Löysin ison kasan vanhoja M-radanpätkiä yms rekvisiittaa ja monta junaakin. Ne on 1960-1980 luvun tavaraa käsittääkseni. Ei siis mitään uutta.
Onko tämmösen radan mahdollista modernisoida digitaaliseksi? Toki pitää ostaa sitten se Central Station ainakin ja uusi juna. Pystyykö mitenkään hyödyntämään vanhoja junia? Tärkeintä olisi että vanhat radat toimisivat... Olenko ihan hakoteillä vai voisiko se onnistua kohtuullisin voimanponnistuksin ?
Märklin M-Radan modernisointi
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 271
- Liittynyt: 22.01.2008 15:18
Re: Märklin M-Radan modernisointi
Kiskot sopii ihan suoraan. Uusille C-kiskoille (no ohan ne kohta jo 20 vuotta ollu, aluksi ALPHA-kiskoina....) on olemassa adapteriraiteita. Niitä tarpeen mukaan, kun haluaa yhdistellä eri kiskomateriaaleja. Veturit voi muuttaa digitaalisiksi, alkaen 40€/veturi.
-
- Ratavartija
- Viestit: 20
- Liittynyt: 02.06.2008 13:08
Re: Märklin M-Radan modernisointi
Tervetuloa foorumille, hcdt!
Vanhat M-kiskot ovat tosiaan ihan käyttökelpoista kamaa ja liityntäkiskon 24951 kautta rataa voi jatkaa C-sarjalla.
Digitaalisen ohajauksen voi tehdä edullisimmin Mobile Stationin (60652) avulla, näitä saa muutamalla kympillä huuto.netin kautta. Central Stationia kannattaa oikeasti harkita vasta jos aikoo ohjata vaihteida, opastimia, valoja jne digitaalijärjestelmän kautta. Uuden CS:n (tosin vanhempaa mallia 60212) saa saksalaisista verkkokaupoista tilkan alle 300 euron hintaan.
Veturikaluston muuttaminen digitaaliseksi vaatii tilkan googlettamista verkosta, että löytäisi omaan veturiin sopivan dekooderisarjan. ESU tarjoaan joitain dekoodereita ja kestomagneetteja eri tyylisiin moottoreihin, ja Märklinin valikoimista löytyy useampia potentiaalisia MFX-vaihtoehtoja, esim 60760 (n. 35EUR), 60923 (n. 95EUR) ja 60924 (n.95 EUR). Näiden Märklinin muutossarjojen hyvänä puolena on mukana tuleva tehokas, 5-napainen roottori.
Muutamista tekemistäni vetureiden digitalisoinneista löytyy lisää juttua sivuilta http://marklin.homeip.net.
terveisin
-Olli-
Vanhat M-kiskot ovat tosiaan ihan käyttökelpoista kamaa ja liityntäkiskon 24951 kautta rataa voi jatkaa C-sarjalla.
Digitaalisen ohajauksen voi tehdä edullisimmin Mobile Stationin (60652) avulla, näitä saa muutamalla kympillä huuto.netin kautta. Central Stationia kannattaa oikeasti harkita vasta jos aikoo ohjata vaihteida, opastimia, valoja jne digitaalijärjestelmän kautta. Uuden CS:n (tosin vanhempaa mallia 60212) saa saksalaisista verkkokaupoista tilkan alle 300 euron hintaan.
Veturikaluston muuttaminen digitaaliseksi vaatii tilkan googlettamista verkosta, että löytäisi omaan veturiin sopivan dekooderisarjan. ESU tarjoaan joitain dekoodereita ja kestomagneetteja eri tyylisiin moottoreihin, ja Märklinin valikoimista löytyy useampia potentiaalisia MFX-vaihtoehtoja, esim 60760 (n. 35EUR), 60923 (n. 95EUR) ja 60924 (n.95 EUR). Näiden Märklinin muutossarjojen hyvänä puolena on mukana tuleva tehokas, 5-napainen roottori.
Muutamista tekemistäni vetureiden digitalisoinneista löytyy lisää juttua sivuilta http://marklin.homeip.net.
terveisin
-Olli-
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 173
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: Märklin M-Radan modernisointi
Märklin 60760 sarja ei sisällä MFX-dekooderia, vaan tavallisen Fx dekooderin, joka EI TUNNISTU automaattisesti MS ja CS ohjaimiin. Tämä ei ole kummonenkaan ongelma, mutta nopeusportaikko on muistaakseni vain 14 pykäläinen toisinkuin MFX-dekooderien 128 portainen.osk kirjoitti:
Veturikaluston muuttaminen digitaaliseksi vaatii tilkan googlettamista verkosta, että löytäisi omaan veturiin sopivan dekooderisarjan. ESU tarjoaan joitain dekoodereita ja kestomagneetteja eri tyylisiin moottoreihin, ja Märklinin valikoimista löytyy useampia potentiaalisia MFX-vaihtoehtoja, esim 60760 (n. 35EUR), 60923 (n. 95EUR) ja 60924 (n.95 EUR). Näiden Märklinin muutossarjojen hyvänä puolena on mukana tuleva tehokas, 5-napainen roottori.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!