Märklin ICE3 37783 ei kulje - vianetsintää
Valvojat: jhr, Hermanni
Märklin ICE3 37783 ei kulje - vianetsintää
Hei!
Tuore mutta asiasta hyvin kiinnostunut harrastaja täällä.
Käytännössä uusi Märklinin ICE3 37783 ei enää kulje. Junalla on ajettu muutama kierros onnistuneesti, mutta yhtäkkiä toiminta loppui kuin seinään junan vaunujen mennessä pois paikoiltaan hiljaisessa vauhdissa. Aktiivista ajoa on takana muutamia minuutteja.
Onko mahdollista, että on tapahtunut jonkinlainen oikosulku tai muuta vastaavaa? Mitä asialle voisi tehdä. Ihmetyttää vain, kun käytännössä uusi juna ja erittäin vähän ajoa takana. Muut veturit toimivat normaalisti.
Rata on täysin analoginen, eikä junan sisuksiin ole kertaakaan kajottu, ei edes avattu. Junan digitaalisia ominaisuuksia en ole vielä opiskellut. Mikähän mahtaa olla vikana? Apuja?
Tuore mutta asiasta hyvin kiinnostunut harrastaja täällä.
Käytännössä uusi Märklinin ICE3 37783 ei enää kulje. Junalla on ajettu muutama kierros onnistuneesti, mutta yhtäkkiä toiminta loppui kuin seinään junan vaunujen mennessä pois paikoiltaan hiljaisessa vauhdissa. Aktiivista ajoa on takana muutamia minuutteja.
Onko mahdollista, että on tapahtunut jonkinlainen oikosulku tai muuta vastaavaa? Mitä asialle voisi tehdä. Ihmetyttää vain, kun käytännössä uusi juna ja erittäin vähän ajoa takana. Muut veturit toimivat normaalisti.
Rata on täysin analoginen, eikä junan sisuksiin ole kertaakaan kajottu, ei edes avattu. Junan digitaalisia ominaisuuksia en ole vielä opiskellut. Mikähän mahtaa olla vikana? Apuja?
Viimeksi muokannut LOK, 14.12.2017 05:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikkoa selkeytetty.
Syy: Otsikkoa selkeytetty.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
Olisiko veturi ollut jo auki, Voisi olla jokin johdin jäänyt puristuksiin korin ja rungon kiinnityskohdan väliin....? Siitä on syntynyt em. seurauksia.
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
Tutkin veturin ja mielestäni se oli täysin kiinni. Avasin korin nyt ensimmäistä kertaa ja kaikki näyttää hyvin uudelta ja ehjältä. Mielestäni mikään johdin ei ole voinut jäädä minkään väliin, ainakin luulen niin...
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
Eikös joku takuu ole näissäkin? Suosittelen ottamaan yhteyttä myyjään. Vika voi olla korjattavissa itsekin, mutta kyllä tässä tapauksessa pitäisi myyjän varmaankin vastata korjauksesta.
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
Takuu on varmasti ollut, mutta juna on ollut odottamassa sopivaa rataa kolmisen vuotta. Sain vinkkiä, että kannattaisi tarkistaa junan hiilet. Junan sisuksesta ei helposti tunnu löytyvän moottoria, kaikki on koteloitu aika vankasti. Hiilet voivat kuulemma olla hapettuneet, koska juna on ollut varastoituna pitkään.
Kellään kokemusta ICE3:n hiilien vaihdosta? Pitääkö piirilevyt irroittaa, jotta pääsee moottooriin käsiksi?
Kiitos tähän astisista neuvoista! =)
Kellään kokemusta ICE3:n hiilien vaihdosta? Pitääkö piirilevyt irroittaa, jotta pääsee moottooriin käsiksi?
