Fleischmann rengasmoottorit

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

seppom
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 07.03.2021 16:52

Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja seppom »

Arvon tietäjät!
Kaikista varoitteluista huolimatta haluaisin digitalisoida kolme oivaa vanhaa vetojuhtaa.
Pitääkö noihin rengasmoottoreihin hankkia uudet etulevyt vai voiko jollakin konstilla eristykset poistaa?
LokPilot 5 olisi suunnitteilla.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Uutta moottorikilpeä ei tarvitse hankkia. Riittää kun jyrsit dremelillä tai terävällä askarteluveitsen kärjellä varovasti toisen moottorinavan ympäriltä kuparifolion pois. Kts. kuva jossa punaisella viivalla on merkitty jyrsittävä kohta. Vaatii hieman kärsivällisyyttä. Tärkeintä on että tämä näin eristettävä moottorin napa ei missään kohden ole yhteydessä veturin runkoon. Tarkista yleismittarilla.
Kuvassa näkyvät ”ylimääräiset” pienet komponentit voit myös irrottaa.
//kari
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 334
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja Psi »

...mutta jos veturi on vanha, ja siinä on musta, metallinen kilpi johon toinen hiilenpidin on niitattu, niin vaihtokilven hankinta edessä.

pekka
seppom
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 07.03.2021 16:52

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja seppom »

Kiitos!
Tämä helpottaa. Olisiko jotakin esim. Youtubetutoriaalia, josta voisi opetella kytkentöjä?
Onkohan perus Lokpilot 5:ssä mahdollisuus kytkeä savutuslaite toimintaan?
Seppo
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Dekooderin kytkentä on suoraviivaista. Ekaa testiä varten kannattaa kytkeä vain kaksi johtoa kiskoihin (Fleischmann -tapauksessa toinen johto runkoon) ja kaksi johtoa moottoriin. Kts. kuva. Kun vanhassa veturissa ei ole dcc-liitintä, niin sitten piuhat poikki sopivasta kohdin. Käyttämättömät johdot laitetaan eristysnauhan sisään. Jos veturi kulkee ok. niin sitten voi miettiä miten ehkä valot saa palamaan. Hehkulamppujen tilalle LED + etuvastus esim 2 kohm.
Huom. huom. Testaa veturit ensin muuntajalla että toimivat kunnolla ilman nykimistä tms. Jos ei, niin puhdista/voitele (hyvin vähän öljyä) ja katso että hammasrattaat ovat puhtaat. Huonosti kulkevaa veturia ei pidä digitalisoida. Ekaksi normaalikuntoon.
Savugeneraattoria en ole kokeillut. ESU sanoo, että näitä AUX liitäntöjä voi kuormittaa max 250 mA. Kaikkien AUX lähtöjen summa ei saa ylittää 500 mA.
//kari
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Vielä kerran muistutan että moottorin navat eivät missään tapauksessa saa olla yhteydessä veturin runkoon. Jos yhteys löytyy, niin dekooderi voi kärähtää.
Ole huolellinen!!!
//kari
seppom
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 07.03.2021 16:52

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja seppom »

Kiitos!
Nämä auttavat eteenpäin. Huomasin juuri, että toisessa moottorissa on kirkas metallinen etulevy ja toisessa kaksiosainen sellainen, eli etulevyn metalliosuus on "jaettu" kahteen osaan.
seppom
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 07.03.2021 16:52

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja seppom »

Kokonaan uusi ongelma tuli, kun parhaiten kulkenut höyry kuuli digiaikeista, alkoi se kulkea nykien. Puhdistin, öljysin ja vaihdoin hiiliharjat, mutta kulku on kohmeloista. Pitänee purkaa enempi ja tsekata hammaspyörät...
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Tarkista onko kiertokankien asento muuttunut. Jos otat kanget irti, niin kulkeeko tasaisesti ?
// kari
seppom
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 07.03.2021 16:52

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja seppom »

Hei vielä!
Yhdessä digitalisoitavassa veturissa on tällainen etulevy. Miten sen eristys rungosta parhaiten sujuu?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Vasemmanpuoleinen hiilenpidin on eristettävä rungosta. Ko moottorin napa näyttäisi olevan sekä vasemman että oikeanpuoleisen ruuvin kautta rungossa. Siispä katkaise ko foliot. Nuo pikkukomponentit juotat irti. Veturista (pyöristä & rungosta) tulevat johdot sitten dekooderiin. Dekooderista moottoriin menevöt johdot moottorin napoihin. Tarkista vielä ennen dekooderin kytkemistä että ko moottorin navat eivät ole yhteydessä runkoon.
//kari
seppom
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 07.03.2021 16:52

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja seppom »

Kiitos!
Voiko noita paksunpuoleisia johtoja käyttää jos/kun laitan dekooderin veturin puolelle?
Eli irroitan siellä ja kytken dekooderiin…
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Fleischmann rengasmoottorit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Vapaasti mutta harkiten.
//kari