Digi veturi
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Ratavartija
- Viestit: 38
- Liittynyt: 05.10.2022 11:25
Digi veturi
Olen ostamassa ensimmäistä digi veturia ja kysynkin voiko ko veturilla ajaa normaali 2 kiskosella radalla? Eikö tuo "laahain" keskellä ole tarkoitettu 3-kiskosille radoille? Voiko tuon poistaa vai antaa vaan olla?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Digi veturi
Kolmikiskoradalle tuo on koska virroitin on pohjassa..
Mutta lähes kaikki paitsi Märklinin kolmikiskoveturit on modattavissa kaksikiskomalleiksi, niissä kun on yleensä eristetyt pyöränkerrat ja virroittimet pyörissä.
Ylläpito
-
- Konduktööri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06.01.2015 10:54
Re: Digi veturi
Hei
Jos veturi on tehty kolmikiskojärjestelmään, niin sillä ei lähtökohtaisesti voi ajaa kaksikiskoradalla. Kolmikiskojärjestelmässä moottorin toinen potentiaali otetaan keskeltä nastoista ja toinen reunakiskoista, jotka ovat keskenään samaa potentiaalia. Kaksikiskojärjestelmässä kiskot ovat sähköisesti toisistaan erillään ja moottorin potentiaali (plus ja miinus) otetaan kummastakin kiskosta erikseen.
Kolmikiskoveturin pyörät voivat olla samaa puuta, eli siis aiheuttavat oikosulun kaksikiskojärjestelmässä.
Kaksikiskojärjestelmässä pyörien pitää olla eristetyt toisistaan.
Mittaamallahan tuo selviää. Jos pyörät ovat kaksikiskomallia ja virroitusliuskat ovat tallella, niin veturin muuttaminen kaksikiskoajoon pitäisi onnistua melko helposti.
Toivottavasti kirjoitin riittävän ymmärrettävästi
T:PasiS
Jos veturi on tehty kolmikiskojärjestelmään, niin sillä ei lähtökohtaisesti voi ajaa kaksikiskoradalla. Kolmikiskojärjestelmässä moottorin toinen potentiaali otetaan keskeltä nastoista ja toinen reunakiskoista, jotka ovat keskenään samaa potentiaalia. Kaksikiskojärjestelmässä kiskot ovat sähköisesti toisistaan erillään ja moottorin potentiaali (plus ja miinus) otetaan kummastakin kiskosta erikseen.
Kolmikiskoveturin pyörät voivat olla samaa puuta, eli siis aiheuttavat oikosulun kaksikiskojärjestelmässä.
Kaksikiskojärjestelmässä pyörien pitää olla eristetyt toisistaan.
Mittaamallahan tuo selviää. Jos pyörät ovat kaksikiskomallia ja virroitusliuskat ovat tallella, niin veturin muuttaminen kaksikiskoajoon pitäisi onnistua melko helposti.
Toivottavasti kirjoitin riittävän ymmärrettävästi
T:PasiS
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Digi veturi
Minulla on itsellänikin hyvä Roco 78001 kolmikisko esimerkki joka on sanotaan 4,07 euron Rocon varaosalla (145097) modattavissa kaksikiskoversioksi.
Tuo pikku osa on virroitin toiselle puolen pyöriä, myös AC mallin pyörät on jostain syystä eristetty toisistaan mutta saattanee vaatia pienen hienosäädön raideväliin (ylemmässä kuvassa näkyy juuri muovinen pyöräkertojen eristys akselilla).
Huomattavaa on että myös Rocon dekooderi on sama AC ja DC malleissa.
Tuo pikku osa on virroitin toiselle puolen pyöriä, myös AC mallin pyörät on jostain syystä eristetty toisistaan mutta saattanee vaatia pienen hienosäädön raideväliin (ylemmässä kuvassa näkyy juuri muovinen pyöräkertojen eristys akselilla).
