Junalauttavaunuja

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 81
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

LOK kirjoitti: 23.03.2024 22:44 Jotkin keskieurooppalaiset mallit (mm. junalauttavaunut) istuvat lisäksi suoraan Suomi-radalle. Noista vaunuista ei taida olla enää päivitettyä valmistajalistaa foorumilla.
Koska tällainen lista ei synny tyhjästä, lienee sen kokoaminen aloitettava. Listaa sopii mieluusti myös täydentää. Oma tietämykseni näistä rajoittuu lähinnä valmismalleihin, mutta myös rakennussarjoja on varmasti (ollut) olemassa, ja niitäkin voisi lisäillä.

Katetut vaunut
ValmistajaTuotenumeroLitteraYhtiöMuita huomioita
Electrotren5533KHabis1RailshipVastaa enemmän Habis6:ta, maalausasun puolesta Habis1
Electrotren5562K/8001Habis1RailshipSama malli kuin 5533K, mutta valkoisin tekstikentin
Electrotren5523KHabis6Railship
Electrotren5512KHabis6Transwaggon
Fleischmann537601?RailshipIlmeisesti täysin freelance-malli vailla tiettyä esikuvaa, mutta esittää kuitenkin Suomen-liikenteen vaunua
Jouef6740Habis8Transwaggon
Märklin48030Habis8Transwaggon
Märklin48033Habis8Railship
Märklin48052Habis8Transwaggon
RivarossiHR6046Habis8Transwaggon
Roco46749HbbinsSeaRail
Roco67032HbbillnsSeaRailKahden vaunun pakkaus
Roco44104Shimmns, Hbbins, HbbillnsRailshipKolmen vaunun pakkaus
Roco47451HbbisRailship
Roco?HbbillnsRailshipSama malli kuin 47451, mutta maalausesikuvana sinipäätyinen Hbbilns
Roco44076ShimmnsTranswaggonKahden vaunun pakkaus


Säiliövaunut
ValmistajaTuotenumeroYhtiöMuita huomioita
Roco4336AVTG
Roco46137VTG
Roco76619VTG
Roco46201VTG
Märklin4757Eva
Varsinkin säiliövaunuja on ilmeisesti kulkenut paljonkin erilaisia ja juurikin erityisesti VTG:n tunnuksin, eikä tämä listaus ole varmasti kattava. Hieman tulkinnanvaraiseksi erityisesti tässä jää, kuinka lähellä vaunun pitäisi olla Suomessa liikkuneita, jotta se kelpuutetaan listalle.

Avovaunut
ValmistajaTuotenumeroLitteraYhtiöMuita huomioita
NPE Modellbau22200LaasRailshipTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22201LaasRailshipTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22202LaasRailshipTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22203LaasRailshipTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22204LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22205LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22206LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22207LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22208LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22209LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22210LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22211LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22212LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020
NPE Modellbau22213LaasTranswaggonTulossa ehkä joskus, ollut tuloillaan jo vuodesta 2020


Jonkin verran näitä löytyy myös omasta kokoelmastani, ja voisin myöhemmässä vaiheessa tarkemmin paneutua tuntemieni mallien esikuvanmukaisuuteen. Ikävä tosiasiahan on, että valtaosa näistä on vain maalausversioita jostain keskieurooppalaisvaunusta, jota ei ole sen enempää muutettu junalauttaesikuvaansa muistuttamaan. Muun muassa telit ovat usein erilaiset Suomessa ja Keski-Euroopassa liikuttaessa, vaikka vaunu muuten vastaisikin esikuvaansa. Maalauskaan ei useimmiten ole aivan täydellinen, ja Suomen-liikenteen vaatimat tavallisesta poikkeavat merkinnätkin puuttuvat useista näistä. Tästä huolimatta vaunut ovat tyypillisesti varsin edullisia ja kohtalaisen hyvin suomalaiseen maisemaan sopivia sellaisenaankin, ja tarjoavat hyvät lähtökohdat parantelulle.

