Hietala-projekti
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Eilen maalasin paljaan kipsikankaan värissä olevat alueet maanväriseksi ja tein siitä videon: https://www.youtube.com/watch?v=Q0eXc6mirQw
Maalauksen jälkeen taivalsin mieltäylentävässä lumi/räntäsateessa Kuopion Askartelukulmaan ja ostin GameColorsin "Stonewall Grey" -maalia, Humbrollin siveltävää liimaa, synteettisen pensselin, Hekin ruohomattoa ja merkitöntä - karkeaa ruohosirotetta.
GameColorsin "Stonewall Grey":llä maalasin pysäkkirakennuksen kivijalan kivet...
...kivisen lastauslaiturin reunakivet...
...ja mursin "uuden kallion" tasaista väritystä kahteen otteeseen. Tämä kävi helposti, koska maali oli vesiohenteista ja maalauspalettinani käyttämäni tölkin kanteen jäi pieniä määriä maalia jäljelle. Ohensin jämät vedellä ja tipalla astianpesuainetta. Kalliopinnassa ohennettu maali löysi omat luonnolliset valumareittinsä. Myös betoninen ja kivinen tukimuuri saivat osansa maalista.
Aloin täyttämään pohjamaalissa olevia maaston aukkoja karkealla sirotteella. Nochillahan olisi ruoholiima erikseen mutta "Scenic Cement" ajaa asiansa myös tähän.
Tasoristeyksen vieressä radan molemmin puolin on vielä tyhjää aluetta. Toiselle puolikkaalle päätin asentaa Hekin ruohomattoa. Kontaktiliima on paras aine sen kiinnitykseen.
Muutoin käsittelin tasoristeyksen ja asfaltoidun tien ympäristön hiekalla ja karkealla sirotteella. Kunhan liima ehtii kuivua huomiseen niin pääsee näkemään kuinka paljon täytyy uudelleen sirottaa.
Erotatko mistä kohdin ruohomatto alkaa?
Maalasin kuormausraiteen kiskot ja osan päätepuskimesta Revellin ruostemaalilla (83).
Sain mallattua viime kertaisessa rakennusperiodissa matkustajalaiturin reunatkivet pysäkkirakennuksen eteen. Reunakivien vierusta kuitenkin tarvitsi maan kohotusta, joten sekoittelin satsin kipsimassaa ja täytin sillä kivien vierustan. Maskiteipin sisällä on piilossa / muottina pysäkkirakennuksen portaat. Kipsimassan kuivuttua täytyy kivijalan ympäristö mallata loppuun kipsikankaalla ja sirotteilla.
Maalauksen jälkeen taivalsin mieltäylentävässä lumi/räntäsateessa Kuopion Askartelukulmaan ja ostin GameColorsin "Stonewall Grey" -maalia, Humbrollin siveltävää liimaa, synteettisen pensselin, Hekin ruohomattoa ja merkitöntä - karkeaa ruohosirotetta.
GameColorsin "Stonewall Grey":llä maalasin pysäkkirakennuksen kivijalan kivet...
...kivisen lastauslaiturin reunakivet...
...ja mursin "uuden kallion" tasaista väritystä kahteen otteeseen. Tämä kävi helposti, koska maali oli vesiohenteista ja maalauspalettinani käyttämäni tölkin kanteen jäi pieniä määriä maalia jäljelle. Ohensin jämät vedellä ja tipalla astianpesuainetta. Kalliopinnassa ohennettu maali löysi omat luonnolliset valumareittinsä. Myös betoninen ja kivinen tukimuuri saivat osansa maalista.
Aloin täyttämään pohjamaalissa olevia maaston aukkoja karkealla sirotteella. Nochillahan olisi ruoholiima erikseen mutta "Scenic Cement" ajaa asiansa myös tähän.
Tasoristeyksen vieressä radan molemmin puolin on vielä tyhjää aluetta. Toiselle puolikkaalle päätin asentaa Hekin ruohomattoa. Kontaktiliima on paras aine sen kiinnitykseen.