Huomattavaa on että myös Rocon dekooderi on sama AC ja DC malleissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ylläpito
-
- Ratavartija
- Viestit: 38
- Liittynyt: 05.10.2022 11:25
Re: Digi veturi
Kiitos vastauksista ja taidan laittaa veturin takaisin kiertoon. Jos joku tarvitsee, niin 50 eurolla sen myyn...digi kuitenkin, Merkki on
Piko H0 - 52500 - Electric locomotive - BR 218, Digital - DB
Piko H0 - 52500 - Electric locomotive - BR 218, Digital - DB
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Digi veturi
Kolmikiskomallin modifiointi kaksikiskomalliksi vaatii jonkin verran kokemusta. Yleensä tähän ryhdytään silloin, mikäli vastaavaa mallia ei ole saatavilla kaksikiskoversiona. Jos puuhaan ryhtyy on huomioitava seuraavat seikat (joista osa sanottiinkin jo edellä):
1. Ovatko pyörät eristettyjä toisistaan — joskus ovat, mutta eivät aina. Jos eivät ole, niin silloin toinen pyörä on irrotettava akseliltaan ja pyörän napaan on tehtävä eristys. Tämän voi tehdä siten, että pyörän napareikä porataan (mieluiten sorvissa) suuremmaksi ja reikään painetaan muoviholkki, jonka reikään akseli sopii.
2. Jos pyöräkerrat olivat eristämättömät, on veturin toisen puolen pyöriä varten rakennettava virroittimet. Jos pyöräkerrat olivat eristetyt, niin saattaa olla, että veturin molemmilla puolilla on jo valmiina virroittimet.
3. Pyörien välinen laippaväli on säädettävä kaksikiskojärjestelmän vaihteiden mittoja vastaavaksi. Kolmikiskojärjestelmässä — eli Märklinissä — laippaväli on yleensä 14,0 mm. Kaksikiskojärjestelmässä eri valmistajien mitoitus vaihtelee, mutta hyvä keskiarvo on 14,5 mm. Tämä toimii yleensä kaikkien valmistajien vaihteissa.
4. Olennaisin huomio on kuitenkin se, mikä on modattavan kolmikiskoveturin pyörien laippojen syvyys. Märklinin tehdasstandardin mukaan pyöräkerran laipan maksimisyvyys voi olla 1,35 mm — siis huomattavasti enemmän kuin mitä kaksikiskovalmistajat käyttävät. Tämä tarkoittaa sitä, että näin syvä laippa ei toimi kaksikiskoradalla, vaan ottaa pölkkyihin kiinni ja vaihteissa vaihteen risteyksen pohjaan, vaikka kaikki muut em. asiat olisi mallattu asianmukaisesti kuntoon. Jos haluaa välttämättä käyttää veturin alkuperäisiä pyöriä, olisi laipat madallettava sorvaamalla. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa akseleille pienilaippaiset kaksikiskopyörät.
1. Ovatko pyörät eristettyjä toisistaan — joskus ovat, mutta eivät aina. Jos eivät ole, niin silloin toinen pyörä on irrotettava akseliltaan ja pyörän napaan on tehtävä eristys. Tämän voi tehdä siten, että pyörän napareikä porataan (mieluiten sorvissa) suuremmaksi ja reikään painetaan muoviholkki, jonka reikään akseli sopii.
2. Jos pyöräkerrat olivat eristämättömät, on veturin toisen puolen pyöriä varten rakennettava virroittimet. Jos pyöräkerrat olivat eristetyt, niin saattaa olla, että veturin molemmilla puolilla on jo valmiina virroittimet.
3. Pyörien välinen laippaväli on säädettävä kaksikiskojärjestelmän vaihteiden mittoja vastaavaksi. Kolmikiskojärjestelmässä — eli Märklinissä — laippaväli on yleensä 14,0 mm. Kaksikiskojärjestelmässä eri valmistajien mitoitus vaihtelee, mutta hyvä keskiarvo on 14,5 mm. Tämä toimii yleensä kaikkien valmistajien vaihteissa.
