Atlas on ostanut Micro-Trainsin

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 340
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Atlas on ostanut Micro-Trainsin

Viesti Kirjoittaja Psi »

19.11.2025:

https://micro-trains.com/index.php?rout ... tion_id=12

Micro-Trains on hehkuttanut, että sen mallit on tehty Yhdysvalloissa. Siirtyyköhän Micro-Trains-tuotanto Atlaksen tapaan myös Kiinaan ja lopettaako Atlas rinnakkaisten tuotteiden (kytkimet, telit yms.) valmistamisen...
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 979
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Atlas on ostanut Micro-Trainsin

Viesti Kirjoittaja PeS »

Aiheesta on jo keskusteltu Model Railroader Facebook-sivustolla. Kaupankäynti kohdistui Atlaksen lehdistötiedotteen mukaan vain ”muotteiden, työkaluihin ja immateriaalioikeuksiin (tekijänoikeuksiin ja patentteihin)”. Lisäksi tiedotteessa todetaan, että ”kauppa vahvistaa Atlaksen globaalia valmistus- ja toimitusketjua”.

Keskusteluihin osallistuneet amerikkalaiset harrastajat ja yrittäjät analysoivat sanamuotoja siten, että kaupankäynti ei olisi kohdistunut Micro-Trainsin toimitiloihin tai työntekijöihin. Joku keskustelijoista väittää kuulleensa Micro-Trainsin työntekijöiltä, että suurin osa työntekijöistä olisi jo irtisanottu ja että loput saavat kenkää, kunhan nyt sisällä olevat tilaukset on toimitettu.

Ilmeisesti pienehkön Micro-Trainsin kaltaisen yrityksen liiketoiminta oli hankaloitunut ja kannattavauus heikentynyt ja että omistajat halusivat jäädä eläkkeelle — ehkä rahastaa elämäntyönsä vielä siinä vaiheessa, kun joku oli siitä valmis maksamaan. Esimerkiksi Englannissa eläkkeelle jääminen tai yrityksen avainhenkilöiden kuolema ovat yleisin syy pk-sektorin pienoisrautatiealan yritysten lopettamiselle. Romfordin fillareita ja muita osia valmistaneet Markitsin omistaja ja pääsuunnittelija kuoli tammikuussa — vieläkään yritykselle ei ole löytynyt uutta omistajaa, vaikka brändi on maailmanlaajuisesti tunnettu.

Atlas on ehtinyt jo kunnostautua useampien yritysten ostoissa — mm. Life-Like ja Con-Cor. Ostaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tuotanto jatkuisi etenkään sellaisissa tapauksissa, jolloin yrityksillä on päällekkäisiä tuotteita. Yritys voi ostaa myös markkinaosuuksia.
Kaikki tämä viittaisi siihen, että tuotantoa keskitetään. Sehän tuottaa tehostamishyötyjä.

Yleinen ilmiö lähes kaikessa pienoisrautatieteollisuudessa näyttää olevan se, että tuotteiden alhainen hinta on tärkein kilpailutekijä. Tämä näkyy laadun heikkenemisessä ja omistuksien keskittymisenä suurempiin yksiköihin — tosin samalla voidaan pohtia myös sitä, mikä on ollut yli-investointien vaikutus kotikäyttöön tarkoitettujen tuotteiden kilpailukyvylle. Entä mikä on todellisuudessa harrastajien, eli asiakkaiden, maksuhalukkuus silloin, kun pitäisi tehdä ostopäätös. Esimerkiksi Micro-Trainsin telit ja kytkimet ovat suhteellisen kalliita kilpailijoihin verrattuna.