Muutoin käsittelin tasoristeyksen ja asfaltoidun tien ympäristön hiekalla ja karkealla sirotteella. Kunhan liima ehtii kuivua huomiseen niin pääsee näkemään kuinka paljon täytyy uudelleen sirottaa.
Erotatko mistä kohdin ruohomatto alkaa?
Maalasin kuormausraiteen kiskot ja osan päätepuskimesta Revellin ruostemaalilla (83).
Sain mallattua viime kertaisessa rakennusperiodissa matkustajalaiturin reunatkivet pysäkkirakennuksen eteen. Reunakivien vierusta kuitenkin tarvitsi maan kohotusta, joten sekoittelin satsin kipsimassaa ja täytin sillä kivien vierustan. Maskiteipin sisällä on piilossa / muottina pysäkkirakennuksen portaat. Kipsimassan kuivuttua täytyy kivijalan ympäristö mallata loppuun kipsikankaalla ja sirotteilla.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Nyt olisi aika tehdä pysäkkirakennuksen ympäristön pohjarakenteet loppuun. Kivijalka on maalattu kahteen kertaan GameColorin kiviharmaalla ja saumat ihan normaalilla Humbrolin valkoisella. Portaat ja kuormausluiskan olen pohjamaalannut kerran Humbrolin mustalla mutta itse rakennuksen seinät ovat vielä täysin käsittelemättä.
Kivisen kuormauslaiturin pinnan hiekotin kertaalleen hiekalla. Katsotaan tarvitaanko vielä uusintakäsittelyä vai joko sen voi liimata omalle paikalleen kuormausraiteen viereen.
En ole edennyt oikein järjestelmällisesti maisemoinnissa. Muutama kohtahan lohkoissa on vielä valkoisen kipsikankaan väreissä ja osa siroteltuna melkoisen valmiiksi. Tässäkin kuormausalueelle vievän tien reunus viimein siroteltuna.
Samoin kallioiden käsittely jatkuu pala kerrallaan. Tässä käsittelin "vanhaa kalliota" sirotteella joka antoi taas jo ihan uutta ilmettä.
Kaivelin laatikoitani, koska muistin että ostaessani eräältä harrastajalta läjän H0-rakennuksia (mm. kirkon, kellotapulin, maalaistalon päärakennuksen ja hevostallin...) mukana tuli myös laatikollinen puita. Olivathan ne hieman vaatimattomman näköisiä kuin muistin mutta pienellä fiksaamisella kelpaavat. Runkojen muovisuutta pitää hävittää uusintamaalauksella ja sirottamalla. Kuuset kelpaavat kyllä tuollaisenaan.
Kivisen kuormauslaiturin pinnan hiekotin kertaalleen hiekalla. Katsotaan tarvitaanko vielä uusintakäsittelyä vai joko sen voi liimata omalle paikalleen kuormausraiteen viereen.
En ole edennyt oikein järjestelmällisesti maisemoinnissa. Muutama kohtahan lohkoissa on vielä valkoisen kipsikankaan väreissä ja osa siroteltuna melkoisen valmiiksi. Tässäkin kuormausalueelle vievän tien reunus viimein siroteltuna.
Samoin kallioiden käsittely jatkuu pala kerrallaan. Tässä käsittelin "vanhaa kalliota" sirotteella joka antoi taas jo ihan uutta ilmettä.
Kaivelin laatikoitani, koska muistin että ostaessani eräältä harrastajalta läjän H0-rakennuksia (mm. kirkon, kellotapulin, maalaistalon päärakennuksen ja hevostallin...) mukana tuli myös laatikollinen puita. Olivathan ne hieman vaatimattomman näköisiä kuin muistin mutta pienellä fiksaamisella kelpaavat. Runkojen muovisuutta pitää hävittää uusintamaalauksella ja sirottamalla. Kuuset kelpaavat kyllä tuollaisenaan.
Viimeksi muokannut mudhoney, 26.11.2015 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Hietala-projekti
Siistiä hommaa! Ehkä juuri tuon näköinen makasiinilaituri pitäisi minunkin tehdä. Das-massaa olisi.