Kiitos tähän astisista neuvoista! =)
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
Veturin moottori löytynee telistä, jonka pyörät eivät sormin pyöri. Siinä telissä on hammasrattaisto ja moottori. Moottorin hiilien pitäisi näkyä, ovat moottorin kyljessä, vaakasuorassa neliskanttisissa hiilipitimissä. Vapauta hiilien jouset ja poista hiilet, tarkista ne, myös kollektorin lamellit, että ovat kuparisen puhtaat. Koeta pyörittää moottoria sormin, pyöristä käsin. Myös, kun hiilet ovat takaisinlaitetut, oikeaan asentoon, jos voit moottorille antaa suoraan sähköä, siten, että dekooderi on irtikytkettynä, näin voisi tarkistaa moottorin toiminnan. Jos Sinulla on analogirata, katso ohjeista decoderin DIP-kytkinten asennot. Tässä jotain "ei Märklin-kuskilta".
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
Tässä olisi kyseisen junan räjäytys kuva. Jos siitä olisi apua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
Jos tuo on noinkin uusi,siinä ei välttämäti ole mitään hiiliä motissa (sinusdrive)?POK kirjoitti:Takuu on varmasti ollut, mutta juna on ollut odottamassa sopivaa rataa kolmisen vuotta. Sain vinkkiä, että kannattaisi tarkistaa junan hiilet. Junan sisuksesta ei helposti tunnu löytyvän moottoria, kaikki on koteloitu aika vankasti. Hiilet voivat kuulemma olla hapettuneet, koska juna on ollut varastoituna pitkään.
Kellään kokemusta ICE3:n hiilien vaihdosta? Pitääkö piirilevyt irroittaa, jotta pääsee moottooriin käsiksi?
Kiitos tähän astisista neuvoista! =)
Jos siellä on jotain piirilevyjä sisällä,ne levyt on sitten digitaaliseen dekooderiin liittyviä.
Elikkäs:Dekooderi on painettuna (20 napaiseen)tms.liittimeen joka on tän dekooderilevyn alla,levystä lähtee juotettuja johtimia pyörille,motille ja valoille.
Perinteisessä Märklinissä ei ole kun mekaaninen sähkörele ja motti jossa on selvät paikat hiilille jousineen.
Ilmeisesti sieltä on kärähtänyt dekooderi joka toimii analogisesti/digitaalisesti.
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
Mikä muuntaja on käytössä. Jos on vanha sininen, niin todennäköisesti moottorin ohjaus on palanut, eli dekooderi. Märklinin huollon mukaan uutta ei saa.
-
- Matkustaja
- Viestit: 5
- Liittynyt: 04.08.2011 22:00
Re: Uusi ja avuton Märklin ICE3 37783 ei kulje
En sen kummemmin tunne tuota mallia, mutta räjäytyskuvaa tutkimalla ja teknisiä tietoja katsomalla ehdotan muutamaa kokeillua.
Ensiksi purkaisin junakokoónpanon, siis vaunut irrallleen toisistaan ja katsoisin ja puhdistaisn virtaa johtavat kytkimet. Niissä saattaa olla hapettumia tms. Moottorivaunu on junan keskimmäinen, ravintolavaunu, ja virtansa juna saa aina ajosuunnassa etummaisena olevan ohjausvaunun etummaisessa telissä olevasta laahaimesta.
Kokeilisin siis kytkeä yhtä ohjausvaunua kerrallaan suoraan ravintolavaunun molemman puolen kytkimiin (siis vuorotellen) ja kokeilla, onko tällä mitään vaikutusta junan liikkumisiin.
Ensiksi purkaisin junakokoónpanon, siis vaunut irrallleen toisistaan ja katsoisin ja puhdistaisn virtaa johtavat kytkimet. Niissä saattaa olla hapettumia tms. Moottorivaunu on junan keskimmäinen, ravintolavaunu, ja virtansa juna saa aina ajosuunnassa etummaisena olevan ohjausvaunun etummaisessa telissä olevasta laahaimesta.
Kokeilisin siis kytkeä yhtä ohjausvaunua kerrallaan suoraan ravintolavaunun molemman puolen kytkimiin (siis vuorotellen) ja kokeilla, onko tällä mitään vaikutusta junan liikkumisiin.