Ig-pakastevaunu

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Zimba
Konduktööri
Viestit: 63
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Ig-pakastevaunu

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Talven pakkaskaudella rakennettavaksi sopii vaikka Ig-pakastevaunu.
B9170DE7-3B71-479F-AC34-271F4D1430E7.jpeg
Tämä H0-vaunu perustuu Mestarimallien Gg-rakennussarjaan, johon piirsin hieman lisäosia. Lisäosat on syövytetty 0,3 mm:n uushopeasta.

Uutta ovat pidemmät runkopalkit, joissa olen huomioinut 0,5 m pidemmän akselivälin. Alustaan tuli myös uusi puskinpalkki, johon on kiinnitetty Thermo King -kompressorin akkukaappi ja polttoainesäiliö. Päätysillalla on myös työskentelytaso tikkaineen. Päätyseinään on kiinnitetty pakastekompressori.

Rakennussarjan korista poistin käsijarruttoman päädyn puskinpalkin sahaamalla. Vaunun akselivälin pidentäminen 0,5 m:llä kohdistui onneksi kolmipisteripustuksen kääntyvään akseliin, jolloin alustaan riitti vain uuden ruuvinreiän poraaminen 0,5 H0-metriä lähemmäksi päätyä.

Sarjaa täydensin vielä molempiin akseleihin kytketyllä kuormajarruvivustolla Gbkk- ja Gg-vaunujen tapaan. Vivustot on asennettu alustaan siten, että kolmipisteripustuksen kiikkuvan ja kääntyvän akselin toiminta ei häiriinny.

Valtionrautatiet rakensi vuonna 1968 viisi kappaletta Ggig-pakastevaunua. Vaunun konstruktio perustui silloin uuteen teräskoriseen Gg-lämminvaunuun. Vaunun toisessa päässä oli silmiinpistävä Thermo King -pakastekompressori akkukaappeineen ja työskentelytasoineen. Näiden lisävarusteiden johdosta vaunun aluskehys oli 12,5 m – puoli metriä Gg-vaunua pidempi.

Pakastevaunujen tarpeen kasvaessa muutettiin 1974 kymmenestä Gg-vaunusta lisää Ig-pakastevaunuja. Näidenkin aluskehystä (ja akseliväliä) pidennettiin puolella metrillä ja päätyyn asennettiin pakastekompressori lisävarusteineen. Kori säilyi muuten koskemattomana. Merkittävimmät erot Ggig-vaunuihin olivat Gg-vaunuista peräisin olevat kattotuulettimet ja päädyn akkulaatikon epäkeskeisyys. Myös Ggig-vaunujen sarjatunnus muutettiin 1974 muotoon Ig.

Vaunujen käyttöikä jäi kuitenkin verrattain lyhyeksi. Jo 1982 aloitettiin vaunujen muokkaaminen takaisin Gg-vaunuiksi ja kompressori lisävarusteineen poistettiin vaunusta. Aluskehystä ei kuitenkaan lyhennetty. Kaikki Gg-vaunuista muutetut Ig-vaunut oli palautettu Gg-sarjaan viimeistään 1984 – entiset Ggig-vaunut olivat kuitenkin vielä jäljellä.

Esikuvavaunuista löytyy kuvia Vaunut.orgista: http://vaunut.org/kuvat/?m=0&tag0=11%7C ... %7CGgig%7C
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Zimba
Konduktööri
Viestit: 63
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Ig-pakastevaunu

Viesti Kirjoittaja Zimba »

D8C40288.jpeg
Ig-pakastevaunu valmiina. Vaunun ja kylmäkoneen merkinnät piirsin itse märkäsiirtokuviksi valokuvien perusteella. Merkintöjen jälkeen vaunu on lakattu mattalakalla ja säistetty Carr’sin pihmenttipulvereilla. Tavoitteena oli aika säistynyt ulkoasu – vaunut muuttuivat 1970-luvulla varsin nopeasti mustanharmaan likaisiksi ulkopinnaltaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PasiS
Konduktööri
Viestit: 75
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Ig-pakastevaunu

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Komea vaunu ja realistinen patinointi. Erinomaista työtä.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 334
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Ig-pakastevaunu

Viesti Kirjoittaja Psi »

Kun kuva säistetystä vaunusta tuli hiljaksiin esiin, luulin, että kuva on esikuvasta. Vasta NEM-kytkimen tullessa esille tajusin, että kuva on mallista. Kymmenen pistettä!