Tukholman kerhon kunniapuheenjohtaja Otto Berg von Linde on kuollut

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 334
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Tukholman kerhon kunniapuheenjohtaja Otto Berg von Linde on kuollut

Viesti Kirjoittaja Psi »

Tukholman pienoisrautatiekerhon (Stockholms ModellJärnvägsklubb — SMJ) kunniapuheenjohtaja Otto Berg von Linde (Otto BvL) on kuollut 15. syyskuuta 2021:

https://www.smjmedlem.org/2021/09/16/sm ... E-45580442

Kerhon sivulta vapaasti suomennettuna: "-- Otto BvL, jota voidaan perustellusti kutsua herra SMJ: ksi, ei ole enää kanssamme. SMJ: n kunniapuheenjohtaja Otto BvL kuoli 15. syyskuuta 2021. Otto oli SMJ: n puheenjohtaja ja vahva mies vuosikymmenten ajan ja myös se, joka suunnitteli ja rakensi suurimman osan sähköstä, sähkömekaniikasta, elektroniikasta ja myöhemmin DCC -ratkaisuista SMJ:llä --".

Otto BvLteki leipätyönsä asetinlaitteiden parissa, ensin Ericssonilla, sitten Banverketissä ja myöhemin oman konsulttifirman kautta. Otto kertoi, että kun hän oli nuorena opiskellut turvalaitetekniikkaa, hänelle sanottiin, että jos haluaa nähdä läpileikkauksen releasetinmarkkinoista kannatti käydä Suomessa, sillä VR oli tarttunut joka tarjoukseen ja siksi Suomessa oli niin kirjava laitekanta. Otto BvL suunnitteli useita asetinlaitteita ja asetinlaitteiden modernisointeja Ruotsissa ja ulkomailla. Otto kertoi että rautatieliikenteen yksityistäminen Ruotsissa loi rautateiden uuden tulemisen ja mm.Tukholman asetinlaitteen modernisointi työllisti häntä, vaikka hän oli jo siirtynyt Banverketista eläkkeelle. Muistan kun Otto BvL esitteli minulle Tukholman kerholla kannettavan tietokoneen ruudulla näkyvää aetinlaitekuvaa, jossa kaksoisraide kulki ruudun poikki. Hän kehotti kuuntelemaan ja kun kerhotilan alapuolella kulki juna tunnelissa, sen kuuli kerhotilassa, ja junan näki kulkevan läppärin ruudulla. Tämä oli muistaakseni viime vuosituhannen puolella.

Otto BvL oli kehittänyt, ja suurelta osin rakentanutkin Tukholman kerhon pienoisrautatien releasetinlaitteen, joka ohjasi myös ajovirtaa aikaan, jolloin kerholla ajettiin tasavirralla. Otto BvL seurasi kuitenkin aikaansa ja oli ensimmäisinä muuttamassa radan konmento-ohjaukselle, vaikka se merkitsikin pienen huoneen kokonaan täyttäneen releistön muuttumista tarpeettomaksi. Otto BvL otti SMV:n kerholla käyttöön Railroad & Co:n TC Gold -ohjelman, ja se hoitaa ajoilloissa ja yleisönäytöksissä radan SJ:n osuuden automaattisesti, jäsenet ajavat ajoilloissa yksityisen SMJ:n junia.

pekka