-
- Konduktööri
- Viestit: 60
- Liittynyt: 07.07.2015 19:11
Re: Hietala-projekti
Siis ihan hämmästyttävän häkellyttävän mykistävän upea!
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Sirottelua, part x.
Jo viime kesän puolella ehdin sirotella suurimman osan lohkojen pinnoista hiekalla. Ruohosirotteen ostamisen jälkeen olen hieman muutanut mieltä joistakin kohdista ja niinpä etenkin kaikki teiden reunukset on tarkoitus sirotella vihreiksi. Myös raiteiden väliin se sopii, etenkin vesiviskurin ympäristöön.
Kipsasin eilen kipsikankaalla pysäkkirakennuksen kivijalan ympäristön portaiden ja kuormausluiskan kohtia lukuunottamatta. Tänään pääsin sitten maalaamaan kipsit maan pohjavärillä. Täytin myös asema-alueen pohjana toimivan vanerilevyn, laiturikiveyksen ja ratapenkan välisen aukon hiekalla.
Kuormausalueen tien reunukset vihertyivät sirottelun myötä ja alueen keskellekin ilmestyi pieni vihreä saareke. Tälle oli kyllä ihan syynsäkin. Kipsikangas oli kovettunut pienoiselle koholle eikä pelkkä hiekottaminen olisi piilottanut kohoumaa. Mutta kun sen käsitteli sirotteella niin sitähän luulisi melkein suunnitelluksi asiaksi.
Vanhan ratalinjauksen ojat kaipasivat myös hieman kasvojenkohotusta niinpä sirottelin vihreää ratapengereiden väliin ja kallion juurelle.
Jo viime kesän puolella ehdin sirotella suurimman osan lohkojen pinnoista hiekalla. Ruohosirotteen ostamisen jälkeen olen hieman muutanut mieltä joistakin kohdista ja niinpä etenkin kaikki teiden reunukset on tarkoitus sirotella vihreiksi. Myös raiteiden väliin se sopii, etenkin vesiviskurin ympäristöön.
Kipsasin eilen kipsikankaalla pysäkkirakennuksen kivijalan ympäristön portaiden ja kuormausluiskan kohtia lukuunottamatta. Tänään pääsin sitten maalaamaan kipsit maan pohjavärillä. Täytin myös asema-alueen pohjana toimivan vanerilevyn, laiturikiveyksen ja ratapenkan välisen aukon hiekalla.
Kuormausalueen tien reunukset vihertyivät sirottelun myötä ja alueen keskellekin ilmestyi pieni vihreä saareke. Tälle oli kyllä ihan syynsäkin. Kipsikangas oli kovettunut pienoiselle koholle eikä pelkkä hiekottaminen olisi piilottanut kohoumaa. Mutta kun sen käsitteli sirotteella niin sitähän luulisi melkein suunnitelluksi asiaksi.
Vanhan ratalinjauksen ojat kaipasivat myös hieman kasvojenkohotusta niinpä sirottelin vihreää ratapengereiden väliin ja kallion juurelle.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Välitilinpäätös
Sirottelupuoli alkaa olla lopuillaan. Siksipä tähän väliin nykytilanteen kuvakavalkaadi. Tämän jälkeen alkaa maaston täydennysrakennus puiden ja pensaiden asettelulla. Toki radassa on vielä kaksi pohjamaalattua aluetta, jotka täytyy ensin rakentaa umpeen.
Asemapuiston ja vanhan radan välinen alue kaipasi hieman koroketta. Niinpä siihen päätyi kalliovalun yhteydessä tekemäni testipalanen. Kallion ympäristö täytyy toki vielä sorastaa, sirottaa, ruohottaa...
Asemapuiston ja pysäkkirakennuksen välinen alue kaipaa seuraavaksi hieman kukkapenkkiä ja pensaita.
Pysäkkirakennuskin kaipaa toki pohja- ja pintamaalauksensa sekä ikkunat, ovet ja katon.
