Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Oli pitkän säilytyksen jäljiltä varsin "hapettomassa tilassa". Aluksi purku, pesut ja huonokuntoisten osien hävitys, kuten väljäksi kulunut moottori. Uudet, NEM-pyöräkerrat löytyi puretusta Roco Br 290:sta. Moottori entisestä CD-asemasta, kuin myös tarvittavat ruuvit ja moottorin asennuslevy, kotelon kannesta leikattuna. Alkuperäinen moottorin ratas, m05, on syytä vaihtaa pienempään. Saisi vauhtia hillittyä ja kulkua rauhallisemmaksi muutenkin. Moottori on "petiin" on syytä tehdä säädettäväksi, jotta saa hammasvälyksen passattua. Petin alin ruuvi ei saa tulla läpi rungosta, koska nappaisi rattaaseen kiinni. Akselien virroitin olisi hyvä kääntää akselien yläpuolelle, parantaa pyörien virroitusta kiskoista. Kulkee nyt nätisti, vähin äänin ja -virroin. Nyt lisätty myös "ylettömännopeudenalennusratas".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ealab, 14.06.2016 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jartsa

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti: Kaikkeen sitä ryhtyykin, tuollaiseen, yksinkertaiseen, vanhaan, halpaan rimpulaan! :)
Alkuperäisenä tuosta joku olis maksanut jopa 20-30 euroa,nyt pilattuna hinta on pyöreä 0!
Ei kaikkeen kannata ryhtyä.... :x
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Voisihan olla, että ei myyntiin. Ja kuka olisi maksanut mitään täysin toimimattomasta möykystä, pyöräkerratkin ruville hapettuneet, akselit ruosteessa. Puskinlevyt/hantaakit ruosteiset. Ja kyllä noita näkyy maailmalla "päivitettävän". Led-valoja, digivalmiuttakin on laitettavissa! Olisiko tässä jotain positiivista perustetta remontille?.
Ps. Minulla on myös FL:n Br 38?, joka on edellisen tavoin "hyvässä" kunnossa, pyörät paksussa karpassa, pyörien ja rattaiden akselit ruosteiset, jne, mikään ei liiku. Arvokaskin, paljon tarjoattaisiin?
rainep

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja rainep »

Jos joku jaksaa ja viittii päivittää veturin mieleisekseen ni antaa mennä. olen katsellut paljon näitä haukkumisia. ei kaikkien veturien/vaunujen tarvitse 100% esikuvansa mukaisia. P........
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja Tony »

ealab kirjoitti:Voisihan olla, että ei myyntiin. Ja kuka olisi maksanut mitään täysin toimimattomasta möykystä, pyöräkerratkin ruville hapettuneet, akselit ruosteessa. Puskinlevyt/hantaakit ruosteiset. Ja kyllä noita näkyy maailmalla "päivitettävän". Led-valoja, digivalmiuttakin on laitettavissa! Olisiko tässä jotain positiivista perustetta remontille?.
Ps. Minulla on myös FL:n Br 38?, joka on edellisen tavoin "hyvässä" kunnossa, pyörät paksussa karpassa, pyörien ja rattaiden akselit ruosteiset, jne, mikään ei liiku. Arvokaskin, paljon tarjoattaisiin?
Minulta ehdoton puoltoääni tälläisille korjauksille. Itse en osaa osia riipiä vanhoista cd-soittimista, mutta olen päivitellyt omia osin vanhojakin Märklin-vetureitani tehdassarjoilla. Osaan modifioinneista olen tyytyväinen, osaan taas en. Koskaan en ole ajatellut jälleenmyyntiarvoa alkuperäiselle tai modatulle. Käyttöarvo on mielestäni ainoa, mikä merkkaa omassa kalustossani. Mikäli veturi ei liiku, tai on jopa väärää sähköjärjestelmää, on sen arvo "leikkimielessä" pyöreä 0. Jokin yksittäinen veturi voisi tietysti olla aseman vieressä muistomerkkinä...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vinkkinä vaan, että ei CD-asemien purkaminen vaikeata ole. Kansi vaan auki, vähän nykäisemällä, sitten pieni ruuvarisarja*....Hajottaminen on aina helpompaa, kuin... sitä paitsi homma on terapeuttistakin. Tietää saaneensa jotain aikaiseksi! :D
*Suosittelen Bilteman 12-112 ja 12-114, ja yksi vähän isompi ristipää.
jartsa

