Uinulan asema ja ympäristö-moduulirata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Uinulan asema ja ympäristö-moduulirata

Viesti Kirjoittaja Truman »

Aloitetaan nyt sitten ketju omalle moduulirataprojektille. Kuten tavallista pr-rakentelussa, tämäkin projekti on tyyppiä 'täältä ikuisuuteen' eikä ehkä ikinä valmistu, mutta siinä on juuri yksi syy miksi siirryin yhden projektin aloitettuani moduulimuotoon. Tässä on mahdollista saada melko valmiiksi ainakin joku määrä moduuleja ja koska junilla ajelu ei ole itselleni ehkä aivan niin tärkeää (mukavaa tietysti sekin) kuin radan rakentelu, niin onpahan päässyt käsiksi lapsuuden harrastukseen melko wanhoilla päivillään. Eläkkeeseen on kuitenkin vielä aikaa ja lapsetkin asuvat vielä kotona, joten aikaa rakenteluun on hyvin rajallisesti; tyypillisesti viime aikoina olen ehtinyt noin kahtena iltana viikossa käyttää rakenteluun 2-3 tuntia.

En ole vielä päättänyt mikä paikkakunnan nimeksi tulee, joten laitoin työnimeksi Uinula. Joku saattaa tietää pienen Suinulan aseman lähellä Tamperetta, Kangasalla, missä lapsuuden kesiä tuli vietettyä ja minne kuljettiin 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa usein vielä lättähatulla. Tästä ei kuitenkaan tule Suinulan jäljitelmää vaan täysin kuvitteellinen paikka, johon otan mallia lukuisista eri paikoista pyrkien kuitenkin rakentamaan mahdollisimman realistisen suomalaisen pienen paikkakunnan asemanseudun sekä radanvarren maisemaa jonkin matkaa (laitan alle alustavan käsinpiirretyn suunnitelman). Ajallisesti rata sijoittuu vuoteen 1966; sekä siksi, että se on syntymävuoteni, että myös siksi että tuolloin hyöryveturit työskentelivät dieselien kanssa radoilla. Myös maisemat ja varsinkin rakennukset olivat ehkä jossain suhteessa kauniimpia ennen 1970-luvun purkuvimmaa. Samalla tämä on tietysti jonkinlainen nostalgiatrippi vaikka en ajattelekaan, että Kekkosen aikana kaikki olisi ollut paremmin. :)

Rakenteilla on siis kaksi ensimmäistä moduulia. En seurannut mitään moduulistandardia koska tarkoitus on tehdä tätä vain omaan kellariin ja koska standardit vaikuttivat vaativilta noudattaa (olen aina ollut muutenkin oman tieni kulkija...). Näiden moduulien koko on 120 x 50 cm. Runko on koivuvaneria, samoin 0-taso osittain. Perustason ala- ja yläpuolella maasto muodostuu styrofoamista. Raiteen alla on ensin ohut vaneri ja sitten korkkia ratavallin ylimpänä osana.

Kokonaisuudesta on tarkoitus tulla 'around-the-wall'-tyyppinen rata. Rakennan moduuleita omassa kellarihuoneessani, jossa on tilaa muutamille moduuleille. Lopullinen kokonaisuus on tarkoitus koota aikanaan toiseen kellaritilaan talossamme. Tänne tarvitsee sitä ennen rakentaa yksi lyhyt väliseinä ja siihen ovi, sekä ennen muuta raivata tila tyhjäksi. Nyt tila on niin täynnä vuosien varrella kertynyttä rompetta, että en pääse edes mittaamaan huoneen tarkkoja mittoja... Suurin piirtein käytössä oleva tila on 420 x 350 cm. Minusta tuo on tilana ihan hyvä vaikka toki pidempää asemasuoraa olisi preferoinut.

Yhdelle reunalle tilaa tulee kulku (maisemoimaton 'nostosilta') sekä maisemoimaton piiloratapiha, jonka ajattelin tehdä siten, että sillä olisi saranoitu kevyt vanerista tehty katto suojaamassa kalustoa pölyltä. Muut kolme seinää sitten olisivat maisemoituja ratamoduuleja.

Moduuliratkaisu saattaa osoittautua käteväksi sikälikin, että eihän koskaan voi tietää jos tuleekin eteen muutto esimerkiksi pienempiin tiloihin. Lisäksi koska rakennan moduuleita eri paikassa, näitä voidaan siellä laittaa muutama peräkkäin, jolloin siinäkin tilassa voi pienimuotoisesti ajaa ja testata rataa.

