"Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

jukki
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 24.11.2023 12:41

"Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Viesti Kirjoittaja jukki »

Dodii, uusi nuorehko alle vielä alle kolmekympinen harrastaja tässä terve. Ja tässä mun eka rataprojekti ilman mitää perus ovaali harjoittelua välissä.

Kellariin on viimeinki saatu raivattua ja rakennettua alustavat 4 kappaletta 120x150 pöytäkehikkoja L:n muotoon johon tarkoitus päälle rakentaa jonkin lainen suomiteemaisesti maisemoitu rata. Jonki verran vielä leviämis varaa muutamallakymmenellä sentillä joka suuntaan.
photo_2024-05-01_16-22-41.jpg
Tarkoituksena ois mallintaa jonkin laista pääkaupunkiseudun rantarataa. Alla oleva kuva on tämän hetkinen alustava ratasuunitelma, jossa vaalean sininen alua mallintaa Helsingin rautatieasemaa pienessä skaalassa, tumman sininen Espoon rautatie asemaa. tietysti tilaan puuteen takia nämä ovat pienoismallista pienoismalleja :D Keltanen sivuhaara vie yhdelle haamuasemale, ja vihrea rataosuus toimii paraatiratana joka vie isomalle varastoaluelle. Tuosta suunitelmasta vielä tuo keltanen haara on vielä jonkin verran kesken, sekä oikean puolen alua vielä suunitelematta.
Screenshot 2024-05-03 152029.png
Rata tulee koostumaan märklinin K radasta, sekä C radan osista piilotetuilla alueilla.

Itelle tärkeämpi osa on juuri tuo matkustaja liikenne ja etenkin lähijunien sekä pikajunien sekoitus, sekä itse maisemoinnin teko. Tarkotuksena tehdä radasta suurimaksi osin täysin automaatiolla ajettava. Kuitenkin jonkin verran pelivaraa pitää jättää kuormaliikenteellekkin.

Piti vielä vähä hifistellä mite ratasuunitelmat jotenkin skaalsa menivät ja hyvi mahtuu veturi ja 4 vaunua. Mutta eiköhän haaveet jossai vaiheessa kaadu ku rata ei toimikaan niinku pitäis :D
att.cS2DjxA5PjpLMMdlM1zcgMJbRlfIdB6l1_7zEonzxAQ.jpg
Kommenteja voi heittää, ja eiköhä tässä kuukausien ajan tule progressia päivitettyä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: "Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Todella kunnianhimoinen projekti, mukavasti tilaa rakentaa rataa ja maisemaa. Seurataan mielenkiinnolla ja toivottavasti ehdit laittaa tänne runsaasti kuvia kun projekti edistyy.

Yleisesti mietin, että perusteellinen suunnittelu kannattaa tämän laajuisessa projektissa ja ehkä laittaa jonkin osan radasta ajokuntoon suht nopeasti niin pääsee ajelemaan, testaamaan ja tarvittaessa muuttamaan suunnitelmia jos ei kokonaisuus toiminutkaan miten oli ajatellut. Monen vuoden urakkahan tässä mitä todennäköisimmin on luvassa.

Ilmeisesti ihan nykyajan tilannetta olet rakentamassa?
PasiS
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: "Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Hienoa, että uusia harrastajia tulee edelleen uusine rataprojekteineen. Mukavan näköinen ja kokoinen tila on käytettävissä.
Varsin iso urakka on tiedossa ja kuten edellinen kommentoijakin totesi, kannattaa varmaankin aloittaa keskittymällä aluksi vain johonkin tiettyyn rataosuuteen tai osa-alueeseen. Näin tehden lähes valmista ja palkitsevaa valmistuu aikaisemmin kuin koko projektin kerralla tekeminen.
Ja ainakin itselle mukavinta on juuri rakentelupuuha, jota voi näin tehden jatkaa vaikka osa radasta olisikin valmista.
Nämä nyt tällaisina rakentavina kommentteina. Ja projektikuvia katselee aina mielellään. Laita ilma muuta kuvia näytille kun homma edistyy.
T:PasiS
jukki
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 24.11.2023 12:41

Re: "Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Viesti Kirjoittaja jukki »

Kiitoksia kommenteista ja kyllä suunitteluvaiheessa vielä mennään. Suurin ongelma itelle täs ensikertalaisena onkin tuo hahmotus mitä suunitelmassa näkyy vs mite oikeesti tila menee. Mutta pala kerralla. ideana on just rakentaa noita yksi kokonaisuus kerralla, iha myös senki takia että pelkästää mite paljo rahaa saa uppoamaan pelkästään noihin vaihteisiin :D