Siroteltu "vanha kallio".
Vanhennettu "uusi kallio" ja tukimuurit.
Vesiviskurin ja kuormauslaiturin ympäristö.
Tasoristeyksen alue. Asfaltointi täytynee vielä uusia, samoin raiteen ympäristö tarvitsee kansilankutuksen. Tyhjä tontti tarvitsee vielä pohjasirotteet. Mahdollisesti siihen voisi päätyä talokin.
Yleisnäkymä vaihteen puolelle.
Sirottelupuoli alkaa olla lopuillaan. Siksipä tähän väliin nykytilanteen kuvakavalkaadi. Tämän jälkeen alkaa maaston täydennysrakennus puiden ja pensaiden asettelulla. Toki radassa on vielä kaksi pohjamaalattua aluetta, jotka täytyy ensin rakentaa umpeen.
Asemapuiston ja vanhan radan välinen alue kaipasi hieman koroketta. Niinpä siihen päätyi kalliovalun yhteydessä tekemäni testipalanen. Kallion ympäristö täytyy toki vielä sorastaa, sirottaa, ruohottaa...
Asemapuiston ja pysäkkirakennuksen välinen alue kaipaa seuraavaksi hieman kukkapenkkiä ja pensaita.
Pysäkkirakennuskin kaipaa toki pohja- ja pintamaalauksensa sekä ikkunat, ovet ja katon.
Siroteltu "vanha kallio".
Vanhennettu "uusi kallio" ja tukimuurit.
Vesiviskurin ja kuormauslaiturin ympäristö.
Tasoristeyksen alue. Asfaltointi täytynee vielä uusia, samoin raiteen ympäristö tarvitsee kansilankutuksen. Tyhjä tontti tarvitsee vielä pohjasirotteet. Mahdollisesti siihen voisi päätyä talokin.
Yleisnäkymä vaihteen puolelle.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Kävin Tampereella ja toin mukanani vähän maisemanrakennustarvikkeita. Ostin Nochin maisemoinnin aloitussetin (60800) ja asfalttitarranauhaa (60470).
Ensi töinä päätin uusia tasoristeyksen ympäristön asfaltoinnin, koska hiomapaperista tehty aiempi asfaltointi kurtistui paikkapaikoin kasaan liimauksen ja kosteuden kertymisen johdosta.
Vanhan asfaltin repiminen alkaa:
Poistettu:
Melkein valmista:
Viimeistelyä vaille:
Paikallisen kuljetusliikkeen yhdistelmä ylittämässä tasoristeystä:
Asfalttipaperin liima ei ihan kaikista kohdista tarttunut huokoiseen pintaan jämäkästi. Muutamia kohtia apukiinnitin pikaliimalla ja samaa tointa joutunee harrastamaan myös huomenna. Ylimääräisistä reunasuikaleista on tarkoitus katkoviivottaa bussipysäkin paikka ja toisen risteyksen reuna.
Ensi töinä päätin uusia tasoristeyksen ympäristön asfaltoinnin, koska hiomapaperista tehty aiempi asfaltointi kurtistui paikkapaikoin kasaan liimauksen ja kosteuden kertymisen johdosta.
