Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Konduktööri
- Viestit: 77
- Liittynyt: 06.01.2015 10:54
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Terve taas.
N-mittakaavan Alstikka (Dr13) on juuri se N-clubin tilausveturi. Veturissani on tilausversion Atlas-alusta vaihdettu Minitrixin Nohabin alustaan, jolloin koria on saanut alemmas. Akseleita on oikea määrä, mutta akseliväli ja telisivut poikkeavat esikuvasta.
Veturin kori on mielestäni oikein onnistunut.
N-mittakaavan Alstikka (Dr13) on juuri se N-clubin tilausveturi. Veturissani on tilausversion Atlas-alusta vaihdettu Minitrixin Nohabin alustaan, jolloin koria on saanut alemmas. Akseleita on oikea määrä, mutta akseliväli ja telisivut poikkeavat esikuvasta.
Veturin kori on mielestäni oikein onnistunut.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
No se selittäneekin tuon fiksumman korkeuden. Erittäin kannattava muutostyö siis.
Alstikan akselivälit ovat haastavat jo H0:ssakin, joten N:ssä Nohab lienee oiva kompromissi.
Alstikan akselivälit ovat haastavat jo H0:ssakin, joten N:ssä Nohab lienee oiva kompromissi.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Jaahe kirjoitti: Miten olet sp-vaunujen K-14 telit muuten toteuttanut? Oletko tehnyt siis telisivujen uretaanivalut itse ja mistä runko?
Sori Jaahe, olin missannut kysymyksesi.
K-14 teleissä on 0,6mm taiteltu rst runko. Laakereina Romfordin sorvatut messinkilaakerit, ja telisivut uretaanivaluna.
Tosin ekoissa sarjan vaunuissa on tehdastekoiset varaosatelit.
Tässä havainnollistava kuva tekemästäni telistä:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Kaivelin myös keskenjääneen Sr1-pikamallikorin esille, kun meinasin siitä laittaa veturin noille siniharmaille.
Kopan pintakäsittely on ollut melkoista puuhaa, ja siksi jäänytkin kesken. Nyt on hyvä draivi päällä, niin teen sitä tässä sivussa.
Tässä vaiheessa mennään:
Kopan pintakäsittely on ollut melkoista puuhaa, ja siksi jäänytkin kesken. Nyt on hyvä draivi päällä, niin teen sitä tässä sivussa.
Tässä vaiheessa mennään:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29.01.2016 20:14
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Projektisi ovat hienoja ja itse seuraan suurella mielenkiinnolla kaikkia tällä foorumilla julkaistavia juttuja. Pyrin itse myös julkaisemaan aina jotain kun omat projektit etenevät, mutta kesä on itselläni töiden puolesta kiireisintä aikaa ja muutenkin ehkä aktiivisimmillaan tämän tyyppinen harrastus lienee talven pimeinä aikoina.Tosin taitaa tälläkin foorumilla nykyään olla jo kovin hiljaista, jotta kannattaako täällä edes julkaista tällaista joutavaa askartelua?
Älkäämme luovuttako vaan jaetaan projekteja ja tietoa!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
No juu, näköjään tätä touhuilua vielä seurataan joten jatketaan samaan malliin.Jaahe kirjoitti:Älkäämme luovuttako vaan jaetaan projekteja ja tietoa!
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Malleja rakennetaan ennen kaikkea omaksi iloksi ja omista lähtökohdista. Työmenetelmien ja ideoiden julkaiseminen nettisivuilla tai lehdissä on kuitenkin vain asian sivujuonne. Itse olen ajatellut niin, että oma esimerkki ja omien tekemisien julkaiseminen voisivat innostaa myös muita harrastamaan tai niiden avulla voisi löytyä ratkaisu johonkin rakentamisen pulmaan. Valitettavasti aika moni näkee asiat aivan toisin: omien tekemisien julkaisemista pidetään pelkästään henkseleiden paukutteluna ja oman erinomaisuuden korostamisena, jollaista palautetta vuosien varrella olen myös saanut. Tällainen näkemys ei tietenkään innosta julkaisemaan mitään.
Vuorovaikutteinen toiminta tai ylipäätään julkisesti kirjoittelu ei näytä olevan kovin yleinen tapa suomalaisten pienoisrautatieharrastajien keskuudessa. Varsinkin suomalaisten mallien osalta — mittakaavasta riippumatta — rakentelu on kuitenkin ilmiselvä "kisällilaji". Tämä tarkoittaa sitä, että ei ole olemassa mitään käsikirjaa, jonka avulla voisi paneutua yksin kammiossaan aiheeseen, vaan oppiminen ja kehittyminen tapahtuu joko hakkaamalla omaa päätä seinään tai vaihtamalla kokemuksia kohtalotovereitten kanssa siitä, minkälaisia kuhmuja pään hakkaamisesta seinään syntyy. Tässä mielessä vuorovaikutteinen toiminta on erittäin hyödyllistä tapahtuupa se sitten nettisivujen välityksellä, kerhoissa tai epävirallisemmissa porukoissa.