Ideana juuri ny ainaki saada tuo iso piiloasema kuntoon ekana, koska siihe löytyy entuudestaan melkei kaikki tarvittava, ja siitä varmaan rakentaa sitte tuota isompaa rataa. Pitäis varmistaa että ei tartte alkaa helixiä rakentaa. Ainaki vielä pahin nousu on 2.5 % et rajoilla ollaan.
tv_tyyppi kirjoitti: 03.05.2024 18:32 Ilmeisesti ihan nykyajan tilannetta olet rakentamassa?
Kyllä suht tuoretta 1990-2010 luvun ajalta maisemaa lähös rakentaa, pohjana just lapsuuden ajan matkat rantaradalta.
jukki
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 24.11.2023 12:41

Re: "Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Viesti Kirjoittaja jukki »

Pieni update, pohjakerroksen piiloaseman pohja on nyt "korkattu" ja ekat pysyvät radat kiinitetty. Pöydän jalkoihin asensin myös renkaat jotta pystyy hieman helpommin päästä seinän puolisille sivuille tekemään.

Seuraavana sit on tuosta tarkoitus lähteä vetämään pääsuoraa, joka sitte nousee tuohon päälle. Postissa myös on tulossa hieman osia jolla pääsee pikkase testailemaan tietokoneella ohjaamista.
IMG_20240516_120215.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: "Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Oikein siistiä jälkeä ja toimivalta vaikuttava suht yksinkertainen piiloratapiha. Pääsetkö kuinka helposti piiloratapihalle kun myöhemmin ylempi taso on paikoillaan? Koska kiskoja täytyy nyt ainakin aika ajoin puhdistaa, ja jos juna on suistuakseen raiteilta se tapahtuu aina hankalimmassa kohdassa rataa. Jonkinlainen reuna voisi olla myös hyvä ettei se suistunut juna putoa lattialle asti (kalusto ei tykkää)
jukki
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 24.11.2023 12:41

Re: "Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Viesti Kirjoittaja jukki »

Pientä päivitystä, paraatiradan raiteet on nyt laitettu paikalleen ja väli piiloasema on myös saanu radat alleen.

Suunitelmastkin hieman muutunut kun huomas et piti puskea pääsuora pidemmälle laudan molemmille reunoille koska muuten tuo nousu olisi blokannu piiloaseman. nyt on melkein 4 metriä suoraa pariraide.
IMG_20240628_203021.jpg
Tuli harjoteltua hieman kynäruiskun kanssa ja näkyvät raideosat on ny saanu myös kerrokse ruskeata ja ruostetta sekä hieman valkosta kuivalla harjalla. Vielä sit ku sepeli alla niin aatelin vielä rappautaa hieman lisää noita. Pensselillä myös pitäis nuo kiinikket käydä vielä läpi. Todennäköisesti tuon myös maisemointia varten tuota pöydän reunaa vielä ulospäin, mutta vielä avoina mitä siihen lopulta maisemana tulee.
IMG_20240628_203252 (Large).jpg

Automaatiopuolelle tuli laitettua tälläset CAN digital bahn projektin laitteet. Rocrailin kanssa ei ainakana vielä ole muuta ongelmia tullu ku että noita ratasensorimoduuleita tarttis lisää jotta sais uusile rataosille. Rocrail myös pyörii palvelimella minkä racki mahtuu sopivasti radan alle säästäen tilaa. Muut alla olevat tilatkin on ajatellu palauttaa varastotasoiksi kun rata joskus™ on siinä kunnossa.
IMG_20240628_203116.jpg
Seuraavana vuorossa sitten tuon "espoo" asemalevyn teko. Ideana tehdä se erillisenä levynä jonka voi lopulta nostaa paikalleen.
tv_tyyppi kirjoitti: 16.05.2024 22:05 Oikein siistiä jälkeä ja toimivalta vaikuttava suht yksinkertainen piiloratapiha. Pääsetkö kuinka helposti piiloratapihalle kun myöhemmin ylempi taso on paikoillaan? Koska kiskoja täytyy nyt ainakin aika ajoin puhdistaa, ja jos juna on suistuakseen raiteilta se tapahtuu aina hankalimmassa kohdassa rataa. Jonkinlainen reuna voisi olla myös hyvä ettei se suistunut juna putoa lattialle asti (kalusto ei tykkää)

Joo pohjan kautta pääsee kurkottamaan, sekä perältä tulee myös pääsemään kurkottamaan. Takareunalle ainakin tulee iha luukut minkä kautta pääsee, ja varmaan jonkilaista luukua ehkä pohjaan myös jotta siitä samalla sais reunat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: "Syvään päätyyn" Suomiprojekti

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Hyvä tahti tällä urakalla. Ehkä ainoa asia joka tulee mieleen kommentoida on että johdot on hyvä laittaa mahdollisimman hyvin järjestykseen. Joka tapauksessa sinne tulee viimeistään maisemointivaiheessa rakennusten valoja ynnä muuta tilpehööriä asentaessa sinne-tänne risteileviä johtoja vielä riesaksi, mutta niin kauan kuin vain mahdollista ei yleensä ole pahitteeksi järjestellä johtoja siten, että on selkeää mikä on mikä. Mutta on kyllä hyvää jälkeä.