Puisilla pylväillä vahvistetut katetut tavaravaunut ovat rakennussarjatuotannon kannalta hankalia. Millimetrin vahvuisia rakenteita ei voi tuottaa syövyttämällä. Laserleikkaus antaa kuitenkin mahdollisuuden yhdistää muovisia ja metallisia rakenteita.
1870-luvulla osattiin rakentaa modernilta näyttäviä vaunuja — jos vertailukohteena käytetään 1920-luvun puolivälissä vuosikymmeniksi vakiintuneita Gb-vaunuja. G-sarjaan sijoitettuja vaunuja rakensi mm. Helsingin konepaja. Alun perin vaunut oli tarkoitettu Helsingin, Hämeenlinnan ja Pietarin väliä kulkemaan.
Pystylaudoitetut G- ja Ga-tyypin vaunut lukemattomine variaatioineen syrjäyttivät muutamiksi vuosikymmeniksi puisiin pystytolppiin ja niiden taakse kiinnitettyyn vaakalaudoituksen perustuvan korimallin. Selvästi Gb-vaunuja pienempiä G-sarjan vaunuja oli kuitenkin paljon ja niitä käytettiin pitkään. Vielä 1970-luvulla Pasilassa oli yksi kori varastona.
Pieniä G-vaunuja oli erilaisia. Vaunujen akseliväli oli 3658 millimetriä ja pituus puskinten ylitse mitattuna oli 7544 millimetriä. Aluskehys oli joko puuta tai rautaa. Todennäköisesti laakeripesät olivat alkujaan englantilaistyyppiset, mutta ajan kuluessa niihin vaihdettiin ”kasipesät”. Vaunut olivat jarruttomia tai niissä oli toista pyöräkertaa jarruttava vipujarru. Myöhemmin vaunuihin asennettiin ilmajarrulaitoksia.
Vaunujen ovet vaihtuivat ajan saatossa. Pienoismallin ovi on Pasilasta löytyneen varastovaunun ovi. Oven malli on kuitenkin liian uusi ajalle, jolloin G-vaunu oli liikenteessä. Poistan oven keskivaiheilta vaakasuuntaisen lattaraudan, jolloin saadaan aikaiseksi 1910-luvulla vakiintunut ovimalli. Alkuperäistä ovea kiersivät kohollaan olevat järeät lankut. Lisäksi oven keskivaiheilla oli yksi järeä pystypuu.
G-sarja oli muutenkin melkoisen kirjava joukko ulkoisesti erilaisia ja mitoiltaan poikkeavia vaunuja. Kirjoitan esikuvasta myöhemmin laajemman jutun. Tämä tarinan aiheena on kuitenkin muovin laserleikkaus.
Laseria kestävää muovia
Syövyttämällä valmistettu laatikkomainen kori on helppo rakentaa. Noin millimetrin vahvuiset rakenteet ovat kuitenkin ongelmallisia. Laserleikkaus muovista on ratkaisu asiaan. Tähän tarvitaan laserin kestävää muovia — polystyreeni ei käy, koska se sulaa.
Osat voi piirtää samalla tavalla kuin syövyteosat. Laserleikkausta tekevä yritys antaa ohjeet tarvittavista toleransseista, jotka on otettava huomioon piirtämisessä.
Muovisen osan liimaaminen peltiin sujuu helposti pikaliimalla, jossa syövyteosan pintaan on puolisyövytetty syvänteet liimattavia muoviosia varten. Liimaksi soveltuu pikaliima.
G-vaunun prototyyppi on nähtävillä Mestarimallien osastolla Hyvinkäällä 20.-21.5.2023. Tervetuloa!
Pikku-Gb — unohdettu umpivaunu
Valvoja: PeS
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Pikku-Gb — unohdettu umpivaunu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.