Itse olen oppinut suurimman osan rakenteluun liittyvistä asioista englantilaisesta kirjallisuudesta, englantilaisilta sivustoilta ja englantilaisilta harrastajilta. Suurin osa asioistahan on globaalisti samankaltaisia kansallisten esikuvien eroista huolimatta — kyse on pikemminkin globaalien ideoiden soveltamisesta omaan aihepiiriin ja viime kädessä tämän tiedon jakamisesta muille. Toisaalta se menetelmä mikä sopii minulle ei välttämättä sovikaan sinulle — tämä on myös tyypillistä käsityövaltaisille asioille. Jokainen siis joutuu viime kädessä arvioimaan henkilökohtaisesti esitettyjen idoiden toimivuutta.
Valitettavasti vuosikymmenet Suomessa on ajateltu niin, että meidän ei tarvitse etsiä apua tai esimerkkejä muualta — me kyllä osataan kehittää kaikki puhtaalta pöydältä ja pelkästään omista lähtökohdistamme. Eli yritetään asiassa kuin asiassa keksiä suomalaista ruutia uudestaan, koska muiden kehittämästä ruudista ei kuitenkaan ole mihinkään. Tällainen ajatustapa johtaa siihen, että asiat kehittyvät hitaasti tai eivät kehity lainkaan, koska suomalaiset resurssit, eli harrastajajoukot, ovat niin pienet. Tämä on johtanut myös siihen, että emme kaikilta osalta edes tiedä, mitä kaikkea voidaan toteuttaa tai mitä kaikkea maailmalla tapahtuu tai mistä kaikesta on tullut maailmalla de facto.
Mielestäni suomalaiset muovimallarit ovat oivaltaneet asian pienoisjunailijoita paremmin, josta esimerkkinä www.pienoismallit.net-sivusto, mutta myös suomalaisten muovimallereiden erinomaiset saavutukset kansainvälisissä kisoissa.
Todennäköisesti jokaisella tällä sivustolla julkaistulla tekstillä on lukijansa, jolle tekstin lukeminen tuo vähintään mielihyvää siitä, että taas kerran on julkaistu pienoisrautatieaiheinen teksti olipa se sitten mitä tahansa. Parhaimmillaan teksti innostaa ja antaa vinkkejä jonkun pienoisrautatieaiheisen ongelman selvittämiseen. Se nyt vaan näyttää olevan tyypillistä suomalaisille, että varsinaista vuorovaikutteista keskustelua ei vältämättä synny. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tekstiä ei olisi havaiutt. Tämän ei myöskään kannata antaa vaikuttaa omiin tekemisiin. Kannustan siis julkaisemaan kaikenlaisia tekstejä ja ennen kaikkea harrastamaan suomalaisia pienoisjunia kaikissa muodoissaan.
Vuorovaikutteinen toiminta tai ylipäätään julkisesti kirjoittelu ei näytä olevan kovin yleinen tapa suomalaisten pienoisrautatieharrastajien keskuudessa. Varsinkin suomalaisten mallien osalta — mittakaavasta riippumatta — rakentelu on kuitenkin ilmiselvä "kisällilaji". Tämä tarkoittaa sitä, että ei ole olemassa mitään käsikirjaa, jonka avulla voisi paneutua yksin kammiossaan aiheeseen, vaan oppiminen ja kehittyminen tapahtuu joko hakkaamalla omaa päätä seinään tai vaihtamalla kokemuksia kohtalotovereitten kanssa siitä, minkälaisia kuhmuja pään hakkaamisesta seinään syntyy. Tässä mielessä vuorovaikutteinen toiminta on erittäin hyödyllistä tapahtuupa se sitten nettisivujen välityksellä, kerhoissa tai epävirallisemmissa porukoissa.
Itse olen oppinut suurimman osan rakenteluun liittyvistä asioista englantilaisesta kirjallisuudesta, englantilaisilta sivustoilta ja englantilaisilta harrastajilta. Suurin osa asioistahan on globaalisti samankaltaisia kansallisten esikuvien eroista huolimatta — kyse on pikemminkin globaalien ideoiden soveltamisesta omaan aihepiiriin ja viime kädessä tämän tiedon jakamisesta muille. Toisaalta se menetelmä mikä sopii minulle ei välttämättä sovikaan sinulle — tämä on myös tyypillistä käsityövaltaisille asioille. Jokainen siis joutuu viime kädessä arvioimaan henkilökohtaisesti esitettyjen idoiden toimivuutta.