Oma lukunsa ovat vielä sellaiset vaunut, jotka ovat käyneet Suomessa korkeintaan Torniossa, mutta "näyttävät suomalaisilta" ja ovat olleet H0:ssa verrattain suosittuja suomalaisradoillakin. Tällaisina voidaan mainita mm. VR:n läntiseen liikenteeseen vuokraamat Hbbins-vaunut (Roco 46927) sekä Sveitsiin rekisteröity VTG:n ja Kemiran tunnuksin varustettu säiliövaunu (Roco 47080).
Viimeksi muokannut Dv16_2015, 18.10.2024 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 274
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Oho, tässäpä iso pläjäys tietoa. On kuin lukisi Resiina-lehteä. Ja kuten tuossa toisessa ketjussa todettiin - tällainen tietohan sopii parhaiten foorumille josta sen löytää tarvittaessa uudelleen.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja LOK »

Itselläni on Electrotrenin H0-Transwaggon, jonka ostin vuosia sitten kirpputorilta. Vaunun pohjasta ei löydy tuotenumeroa, mutta se on todennäköisimmin listan mukaisesti 5512 internetin kuvahaun perusteella. Pienoismallissa on vanhanaikaiset teleihin kiinteästi liitetyt lenkkikytkimet. Alla profiilikuva vaunustani.

Olen vertaillut pienoismalliani esikuvasta otettuun Vaunut.org-valokuvaan ja tullut lopputulemaan, ettei vaunu vastaa tismalleen Suomessa vierailleita Transwaggonin vaunuja. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy vaunun päätyrakenteisiin: Viitatusta valokuvasta ja Transwaggonin Habi(i)s-esitteen valokuvasta näkee, että päätyseinien pystypalkit on hitsattu toisiinsa nähden V-kirjaimen muotoon. Pienoismallissa päätypalkit on asennettu A-kirjaimen muotoon. Tämän lisäksi esikuvassa ei ole ulkonevaa vaakapalkkia päädyn ylälaidassa. Päädyn keski- ja alaosaa vahvistavat poikkipalkit ovat myös erilaiset pienoismallissa ja esikuvassa. Päätyjen lisäksi pieniä rakenteellisia eroavaisuuksia löytyy vaunun runkopalkin muodosta sekä teleistä. Mallin väritys vastaa esikuvaa, mutta kylkimerkinnöissä ja niiden sijoittelussa on poikkeavuuksia esikuvaan verrattaessa.

Transwaggon-mallin pituus puskimineen on 25,4 cm, joka vastaa tismalleen esikuvansa 22 130 millimetrin pituutta 1:87-skaalassa. Pienoismallia ei ole siis lyhennetty pituussuunnassa, mikä oli pidempien pienoisrautatievaunujen kohdalla sangen yleistä ainakin vielä 1990-luvulla.

Electrotren_Transwaggon_H0.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 81
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

Paneudutaanpa lyhyesti ja pintapuolisesti kaksiakselisiin katettuihin junalauttavaunuihin, joiden tarjonta on lähinnä Rocoa eri variantteina.

