Saksassa ovat osanneet hyödyntää vanhoja vaunuja,tekemällä niistä "ohjainkoppeja"(stellwerk).
Vanhat romuimmat vaunut vois käyttää samalla tavalla näissä pienoisrautateissä.
Stellwerk vaunusta
Valvojat: jhr, Hermanni
Stellwerk vaunusta
Viimeksi muokannut jartsa, 23.12.2011 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Stellwerk vaunusta
Stellwerk rautateillä taitaa olla suomeksi asetinlaite.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Stellwerk vaunusta
Tässä varmaankin tarkoitetaan niitä Saksan hävityn sodan jälkeen pystyttämiä hätä/tilapäis -asetinlaitteita (behelfs-stellwerk wagen), jotka tehtiin rakentamalla raiteiden yli (tai viereen) esim. metallikehikko ja sen päälle sitten nostettiin jokin vanha vaunu, jonka sisään asetettiin asetinlaitteiston käyttövivusto, josta sitten vaijerit menivät suoraan alas raiteille. Näitä lienee ainakin kapearaiteisille ja osin normiraiteisillekin tehty ihan normaalistikin, ei siis minkään suuremman hädän hetkellä. Ainakin Märklinillä ja Pikolla on pienoismallit tällaisista. Tässä pari linkkia näihin liittyen:
http://www.h-mehnert.de/html/behelfsstellwerk.html
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=modell ... klin_42355
http://www.modellbahnecke.de/shop/en/Mo ... eberg.html
EDIT poistettu ylisuuri kuva.
Tv Ylläpito.
http://www.h-mehnert.de/html/behelfsstellwerk.html
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=modell ... klin_42355
http://www.modellbahnecke.de/shop/en/Mo ... eberg.html
EDIT poistettu ylisuuri kuva.
Tv Ylläpito.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Stellwerk vaunusta
Sain viime vuonna kutsun Berliinin teknisen yliopiston turvalaitekoekentälle ja siellä minäkin sain kuulla näistä sodan aikaisista väliaikaisista turvalaitteista, nimenomaan sähkömekaanisista. Tyyppi jota näissä käytettiin oli samanlainen kun Rautatiemuseossa oleva sähkömekaaninen asetinlaite. Pulpetissa olevilla metallisilla linjaaleilla hoidettiin riippuvuudet, ja tuon tyyppisessä asetinlaitteessa linjaalien muokkaus ja vaihto oli helppoa ja nopeaa joten väliaikainen asetinlaite saatiin nopeasti muokattua kulloisenkin tarpeeseen.magnuken kirjoitti:Tässä varmaankin tarkoitetaan niitä Saksan hävityn sodan jälkeen pystyttämiä hätä/tilapäis -asetinlaitteita, jotka tehtiin rakentamalla raiteiden yli esim. metallikehikko ja sen päälle sitten nostettiin jokin vanha vaunu, jonka sisään asetettiin asetinlaitteiston käyttövivusto, josta sitten vaijerit menivät suoraan alas raiteille. Näitä lienee ainakin kapearaiteisille tehty ihan normaalistikin, ei siis minkään suuremman hädän hetkellä
Googlettamalla löytyi kuvia juuri tällaisesta sähkömekaanisesta asetinlaitteesta:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 8,page=all
pekka
Re: Stellwerk vaunusta
Yleensä nämä "ohjauskopit" olivat Ai/Bi-29 tyylisiä 2-akselisia puukorisia "donnerbuchseja"