Minulla on Fleisun lufthansa airport express -sarja 6350 eli tuo http://www.vectis.co.uk/AuctionImages/351/206_l.jpg
Eilen puhdistin veturin renkaita apteekin puhd. bensiinillä ja kangaspalallla. Laitoin veturin takaisin kiskoille ja koeajoin sitä että onhan renkaat puhtaat. Aluksi pienellä nopeudella veturi eteni normaalisti. Suurensin nopeutta kohti täyttä vauhtia ja jotenkin tuntui että veturi ei saa "tehoja" vaan se liikkui aika laiskasti. Ajoin veturin ratapihalle, otin käteen ja päällisin puolin tutkin että kaikki näyttää olevan kunnossa. Laitoin takaisin radalle, veturi liikahti, mutta pysähtyi ja nyt jos laittaa virtaa ainoastaan valot palavat mutta mitään ei tapahdu paitsi suuntaa vaihtaessa valot siirtyvät toiseen päähän kuten kuuluukin. Käytössä oleva ohjausjärjestelmä on Fleischmannin perinteinen analoginen.
Mikä on vialla ja voiko veturin korjata?
Avasin veturin ja sieltä tippui n. 1,5cm pitkä jousi jonka päässä on n.3mm pitkä musta pala.
Aiport Express veturi ei toimi
Valvojat: jhr, Hermanni
Aiport Express veturi ei toimi
Viimeksi muokannut LOK, 14.12.2017 06:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Aiport Express veturi ei toimi
Moottorin hiilihän se. Ota koppa/kori, pois tarkista tilanne, laita hiili takaisin, jos "kuuppa" vielä tallessa. Voisi myös hankkia jo uudet hiilet. Jos tuo kuuppa, tai hattu, mikä lie, löysä, voit vähän,vain, likistää kuuppaa, ennen laittamista. Ja jos masiina ei ollut vielä ollenkaan auki, niin nyt on hyvä aika tehdä kaikkien laakereiden voitelutkin, jotka ovat osa säännöllistä huoltoa. Kiskotkin hyvä joskus putsata, vaikka varsinaisella puhd.tyynyllä.
Re: Aiport Express veturi ei toimi
Moottorin hiilet loppu,siitä tämä johtuu.
Hiili on se musta ja jousi on sen painike.Jossain on se pidikekuppi vielä.
Hiili on se musta ja jousi on sen painike.Jossain on se pidikekuppi vielä.
Re: Aiport Express veturi ei toimi
Eli mihin tuo hiili pitää käytännössä laittaa veturin sisälle? Onko se johonki tohon moottorin keskelle ? tossa ekassa viestissä on kuva ja tossa moottorin ympyrässä n. klo 9 kohdalla on tollanen ruuvi, onko sen tarkoitus olla noin löysällä että se on melkein irti?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Aiport Express veturi ei toimi
Käytän oikeita nimikkeitä osille. Tuo löysä ruuvi/-t kiinnittää laakerikilven, jossa tässä myös harjasilta, moottoriin. Hiili, (myös harja, hiiliharja) luultavasti luiskahtanut alta pois, koska nuo kupit("metallilieriöt") näyttävät olevan paikoillaan. Vedä kupit irti, toisen alla vielä hiili jousineen, poista se, laita laakerikilven ruuvit kiinni kohtuutiukkaan, laita hiilet takaisin,(jos jousi suora, mutta jos vinkkelissä, hanki uudet)ja kupit takaisin paikoilleen.
Sinun olisi hyvä hankkia mm. sähkömoottoritietoutta, tutustua niihin. Muita tällaisen sähkömoottorin osia: hiilet hankaavat kollektoriin, tai kommutaattoriin, molempia nimikkeitä käytetään. Tähän kytketään ankkurikäämitys. Ankkuri( myös pyörijä, roottori)on se pyörivä osa, josta voima lähtee. Ankkurin ympärillä on kenttämagneetti (seisoja, staattori), joka näissä tasasähkömoottoreissa on kestomagneettinen. Tässä Fleisussa veturin runko taitaa olla osa moottorin toista laakerikílpeä, millä puolella on myös hammasrattaat. (Vaihtosähkömoottoreissa, kuten vanhemmat Märklinit, moottorin staattori on sähkömagneettinen, magneettikenttä tehdään kenttäkäämin avulla.) Näin tyypillisesti on moottorin koosta ja näöstä riippumatta. On sitten isompina oikosulku-, sulkunapa-, synkroni, jotka usein pieniä-, ym moottoreita. Mm. muun merkkisissä tasasähkövetureissa, akkuporakoneissa myös on tasasähkömoottori, jossa on kestokenttämagneetti. Kuten myös esim autojen tuulettimien moottorit, CD-DVD-asemien moottorit, vain koko-, teho-, ja ulkonäköeroja.
Veturin "renkaat" ovat pyöränkehiä.
Sinun olisi hyvä hankkia mm. sähkömoottoritietoutta, tutustua niihin. Muita tällaisen sähkömoottorin osia: hiilet hankaavat kollektoriin, tai kommutaattoriin, molempia nimikkeitä käytetään. Tähän kytketään ankkurikäämitys. Ankkuri( myös pyörijä, roottori)on se pyörivä osa, josta voima lähtee. Ankkurin ympärillä on kenttämagneetti (seisoja, staattori), joka näissä tasasähkömoottoreissa on kestomagneettinen. Tässä Fleisussa veturin runko taitaa olla osa moottorin toista laakerikílpeä, millä puolella on myös hammasrattaat. (Vaihtosähkömoottoreissa, kuten vanhemmat Märklinit, moottorin staattori on sähkömagneettinen, magneettikenttä tehdään kenttäkäämin avulla.) Näin tyypillisesti on moottorin koosta ja näöstä riippumatta. On sitten isompina oikosulku-, sulkunapa-, synkroni, jotka usein pieniä-, ym moottoreita. Mm. muun merkkisissä tasasähkövetureissa, akkuporakoneissa myös on tasasähkömoottori, jossa on kestokenttämagneetti. Kuten myös esim autojen tuulettimien moottorit, CD-DVD-asemien moottorit, vain koko-, teho-, ja ulkonäköeroja.
Veturin "renkaat" ovat pyöränkehiä.
Re: Aiport Express veturi ei toimi
Ajattelin tilata Ebaystä uudet hiilet varstoon, mistä tiedän mitkä hiilet sopivat tähän veturiin? Käykö esim. tämä http://www.ebay.de/itm/FLEISCHMANN-10-X ... 336e795a8c
Fleischmann 6519 hiilisarja?
Fleischmann 6519 hiilisarja?
Re: Aiport Express veturi ei toimi
Tuo 6519 on passeli tähän moottorityyppiin,mikäli useampi veturi on tuo 5paria riittänee pidemmälle.
Samalla jos tilaat hiilet,tilaa myös uudet kitkarenkaat.Fleisun sivuilta löytyy myös tuon täydellinen varaosaluettelo.
Samalla jos tilaat hiilet,tilaa myös uudet kitkarenkaat.Fleisun sivuilta löytyy myös tuon täydellinen varaosaluettelo.