Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Matkustaja
- Viestit: 9
- Liittynyt: 25.01.2015 13:02
Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Tervehdys gurut!
Lyhyesti: minulla on Roco Z21 (musta) sekä Fleischmann 6152 c ja siihen kytkettynä 11 pistoraidetta. Siihen sitten ehkä hankin vielä Lenz LK200 hoitamaan kääntöpöydän polarisaatiohommat.
Tähän asti kaikki on itsellenikin ymmärrettävää sähköpuolen tumpelona. Mutta se mikä nyt kiinnostaisi tietää on, että mitenkä saan Z21:stä jaettua virtaa tuolle yllä mainitulle kokonaisuudelle? Rataverkostoon syötetään tietty virtaa Z21 kautta, mutta pitäisi saada virta myös mahdolliselle Lenzille/kääntöpöydälle sekä pistoraiteille, niin että veturin voi ajaa äänen kanssa sillan yli ja pilttuuseen asti. Alla netistä löytämäni muutoin selkeä kaavio, mutta siinä ei oteta mitenkään kantaa mainitsemaani virranjakomysteeriin. Piuhat vain kiertävät nätisti koko järjestelmän, mutta miten Z21 saa mukaan tuohon? Jos tosiaan sellaisen mummo-ohjeen saisi, niin varmaan kaikki kirkastuisi Niin vielä kysymys, että kuinka tuon kääntöpöydän kiskojen eristämisen saa tehtyä (nuolet: double coupure á chaque extrémité)? Kumipalat kiskojen väliin?
Fleischmann 6152 c on itsessään aiheuttanut aikamoisia päänsärkyjä ja siitä onkin omia kysymyksiään, mutta laitan oman postauksensa myöhemmin.
Terv. Ville
Lyhyesti: minulla on Roco Z21 (musta) sekä Fleischmann 6152 c ja siihen kytkettynä 11 pistoraidetta. Siihen sitten ehkä hankin vielä Lenz LK200 hoitamaan kääntöpöydän polarisaatiohommat.
Tähän asti kaikki on itsellenikin ymmärrettävää sähköpuolen tumpelona. Mutta se mikä nyt kiinnostaisi tietää on, että mitenkä saan Z21:stä jaettua virtaa tuolle yllä mainitulle kokonaisuudelle? Rataverkostoon syötetään tietty virtaa Z21 kautta, mutta pitäisi saada virta myös mahdolliselle Lenzille/kääntöpöydälle sekä pistoraiteille, niin että veturin voi ajaa äänen kanssa sillan yli ja pilttuuseen asti. Alla netistä löytämäni muutoin selkeä kaavio, mutta siinä ei oteta mitenkään kantaa mainitsemaani virranjakomysteeriin. Piuhat vain kiertävät nätisti koko järjestelmän, mutta miten Z21 saa mukaan tuohon? Jos tosiaan sellaisen mummo-ohjeen saisi, niin varmaan kaikki kirkastuisi Niin vielä kysymys, että kuinka tuon kääntöpöydän kiskojen eristämisen saa tehtyä (nuolet: double coupure á chaque extrémité)? Kumipalat kiskojen väliin?
Fleischmann 6152 c on itsessään aiheuttanut aikamoisia päänsärkyjä ja siitä onkin omia kysymyksiään, mutta laitan oman postauksensa myöhemmin.
Terv. Ville
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Konduktööri
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.02.2016 12:25
Re: Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Kyseinen kytkentähän ei ota kantaa siihen, mikä olisi keskukyksikkönä ja syöttämässä sähköä tuohon IN-puolen rataan.. Tuo DigitalPlus komponentti on paluusilmukkamoduuli, joka kääntää sähkönsyötön lavalle oikeaksi automaattisesti riippumatta siitä, kummin päin lava on käännettynä. Se siis huolehtii automaattisesti napaisuuden vaihdosta. Eli IN puolelle tulisi syöttö keskusyksiköstä.
Kuinka tuon kääntöpöydän kiskojen eristämisen saa tehtyä (nuolet: double coupure á chaque extrémité)? Kumipalat kiskojen väliin? Eli käyttämällä eristysliittimiä, esimerkiki Code 100 kiskoille (korkeus 2,5 mm) PECO SL-111, Fleischmann 6433.
Kuinka tuon kääntöpöydän kiskojen eristämisen saa tehtyä (nuolet: double coupure á chaque extrémité)? Kumipalat kiskojen väliin? Eli käyttämällä eristysliittimiä, esimerkiki Code 100 kiskoille (korkeus 2,5 mm) PECO SL-111, Fleischmann 6433.
