Harlu 1939
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Harlu 1939
Parisen vuotta hallussani ollut Harlu 1939 rata kaipaa pientä perusparannusta. Yhden rakennuksen liimaus alustaan petti jo ja siirrettäessä talo ehti päätyä lattialle. Niinpä pari ikkunaruutua piti liimata uusiksi. Mielestäni talo istui muutenkin huonosti kivijalalleen, joten lähdin ensimmäisenä korjaamaan tätä ongelmaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Jotta liikennöinti radalla muuttuisi miellyttävämmäksi, kiskotuksen geometriavirheet täytyy korjata ja lisäksi N-skaalan kisko on H0e:hen verrattuna liian tiheäksi pölkytetty. Niinpä tämän kesän tavoitteena olkoot kiskotuksen vaihto oikeaksi. Radan rajumpi perusparannustyömaa on avattu!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 265
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Harlu 1939
Mainio projekti kunnostaa olemassa oleva rata parempaan kuntoon. Varmasti radalla on vielä vaikka kuinka paljon hyviä yksityiskohtia kun tällä näkyvällä osuudella jo huomasi monta. Onko tuolla jopa jokin hirvieläin metsässä?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Sellainenkin on. Kylän maastossa riittää yksityiskohtia.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Helsingin tuliaiset.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Vanhojen raiteiden poisto jatkui. Hidasta hommaa, sillä puukolla ja taltalla joutuu käyttämään reilusti voimaa, että terä läpäisee maastokerroksen. Vesiohenteisella maitoliimalla kiinnitetyt kohteet irtoavat helpohkosti, kun kostuttaa ne ensin pumppupullosta lämpimän veden ja astianpesuaineen seoksella. Mutta niissä paikoissa, joissa on käytetty kontaktiliimaa, kestää paljon kauemmin saada pintaa edes rikki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut mudhoney, 25.08.2024 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 265
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Harlu 1939
Tässäkin hyvä syy käyttää vesiliukoista liimaa. Mä olen laittanut kosteita (läpimärkiä) talouspaperiarkkeja liimatuille kiskoille kun piti saada ne ehjänä irti - muutamassa tunnissa liima pehmenee sen verran että sen saa aika helposti pois. Siis jos niitä ei ole kiinnitetty kontaktiliimalla.
Toivottavasti saat kiskot jotakuinkin ehjänä irti jotta niitä voi vielä käyttää esimerkiksi maisemointiin tai vaunujen lasteiksi.
Toivottavasti saat kiskot jotakuinkin ehjänä irti jotta niitä voi vielä käyttää esimerkiksi maisemointiin tai vaunujen lasteiksi.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Kyllä niistä suurin osa lähti lopulta siististi irti ja putsasin niistä ylimääräiset hiekat ja liimat pois. Ehkä kaksi palaa koki pölkkyvaurioita.
Purkutyöt jatkuivat. Puukot ja taltta kävivät teroituksessa, mutta silti hiekanhyvät, kipsi ja liimamassat hidastivat aukirepimistä.
Sillan alunenkin paljastui, koska sillalla oli penkallista kiskoa. Ennen uutta kiskotusta pitää täyttää raaka maisemapohja hiekalla ja kivillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Kun sain ratalinjan viimein revittyä pohjauretaaniin asti auki, mallinsin sen paperinpaloille, jotka piirsin 3 millimetrin vanerille. Sahasin palaset vannesahalla (koska lehtisahaa ei ollut käytettävissä). Koko radasta ainoastaan kolmea vanerinpalaa piti uudelleen sahauttaa, muuten palojen sahaus onnistui kerralla.
Liimaan vanerit uretaanin päälle polyuretaaniliimalla, joka tekee liimauksesta kosteudenkestävän, mutta turpoamisen takia tarvitsee painot päällensä. Niinpä hiekkaa sisältäviä jogurttipurkkeja ynnä muuta painoksi.