Railshipin Hbbis-vaunuja on tarjottu 1990-luvulla yksittäispakattuna tuotenumerolla 47451. Malliltaan tämä vaunu vastaa ÖBB:n sarjaan 2470 rekisteröityjä Hbbins-vaunuja, joista on lähinnä maalauksella tehty Railshipin Hbbis. Vaunun päämitat ovat H&P-lehdessä 5/1990 esitetyn mukaan hyvin pitkälti oikeat, ja silmiinpistävimpiä eroja ovat päätypalkkien erilainen asettelu sekä siirtoseinien vinojen yläosien rivoitukset. Lehdessä esitetyissä maalausaihiovaunuissa on alustassa pelkkä jäykisteansas, joka on kuitenkin tässä Rocon hieman myöhemmin tuottamassa mallissa esikuvanmukainen umpinainen ns. kalanvatsapalkki. Railshipin oikeassa vaunuissa seinien yläosat olisivat sileät, eivätkä päädyn vinot palkit koskettaisi toisiaan yläosastaan. Myöskään esikuvavaunun päädyssä ei ole käsipyöriä siirtoseinien avaamista/sulkemista varten, jotka tosin on jätetty itse asennettaviksi malliin, ja on siten helppo jättää pois. Maalauksessa en näe merkittäviä virheitä, ja suomenkieliset ohjetekstitkin löytyvät aivan asianmukaisesti. Tosin olisikohan pyöränripustusten oikea väri kuitenkin musta eikä muun alustan mukainen ruskea? Juoksevana numerona tällä vaunulla on 43 80 2268 061-7, joka on ainakin 1980-luvulla Suomessa liikkuneille vaunuille aivan oikein.

Paitsi yksittäisenä, on ruskeapäätyinen Railshipin katettu vaunu ollut tarjolla myös Hbbins-litteralla osana Rocon vaunusarjaa 44104. Tässä maalauspohjana on kuitenkin toiminut DB:n Hbbillns304/305. Tässä kohtaa on myönnettävä lievä vajavaisuuteni esikuvatiedoissa; oliko Railshipillä muita päistään ruskeita Hbb-suvun vaunuja kuin edellä mainittu Hbbis-sarja myöhempine muutoksineen? Käsittääkseni tämän pitäisi siis vastata litteraa ja numeroa lukuunottamatta aiemmin läpikäytyä vaunua 47451. Päätyjen kalustus on kyllä Hbbillns304/305:ssä hivenen lähempänä esikuvaa, mutta pystypalkit ovat tässä samansuuntaiset, eli pystysuorat. Lisäksi kattopalkki on havaittavasti leveämpi kuin pitäisi olla. No, kompromissejahan nämä ovat, ja niitä voidaan tehdä erilaisia. Maalauksen suhteen voidaan huomata lisäksi, että vaunun sivuseinien oikeanpuoleisista päädyistä on karsittu hieman merkintöjä verrattaessa (saattaa ollla esikuvanmukainenkin ratkaisu, ajanmukaista referenssikuvaa kun ei tässä ole käsillä), ja että Railship-logon teksti on hieman paksuhkon oloista. Numerona tällä vaunulla on 24 80 2469 074-0, joka käsittääkseni on oikea 1990-luvulla Suomessa liikkuneille Hbbins-vaunuille.

Vertailukuvaksi 1:1-mittakaavaisesta Railshipin Hbbis-vaunusta käyköön esim. https://vaunut.org/kuva/16195

Oheisissa kuvissa vasemmalla Roco 47451 (Hbbis) ja oikealla 44104 (Hbbins).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 81
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

Railshipin uudemmat, Linke-Hofmann-Buschin 1980- ja 1990-lukujen taitteessa valmistamat sinipäätyiset Hbb-sukuiset vaunut olivat pääpiirteittäin vanhempien kaltaisia, mutta erosivat muutamissa yksityiskohdissaan ruskeapäätyisistä. Myös tällainen vaunu on ollut tarjolla osana Rocon kolmen vaunun sarjaa 44104. Mitään muuta eroa maalauksen lisäksi sillä ei ole saman pakkauksen ruskeapäätyiseen vaunuun - eikä eroa pitäisi kovin paljoa ollakaan. Referenssikuvaksi kelvannee https://www.flickr.com/photos/osavela/14631923513/. Näkyviä eroja sini- ja ruskeapäätyisillä vaunuilla pitäisi siis kuvien mukaan olla hieman erilaiset päätyjen vaakapalkit sekä sinipäätyisissä olevat rivoitetut siirtoseinien ylimmät osat, ja luonnollisesti maalaus. Edellä käsitellyn ruskeapäätyisen vaunun perusteella voinee tehdä päätelmänsä siitä, kuinka hyvin tai huonosti tämä malli vastaa esikuvaansa. Juoksevana numerona tällä vaunulla on 24 80 2457 101-5. Ilmeisesti kaikissa tämän vaunun malleissa Railship-logon teksti on vaeltanut melko kauas oranssin tekstikentän vasempaan reunaan. Niinikään maalauksesta voidaan huomata, että kalanvatsan ja alustan tulisi olla siniharmaan sijaan mustat.

