Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Olen viimeaikoina nikkaroinut pientä suomalais-aiheista H0-rataa. Radan koko on vain 100x200cm.
Rata on vielä keskeneräinen. Päivittelen sitämukaa kun valmistuu.
Rata on vielä keskeneräinen. Päivittelen sitämukaa kun valmistuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Samuelsson, 10.04.2017 22:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Muutama lisäkuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Pakollinen tunnelmakuva radan varhaisemmilta vaiheilta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Siistiä! Kysyisin raidesepelin merkkiä, valmistajaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Kiitos.ealab kirjoitti:Siistiä! Kysyisin raidesepelin merkkiä, valmistajaa.
Raiteiden välinen hiekka on Noch:in ja ratasepeli Pikon mainiota valmistetta, sävytettynä tosin.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 19.10.2015 21:42
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Sp-vaunuja tuntuu nyt syntyvän usean Suomi-harrastajan kotona: Itse sain viime viikolla valmiiksi Sp-vaunun tietokonemallin 3D-tulostusta varten, ja viikonloppuna sain tietää erään toisenkin harrastajan niitä kasailevan. Liityit nyt kolmanneksi joukkoomme. Käytämme kaikki vieläpä eri valmistustekniikkaa. Meillä on kohta kova kilpa asiakkaista.
Kuinka olet toteuttanut kuvassa näkyvän sinisen matkustajavaunun? Näyttää hyvältä sisustuksineen. Onko vaunun sisätilat myös valaistu? Dv12 on ilmeisesti Juhan 3D-tulosteesta rakennettu?
Kuinka olet toteuttanut kuvassa näkyvän sinisen matkustajavaunun? Näyttää hyvältä sisustuksineen. Onko vaunun sisätilat myös valaistu? Dv12 on ilmeisesti Juhan 3D-tulosteesta rakennettu?
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
lakivija[ät]hotmail[piste]com
-
- Konduktööri
- Viestit: 61
- Liittynyt: 30.12.2011 13:07
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Yhdellä sanalla: Hieno!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
LOK kirjoitti:Sp-vaunuja tuntuu nyt syntyvän usean Suomi-harrastajan kotona: Itse sain viime viikolla valmiiksi Sp-vaunun tietokonemallin 3D-tulostusta varten, ja viikonloppuna sain tietää erään toisenkin harrastajan niitä kasailevan. Liityit nyt kolmanneksi joukkoomme. Käytämme kaikki vieläpä eri valmistustekniikkaa. Meillä on kohta kova kilpa asiakkaista.
Kuinka olet toteuttanut kuvassa näkyvän sinisen matkustajavaunun? Näyttää hyvältä sisustuksineen. Onko vaunun sisätilat myös valaistu? Dv12 on ilmeisesti Juhan 3D-tulosteesta rakennettu?
Hienoa että kerrankin Suomi-mallien kanssa saatetaan päästä tilanteeseen, että on VALINNANVARAA!
Ennenkuulumatonta!
Teräsvaunu on keskeneräinen, ja muutenkin vähän koeluonteinen tapaus. Olen testaillut sillä kaikenlaisia rakennustekniikoita. Esim. katon vekityksen tein poraamalla reiät molempiin päätyihin, ja pingotin siimat reikien väliin.
Vaunu on alunperin Fleischmannin 1lk InterRegio.
Deeverissä on Juhan 3d -tulosteet käytössä. Kustomoin vähän ja rakentelin radio-ohjausvehkeillä höystetyn 27-sarjalaisen.
-
- Konduktööri
- Viestit: 99
- Liittynyt: 19.09.2007 15:21
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Kerrassaan hienoa!
Kiva nähdä että vielä syntyy Suomi-ratoja, ja vielä hienompaa että välillä jotain muuta kuin sitä vanhaa maalaismaisemaa. Vaihteeksi suomalaista kaupunkimaisemaa, sähköistettyä rataa ja modernia kalustoa! Myös yksityiskohdat ovat hauskoja - kuten puupölkyt radassa, mutta sementtiset pölkyt jo pinossa enteilemässä tulevaa Hienoa myös jos saamme uusia Suomi-aiheita markkinoille!
Menestystä projekteille!
-Matti.
Kiva nähdä että vielä syntyy Suomi-ratoja, ja vielä hienompaa että välillä jotain muuta kuin sitä vanhaa maalaismaisemaa. Vaihteeksi suomalaista kaupunkimaisemaa, sähköistettyä rataa ja modernia kalustoa! Myös yksityiskohdat ovat hauskoja - kuten puupölkyt radassa, mutta sementtiset pölkyt jo pinossa enteilemässä tulevaa Hienoa myös jos saamme uusia Suomi-aiheita markkinoille!
Menestystä projekteille!
-Matti.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Kiitoksia.
On aina mukava saada positiivisia kommentteja.
Kaipa tuo moderni Suomi-harrastus kiehtoo siksikin, kun on itselle tuttua ja totuttua. Höyryveturit, puuvaunut ja heinälatoromantiikka ovat sitten taas jotain Suomifilmien timotein tuoksuista tukkijätkä-utopiaa, joka kyllä kiehtoo, muttei ole samalla tapaa "sydäntä lähellä". (Eikä allekirjoittaneen taidot riitä höyryveturien rakentamiseen.)
On aina mukava saada positiivisia kommentteja.
Kaipa tuo moderni Suomi-harrastus kiehtoo siksikin, kun on itselle tuttua ja totuttua. Höyryveturit, puuvaunut ja heinälatoromantiikka ovat sitten taas jotain Suomifilmien timotein tuoksuista tukkijätkä-utopiaa, joka kyllä kiehtoo, muttei ole samalla tapaa "sydäntä lähellä". (Eikä allekirjoittaneen taidot riitä höyryveturien rakentamiseen.)