Liimaan vanerit uretaanin päälle polyuretaaniliimalla, joka tekee liimauksesta kosteudenkestävän, mutta turpoamisen takia tarvitsee painot päällensä. Niinpä hiekkaa sisältäviä jogurttipurkkeja ynnä muuta painoksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 265
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Harlu 1939
Hyvältä näyttää ratapohja. Et taatusti tule katumaan, että rata tulee tasaiselle ja tukevalle pohjalle. Aiotko laittaa väliin jotain vaimentamaan ääntä vai tulevatko kiskot suoraan vanerin päälle?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Kyllä siihen korkkipenkka on tarkoitus laittaa, jotta tulee luonnollinen kerrosleipärakenne.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Viimeisten vanerien kuivumista odotellessa myös hieman maastotöitä. Kylää reunustavan järvenlahden ympäristö kaipasi mielestäni avartamista, koska muuten pitkä rautasilta olisi aikoinaan rakennettu turhaan vain ylittämään rämettynyt kosteikko. Siispä revin maaston auki pohjauretaaniin asti.
Sillan kannella oli liiman jäämiä ynnä maisemamaalia, joten kylmänviileästi hioin pintaa viilalla. Kunhan maisematyöt tällä alueella on tehty, maalaan sillan kannen uudelleen.
Sekoittelin taas löysän kipsimassan, jossa oli kolme osaa Woodland Scenicsin kipsiä, yksi osa vettä ja vajaa yksi osa Nochin Earth Undercoatia. Täytin sillä sillan kannen alusen, paljastuneen uretaanin sekä salmen rantoja.
Kohta jatkamaan töitä. Ensin kipsin päälle sorastusta ja siltapenkereiden kiveämistä. Kunhan sora on kuivunut, täytyy sillan alunen maalata uudestaan tummaksi, jotta sen päälle voi valaa uudestaan vettä.
Sillan kannella oli liiman jäämiä ynnä maisemamaalia, joten kylmänviileästi hioin pintaa viilalla. Kunhan maisematyöt tällä alueella on tehty, maalaan sillan kannen uudelleen.
Sekoittelin taas löysän kipsimassan, jossa oli kolme osaa Woodland Scenicsin kipsiä, yksi osa vettä ja vajaa yksi osa Nochin Earth Undercoatia. Täytin sillä sillan kannen alusen, paljastuneen uretaanin sekä salmen rantoja.
Kohta jatkamaan töitä. Ensin kipsin päälle sorastusta ja siltapenkereiden kiveämistä. Kunhan sora on kuivunut, täytyy sillan alunen maalata uudestaan tummaksi, jotta sen päälle voi valaa uudestaan vettä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Harlu 1939
Kun kipsi oli kuivanut, sorastin salmen pohjan. Samalla täytin sillan alle jäävät maastoaukot soralla ja kivillä. Salmen syvintä kohtaa esittävän kohdan maalasin mustalla akryylimaalilla.
Vanereiden saumoista ei osissa liimaamisen takia tullut aivan tasaisia, mutta karkealla viilalla ja hiomapaperilla pystyheitot sai hävitettyä.
Salmen pohjan maalaus jatkui burnt umberilla.
Tänään valoin salmeen ja lampeen Nochin kirkkaan veden. Tällä hetkellä veteen jää sauma, koska aine loppui. Pitänee hankkia uusi kippo ja samassa yhteydessä lämmittää saumakohta uusiksi, mutta pienellä lisävalulla entinenkin veden pinta muuttui paremmaksi.
Vanereiden saumoista ei osissa liimaamisen takia tullut aivan tasaisia, mutta karkealla viilalla ja hiomapaperilla pystyheitot sai hävitettyä.
Salmen pohjan maalaus jatkui burnt umberilla.
Tänään valoin salmeen ja lampeen Nochin kirkkaan veden. Tällä hetkellä veteen jää sauma, koska aine loppui. Pitänee hankkia uusi kippo ja samassa yhteydessä lämmittää saumakohta uusiksi, mutta pienellä lisävalulla entinenkin veden pinta muuttui paremmaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 265
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Harlu 1939
Mukavasti etenee projekti!