Paketin 44104 vaunun lisäksi Rocon mallina on tarjottu sinipäätyinen Railshipin Hbbillns yksittäispakattuna(?) ÖBB:n 2470-sarjan muotilla. Tälle en ole onnistunut löytämään taustaa, ainakaan Rocon luettelossa sitä ei ole koskaan näkynyt. Jonkinlainen liikelahjasarja tai muu erikoistilaustuote lienee kyseessä. Myynnissä niitä on näkynyt muutaman kerran, eli aivan äärettömän harvinaisesta tuotteesta ei ole kuitenkaan kyse. Maalaus vastaa pitkälti (jopa juoksevaa numeroa myöten) sarjan 44104 vaunua, selkeimpänä erona Railship-logon fontti on tässä hieman esikuvasta poikkeava. Lisäksi tässä mallissa alustan jäykiste on ohuesta palkista koottu ansas, ei esikuvanmukainen umpinainen kalanvatsa.

Alla olevissa kuvissa vasemmalla sarjan 44104 vaunu ja oikealla tämä "jokin muu" malli samasta esikuvasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 81
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: Junalauttavaunuja

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

SeaRailin Hbbins-vaunuista ja Rocon mallien esikuvanmukaisuudesta tai sen puutteesta on jo kirjoitettu Tenderi-lehdessä 2/2012 (http://teeh0.com/tklk/Tenderi-lehti/Tenderi-2012-2.pdf), jota lähinnä referoin. 1990-luvulla tarjottu yksittäinen SeaRail-vaunu (tuotenumero 46749) on maalattu ÖBB:n 2470-tyyppisestä vaunusta, ja vuonna 2012 hetken saatavilla ollut kahden vaunun pakkaus 67032 puolestaan Hbbillns304/305-tyyppisistä. Kumpikin on eri kohdista hieman lähempänä ja toisista kauempana esikuvaansa. Alustan väri on molemmissa väärin; sen pitäisi olla sinisen sijaan musta. 46749:ssä alustan tukiansas on hieman kauempana esikuvastaan. 67032:n vaunujen litteraksi on jostain syystä merkitty Hbbillns, vaikka SeaRaililla ei sellaisia vaunuja ollut ja vaikka vaunujen numerot ovat nimenomaan Hbbins-vaunujen mukaisia. Kummankaan vaunun SeaRail-logon väri ei myöskään mielestäni näytä aivan oikealta; 46749:ssä se on turhan vaalea sininen ja 67032:ssa tummansinisen sijaan musta.

Vanhemman vaunun 46749 juokseva numero on 24 80 2469 090-6. Paketissa 67032 puolestaan tarjotaan vaunut 24 80 2469 114-4 ja 24 80 2469 127-6.

Vaikka näistä onkin löydettävissä virheitä, ovat ne mielestäni joka tapauksessa mukavan näköisiä, usein melko edullisesti saatavia ja piristäviä poikkeuksia suomalaisiin junakokoonpanoihin. Virheet ovat pitkälti sellaisia, että niitä voi sietää - tai jos ei voi, lienee myös parempia junalauttavaunuja tehtävissä jostain muista lähtökohdista kuten tyhjästä rakentaen. :lol: Varsinkin nämä alumiiniseinäiset vaunut tosin kaipaisivat jonkinlaista säistystä, montaa kesää ne eivät hopeanhohtoisina ole voineet liikkua.

Alla vasemmalla 46749 ja oikealla toinen vaunu 67032:sta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.