Olen vähitellen yleensä tiukan budjettikurin puitteissa hankkinut kalustoa. Vetureina ovat Russian decapod (modaaminen Truman Tr2:ksi) sekä 'äh-en-muista' Liliputin sveitsiläinen höyry (modaamalla Heikki Hv2:ksi); jokin aikaa sitten sain hankittua Mestarimallien Sr12-dieselin ja viimeisimpänä tulee olemaan Tve1 Otso-projekti. Näissä onkin mielestäni jo hyvä runko. Lättähattuahan tässä tietysti kaipaa; ei rata sitä ilman ole oikein mitään.

Vaunuja olen onnistunut hankkimaan jo melko hyvän määrän; muistaakseni niitä on nyt noin 40, mutta suurin osa kokoamattomia. Saan kokoon yhden henkilöjunan vanhoista puuvaunuista, jossa on muutamien päivävaunujen lisäksi pitkät konduktööri- ja postivaunu (Mestarimallit). Tavarajuniin on sitten varsinkin Hdk-vaunuja noin 20 ja lisäksi mukava kokoelma muita (Gb, Hl, Goa, venäläiset Vgk-vaunut, jne.).

Kiskoissa tyydyin käyttämään neljänkymmenen vuoden takaa omistamaani melko suurta määrää Fleischmannin modelgleis-kiskoja. Rocon perusdigipaketti tuli joskus hankittua ja joihinkin vetureihinkin on jo kortit hankittuna. Tarkoitus on tehdä radasta melko suoraan digiohjattava. En tosin aio ohjata digitaalisesti kuin vetureita. Opastimet, vaihteet, talojen valot yms. on tarkoitus pitää analogisena ja moduulien sivulle asennettavien kytkinten kautta ohjailtavina.

Teknisesti pyrin pitämään radan niin yksinkertaisena kuin suinkin, siitä syystä että tekniikka ei ole omaa alaani. Sen sijaan kuvittelen omaavani jonkinlaista taiteellis-realistista silmää miljöön ja maiseman rakenteluun. :)

Seuraavaan postaukseen yritän saada kuvan radan yleissuunnitelmasta.
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Uinulan asema ja ympäristö-moduulirata

Viesti Kirjoittaja Truman »

Kuten edellä todettu, tähän laitan käsin piirretyn luonnostelman siitä, millaiseksi tällä hetkellä ajattelen kokonaisuuden. Vuosien varrella suunnitelma ei ole kovin paljon muuttunut, joten yleiskonsepti on varmaankin tuossa. Yksityiskohdat tulevissa moduuleissa sen sijaan varmastikin tulevat vielä elämään.
Ratakaavio 1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Uinulan asema ja ympäristö-moduulirata

Viesti Kirjoittaja Truman »

Selitetään tuota nyt vielä hiukan.

Ensinnäkin se ei ole mitenkään mittakaavassa vaan kuten näkyy, hyvin vapaalla kädellä piirretty luonnos. Moduulien ajatellut rajat on merkitty katkoviivoilla.

Ympäri radan kaikilla maisemoiduilla osilla seinää vasten tulee taustamaisema. Tämän on tarkoitus olla valokuvista muokattu pääosin yksinkertainen metsää ja taivasta kuvaava tausta, jota ei juuri näe ilman että välissä ei olisi esimerkiksi jonkin verran puita tai pensaita.

Kaksi ensimmäistä työn alla olevaa moduulia ovat alhaalla oikealla. Kulmassa oleva valmiimpi moduuli on teemaltaan 'kaarre, kalliot, ratavartijan tupa ja pieni joki'. Kaarre ei ole ihan noin jyrkkä kuin kuvan perusteella luulisi. Tuosta kulkevat ainakin minun veturini vaivatta ja vielä kun kaarre jää pääosin kallioleikkaukseen se näyttääkin mielestäni ihan hvältä. Kaarteen ulkoreunaan on tulossa suo ja suolampi, pitäähän sellainen olla Suomi-radalla vaikka en ole tainnut yhtään nähdä missään. Myös joen vesi on melko tummaa, arvatenkin samalta suolta tulevaa.

Tämä moduuli yksi on siinä vaiheessa, että maaston muodot on tehty, kalliot maalattu, jne, mutta en ole vielä liimannut kiskoja paikalleen enkä sorastanut niitä. Nämä vaiheet tulevat kohta työn alle. Samoin kaikki vihreä puuttuu joskin pensaita olen jo tehnyt, samoin jonkin verran puita. Olen hankkinut Grassmasterin joten heinikkoa alkaa myös kohta syntyä. Kallioiden sammalikko yms. pintakasvillisuutta mallaan osin myös itse valmistetuilla erittäin hienosta sahajauhosta värjäämällä tehdyillä sirotteilla.

Seuraava moduuli tuosta vasemmalle on siinä vaiheessa, että moduulirunko on tehty ja alustavia pinnanmuotoja on haettu. Sen teema on 'ylikäytävä, vaihde tehtaalle, miehittämätön seisake, korkea ratavalli'.

