Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Olen viimeaikoina nikkaroinut pientä suomalais-aiheista H0-rataa. Radan koko on vain 100x200cm.

Rata on vielä keskeneräinen. Päivittelen sitämukaa kun valmistuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Samuelsson, 10.04.2017 22:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Muutama lisäkuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Pakollinen tunnelmakuva radan varhaisemmilta vaiheilta. :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Siistiä! Kysyisin raidesepelin merkkiä, valmistajaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

ealab kirjoitti:Siistiä! Kysyisin raidesepelin merkkiä, valmistajaa.
Kiitos.
Raiteiden välinen hiekka on Noch:in ja ratasepeli Pikon mainiota valmistetta, sävytettynä tosin.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja LOK »

Sp-vaunuja tuntuu nyt syntyvän usean Suomi-harrastajan kotona: Itse sain viime viikolla valmiiksi Sp-vaunun tietokonemallin 3D-tulostusta varten, ja viikonloppuna sain tietää erään toisenkin harrastajan niitä kasailevan. Liityit nyt kolmanneksi joukkoomme. Käytämme kaikki vieläpä eri valmistustekniikkaa. Meillä on kohta kova kilpa asiakkaista. :lol:

Kuinka olet toteuttanut kuvassa näkyvän sinisen matkustajavaunun? Näyttää hyvältä sisustuksineen. Onko vaunun sisätilat myös valaistu? Dv12 on ilmeisesti Juhan 3D-tulosteesta rakennettu?
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
PekkaH
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja PekkaH »

Yhdellä sanalla: Hieno!
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

LOK kirjoitti:Sp-vaunuja tuntuu nyt syntyvän usean Suomi-harrastajan kotona: Itse sain viime viikolla valmiiksi Sp-vaunun tietokonemallin 3D-tulostusta varten, ja viikonloppuna sain tietää erään toisenkin harrastajan niitä kasailevan. Liityit nyt kolmanneksi joukkoomme. Käytämme kaikki vieläpä eri valmistustekniikkaa. Meillä on kohta kova kilpa asiakkaista. :lol:

Kuinka olet toteuttanut kuvassa näkyvän sinisen matkustajavaunun? Näyttää hyvältä sisustuksineen. Onko vaunun sisätilat myös valaistu? Dv12 on ilmeisesti Juhan 3D-tulosteesta rakennettu?

Hienoa että kerrankin Suomi-mallien kanssa saatetaan päästä tilanteeseen, että on VALINNANVARAA! :!:
Ennenkuulumatonta!

Teräsvaunu on keskeneräinen, ja muutenkin vähän koeluonteinen tapaus. Olen testaillut sillä kaikenlaisia rakennustekniikoita. Esim. katon vekityksen tein poraamalla reiät molempiin päätyihin, ja pingotin siimat reikien väliin. :lol:
Vaunu on alunperin Fleischmannin 1lk InterRegio.

Deeverissä on Juhan 3d -tulosteet käytössä. Kustomoin vähän ja rakentelin radio-ohjausvehkeillä höystetyn 27-sarjalaisen.
mattih
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 19.09.2007 15:21

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja mattih »

Kerrassaan hienoa!

Kiva nähdä että vielä syntyy Suomi-ratoja, ja vielä hienompaa että välillä jotain muuta kuin sitä vanhaa maalaismaisemaa. Vaihteeksi suomalaista kaupunkimaisemaa, sähköistettyä rataa ja modernia kalustoa! Myös yksityiskohdat ovat hauskoja - kuten puupölkyt radassa, mutta sementtiset pölkyt jo pinossa enteilemässä tulevaa :) Hienoa myös jos saamme uusia Suomi-aiheita markkinoille!

Menestystä projekteille!
-Matti.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Kiitoksia.
On aina mukava saada positiivisia kommentteja.
Kaipa tuo moderni Suomi-harrastus kiehtoo siksikin, kun on itselle tuttua ja totuttua. Höyryveturit, puuvaunut ja heinälatoromantiikka ovat sitten taas jotain Suomifilmien timotein tuoksuista tukkijätkä-utopiaa, joka kyllä kiehtoo, muttei ole samalla tapaa "sydäntä lähellä". (Eikä allekirjoittaneen taidot riitä höyryveturien rakentamiseen.)
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Into »