4. Olennaisin huomio on kuitenkin se, mikä on modattavan kolmikiskoveturin pyörien laippojen syvyys. Märklinin tehdasstandardin mukaan pyöräkerran laipan maksimisyvyys voi olla 1,35 mm — siis huomattavasti enemmän kuin mitä kaksikiskovalmistajat käyttävät. Tämä tarkoittaa sitä, että näin syvä laippa ei toimi kaksikiskoradalla, vaan ottaa pölkkyihin kiinni ja vaihteissa vaihteen risteyksen pohjaan, vaikka kaikki muut em. asiat olisi mallattu asianmukaisesti kuntoon. Jos haluaa välttämättä käyttää veturin alkuperäisiä pyöriä, olisi laipat madallettava sorvaamalla. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa akseleille pienilaippaiset kaksikiskopyörät.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Digi veturi
Mäklin käyttä pyöräkerroissaan NEM 340 standardia, se tosiaan sanoo että laipan maksimi on tuo 1,35 mm, kannattaa huomioida että kyseessä on maksimi ja esimerkiksi Märklin SBB GARGO RE 482 veturissa laipan koko on jopa alle NEM 310 standardin 1,2 mm (tämä täyttää kuitenkin NEM 340 standardin koska on alle tuon 1,35 mm).PeS kirjoitti: ↑29.12.2022 18:48 4. Olennaisin huomio on kuitenkin se, mikä on modattavan kolmikiskoveturin pyörien laippojen syvyys. Märklinin tehdasstandardin mukaan pyöräkerran laipan maksimisyvyys voi olla 1,35 mm — siis huomattavasti enemmän kuin mitä kaksikiskovalmistajat käyttävät. Tämä tarkoittaa sitä, että näin syvä laippa ei toimi kaksikiskoradalla, vaan ottaa pölkkyihin kiinni ja vaihteissa vaihteen risteyksen pohjaan, vaikka kaikki muut em. asiat olisi mallattu asianmukaisesti kuntoon. Jos haluaa välttämättä käyttää veturin alkuperäisiä pyöriä, olisi laipat madallettava sorvaamalla. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa akseleille pienilaippaiset kaksikiskopyörät.
Muutenkin mitä ole lukenut märklin-Users.net foorumilta niin ongelmia aiheuttaa enemmänkin PeS mainitsema laippaväli, varsinkin jos ajetaan kaksikiskokalustolla M-kiskolla niin putoamiset vaihteissa on aika varma.
Mittailin tuossa hyllyssäni olevan Rocon 2 kisko risteysvaihteen syvyyksiä laipan osalta ja yllätys on että vaihteen uran syvyys on jopa 1,5 mm..
Mutta palatakseni tuohon esimerkkiveturiin jonka valmistus on lopetettu, siihen saa Rocolta 15,80€ hintaan kaksikiskopyörät, mallihan on siitä mielenkiintoinen että sen saa Suomalaistettua pienellä vaivalla.
Ylläpito
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Digi veturi
Kaksikiskopuolella kehitys näyttää kulkevan kulkevan siten, että amerikkalaisesta NMRA-standardista muodostuu pikku hiljaa de facto -standardi myös monen eurooppalaisen valmistajan tuotannossa. Laipan syvyyden osalta tämä tarkoittaa maksimissaan 0,9 mm syvää laippaa. Monet vaihteet on jo mitoitettu tämän mukaan — ja moni valmistaja mitoittaa myös laippojensa syvyydet tällä tavalla. Englannissa massatuotantoteollisuus siirtyi käyttämään RP25-pyöräkertoja jo 2000-luvun alussa kivuttomasti yhteisellä sopimuksella. Rutinoita ei hirveästi lehdistössä kuulunut. Hyvä näin, koska tällä tavalla ehkä saavutetaan jollain aikavälillä globaali yhteensopivuus. Standardi on kuitenkin vain standardi — ei sen käyttöön kukaan pakota. Siksi kannattaa tutkia kriittisellä silmällä kalustossa käytetty mitoitus etenkin silloin, jos kulku vaihteissa tökkii.
Euroopassa Roco näyttää kaivavan itselleen sellaista kuoppaa, että sieltä voi olla vaikea nousta. Rocon käyttämän laipan syvyys on 1,1 mm. Tämä tarkoittaa sitä, että Rocon pyöräkerrat eivät enää toimi kaikissa kaksikiskovaihteissa — joiden maksimi laipansyvyys on mitoitettu 0,9 milliin. Vaunujen osalta tämä korjaantuu sillä, että Roco tarjoaa omia RP25-vaihtopyöräkertoja vaunuihinsa. Näin on pakko toimia, koska Rocon käyttämä pyöräkertojen akseleiden pituus ei osuu yksiin markkinoilta saatavien vaihtopyöräkertojen akselinpituuksien kanssa. Vetureihin pyöräkertojen vaihtaminen on jo haastavampaa — etenkin höyryvetureihin.
Rocolle lienee yhä tärkeintä se, että sen pyöräkerrat toimivat pääsääntöisesti hyvin vain sen itsensä valmistamissa vaihteissa. Yhteensopivuus muiden vaihdevalmistajien kanssa on toisarvoista. Rocon käyttämän laippasyvyyden lisäksi Rocon pyöräkertojen laippojen välinen etäisyys on jopa NEM-standardia kapeampi — yleensä 14,2 mm. NEM-standardin asettama vaihteluväli on 14,4—14,6 mm.
