Talven pakkaskaudella rakennettavaksi sopii vaikka Ig-pakastevaunu.
Uutta ovat pidemmät runkopalkit, joissa olen huomioinut 0,5 m pidemmän akselivälin. Alustaan tuli myös uusi puskinpalkki, johon on kiinnitetty Thermo King -kompressorin akkukaappi ja polttoainesäiliö. Päätysillalla on myös työskentelytaso tikkaineen. Päätyseinään on kiinnitetty pakastekompressori.
Rakennussarjan korista poistin käsijarruttoman päädyn puskinpalkin sahaamalla. Vaunun akselivälin pidentäminen 0,5 m:llä kohdistui onneksi kolmipisteripustuksen kääntyvään akseliin, jolloin alustaan riitti vain uuden ruuvinreiän poraaminen 0,5 H0-metriä lähemmäksi päätyä.
Sarjaa täydensin vielä molempiin akseleihin kytketyllä kuormajarruvivustolla Gbkk- ja Gg-vaunujen tapaan. Vivustot on asennettu alustaan siten, että kolmipisteripustuksen kiikkuvan ja kääntyvän akselin toiminta ei häiriinny.
Valtionrautatiet rakensi vuonna 1968 viisi kappaletta Ggig-pakastevaunua. Vaunun konstruktio perustui silloin uuteen teräskoriseen Gg-lämminvaunuun. Vaunun toisessa päässä oli silmiinpistävä Thermo King -pakastekompressori akkukaappeineen ja työskentelytasoineen. Näiden lisävarusteiden johdosta vaunun aluskehys oli 12,5 m – puoli metriä Gg-vaunua pidempi.
Pakastevaunujen tarpeen kasvaessa muutettiin 1974 kymmenestä Gg-vaunusta lisää Ig-pakastevaunuja. Näidenkin aluskehystä (ja akseliväliä) pidennettiin puolella metrillä ja päätyyn asennettiin pakastekompressori lisävarusteineen. Kori säilyi muuten koskemattomana. Merkittävimmät erot Ggig-vaunuihin olivat Gg-vaunuista peräisin olevat kattotuulettimet ja päädyn akkulaatikon epäkeskeisyys. Myös Ggig-vaunujen sarjatunnus muutettiin 1974 muotoon Ig.
Vaunujen käyttöikä jäi kuitenkin verrattain lyhyeksi. Jo 1982 aloitettiin vaunujen muokkaaminen takaisin Gg-vaunuiksi ja kompressori lisävarusteineen poistettiin vaunusta. Aluskehystä ei kuitenkaan lyhennetty. Kaikki Gg-vaunuista muutetut Ig-vaunut oli palautettu Gg-sarjaan viimeistään 1984 – entiset Ggig-vaunut olivat kuitenkin vielä jäljellä.
Esikuvavaunuista löytyy kuvia Vaunut.orgista: http://vaunut.org/kuvat/?m=0&tag0=11%7C ... %7CGgig%7C
Tämä H0-vaunu perustuu Mestarimallien Gg-rakennussarjaan, johon piirsin hieman lisäosia. Lisäosat on syövytetty 0,3 mm:n uushopeasta. Ig-pakastevaunu
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Konduktööri
- Viestit: 63
- Liittynyt: 28.06.2007 19:40
Ig-pakastevaunu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Konduktööri
- Viestit: 63
- Liittynyt: 28.06.2007 19:40
Re: Ig-pakastevaunu
Ig-pakastevaunu valmiina. Vaunun ja kylmäkoneen merkinnät piirsin itse märkäsiirtokuviksi valokuvien perusteella. Merkintöjen jälkeen vaunu on lakattu mattalakalla ja säistetty Carr’sin pihmenttipulvereilla. Tavoitteena oli aika säistynyt ulkoasu – vaunut muuttuivat 1970-luvulla varsin nopeasti mustanharmaan likaisiksi ulkopinnaltaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Konduktööri
- Viestit: 75
- Liittynyt: 06.01.2015 10:54
Re: Ig-pakastevaunu
Komea vaunu ja realistinen patinointi. Erinomaista työtä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Ig-pakastevaunu
Kun kuva säistetystä vaunusta tuli hiljaksiin esiin, luulin, että kuva on esikuvasta. Vasta NEM-kytkimen tullessa esille tajusin, että kuva on mallista. Kymmenen pistettä!