-
- Matkustaja
- Viestit: 9
- Liittynyt: 25.01.2015 13:02
Re: Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Kiitos vastauksesta! Joo, esimerkkikuva ei ota kantaa mitenkään siihen kuinka sähköä siihen syötetään, koska vaihtoehtoja lienee kymmeniä. Mutta koska itselläni on Z21 (ratkaisu tietty voi käydä useampaan vastaavaan tuotteeseen), niin kiinnostaa tietää juurikin sen kannalta kuinka kannattaa toimia. IN puolelle hyvinkin, mutta kuinka se ihan käytännössä toteutetaan? Onko olemassa joku hyväksi todettu jakopalikka johonka Z21 virransyöttö liitetään pääradan sijasta ja palikan kautta virtaa jaetaan pääradalle sekä 12 muulle tarvitsijalle. Z21 kautta tulee muutakin kuin sähköä, eli veturikohtaista informaatiota MultiMausesta, joka on jaettava vastaavasti. Ja jos yksi jakopalikka ei riitä noin moneen jakoon, niin kuinka useampia jakopalikoita käytetään haluttuun lopputulokseen päästäksemme?
Mikä merkitys on muuten niillä 6152-kääntöpöydän reunaan tulevilla lyhyesti kiskoitetuilla palikoilla, jotka ovat parina jokaiselle pistoraiteelle johtavalle kiskopalikalle? Välillä niitä on kuvien mukaan laitettu vastakkaiselle puolelle kääntöpöytää ja välillä ei ole käytetty ollenkaan, eli laitettu vaan sellainen perusreunapala.
Mikä merkitys on muuten niillä 6152-kääntöpöydän reunaan tulevilla lyhyesti kiskoitetuilla palikoilla, jotka ovat parina jokaiselle pistoraiteelle johtavalle kiskopalikalle? Välillä niitä on kuvien mukaan laitettu vastakkaiselle puolelle kääntöpöytää ja välillä ei ole käytetty ollenkaan, eli laitettu vaan sellainen perusreunapala.
-
- Konduktööri
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.02.2016 12:25
Re: Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Mikä merkitys on muuten niillä 6152-kääntöpöydän reunaan tulevilla lyhyesti kiskoitetuilla palikoilla, jotka ovat parina jokaiselle pistoraiteelle johtavalle kiskopalikalle?
Eli nuo antavat hieman anteeksi lavalle ajon epätarkkuutta. Eli sitä, kuinka tarkasti pysäytys onnistuu ennen kaikkea pitkällä kalustolla, jonka pyörästön pituus on vain hieman lyhyempi lavan pituutta. Yksi esimerkki oikeasta rautatiemailmasta on, kun 22 m lavalle otetaan Dm8-9 junan vetovaunu tai Pasilan konepajan M-D telinen teräskorinen matkustajavaunu.
Eli nuo antavat hieman anteeksi lavalle ajon epätarkkuutta. Eli sitä, kuinka tarkasti pysäytys onnistuu ennen kaikkea pitkällä kalustolla, jonka pyörästön pituus on vain hieman lyhyempi lavan pituutta. Yksi esimerkki oikeasta rautatiemailmasta on, kun 22 m lavalle otetaan Dm8-9 junan vetovaunu tai Pasilan konepajan M-D telinen teräskorinen matkustajavaunu.
-
- Konduktööri
- Viestit: 77
- Liittynyt: 06.01.2015 10:54
Re: Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Sähkönjakelun voi toteuttaa niinkin, että juottaa johtimet tarvittaviin kiskoihin ja liittää ne toisiinsa esim. sokeripalalla. Muitakin hyviä liittimiä tähän hommaan löytyy. Ei tarvitse olla kiskovalmistajan virallisia liittimiä.
T:PasiS
T:PasiS
-
- Matkustaja
- Viestit: 9
- Liittynyt: 25.01.2015 13:02
Re: Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Minulla on Fleischmannin littanaliittimiä, jotka kiinnitetään kiskoon ja johon tulee keltaiset piuhat muuntajasta kiinni, joten juottaa ei tarvitse. Mutta tarkoitatko, että nämä 12 piuhaparia pistoraiteista + kääntöpöydästä + jne. vain yksinkertaisesti liitetään kahteen sokeripalaan niin, että vastaavat piuhat ovat nipussa samassa sokeripalassa ja virtalähteestä vedetään vastaavasti piuha kummankin sokeripalan toiseen päähän?
-
- Konduktööri
- Viestit: 77
- Liittynyt: 06.01.2015 10:54
Re: Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Sitä juuri tarkoitan. Eli kytkentä lähettämäsi kuvan mukaisesti. Tuo murikka tuossa kääntöpöydän johtojen välissä vaan vaihtaa napaisuuden kuten Teppo tuossa aiemmin totesi.
T:PasiS
T:PasiS
-
- Konduktööri
- Viestit: 77
- Liittynyt: 06.01.2015 10:54
Re: Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Tässä vielä kuva yksinkertaisuudessaan.
T:PasiS
T:PasiS
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Matkustaja
- Viestit: 9
- Liittynyt: 25.01.2015 13:02
Re: Roco Z21, Fleischmann 6152 c ja 11 pistoraidetta
Kiitos vastaajille! Saan varmaan nyt tämän kääntöpöydän liittämisen tehtyä loppuun jollakin aikataululla
Terv. Ville
Terv. Ville