Rosa-Luxemburg-Stadt (Itäsaksateemainen N-rata)

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
City-Ilves
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 17.03.2022 19:20

Rosa-Luxemburg-Stadt (Itäsaksateemainen N-rata)

Viesti Kirjoittaja City-Ilves »

No niin, kun viimein uskaltauduin liittymään forumille seurattuani rekisteröitymättä pidempään, niin tässä muutama kuva kotiradastani. Tämä on rakennettu 60x100 cm Lundia-hyllyyn ja tavoitteena olisi lopulta saada aikaan maisemoitu rata joka sijoittuisi 1960–70-lukujen Itä-Saksaan. Edistyminen on tähän asti ollut vähän hidasta, varsinkin kun kissoistani yksi päätti pitää rataa lepopaikkana niin en halunnut hirveästi sitä tehdä ennen kuin saan hyllyyn ovet ja suojat sivuille.

Liitetiedostot haluavat näköjään tulla käänteisessä järjestyksessä, eli tuo paljas hylly-kuva on tietenkin vanhempi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Rosa-Luxemburg-Stadt (Itäsaksateemainen N-rata)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Näppärän kokoinen projekti. Nyt vaan maismoimaan. Pääseekö tuo iso höyryveturi kunnialla tuosta kaarteesta ylös ja kaarrevaihteitten läpi. Pitempi kalusto tahtoo joskus olla vähän nirsoa radan suhteen, eli kannattaa testata kunnolla ennenkuin kiinnittää radan alustaan ja rupeaa maisemoimaan. Ja hyvä nimi radalla. Chemnitzin naapurissa, olettaisin?
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 333
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Rosa-Luxemburg-Stadt (Itäsaksateemainen N-rata)

Viesti Kirjoittaja Psi »

Besser-wisser-nojatuoliharrastajan mietteitä, sinistä linjaa oikeasta korvasta sisään ja vasemmasta ulos:

Olet kiinnostunut isoista vetureista ja pitkistä matkustajavaunuista. Jos radalla on tarkoitus joskus ajaa kahdella junalla, olisi mukavaa, jos ne voisivat sivuuttaa tai kohdata asemalla. Aseman kohtausraidepituus ei ikävä kyllä taida riittää kuvissa näkyville junille.

Fleischmann-vaihteita myydään/myytiin usein pareittain. Onko sulla jemmassa oikeankätisiä vaihteita?

S-kaarteita kannattaa aina välttää. Jos sulla on jemmassa ylimääräinen oikeankätinen vaihde, niin alimman kuvan veturin edessä olevan vaihteen kätisyyttä vaihtamalla voisit siirtää vaihdeparia huomattavasti oikealle, ikäänkuin osaksi kaarretta. Aseman sivuutusraidepituus kasvaisi niin paljon, että kolmivaunuiset pikajunat mahtusivat kohtaamaan asemalla. Samalla pääsisit eroon ulompaa sivutusraidetta kulkevan junan peräkkäisistä S-kaarteista. Pitkät mtkustajavanut kun kulkevat aika ikävän näköisesti S-kaarteista. Pistoraide lyhenee samalla kyllä ikävästi.

Onko ajomuuntajan vieressä suora raide-elementti? Voisiko takana olevan vaihteen siirtää tuon suoran paikalle? Näin saisit ehkä loivemman rampin ja pääsisit jälleen yhdestä S-kaarteesta eroon. Samalla saattaisi "alakerran" raiteesta tulla niin pitkä, että siellä voisi seisottaa toista junaa samalla kun toinen kiertää rataa "yläkerran" kautta.

Radassa on nyt vain yksi pistoraide. Jos oikeankätisiä vaihteita jäi vielä yli, niin panisin ehkä yhden niistä veturin kohdalle, ja sen haaraan panisin yhden suoran raide-elementin ja sitten ensimmäisessä kuvassa näkyvän kolmitievaihteen. Näin saisit kolme pistoraidetta lisää. Suora raide vaihteiden välissä auttaa saaman tilaa asemakrakennukselle. Jos jätät suoran raiteen pois, saisit kolmitievaihteen vasemman haaran asemalla seisovan junan vierelle matkustaja-ratapihan kolmanneksi, päätepustukuriin päättyväksi raiteeksi vaikka moottorivaunua varten. Pistoraiteethan kannattaa yleensä tehdä mahdollismman suoriksi, jotta vaunujen kytkeminen ja irrottaminen olisi helppoa. (ks. vaikkapa Tapiolan vuodelaatikkoradan alkuperäistä ratakaaviota: https://taprk.org/fin/layout/bed/ ).

Vaihteet ovat yleensä pienoisrautatien heikoin lenkki. Vaihteet kuluvat ja saattavat tarvita huoltoa. Oikean pään kaarrevaihde jäänee aika hankalaan paikkaan jos rata on tarkoitus maisemoida. Jos ja kun maisemoit rataa, niin tee oikean pään maisemasta sellainen, että voit nostaa sen paikaltaan, jotta pääset puhdistamaan ja huoltamaan vaihdetta. Vaihteen siirtäminen hieman "aikaisemmaksi" ei taida tulla kysmykseen. Silloin sen vaan saisi "sillan" alla hankalasti huollettavasta paikasta.

Oletko miettinyt radan sähköistystä?