FL:n NOHAB

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tässä tulevaa päiviteltävää. Mikään ei liiku, pyöri. Vastaavalta, ja osin pahemmaltakin näyttivät nuo muutkin Fl- projektit.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 273
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Oho...missä tuolla on leikitty? Hiekkalaatikkokaan ei varmaan saa tuommoista jälkeä aikaan!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vuosikymmenien säilytys epäsuotuisassa paikassa.... Pyörät menevät uusiksi, samoin niiden rattaat. Jos vaan löytyisi sopivia tilalle. Muussa tapauksessa tässäkin pitää rattaat sorvata "ulos" pyöristä, ja siivota, käyttää uudelleen. Kelpaavat?. Kuten tapahtui O&K:n kerakin.
jartsa

Re: FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Sopivia löytyy Fleisulta 8), taatusti sopivia.Varaosanumerot löytyy Hobby Parts:in sivuilta vaikkapa,tai sitten Fleischmannin sivuilta ko. veturin numerolla.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kyllä. Vaan kun pitäisi samalla laittaa NEM-, tai RP-fillarit, kulkisi sitten mm. Rocon code 83-kiskoillakin kolinoitta. Ei siis mitään hehtaarilaippoja. Näin ratasasiasta tulee "toinen luokka, liikutus ja aihe", kuten vanha sanonta kuuluu.
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja Into »

Toki vanhassa Fleischmanissa on isot laipat, mutta ei ole minusta ainoa heikko kohta kyseisessä mallissa. Kori on väärässä mittakaavassa ja mittasuhteet hieman pielessä. Näiden syiden vuoksi mielestäni kyseinen veturi sopii melko huonosti radalle, jossa on modernimpaa kalustoa. Siksi pitäisin äkkiseltään hieman omituisena minkä vuoksi laittaa siihen NEM-pyörät tai hienommat, mutta tietysti jos sillä ajaa haluaa ja oma rata pitää matalampaa profiilia niin onhan se silloin näin tehtävä vaikkei se ulkonäön ongelmia ratkaisekaan. Ittelläni on kaksi kappaletta vastaavia tanskalaisella värityksellä, mutta eivät kuulu enää radan aktiivikalustoon. Silloin tällöin silti ajelen niilläkin ja kulultaan ovat melko mukavia ja paino tuntuu. Heljanin ja Rocon Nohabien rinnalla näyttävät kummiskin suorastaan järkyttäviltä jäteiltä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja ealab »

Olet oikeassa. On varsin karkeatekoinen, riippuu varmaankin valmistusajankohdasta. Tuskin silloin mikään....Ja kun telien mukana aivan lapsellisesti kääntyy melkein koko etupää, kuten puskinpalkit, aurat. Siksi en itse asiassa hötkyilekään tuon härpäkkeen kanssa. Mutta jos tahtoisin sillä ajella omallakin radalla, siksi vähintäänkin NEM- fillarit.
Mm. Nohab:n valoihin polttimoiden tilalle sopii hyvin superkirkas 5mm led, lämminvalkea. Etuvastus on syytä olla 20mA:n virralle mitoitettu, koska led ei valaise suoraan valojohteisiin.
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja Into »

Mallin karkeus riippuu pikemmin suunnitteluajankohdasta. Eikös se lie yhäkin Fleischmannilla tuotannossa...?
jartsa

Re: FL:n NOHAB

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Ei se ole pelkästään Fleisu,myös Märklinillä oli näitä sinkkivalukoreja.Niihin lisättiin metallilangasta tehtyjä yksityiskohtia :wink:
Ne oli sen ajan "masterpiecejä",nykyään ne ovat painevalettuja muovikappaleita.Näihin lisätään käsityönä ne erilliset (muovi)detaljit.
Eivät ole enää olleet Fleisun valikoimissa muutamaan vuoteen.