Kolmipisteripustus kaksiakselisessa veturissa
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Kolmipisteripustus kaksiakselisessa veturissa
Kaksiakselinen veturi on virroituksen kannalta ongelmallinen. Miten rakentaa ripustus ja virroitus, jotka varmistaisivat luotettavan kulun epätasaisellakin radalla ja vaihteissa. Kolmipisteripustus on ratkaisu ongelmaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että toisen akselin olisi päästävä kiikkumaan akselin keskipisteen varassa. Tämä voi asettaa haasteita, mikäli veturin molempien akseleiden pitäisi olla vetäviä.
Valmetin Move35-veturi on siinä mielessä kiitollinen kohde, että voimansiirto pyöräkertojen välillä perustuu kytkintankoon. Silloin riittää, että moottori ja vaihteisto vetävät vain toista akselia, koska kytkintanko välittää voimaa akseleiden välillä. Toisesta akselista on helppo suunnitella kiikkuva, mutta samalla myös vetävä.
Move35-veturin alusta on toteutettu jyrsimällä CNC-koneella. Materiaalina on yhden millimetrin vahvuinen messinki. Jyrsittyjen osien sovitukset on tehty tappiliitoksilla. Tämä nopeuttaa kehyksen kokoamista "tehtaalla". Rakennussarja sisältää valmiiksi kootun ja toimivan alustaan, joten oleellista on voida koota alusta sarjaa varten kohtuullisessa ajassa.
Pieneksi veturiksi Move35:ssä on tilava kori. Konepeiton ja hytin sisälle on helppo asentaa painoja. Painoja voi asentaa myös kehyksen väliin. Veturin kokonaispaino on 180 grammaa — melko painava näin pieneksi veturiksi. Suhteellisen painava ja kolmipisteripustuksella varustettu veturin selviää ryömimällä esimerkiksi risteysvaihteen ylitse helposti. Testiajot tehtiin analogisella veturilla ja pulssiajolaitteella.
Veturin moottori on raudaton. Se on hiljainen ja siinä on vääntövoimaa. Kiinalaisten raudattomien moottoreiden hinta on murto-osa sveitsiläisiin Maxoneihin ja Faulhabereihin verrattuna. Rakennussarjatuottajien keskuudessa on jo pidempään pohdittu sitä, onko brändätyn moottorin käyttö turha yli-investointi. Olen kokeillut kiinalaista raudatonta moottoria jo kahdessa kohteessa: Bjurströmeissä ja Move35:ssa. Ainakin toistaiseksi kokemukset ovat positiivisia.
Huomasiko kukaan, että Roco oli rakentanut rakennussarjatuotannoista tutun kolmipisteripustuksen uuteen Jenbach-malliin? Roco luottamus kolmipisteripustukseen näyttää olevan niin kova, että kaksiakselisen veturin toisessa pyöräkerrassa on kitkarenkaat — käytännössä siis vain yksi pyöräkerta virroittaa. Miten tämä mahtaa toimia?