-
- Ratavartija
- Viestit: 43
- Liittynyt: 24.11.2011 16:37
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Tosi siisti ja erittäinkin suomalaisen näköinen rata. Olet onnistunut löytämään hyvin modernimpaa suomalaishenkeä. Maiseman tunnistaisi hyvin tutuksi suomalaiseksi ilman kalustoakin.
Näkyvillä olevista Rocon vaihdemoottoreista ajattelin kysäistä, että oletko huomannut, että ne voi kääntää myös väärinpäin? Tällöin ne eivät olisi läheskään yhtä kovasti näkysällä. Tarkoitan, että vaihtaisit esimerkiksi vasenkätiseen vaihteeseen oikeakätisen moottorin. Tällä tavoin toki menettää mahdollisuuden käyttää vaihteita manuaalisesti, mutta moottori menee kätevästi piiloon rakenteisiin.
Näkyvillä olevista Rocon vaihdemoottoreista ajattelin kysäistä, että oletko huomannut, että ne voi kääntää myös väärinpäin? Tällöin ne eivät olisi läheskään yhtä kovasti näkysällä. Tarkoitan, että vaihtaisit esimerkiksi vasenkätiseen vaihteeseen oikeakätisen moottorin. Tällä tavoin toki menettää mahdollisuuden käyttää vaihteita manuaalisesti, mutta moottori menee kätevästi piiloon rakenteisiin.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Myös koplinginirrotus(Roco) voidaan laittaa vastaavasti, kokonaan radan alle. Ei yhtä helposti.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Myönnettäköön, että en tiennyt tällaisen asennustavan olevan vaihtoehto. No, motit ovat nyt pinta-asenteiset. Eipä tuolle mitään mahda, ja ainakin huolto on helpompaa.Into kirjoitti:Tosi siisti ja erittäinkin suomalaisen näköinen rata. Olet onnistunut löytämään hyvin modernimpaa suomalaishenkeä. Maiseman tunnistaisi hyvin tutuksi suomalaiseksi ilman kalustoakin.
Näkyvillä olevista Rocon vaihdemoottoreista ajattelin kysäistä, että oletko huomannut, että ne voi kääntää myös väärinpäin? Tällöin ne eivät olisi läheskään yhtä kovasti näkysällä. Tarkoitan, että vaihtaisit esimerkiksi vasenkätiseen vaihteeseen oikeakätisen moottorin. Tällä tavoin toki menettää mahdollisuuden käyttää vaihteita manuaalisesti, mutta moottori menee kätevästi piiloon rakenteisiin.
Hienoa kuulla että maisemointi onnistuu välittämään "suomalaisuutta", kuten pitikin. Toki paljon on vielä tekemättä. Kaikki on vielä liian siistiä. Ryteikköä pitää lisätä sinnetänne vielä paljon.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Moderni suomalainen rata!
Hatunnoston arvoista työtä.
Hatunnoston arvoista työtä.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.
Kaupunkiaiheet ovat kieltämättä kiehtovia. Kerrostalojen mallaaminen on monessa mielessä jopa yksinkertaisempaa kuin puuleikkauksilla varustettujen tupien ja maalaistalojen. Tärkein työväline on hyvä sirkkeli, jolla sileästä styreenilevystä sahataan kerrosten väliset vaakakappaleet ja ikkunoiden väliset pystykappaleet. Ne kootaan ikkuna-aukkojigin avulla liimalla lasilevyn päällä. Raplinki peittää liitossaumat — joita tosin ei juurikaan synny, jos sirkkeli on tarkka. Valutekniikasta on valtavasti apua esimerkiksi ikkunanpokien tuottamisessa, joita kerrostaloissa on paljon. Kuvissa nävyvissä taloissa kauppakerrosta varten rakensin muutaman erilaisen julkisivukappaleen liikehuoneistoineen ja koristeineen — valuosista voi sitten sahailla tilan mukaan erilaisia kappaleita, käyttää porttigongiosia tai ei ja ylipäätään yhdistellä asioita tilan mukaan. Tämän tyyppisten rakennusten arkkitehtuuri eri taloyhtiöissäkin oli aikanaan hyvin samantapaista, joten kovin montaa erilaista liikehuoneistomallia ei tarvita.mattih kirjoitti:..hienompaa välillä nähdä jotain muuta kuin sitä vanhaa maalaismaisemaa.
Toimiakseen kaupunkimaisema vaatii aika tavalla erilaista ajattelua kuin maalaismaisema. Talojen kerrosmääriä on rajusti supistettava esikuvistaan ja ylipäätään sovitettava rakennukset tilan mukaan. Joku Fremo-moduulin kaltainen laatikko, jossa ratalinja halkaisee 50 senttiä leveän pinta-alan keskeltä ei yksinkertaisesti toimi juuri muun pohjana kuin heinäpellon Risteilevien katujen fiiliksen saaminen vaatii jonkin verran kahvia ja tupakkia, jos tilaa on vähän — yleensähän sitä ei ole koskaan riittävästi.
Asia erikseen on rakentaa vanhoja koristeellisia keskustarakennuksia. Itse olen tyytynyt rakentamaan arkkitehtuuriltaan yksinkertaisia laita-alueiden rakennuksia esimerkiksi Helsingin Töölön tapaaan. Suomalaisesta kerrostaloarkkitehtuurista on muuten olemassa kirjasarjakin, jossa runsaasti piirustuksia.