Junalauttavaunuja

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 78
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

LOK kirjoitti: 23.03.2024 22:44 Jotkin keskieurooppalaiset mallit (mm. junalauttavaunut) istuvat lisäksi suoraan Suomi-radalle. Noista vaunuista ei taida olla enää päivitettyä valmistajalistaa foorumilla.
Koska tällainen lista ei synny tyhjästä, lienee sen kokoaminen aloitettava. Listaa sopii mieluusti myös täydentää. Oma tietämykseni näistä rajoittuu lähinnä valmismalleihin, mutta myös rakennussarjoja on varmasti (ollut) olemassa, ja niitäkin voisi lisäillä.

Katetut vaunut
ValmistajaTuotenumeroLitteraYhtiöMuita huomioita
Electrotren5533KHabis1RailshipVastaa enemmän Habis6:ta, maalausasun puolesta Habis1
Electrotren5562K/8001Habis1RailshipSama malli kuin 5533K, mutta valkoisin tekstikentin
Electrotren5523KHabis6Railship
Electrotren5512KHabis6Transwaggon
Fleischmann537601?RailshipIlmeisesti täysin freelance-malli vailla tiettyä esikuvaa, mutta esittää kuitenkin Suomen-liikenteen vaunua
Jouef6740Habis8Transwaggon
Märklin48030Habis8Transwaggon
Märklin48033Habis8Railship
Märklin48052Habis8Transwaggon
RivarossiHR6046Habis8Transwaggon
Roco46749HbbinsSeaRail
Roco67032HbbinsSeaRailKahden vaunun pakkaus
Roco44104Shimmns, Hbbins, HbbilnsRailshipKolmen vaunun pakkaus
Roco47451HbbisRailship
Roco?HbbilnsRailshipSama malli kuin 47451, mutta maalausesikuvana sinipäätyinen Hbbilns
Roco44076ShimmnsTranswaggonKahden vaunun pakkaus


Säiliövaunut
ValmistajaTuotenumeroYhtiöMuita huomioita
Roco4336AVTG
Roco46137VTG
Roco76619VTG
Roco46201VTG
Märklin4757Eva
Varsinkin säiliövaunuja on ilmeisesti kulkenut paljonkin erilaisia ja juurikin erityisesti VTG:n tunnuksin, eikä tämä listaus ole varmasti kattava. Hieman tulkinnanvaraiseksi erityisesti tässä jää, kuinka lähellä vaunun pitäisi olla Suomessa liikkuneita, jotta se kelpuutetaan listalle.

Avovaunut
ValmistajaTuotenumeroLitteraYhtiöMuita huomioita
NPE Modellbau22200LaasRailshipTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22201LaasRailshipTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22202LaasRailshipTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22203LaasRailshipTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22204LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22205LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22206LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22207LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22208LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22209LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22210LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22211LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22212LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22213LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020


Jonkin verran näitä löytyy myös omasta kokoelmastani, ja voisin myöhemmässä vaiheessa tarkemmin paneutua tuntemieni mallien esikuvanmukaisuuteen. Ikävä tosiasiahan on, että valtaosa näistä on vain maalausversioita jostain keskieurooppalaisvaunusta, jota ei ole sen enempää muutettu junalauttaesikuvaansa muistuttamaan. Muun muassa telit ovat usein erilaiset Suomessa ja Keski-Euroopassa liikuttaessa, vaikka vaunu muuten vastaisikin esikuvaansa. Maalauskaan ei useimmiten ole aivan täydellinen, ja Suomen-liikenteen vaatimat tavallisesta poikkeavat merkinnätkin puuttuvat useista näistä. Tästä huolimatta vaunut ovat tyypillisesti varsin edullisia ja kohtalaisen hyvin suomalaiseen maisemaan sopivia sellaisenaankin, ja tarjoavat hyvät lähtökohdat parantelulle.

Oma lukunsa ovat vielä sellaiset vaunut, jotka ovat käyneet Suomessa korkeintaan Torniossa, mutta "näyttävät suomalaisilta" ja ovat olleet H0:ssa verrattain suosittuja suomalaisradoillakin. Tällaisina voidaan mainita mm. VR:n läntiseen liikenteeseen vuokraamat Hbbins-vaunut (Roco 46927) sekä Sveitsiin rekisteröity VTG:n ja Kemiran tunnuksin varustettu säiliövaunu (Roco 47080).
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Oho, tässäpä iso pläjäys tietoa. On kuin lukisi Resiina-lehteä. Ja kuten tuossa toisessa ketjussa todettiin - tällainen tietohan sopii parhaiten foorumille josta sen löytää tarvittaessa uudelleen.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja LOK »

Itselläni on Electrotrenin H0-Transwaggon, jonka ostin vuosia sitten kirpputorilta. Vaunun pohjasta ei löydy tuotenumeroa, mutta se on todennäköisimmin listan mukaisesti 5512 internetin kuvahaun perusteella. Pienoismallissa on vanhanaikaiset teleihin kiinteästi liitetyt lenkkikytkimet. Alla profiilikuva vaunustani.

Olen vertaillut pienoismalliani esikuvasta otettuun Vaunut.org-valokuvaan ja tullut lopputulemaan, ettei vaunu vastaa tismalleen Suomessa vierailleita Transwaggonin vaunuja. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy vaunun päätyrakenteisiin: Viitatusta valokuvasta ja Transwaggonin Habi(i)s-esitteen valokuvasta näkee, että päätyseinien pystypalkit on hitsattu toisiinsa nähden V-kirjaimen muotoon. Pienoismallissa päätypalkit on asennettu A-kirjaimen muotoon. Tämän lisäksi esikuvassa ei ole ulkonevaa vaakapalkkia päädyn ylälaidassa. Päädyn keski- ja alaosaa vahvistavat poikkipalkit ovat myös erilaiset pienoismallissa ja esikuvassa. Päätyjen lisäksi pieniä rakenteellisia eroavaisuuksia löytyy vaunun runkopalkin muodosta sekä teleistä. Mallin väritys vastaa esikuvaa, mutta kylkimerkinnöissä ja niiden sijoittelussa on poikkeavuuksia esikuvaan verrattaessa.

Transwaggon-mallin pituus puskimineen on 25,4 cm, joka vastaa tismalleen esikuvansa 22 130 millimetrin pituutta 1:87-skaalassa. Pienoismallia ei ole siis lyhennetty pituussuunnassa, mikä oli pidempien pienoisrautatievaunujen kohdalla sangen yleistä ainakin vielä 1990-luvulla.

Electrotren_Transwaggon_H0.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com