Vähän taustaa. Minulla Märklinit ovat olleet laatikossa parikymmentä vuotta ja nyt kun ruuhkavuodet alkavat helpottaa jonkinlainen kiinnostus asiaan on palaamassa. Ongelma on vain se, että Märklinin 6021 on nyt samaa sarjaa härkien puukiskoilla vetämän kaivosvaunun kanssa ja minun osaaminen yhtä paljon ajastaan jäljessä. Samalla olen huomannut, että nyt jos koskaan olisi tilaisuus siirtyä sisätiloihin edullisempaan N-mittakaavaan, kun pitäisi joka tapauksessa uusia ohjauslaitteet ja kaikki.
Ajatukseni on tehdä mahdollisimman automatisoitu tietokoneohjattu rata (kokoluokkaa 4 m x 1.4 m), kun osaamista ohjelmoinnista ja elektroniikasta on kertynyt enemmän kuin hienojen maisemien teosta. Tuollaiseen saisi paljon enemmän kiinnostavaa toimintaa, jos olisi olemassa sellaisia kytkimiä, jotka kiinnittyisivät ja avautuisivat automaattisesti. Tein hakuja ja jotain radassa olevalla magneetilla avautuvia E-Z-kytkimiä näyttää olevan myynnissä mutta toimivatko ne oikeasti niin hyvin, että esim. vaihtotöitä voi automatisoida ilman että joka kolmas kerta vaatii vähän tökkäämistä sormella?
Kysymys kytkimistä
Valvojat: jhr, Hermanni
-
hannun rata
- Ratavartija
Re: Kysymys kytkimistä
Köh, ei tietoa sinänsä mutta minulla on ihan kädettömän analogisesti magneetteja piilotettuna radan alle 8 kpl kussakin kohtaa ( 2x2x2) jolloin MTL ja accumate tms avautuvat itsestään kun kohdalle pysäyttää tai hyvin hitaasti ajaa ohi. Joskus sitten taas ei.