Vanhan asfaltin repiminen alkaa:
Poistettu:
Melkein valmista:
Viimeistelyä vaille:
Paikallisen kuljetusliikkeen yhdistelmä ylittämässä tasoristeystä:
Asfalttipaperin liima ei ihan kaikista kohdista tarttunut huokoiseen pintaan jämäkästi. Muutamia kohtia apukiinnitin pikaliimalla ja samaa tointa joutunee harrastamaan myös huomenna. Ylimääräisistä reunasuikaleista on tarkoitus katkoviivottaa bussipysäkin paikka ja toisen risteyksen reuna.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Nochin maisemanrakennuspaketissa tuli pussillinen staattista ruohonöyhtää ja sirottelupullo. Niinpä pensselöin ruoholiimalla kaikki karkeasta sirottelusta paljaaksi jääneet ja ruohottamista selkeästi vaativat paikat ja sirottelin niihin ruohoa. Muutamiin paikkoihin siten syntyikin jo kirjavuutta.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Pysäkkirakennuskin edistyy. Kaikki osat on vähintään kertaalleen pohjamaalattu mustalla. Rakennuksen seinät maalasin kahteen kertaan Humbrolin punaisella ja nyt olisi valkoisten osien aika. Maskiteippiä käyttäen valkoiseksi tulevat osat on nyt rajattu ja huomenna varsinaisesti pensselit heilumaan.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Pysäkkirakennuksen runko sekä ikkunat ja ovet on nyt maalattu kahteen kertaan. Katto on vielä kesken ja räystäskoristeille en ole tehnyt mitään.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
En vieläkään ollut tyytyväinen asfaltointiin. Nochin asfalttimatto kupruilee epätasaisen alustan päällä ja sopii paremmin kaupunkimaisemaan kuin maaseudulle. Niinpä hankin Helsingin reissulla Nochin tienrakennussarjan, jossa alustaan sivellyn maisemaliiman päälle sirotellaan asfalttirakeita ja tämä maalataan asfalttimaalilla.
Pysäkkirakennuksessa on nyt ovet ja ikkunat paikallaan. Katto ja katon koristeet ovat vielä kesken.
Pysäkkirakennuksessa on nyt ovet ja ikkunat paikallaan. Katto ja katon koristeet ovat vielä kesken.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Kevätpäivitys.
Edellisessä päivityksessä mainitulla Helsingin reissulla ostin myös Fallerin Muuntajarakennuksen (120241) rakennussarjan. Rakennussarja kokoamisessahan ei luonnollisesti ollut mitään ihmeitä mutta maalasin kaikki muoviosat kertaalleen uudelleen. Rapattuun tiilipintaan käytin dieselinkermaa, pilkistävää tiiliseinään (ruosteen)punaista, katon puuosiin ja teräsoveen tavaravaunujen kattoharmaata ja itse kattoon mustaa. Myös koristeosat eli lähinnä eristimien kumiosat maalasin mustiksi ja lankaeristimet/koukut posliinivalkoisiksi.
Muuntajalle piti luonnollisesti tehdä kiinnityslevy maastopohjaan. Se syntyi neliön muotoon sahatusta styreenilevystä.
Kivijalka, jonka alla pohjalevy. Huomaa maalattu asfalttipinta.
Sopivin paikka muuntajarakennukselle löytyi tietenkin levyn ainoan reiän kohdalla. Täytin reiän ennen työn etenemistä erikeeperillä ja tulitikuilla.
Maalattu ja kasattu muuntajarakennus.
Muuntamo paikallaan. Seinän alareunan kiertää sirottelusuojaksi asennettu maskiteippi.
Pysäkkirakennuksen katto-osat on viimein kokonaisuudessaan maalattu. Niinpä liima esiin ja osat paikoilleen.
Liikennepaikkakylttiä vaille valmis pysäkkirakennus.
Asemapuisto vielä puuttuu.
Edellisessä päivityksessä mainitulla Helsingin reissulla ostin myös Fallerin Muuntajarakennuksen (120241) rakennussarjan. Rakennussarja kokoamisessahan ei luonnollisesti ollut mitään ihmeitä mutta maalasin kaikki muoviosat kertaalleen uudelleen. Rapattuun tiilipintaan käytin dieselinkermaa, pilkistävää tiiliseinään (ruosteen)punaista, katon puuosiin ja teräsoveen tavaravaunujen kattoharmaata ja itse kattoon mustaa. Myös koristeosat eli lähinnä eristimien kumiosat maalasin mustiksi ja lankaeristimet/koukut posliinivalkoisiksi.
Muuntajalle piti luonnollisesti tehdä kiinnityslevy maastopohjaan. Se syntyi neliön muotoon sahatusta styreenilevystä.
Kivijalka, jonka alla pohjalevy. Huomaa maalattu asfalttipinta.