Siitä vasemmalle oleva moduuli tulee varmaankin seuraavaksi työn alle. Se on teemaltaan 'tehdasalue'. Kyse on jostakin pienehköstä tehtaasta (esim. valaisintehdas), jonne tulee pistoraide. Taustalla kulkee linjaraide joka joissain kohdin häipyy näkyvistä soraharjun taakse ja katoaa lopulta taustamaisemalevyn aukosta piilossa tehtaan takana.

Sen jälkeen tuleekin piiloratapiha, jonne on tarkoitus mahduttaa muutamia läpiajettavia sivuraiteita. ja kuten edellä todettu, päällä voisi olla saranoitu ohuesta vanerista tehty katto suojaksi pölyltä, valolta sun muulta.

Piiloratapihasta 'ylöspäin' tulee ylösnostettava 'nostosilta', ja siis käynti huoneeseen. Todetaan myös, että radan on tarkoitus olla suurin piirtein sillä korkeudella, että istuttaessa liikuteltavilla jakkaroilla katsojan silmät ovat radan tasolla. Radan yläpuolelle tulee, etureunan tasolle, myös levyratkaisu, joka estää radan valaistusta häikäisemästä katsojaa. Sekä tämä levy että moduulien etureuna varmaankin mattamustia pinnaltaan.

Sitten tulevatkin moduulit joihin käsiksi pääsemiseen menee luultavasti vuosia. Siinä on aseman ratapiha. Asemarakennus voisi olla etureunassa, jolloin katsoja olisi katsomassa ratapihaa ikäänkuin matkustaja joka on tulossa asemalle. Takareunassa (liian isoiksi piirrettyinä) olisivat osuuskaupan makasiini sekä viljamakasiini. Aseman vieressä olisi yksi pistoraide ja tavaramakasiini. Nämä rakennukset minulla melkein kaikki jo onkin.

Oikealla yläkulmassa oleva moduuli näyttäisi häivähdyksen kylänraittia, joka olisi takareunaan kohoavassa rinteessä.

Siitä 'alaspäin' tulevat kaksi moduulia oikeassa reunassa pitäisivat sisällään mm. peltoa, taustalla metsää, joitakin rakennuksia sekä kosken ja sen yli kulkevan rautatiesillan. Kosken olen ajatellut rakentaa ikäänkuin moduulina moduulin sisällä eli siten, että teen sen erikseen ja kun saan siitä sellaisen, että se tyydyttää ulkonäöltään, istutan sen osaksi moduulia ja lasken sillan paikalleen. Tuollainen vesistöaihehan ei ole välttämättä ihan helppo, mutta onnistuessaan voisi olla upea. Siihen etureunaan mahdollisesti maantie kulkemaan vanhan kivisillan kautta (tässä tulee Löylymäen hieno miljöö mieleen).

Kaiken kaikkiaan tarkoitus on saada maisemaan aito suomalainen tuntu. Se vaatii esimerkiksi paljon puita ja pensaita sekä kallioita ja siirtolohkareita sekä toisinaan korkeita ratavalleja. Maalaan kiskot, kuten ensimmäisessä moduulissa jo olenkin tehnyt sekä sorastan raiteet (jota varten hyvin hienoa hiekkapölyä jo onkin tehtynä). Rata itsessään on yksinkertainen, yksiraiteinen hieman hiljaisempi rataosuus (osin siksikin Uinula). En ole koskaan pitänyt täyteen tupatuista ratapöydistä vaan mahdollisimman realistisesta miljööstä.

Kunhan saan ensimmäisen moduulin hiukan vihertämään, laitan siitä muutamia kuvia. Nyt se näyttää siltä kuin rata olisi rakennettu heti jääkauden jälkeen. :D
PasiS
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Uinulan asema ja ympäristö-moduulirata

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Hyvät suunnitelmat ja varmasti kiinnostava rata tulossa. Mainioiden kirjallisten raporttien jälkeen jää tietysti mielenkiinnolla odottamaan kuvia.
Laitahan niitä rohkeasti näytille ihan rakennusvaiheista asti.
T:Pasis
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 586
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Uinulan asema ja ympäristö-moduulirata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Juu, mielenkiintoiselta vaikuttaa! Jos haluat myöhemmin kytkeä ratasi Fremo-standardin rataan, saattaa se onnistua rakentamalla sopiva pala, jonka toinen pää on Fremo ja toinen sopii rataasi. Ja ehkä joutuu tekemään uudet eri korkuisen jalat, jotta korkeus tulee oikein.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Uinulan asema ja ympäristö-moduulirata

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Hyvin pohjustettu kuvaus tulevasta radasta, sen esikuvista ja rakentamisen periaatteista. Pala kerrallaan rakentaminen sopii varmasti hyvin, kun liikennöinti ei ole ykkösasia vaan maiseman ja miljöönluonti. Ajomieshän ajelisi vuosikausia pelkällä ratarungolla.