Valitettavasti vuosikymmenet Suomessa on ajateltu niin, että meidän ei tarvitse etsiä apua tai esimerkkejä muualta — me kyllä osataan kehittää kaikki puhtaalta pöydältä ja pelkästään omista lähtökohdistamme. Eli yritetään asiassa kuin asiassa keksiä suomalaista ruutia uudestaan, koska muiden kehittämästä ruudista ei kuitenkaan ole mihinkään. Tällainen ajatustapa johtaa siihen, että asiat kehittyvät hitaasti tai eivät kehity lainkaan, koska suomalaiset resurssit, eli harrastajajoukot, ovat niin pienet. Tämä on johtanut myös siihen, että emme kaikilta osalta edes tiedä, mitä kaikkea voidaan toteuttaa tai mitä kaikkea maailmalla tapahtuu tai mistä kaikesta on tullut maailmalla de facto.
Mielestäni suomalaiset muovimallarit ovat oivaltaneet asian pienoisjunailijoita paremmin, josta esimerkkinä www.pienoismallit.net-sivusto, mutta myös suomalaisten muovimallereiden erinomaiset saavutukset kansainvälisissä kisoissa.
Todennäköisesti jokaisella tällä sivustolla julkaistulla tekstillä on lukijansa, jolle tekstin lukeminen tuo vähintään mielihyvää siitä, että taas kerran on julkaistu pienoisrautatieaiheinen teksti olipa se sitten mitä tahansa. Parhaimmillaan teksti innostaa ja antaa vinkkejä jonkun pienoisrautatieaiheisen ongelman selvittämiseen. Se nyt vaan näyttää olevan tyypillistä suomalaisille, että varsinaista vuorovaikutteista keskustelua ei vältämättä synny. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tekstiä ei olisi havaiutt. Tämän ei myöskään kannata antaa vaikuttaa omiin tekemisiin. Kannustan siis julkaisemaan kaikenlaisia tekstejä ja ennen kaikkea harrastamaan suomalaisia pienoisjunia kaikissa muodoissaan.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Petri puhuu asiaa. Allekirjoitan täysin mainitun kohdan vuorovaikutuksesta tämän harrastuksen piirissä.
Myös muuten erittäin asiallinen postaus.
Myös muuten erittäin asiallinen postaus.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Itsekin allekirjoitan em. viestit, täysin.
-
- Ratavartija
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29.01.2016 20:14
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
PeS kirjoitti:
Englantilaiset valmistavat myös metritavarana saatavaa alumiinista kattoprofiilia, jonka muoto on melko lähellä suomalaista. Katon leveys on myös suomalaisittain oikea, koska englantilainen 00-mittakaava 1:76 on suurempi kuin keskieurooppalainen 1:87. Englantilaisesta kattoprofiilista on tosin työstettävä pois sivuissa olevat tippalistat. Päädyt on valmistettava sitten tavalla tai toisella.
Onko PeS mahdollista saada linkkiä tuota kattotavaraa myyvään kauppaan?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Tällaista tullut veisteltyä muutama päivä lähinnä hetken mielijohteesta ja valokuvien pohjalta.
Saas nähdä tuleeko tästä mitään, sen verran kieli poskessa tehty.
Koppa on kyllä oikean kokoinen, mutta telit päin honkia. En ole kovinkaan pieteetillä
tämän kanssa liikenteessä, mutta julkaisen nyt kuvan kuitenkin.
Saas nähdä tuleeko tästä mitään, sen verran kieli poskessa tehty.
Koppa on kyllä oikean kokoinen, mutta telit päin honkia. En ole kovinkaan pieteetillä
tämän kanssa liikenteessä, mutta julkaisen nyt kuvan kuitenkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Konduktööri
- Viestit: 77
- Liittynyt: 06.01.2015 10:54
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Kyllä tuosta oikean veturityypin tunnistaa helposti eivätkä pyörästötkään pistä pahasti silmään.
Hyvä siitä tulee ja lisää kuvia näytille kun projekti etenee.
T:PasiS
Hyvä siitä tulee ja lisää kuvia näytille kun projekti etenee.
T:PasiS
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
No joo, kai tuon voisi valmiiksi asti sitten tehdä. Innostuin Alstista taas "oikeasti", niin tekisi mieli hylätä tuoPasiS kirjoitti:Kyllä tuosta oikean veturityypin tunnistaa helposti eivätkä pyörästötkään pistä pahasti silmään.
Hyvä siitä tulee ja lisää kuvia näytille kun projekti etenee.
T:PasiS
ja tehdä kerralla hyvä. Mutta reenataan tällä nyt ja seuraavasta teen sitten sellaisen, joka sietää päivänvaloa.
Pistän tästä jotain tarinaa kun ehdin jatkaa hommaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Rata eteni yhden rakennuksen verran taas.
Linkin takana muutama kuva.
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_13927/
Linkin takana muutama kuva.
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_13927/
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Se on suorastaan just eikä melkein. Komeaa työtä.Samuelsson kirjoitti:Rata eteni yhden rakennuksen verran taas.
Linkin takana muutama kuva.
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_13927/