Sopivin paikka muuntajarakennukselle löytyi tietenkin levyn ainoan reiän kohdalla. Täytin reiän ennen työn etenemistä erikeeperillä ja tulitikuilla.
Maalattu ja kasattu muuntajarakennus.
Muuntamo paikallaan. Seinän alareunan kiertää sirottelusuojaksi asennettu maskiteippi.
Pysäkkirakennuksen katto-osat on viimein kokonaisuudessaan maalattu. Niinpä liima esiin ja osat paikoilleen.
Liikennepaikkakylttiä vaille valmis pysäkkirakennus.
Asemapuisto vielä puuttuu.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Kesätauko on selätetty ja viikon aikana rata on kummasti edistynyt.
Sirottelin valmispuiden varsia uusiksi hävittääkseni niiden ärsyttävän muovisuuden.
Asemapuiston päätyyn kohosi aita ja mäelle nouseva soratie sai rinteeseen viimein kaiteet.
Koska Nochin staattinen ruoho on tehokkaasti maa-alueita elävöittävä, sirottelin sitä aiempaa useampaan paikkaan. Tässä kuormausraiteen ympäristöä.
Tässä tasoristeyksen ympäristöä. Vaihteelle johtaa vielä sorapolku.
Asemapuiston päässä olevalle jättömaalle kasvoi päivän aikana pensaikkoa.
Muuntamorakennuksen ympäristöön (pellolle ja tienristeykseen) nousi viimein sähköpylväät.
Ensimmäiset puut kohoavat vanhan kallion laella.
Sirottelin valmispuiden varsia uusiksi hävittääkseni niiden ärsyttävän muovisuuden.
Asemapuiston päätyyn kohosi aita ja mäelle nouseva soratie sai rinteeseen viimein kaiteet.
Koska Nochin staattinen ruoho on tehokkaasti maa-alueita elävöittävä, sirottelin sitä aiempaa useampaan paikkaan. Tässä kuormausraiteen ympäristöä.
Tässä tasoristeyksen ympäristöä. Vaihteelle johtaa vielä sorapolku.
Asemapuiston päässä olevalle jättömaalle kasvoi päivän aikana pensaikkoa.
Muuntamorakennuksen ympäristöön (pellolle ja tienristeykseen) nousi viimein sähköpylväät.
Ensimmäiset puut kohoavat vanhan kallion laella.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Hietala-projekti
Lisää puita ja pensaita.
Vanhan kallion laelle nousi hieman omituisia männyn ja katajan sekoituksia, yhtä kaikki, ohuen korkeita havupuita.
Asemapuisto sai hieman lisää aitaa ja aidan takana ruoho...no sitä ei ole, vaan kallionlohkareen ympäristö on pusikoitunut.
Pysäkinhoitajan kukkapenkki.
Puu- ja pensasvaihe noin puolivälissä.
Vanhan kallion laelle nousi hieman omituisia männyn ja katajan sekoituksia, yhtä kaikki, ohuen korkeita havupuita.
Asemapuisto sai hieman lisää aitaa ja aidan takana ruoho...no sitä ei ole, vaan kallionlohkareen ympäristö on pusikoitunut.
Pysäkinhoitajan kukkapenkki.
Puu- ja pensasvaihe noin puolivälissä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Hietala-projekti
Hienolta näyttää. Maisemaan saa lisää elävyyttä kynäruiskulla kevyesti sävytellen tasavärisiä siroteltuja alueita. Varjopaikkoja tumman harmaalla ja valoisampia kohtia vaalean keltaisella. Jos menee "överiksi", niin aina voi lisätä sirotteita päälle. Myös hyvä keino on valmistaa luonnon pienistä oksista, kuivista lehdistä tms. hienoista silppua, jota voi sirotella "luonnontilaisiin" kohtiin. Kannattaa kokeilla.
Mukavaa että jaksat päivitellä projektiasi. Mielenkiinnolla seuraan.
Mukavaa että jaksat päivitellä projektiasi. Mielenkiinnolla seuraan.