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Laitonkin vain oman huomioni. Ebayssa noista maksetaan mainitsemiani summia, mitä olen seuraillut.
Ostimpa sieltä suht samaa ikäluokkaa olevan ELB-hammasratasveturin (hinta+posti) noin 40 eurolla.
Ei tullut mieleenikään alkaa viritellä sitä, alkuperäisillä osilla korjasin, originaali paketti ja käyttöohjeet kun tulivat mukana. No hieman virityksiä tein, digidekooderi siihen kylläkin tuli/Train navi-lutikka :oops:
Viimeksi muokannut LOK, 14.12.2017 06:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu muihin lukijoihin kohdistuva häirintä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Voin vain suositella nuita ruuvarisarjoja. Kovaa terästä. Jos vain laatu on pysynyt samana, aivan halpoja eivät ole. Olleet käytössäni jo vuosia. Ennakkoluulottomasti!
Ps. Teräksen kovuuden ja liiallisen voimankäytön vuoksi on pari terää lohjennut, ei hätiä, niistä on tehty mm. taltta, jolla on hyvä katkoa etsisarjoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

O&K nyt valmis DC-käyttöön. Odottaa N-skaalan, 6 piikkistä decoderia. Valot toimivat kahdella tavalla, joko kaikki eteen suunnan mukaan, takana pimeät, tai puskinvalot aina ja ylävalot suunnan mukaan. Valinta tehdään veturin piirilevyllä pienillä DIP-pyykeleillä. Kaapiva virroitus kaikista pyöristä. NEM-tuppelot.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jartsa

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Riittääköhän potku N deksassa,ettei kärähä,hieman epäilen.Valoilta toimimattoman HO-deksan sovitin hammasratasveturiin,ei tartte valoja välttämäti ja deksa tuli käyttöön.
Veturiin mahtuu vielä pieni functiodec.mikäli valoja tarttee.En ala mitään dippikytkimiä näpertelemään.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kestää oikein mainiosti. Nyt O&K ottaa virtaa 60-70mA, 12V:lla kulkiessaan, voimakkaine valoineen (5 lämminvalkeata lediä) päivineen, joten ei hätäpäivää. En minäkään mitään dippikytkimiä ruvennut näperrellä. Vain pieniä, yksinkertaisia, tavallisia pyykeleitä, joita on mm. kovalevyjen isäntä/renkivalinnoissa.
jartsa

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Aikamoista näpertelyä kuitenkin,sanon.Tuntuu hieman ,että on jämähdetty tonne 40-50 luvun pula-aikaan.Kaikki piti tehdä itse,sama jatkuu vielä
nykyään :wink:
Samalla vaivalla juottelen, yhden functiodecoderin kiinni ja ohjelmoin sen deksan.
Esimerkkinä lähiliikennevaunut:Silberling tai se vihreä saattovaunu(Fleisuja), joissa on valonvaihtosysteemi takaosassa.
Dekoodereissa on sama osoite kun veturissa,veturin (BR 212,BR218 tai BR V100)vaihtuessa vaihdetaan vaunuun osoite samaksi kuin veturilla,näin ne
taas ovat "yhtä puuta".Helppoa kun "lumen luonti kesällä". :mrgreen:
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ei olla jämähdetty, muuten kyllä, silloin ei ollut nintendoja... :) Eikä se ole paha asia ollenkaan. Siis 50-60-luvuilla. Ei vielä yleisesti tiedetty nintendoista, tietsikoista mitään. Transistoreja alkoi saada, olivat silloin kärkitrankkuja.
Viimeksi muokannut ealab, 01.02.2016 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 586
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja Jaska »

ealab kirjoitti:O&K nyt valmis DC-käyttöön.
Kuvasta tulee nostalgisia muistoja. Naapurillani oli juuri tuollainen veturi joskus 70-luvulla. Koitin ostaa sen ja koko radan häneltä, mutta hänpä ei myynyt.
jartsa

Re: Fleisun punaisen O & K:n päivitys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tais olla kaukaa viisas,kun ei myynyt silloin.Nyt saa varmasti takasin niistä sen mitä aikanaan maksoi,mikäli ovat hyvässä kunnossa.