Roco-miehenä oli ihan pakko tehä uusi aihe, koska tein heräteostoksen, ensimmäinen Fleischmann -veturi sekä ensimmäinen veturini joka on muuta merkkiä kuin Roco, josta mulla on pelkästään hyvää kokemusta, ja muista valmistajista vain kuulopuhe kokemuksia.
Kyseessä on höyryveturi BR038 547-6 jonka tänään postista hain. Mitä mieltä foorumilaiset on, menikö raha hukkaan käytetystä mutta vain erittäin vähän käytetystä veturista. Mitään vikaa tai puutteita ei löydy veturista, eikä sen alkuperäisestä pakkauksesta. Paketissa on myös hinta ja päivämäärä; "16.1.2001 - 385,90DM / 183,50€"
Ite en veturista maksanut kovin paljon, samassa paketissa tuli niinikään uudenveroinen Rocon V60 vaihtoveturi.
Vähän jo kerkesin koettaa vetäjää ja kyllähän se hyvin tuntui kulkevan, tosin huomas sen että se on seissyt ikänsä vitriinissä, joten voitelua kaipaa. Ainoa mikä minua jäi ihmetyttämään on se, että 9 akselisessa veturissa on VAIN 2 vetävää akselia!
Kuviakin nappasin:
http://s211.photobucket.com/albums/bb30 ... s/Flei038/
Fleischmann 038 547-6
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Fleischmann 038 547-6
Vetävät, kitkarenkaalliset akselit taitavat olla tenderissä, kuten myös moottori. Yleinen käytäntö. Joissakin myöhemmissä versioissa sitten tenderistä lisäksi kardaani veturiin, jossa vaihteisto vetoakseleita varten.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Fleischmann 038 547-6
Hienoltahan tuo veturi näyttää ja taas on pakko kertoa oma mielipide mallinmukaisuudesta, eli en tunne tuota veturia sen paremmin kuin muitakaan, joten hemmetin hienot yksityiskohdat mielestäni, en kaipaisi mitään lisälirkutinta aidon oloisen mielikuvan aikaansaamiseksi.
-
- Ratavartija
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04.09.2008 22:50
Re: Fleischmann 038 547-6
Joo minustakin malli on tosihieno, ja nyt on kaikesta kaksivetoisuudesta huolimatta kulkupuolikin kunnossa, rasvasin rattaat ja kiertokangetkin jotta veturin koneistokin pyörii jouhevasti. Kulku on tasasta ja äänetöntä.. vaihtipyörä puuttuu. Juu kyllä vetävät akselit on tenderissä kuin myös moottori. Veturin runko näytti olevan muovia sekä kattila, kiertokanget yms on metallia sekä puskimet, tenderissä telien sivut on muovia ja jotkin yksityiskohdat mutta muuten koko hiilivaunu on jykevää metallia hiililastia myöten. Kovasta painosta huolimatta veturi ei jaksanut vetää niin suurta junaa kuin rocon vastaavankokoinen veturi (Br23) jossa tenderin kaikki pyörät vetää. Kitkarenkaita on sama määrä molemmissa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 271
- Liittynyt: 22.01.2008 15:18
Re: Fleischmann 038 547-6
Olisiko painon lisäämisestä hiilivaunuun apua?
-
- Ratavartija
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04.09.2008 22:50
Re: Fleischmann 038 547-6
Ei taida oikein mahtua. Kyllä tolla kuitenkin pärjää
Re: Fleischmann 038 547-6
Fleisut ovat olleet aina tenderivetoisia,mikäli veturissa on erillinen tenderi.Tuonikäisessähän se vauhtipyörä alkoi tekemään vasta tuloaan.Komea on veturi,rahat eivät menneet hukkaan.Itsellä on pari BR41:stä,joukkoon pitäisi hankkia 01 ja 03:set,275mm pituisina nuo ovat hulppea näky. Välttämättä painon lisäys ei auta asiaa,kitkarenkaiden vaihto uusiin auttaisi paremminkin,vanhat kovettuneet kumit ei paljoa pidä ja lisää vetokykyä.