Märklin säiliövaunut 2-kiskoradalle

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Märklin säiliövaunut 2-kiskoradalle

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Tällaiseen projektiin lähdin, kun ostin vanhoja Märklinin säiliövaunuja niiden charmin vuoksi. Kokometalliset rungot ja vintageolemus puhuttivat niin paljon, että täytyi hankkia. Seuraavaksi ajankohtaiseksi tuli pyörien vaihtaminen 2-kisko tasavirtaradalle sopiviksi. Olin jo mielessäni suunnitellut käyttäväni Pikon aloituspakkausveturin tenderin pyöriä, kun näitä oli paljon kertynyt kokoelmaan vuosien varrella.

"Lainasin" pyöräkerrat Pikon tendereistä. Vaihdan näihin esim. muovipyörät joskus niin voi vielä käyttää ajossa tarvittaessa.
Piko_tenderit.JPG
Akselin päät olivat oikean malliset, mutta Pikon akseli oli lyhyempi. Siispä vaihdoin pyörät kokonaan Pikon akselilta Märklinin akselille.
akselit.JPG
Vaihdetut ja alkuperäiset pyörät.
pyorat1.JPG
Pyörän halkaisija oli melko sama, mutta Märklinin laipat huomattavasti isommat.
pyorat2.JPG
Pyörät vaihdettu ja kuva ennen maalausta. Raideleveyden pysyminen varmistettu pikaliimalla. Pikon muovinen pyörän keskiö oli hieman väljä.
pyorat3.JPG
Valmiita vaunuja. Shell ja Aral. Maalasin pyörät Revellin mustalla.
Aral_Shell.JPG
BP-vaunuihin laitoin toiseen päähän Pikon levy- ja toiseen puolapyörät vaihtelun vuoksi.
BP.JPG
Pikon pyörät olivat mielestäni oivallinen valinta, sillä jokaisessa käyttämässäni pyörässä oli muovinen keskiö. Kaikki pyörät ovat eristettyjä. Näin vältytään oikosululta, jos vain toinen pyörä olisi eristetty ja metallirunkoiset vaunut kytkettäisiin eri päin toisiinsa. Virta kulkisi kytkimien kautta vaunusta toiseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.