoney, 25.08.2024 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Tässäkin hyvä syy käyttää vesiliukoista liimaa. Mä olen laittanut kosteita (läpimärkiä) talouspaperiarkkeja liimatuille kiskoille kun piti saada ne ehjänä irti - muutamassa tunnissa liima pehmenee sen verran että sen saa aika helposti pois. Siis jos niitä ei ole kiinnitetty kontaktiliimalla.

Toivottavasti saat kiskot jotakuinkin ehjänä irti jotta niitä voi vielä käyttää esimerkiksi maisemointiin tai vaunujen lasteiksi.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

tv_tyyppi kirjoitti: 10.08.2024 14:15 Toivottavasti saat kiskot jotakuinkin ehjänä irti jotta niitä voi vielä käyttää esimerkiksi maisemointiin tai vaunujen lasteiksi.
Kyllä niistä suurin osa lähti lopulta siististi irti ja putsasin niistä ylimääräiset hiekat ja liimat pois. Ehkä kaksi palaa koki pölkkyvaurioita.

Purkutyöt jatkuivat. Puukot ja taltta kävivät teroituksessa, mutta silti hiekanhyvät, kipsi ja liimamassat hidastivat aukirepimistä.
DSC_1166.jpg
DSC_1167.jpg

Sillan alunenkin paljastui, koska sillalla oli penkallista kiskoa. Ennen uutta kiskotusta pitää täyttää raaka maisemapohja hiekalla ja kivillä.

DSC_1168.jpg
DSC_1169.jpg
DSC_1170.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Kun sain ratalinjan viimein revittyä pohjauretaaniin asti auki, mallinsin sen paperinpaloille, jotka piirsin 3 millimetrin vanerille. Sahasin palaset vannesahalla (koska lehtisahaa ei ollut käytettävissä). Koko radasta ainoastaan kolmea vanerinpalaa piti uudelleen sahauttaa, muuten palojen sahaus onnistui kerralla.

Liimaan vanerit uretaanin päälle polyuretaaniliimalla, joka tekee liimauksesta kosteudenkestävän, mutta turpoamisen takia tarvitsee painot päällensä. Niinpä hiekkaa sisältäviä jogurttipurkkeja ynnä muuta painoksi.

DSC_1171.jpg
DSC_1172.jpg
DSC_1173.jpg
DSC_1174.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Hyvältä näyttää ratapohja. Et taatusti tule katumaan, että rata tulee tasaiselle ja tukevalle pohjalle. Aiotko laittaa väliin jotain vaimentamaan ääntä vai tulevatko kiskot suoraan vanerin päälle?
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

tv_tyyppi kirjoitti: 25.08.2024 23:27 Hyvältä näyttää ratapohja. Et taatusti tule katumaan, että rata tulee tasaiselle ja tukevalle pohjalle. Aiotko laittaa väliin jotain vaimentamaan ääntä vai tulevatko kiskot suoraan vanerin päälle?
Kyllä siihen korkkipenkka on tarkoitus laittaa, jotta tulee luonnollinen kerrosleipärakenne.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Viimeisten vanerien kuivumista odotellessa myös hieman maastotöitä. Kylää reunustavan järvenlahden ympäristö kaipasi mielestäni avartamista, koska muuten pitkä rautasilta olisi aikoinaan rakennettu turhaan vain ylittämään rämettynyt kosteikko. Siispä revin maaston auki pohjauretaaniin asti.

DSC_1176.jpg

Sillan kannella oli liiman jäämiä ynnä maisemamaalia, joten kylmänviileästi hioin pintaa viilalla. Kunhan maisematyöt tällä alueella on tehty, maalaan sillan kannen uudelleen.

DSC_1177.jpg

Sekoittelin taas löysän kipsimassan, jossa oli kolme osaa Woodland Scenicsin kipsiä, yksi osa vettä ja vajaa yksi osa Nochin Earth Undercoatia. Täytin sillä sillan kannen alusen, paljastuneen uretaanin sekä salmen rantoja.

DSC_1178.jpg

Kohta jatkamaan töitä. Ensin kipsin päälle sorastusta ja siltapenkereiden kiveämistä. Kunhan sora on kuivunut, täytyy sillan alunen maalata uudestaan tummaksi, jotta sen päälle voi valaa uudestaan vettä.

DSC_1179.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Kun kipsi oli kuivanut, sorastin salmen pohjan. Samalla täytin sillan alle jäävät maastoaukot soralla ja kivillä. Salmen syvintä kohtaa esittävän kohdan maalasin mustalla akryylimaalilla.

DSC_1180.jpg
DSC_1181.jpg

Vanereiden saumoista ei osissa liimaamisen takia tullut aivan tasaisia, mutta karkealla viilalla ja hiomapaperilla pystyheitot sai hävitettyä.

DSC_1182.jpg
DSC_1183.jpg

Salmen pohjan maalaus jatkui burnt umberilla.

DSC_1186.jpg

Tänään valoin salmeen ja lampeen Nochin kirkkaan veden. Tällä hetkellä veteen jää sauma, koska aine loppui. Pitänee hankkia uusi kippo ja samassa yhteydessä lämmittää saumakohta uusiksi, mutta pienellä lisävalulla entinenkin veden pinta muuttui paremmaksi.

DSC_1188.jpg
DSC_1187.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Harlu 1939

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Mukavasti etenee projekti!