Millin kymmenyksistä keskustelu saattaa kuulostaa naurettavalta, mutta laippavälillä on merkitystä, kun pyöräkerta kulkee vaihteen ylitse. Standardista kapeammaksi säädetty laippaväli aiheuttaa pyöräkerran kiilautumisen vaihteessa. Jos mitta on täysin pielessä, jämähtää veturi vaihteeseen. Jos se on vähän pielessä, kulkee veturi kakistellen vaihteen ylitse — etenkin alhaisilla nopeuksilla. Mestarimallien pajalla on vaihdettu jo varmaan neljäänkymmeneen Rocon valmistamaan Sr2-veturiin ruostumattomasta teräksestä tai uushopeasta valmistetut RP25-pyörät. Asiakkaat ovat ihmetelleet sitä, miten vetureiden kulku muutostyön jälkeen on muuttunut jouhevammaksi esimerkiksi Pecon vaihteissa. Ei — tämä ei johdu siitä, että uudet pyörät on valmistettu erilaisesta materiaalista kuin mitä Roco käyttää vaan siitä, että pyöräkertojen laippaväli on säädetty 14,5 millimetriin.
Vaikka eurooppalainen pyöräkertamarkkina näyttää yhdentyvän, kannattaa tästä huolimatta mittailla mallien fillareita — ja säädellä pyöräkertojen laippavälit kohdalleen. Sillä on vaikutusta.
Euroopassa Roco näyttää kaivavan itselleen sellaista kuoppaa, että sieltä voi olla vaikea nousta. Rocon käyttämän laipan syvyys on 1,1 mm. Tämä tarkoittaa sitä, että Rocon pyöräkerrat eivät enää toimi kaikissa kaksikiskovaihteissa — joiden maksimi laipansyvyys on mitoitettu 0,9 milliin. Vaunujen osalta tämä korjaantuu sillä, että Roco tarjoaa omia RP25-vaihtopyöräkertoja vaunuihinsa. Näin on pakko toimia, koska Rocon käyttämä pyöräkertojen akseleiden pituus ei osuu yksiin markkinoilta saatavien vaihtopyöräkertojen akselinpituuksien kanssa. Vetureihin pyöräkertojen vaihtaminen on jo haastavampaa — etenkin höyryvetureihin.
Rocolle lienee yhä tärkeintä se, että sen pyöräkerrat toimivat pääsääntöisesti hyvin vain sen itsensä valmistamissa vaihteissa. Yhteensopivuus muiden vaihdevalmistajien kanssa on toisarvoista. Rocon käyttämän laippasyvyyden lisäksi Rocon pyöräkertojen laippojen välinen etäisyys on jopa NEM-standardia kapeampi — yleensä 14,2 mm. NEM-standardin asettama vaihteluväli on 14,4—14,6 mm.
Millin kymmenyksistä keskustelu saattaa kuulostaa naurettavalta, mutta laippavälillä on merkitystä, kun pyöräkerta kulkee vaihteen ylitse. Standardista kapeammaksi säädetty laippaväli aiheuttaa pyöräkerran kiilautumisen vaihteessa. Jos mitta on täysin pielessä, jämähtää veturi vaihteeseen. Jos se on vähän pielessä, kulkee veturi kakistellen vaihteen ylitse — etenkin alhaisilla nopeuksilla. Mestarimallien pajalla on vaihdettu jo varmaan neljäänkymmeneen Rocon valmistamaan Sr2-veturiin ruostumattomasta teräksestä tai uushopeasta valmistetut RP25-pyörät. Asiakkaat ovat ihmetelleet sitä, miten vetureiden kulku muutostyön jälkeen on muuttunut jouhevammaksi esimerkiksi Pecon vaihteissa. Ei — tämä ei johdu siitä, että uudet pyörät on valmistettu erilaisesta materiaalista kuin mitä Roco käyttää vaan siitä, että pyöräkertojen laippaväli on säädetty 14,5 millimetriin.
Vaikka eurooppalainen pyöräkertamarkkina näyttää yhdentyvän, kannattaa tästä huolimatta mittailla mallien fillareita — ja säädellä pyöräkertojen laippavälit kohdalleen. Sillä on vaikutusta.