Tosi siisti ja erittäinkin suomalaisen näköinen rata. Olet onnistunut löytämään hyvin modernimpaa suomalaishenkeä. Maiseman tunnistaisi hyvin tutuksi suomalaiseksi ilman kalustoakin.
Näkyvillä olevista Rocon vaihdemoottoreista ajattelin kysäistä, että oletko huomannut, että ne voi kääntää myös väärinpäin? Tällöin ne eivät olisi läheskään yhtä kovasti näkysällä. Tarkoitan, että vaihtaisit esimerkiksi vasenkätiseen vaihteeseen oikeakätisen moottorin. Tällä tavoin toki menettää mahdollisuuden käyttää vaihteita manuaalisesti, mutta moottori menee kätevästi piiloon rakenteisiin.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Myös koplinginirrotus(Roco) voidaan laittaa vastaavasti, kokonaan radan alle. Ei yhtä helposti.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Into kirjoitti:Tosi siisti ja erittäinkin suomalaisen näköinen rata. Olet onnistunut löytämään hyvin modernimpaa suomalaishenkeä. Maiseman tunnistaisi hyvin tutuksi suomalaiseksi ilman kalustoakin.
Näkyvillä olevista Rocon vaihdemoottoreista ajattelin kysäistä, että oletko huomannut, että ne voi kääntää myös väärinpäin? Tällöin ne eivät olisi läheskään yhtä kovasti näkysällä. Tarkoitan, että vaihtaisit esimerkiksi vasenkätiseen vaihteeseen oikeakätisen moottorin. Tällä tavoin toki menettää mahdollisuuden käyttää vaihteita manuaalisesti, mutta moottori menee kätevästi piiloon rakenteisiin.
Myönnettäköön, että en tiennyt tällaisen asennustavan olevan vaihtoehto. No, motit ovat nyt pinta-asenteiset. Eipä tuolle mitään mahda, ja ainakin huolto on helpompaa. :lol:

Hienoa kuulla että maisemointi onnistuu välittämään "suomalaisuutta", kuten pitikin. Toki paljon on vielä tekemättä. Kaikki on vielä liian siistiä. Ryteikköä pitää lisätä sinnetänne vielä paljon.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Moderni suomalainen rata!
Hatunnoston arvoista työtä.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 963
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja PeS »

mattih kirjoitti:..hienompaa välillä nähdä jotain muuta kuin sitä vanhaa maalaismaisemaa.
Kaupunkiaiheet ovat kieltämättä kiehtovia. Kerrostalojen mallaaminen on monessa mielessä jopa yksinkertaisempaa kuin puuleikkauksilla varustettujen tupien ja maalaistalojen. Tärkein työväline on hyvä sirkkeli, jolla sileästä styreenilevystä sahataan kerrosten väliset vaakakappaleet ja ikkunoiden väliset pystykappaleet. Ne kootaan ikkuna-aukkojigin avulla liimalla lasilevyn päällä. Raplinki peittää liitossaumat — joita tosin ei juurikaan synny, jos sirkkeli on tarkka. Valutekniikasta on valtavasti apua esimerkiksi ikkunanpokien tuottamisessa, joita kerrostaloissa on paljon. Kuvissa nävyvissä taloissa kauppakerrosta varten rakensin muutaman erilaisen julkisivukappaleen liikehuoneistoineen ja koristeineen — valuosista voi sitten sahailla tilan mukaan erilaisia kappaleita, käyttää porttigongiosia tai ei ja ylipäätään yhdistellä asioita tilan mukaan. Tämän tyyppisten rakennusten arkkitehtuuri eri taloyhtiöissäkin oli aikanaan hyvin samantapaista, joten kovin montaa erilaista liikehuoneistomallia ei tarvita.

Toimiakseen kaupunkimaisema vaatii aika tavalla erilaista ajattelua kuin maalaismaisema. Talojen kerrosmääriä on rajusti supistettava esikuvistaan ja ylipäätään sovitettava rakennukset tilan mukaan. Joku Fremo-moduulin kaltainen laatikko, jossa ratalinja halkaisee 50 senttiä leveän pinta-alan keskeltä ei yksinkertaisesti toimi juuri muun pohjana kuin heinäpellon :D Risteilevien katujen fiiliksen saaminen vaatii jonkin verran kahvia ja tupakkia, jos tilaa on vähän — yleensähän sitä ei ole koskaan riittävästi.

Asia erikseen on rakentaa vanhoja koristeellisia keskustarakennuksia. Itse olen tyytynyt rakentamaan arkkitehtuuriltaan yksinkertaisia laita-alueiden rakennuksia esimerkiksi Helsingin Töölön tapaaan. Suomalaisesta kerrostaloarkkitehtuurista on muuten olemassa kirjasarjakin, jossa runsaasti piirustuksia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva