Uusi alku radalle
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Ratavartija
- Viestit: 40
- Liittynyt: 07.03.2021 16:52
Uusi alku radalle
Hei!
Alan rakentaa uutta rataa osin vanhoista materiaaleista. Pitääkö kiskotuksessa huomioida jotakin eristyksiä digijärjestelmässä? Boosteri kaiketi tarvitaan, kun toinen osuus on kymmenisen metriä ja toinen saman verran. Se osuus ainakin eristetään.
Asemalta lähtisi molempiin suuntiin silmukka, jolloin vaiheistus (tasavirtasysteemi) on asemalla pieni ongelma. Olisiko viisasta eristää toinen suunta ja paikallisoperaatioissa käsitellä sitä sitten osana toista suuntaa?
Valaistus on sekin mietinnässä. Ledejä tulisi muutama kymmen taloihin ym. Vastuksien arvoja pitää ryhtyä siis laskeskelemaan. Sain juuri tyhmän idean, kun löysin koristeledilamppujen toimivia muuntajia kaapin perukoilta. Olisiko niitä mahdollista hyödyntää...?
Sitten vielä tyhmä kysymys: tarvitaanko rataan jonkinlaisia sensoreita? Vanhassa Fleischmann- järjestelmässä oli liuskoja, joihin veturin pohjassa oleva nasta otti kontaktin. Miten homma hoituu digijärjestelmässä?
Mitä digijärjestelmää suosittelisitte? Nehän toimivat yhdessä vain paperilla?
Alusta pitää aloittaa, mutta eiköhän vähitellen viisastuta...
Neuvoista etukäteen kiittäen
Alan rakentaa uutta rataa osin vanhoista materiaaleista. Pitääkö kiskotuksessa huomioida jotakin eristyksiä digijärjestelmässä? Boosteri kaiketi tarvitaan, kun toinen osuus on kymmenisen metriä ja toinen saman verran. Se osuus ainakin eristetään.
Asemalta lähtisi molempiin suuntiin silmukka, jolloin vaiheistus (tasavirtasysteemi) on asemalla pieni ongelma. Olisiko viisasta eristää toinen suunta ja paikallisoperaatioissa käsitellä sitä sitten osana toista suuntaa?
Valaistus on sekin mietinnässä. Ledejä tulisi muutama kymmen taloihin ym. Vastuksien arvoja pitää ryhtyä siis laskeskelemaan. Sain juuri tyhmän idean, kun löysin koristeledilamppujen toimivia muuntajia kaapin perukoilta. Olisiko niitä mahdollista hyödyntää...?
Sitten vielä tyhmä kysymys: tarvitaanko rataan jonkinlaisia sensoreita? Vanhassa Fleischmann- järjestelmässä oli liuskoja, joihin veturin pohjassa oleva nasta otti kontaktin. Miten homma hoituu digijärjestelmässä?
Mitä digijärjestelmää suosittelisitte? Nehän toimivat yhdessä vain paperilla?
Alusta pitää aloittaa, mutta eiköhän vähitellen viisastuta...
Neuvoista etukäteen kiittäen
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 107
- Liittynyt: 22.11.2016 15:56
Re: Uusi alku radalle
Boosteri
Boosterin tarve riippuu ensisijaisesti virrankulutuksesta, ei radan pituudesta. Eli montako junaa ajelee yhtäaikaa, ja riittääkö virta (reilusti) niille kaikille? Mutta eipä linjaston jakaminen kahteen virta-alueeseen pahaakaan tee; onpahan kasvunvaraa, ja helpointa se on tehdä heti alussa.
Paluuluupit
Paluuluupit pitää eristää erillisiksi virtapiireiksi, joihin virta johdetaan automaattisista paluuluupin syöttölaitteista (vrt. autofeederit toisessa säikeessä).
Mekaaniset kontaktit
Mekaaniset kontaktit (jos sellaisia tarvitaan) hoituvat nykyisin kätevämmin ja hienovaraisemmin sepeliin piilotetuilla reed-releillä ja ajokaluston pohjassa olevilla pienillä magneeteilla. Lue myös mitä kirjoitin automaatiosta toisessa säikeessä.
Digiohjaussysteemi
Digiradan ohjaussysteemin merkki on kuin automerkki. Jokainen varmasti pitää eniten omastaan. Ne myös kehittyvät eri tahdissa, ja osa kuolee huomaamatta. Itsekin pähkäilin pitkään, ja lopulta, tämän foorumin ansiosta, päädyin Rocon z21 karvalakkiversioon ( = pieni z). Siihen hommasin lisäksi erillisen Wifi-systeemin. Nykyisin ne kai saa myös molemmat valmiiksi yhdessä, ja kaikkein halvimmalla jonkin junasatsin yhteydessä (sisältäen läjän turhia muovipenkkakiskoja). Sitä voi Wifin kautta käyttää puhelimella/tabletilla, mutta itse tykkään enemmän sen omista ohjauskapuloista (Wifin mukana tulee yksi Wifi-kapula). Rocon omat kapulat ovat intuitiivisempia ja istuvat paremmin yhdessä kädessä. Koti-Wifiäkin voi käyttää, jos osaa konfiguroida sen. z/Z21 on myös aika vaihtokelpoinen monien muiden/vanhempien systeemien kanssa, mutta sehän ei tässä tapauksessa ole mikään valinta-argumentti.
Terveisin
Junnailija
Boosterin tarve riippuu ensisijaisesti virrankulutuksesta, ei radan pituudesta. Eli montako junaa ajelee yhtäaikaa, ja riittääkö virta (reilusti) niille kaikille? Mutta eipä linjaston jakaminen kahteen virta-alueeseen pahaakaan tee; onpahan kasvunvaraa, ja helpointa se on tehdä heti alussa.
Paluuluupit
Paluuluupit pitää eristää erillisiksi virtapiireiksi, joihin virta johdetaan automaattisista paluuluupin syöttölaitteista (vrt. autofeederit toisessa säikeessä).
Mekaaniset kontaktit
Mekaaniset kontaktit (jos sellaisia tarvitaan) hoituvat nykyisin kätevämmin ja hienovaraisemmin sepeliin piilotetuilla reed-releillä ja ajokaluston pohjassa olevilla pienillä magneeteilla. Lue myös mitä kirjoitin automaatiosta toisessa säikeessä.
Digiohjaussysteemi
Digiradan ohjaussysteemin merkki on kuin automerkki. Jokainen varmasti pitää eniten omastaan. Ne myös kehittyvät eri tahdissa, ja osa kuolee huomaamatta. Itsekin pähkäilin pitkään, ja lopulta, tämän foorumin ansiosta, päädyin Rocon z21 karvalakkiversioon ( = pieni z). Siihen hommasin lisäksi erillisen Wifi-systeemin. Nykyisin ne kai saa myös molemmat valmiiksi yhdessä, ja kaikkein halvimmalla jonkin junasatsin yhteydessä (sisältäen läjän turhia muovipenkkakiskoja). Sitä voi Wifin kautta käyttää puhelimella/tabletilla, mutta itse tykkään enemmän sen omista ohjauskapuloista (Wifin mukana tulee yksi Wifi-kapula). Rocon omat kapulat ovat intuitiivisempia ja istuvat paremmin yhdessä kädessä. Koti-Wifiäkin voi käyttää, jos osaa konfiguroida sen. z/Z21 on myös aika vaihtokelpoinen monien muiden/vanhempien systeemien kanssa, mutta sehän ei tässä tapauksessa ole mikään valinta-argumentti.
Terveisin
Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
-
- Ratavartija
- Viestit: 40
- Liittynyt: 07.03.2021 16:52
Re: Uusi alku radalle
Kiitos arvon junnailija!
Olen nyt päätymässä Rocon Starter-settiin. Hiukan vain mietityttää kun nurkissa lojuu kasa käyttämättömiä wifi- reitittimiä, voisiko niitä käyttää, vai olisiko kokonainen setti varmempi vaihtoehto?
Toinen kysymys koskee led- valaisimia ympäri maisemaa. Voisiko niihin hyödyntää tavallista kaupan ledisarjoista yli jääneitä muustajia? Lienevät tasavirtasellaisia...
Eikä siinä vielä kaikki. Radastani tulee "dog bone"- tyyppinen. Riittäisikö jos asemalta ja ratapihan tienoilta eristäisi toisen suunnan ja tarvittaessa kääntäisi sen napaisuuden operointia varten veturin vaihtoa ym. varten?
Toimiiko vanha kääntöpöytä sellaisenaan, vai pitääkö siihen jokin palikka lisätä digivetureita varten jotta tietäisivät mihin suuntaan mennään...
Neuvoista kiitollinen
S
Olen nyt päätymässä Rocon Starter-settiin. Hiukan vain mietityttää kun nurkissa lojuu kasa käyttämättömiä wifi- reitittimiä, voisiko niitä käyttää, vai olisiko kokonainen setti varmempi vaihtoehto?
Toinen kysymys koskee led- valaisimia ympäri maisemaa. Voisiko niihin hyödyntää tavallista kaupan ledisarjoista yli jääneitä muustajia? Lienevät tasavirtasellaisia...
Eikä siinä vielä kaikki. Radastani tulee "dog bone"- tyyppinen. Riittäisikö jos asemalta ja ratapihan tienoilta eristäisi toisen suunnan ja tarvittaessa kääntäisi sen napaisuuden operointia varten veturin vaihtoa ym. varten?
Toimiiko vanha kääntöpöytä sellaisenaan, vai pitääkö siihen jokin palikka lisätä digivetureita varten jotta tietäisivät mihin suuntaan mennään...
Neuvoista kiitollinen
S
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 265
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Uusi alku radalle
Ledeihin voi käyttää kaikenlaisia tasavirtamuuntajia, täytyy vain tarkistaa, että jännite on oikea ja laittaa vastukset sen mukaan. Voi katsoa mitä muuntajassa lukee tai varmempi tapa on mitata.
Digiasioissa muut ehkä osaavat auttaa paremmin.
Digiasioissa muut ehkä osaavat auttaa paremmin.
-
- Konduktööri
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.02.2016 12:25
Re: Uusi alku radalle
Kääntölavojen kanssa valmistajien ohjeiden perusteella olisi käytettävä paluusilmukkamodulia (saksaksi Kehrschleifenmodul). Sitä on käytettävä myös kolmioraiteiden yhteydessä.
-
- Ratavartija
- Viestit: 40
- Liittynyt: 07.03.2021 16:52
Re: Uusi alku radalle
Hei, arvon tietäjät!
Vaivaan vielä tällä ongelmallani siirtyessäni digimaailmaan. Laitan oheen raakakaavion radastani, josta tulee "dog bone"- tyyppinen. Tasavissalla operoin. Miten välttäisin oikosulut? Yritän liittää kaavion mukaan. Riittääkö jos B- sektion eristää? Normaaliajossahan se toimii toiseen suuntaan ajettaessa, mutta operoitaessa, esim. veturin vaihdossa voisi sen osan napaisuuden kääntää ja näin toimia ratapihatyyppisesti. Olisiko jokin paluusilmukkamoduli parempi vaihtoehto ja miten se kytkettäisiin?
Kiitollinen vastauksen odottelija...
No eihän se kuvan liittäminen onnistunutkaan. B-osiolla tarkoitin toiseen suuntaan aseman ohi kulkevaa raidetta, josta olisi yhteys ratapihalle ja toiseen raiteeseen... Sorry!
Vaivaan vielä tällä ongelmallani siirtyessäni digimaailmaan. Laitan oheen raakakaavion radastani, josta tulee "dog bone"- tyyppinen. Tasavissalla operoin. Miten välttäisin oikosulut? Yritän liittää kaavion mukaan. Riittääkö jos B- sektion eristää? Normaaliajossahan se toimii toiseen suuntaan ajettaessa, mutta operoitaessa, esim. veturin vaihdossa voisi sen osan napaisuuden kääntää ja näin toimia ratapihatyyppisesti. Olisiko jokin paluusilmukkamoduli parempi vaihtoehto ja miten se kytkettäisiin?
Kiitollinen vastauksen odottelija...
No eihän se kuvan liittäminen onnistunutkaan. B-osiolla tarkoitin toiseen suuntaan aseman ohi kulkevaa raidetta, josta olisi yhteys ratapihalle ja toiseen raiteeseen... Sorry!
-
- Ratavartija
- Viestit: 40
- Liittynyt: 07.03.2021 16:52
Re: Uusi alku radalle
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 265
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Uusi alku radalle
Analogisessa käytössä ja digitaalisessa käytössä paluusilmukat täytyy ratkaista hieman eri tavalla. Analogisessa voi ratkaista asian yksinkertaisimmillaan siten, että pysäyttää junan paluusilmukkaan ajettua, vaihtaa napaisuuden käsin kytkimellä ja jatkaa matkaa. Digitaalisessa tämä ratkaistaan käsittääkseni aina jollain paluusilmukkamoduulilla joka automaattisesti huolehtii radan napaisuudesta ja ajo jatkuu keskeytyksittä.
-
- Ratavartija
- Viestit: 40
- Liittynyt: 07.03.2021 16:52
Re: Uusi alku radalle
Olisiko siis niin, että tuon "B"- osuuden voisi hoitaa paluusilmukkamodulilla?
Nuo lenkit on kuvassa yksinkertaistettu. Toiseen sisältyy piiloratapiha.
Nuo lenkit on kuvassa yksinkertaistettu. Toiseen sisältyy piiloratapiha.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 333
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Uusi alku radalle
B-osuuden eristäminen kuvan mukaan ei taida riittää: Jos juna on vaikkapa oikeanpuoleisessa silmukassa kiertämässä vastapäivään ja se pyrkisi silmukasta B-osuuden oikean pään vaihteiden kautta ratapihan A-alueen raiteille, tulee ongelmia, sillä B-alueen napaisuuden pitäisi olla yhtaikaa silmukan ja ratapihan mukainen. Ei siis onnistu tasavirtakäytössä eikä komento-ohjauskäytössä.
Nyrkkisääntönä: Juna tai junat eivät saa ylittää kahden alueen kahta tai useampaa alueiden välistä eristystä yhtaikaa, jos eristyksien kohdalla napaisuuksien tulisi olla yhtaikaa toisilleen vastakkaiset.
Jos siirrät silmukoiden eristykset silmukoiden toiseen päähän, jolloin silmukatkin ovat B-aluetta, voit ajaa mistä tahansa minne tahansa, mutta et samanaikaisesti mistä tahansa minne tahansa:
Et voi tavallaan ajaa samanaikaisesti ympyrää, jos toinen juna on ylittämässä ratapihan vaihderyhmän sisäistä eristystä, sillä jos ympyrää kiertävä juna ylittää silmukan ja ratapihan välisen eristyksen samaan aikaan kun toinen juna ylittää ratapihan vaihderyhmän sisäistä eristystä, ollaan jälleen tilanteessa, jossa alueiden välisten eristyksien kohdalla napaisuuksien tulisi olla alueiden välillä yhtaikaa toisilleen vastakkaiset.
Tasavirtakäytössä A-ja B-alueen voisi liittää toisiinsa suunnanvaihtokytkimellä ja rataa syöttää joko A tai B-alueelta. Alueiden välisen suunnnavaihtokytkimen toinen asento vastaa silmukka-ajoa ja toinen ratapihan vaihderyhmän sisäisen eristyksen yliajoa (asennoiksi vaikka "silmukka-ajo" ja "ratapiha-ajo").
Jos haluat myöhemmin siirtyä komento-ohjaukseen, eristäisin molemmat silmukat kummastakin päästä ja varustaisin molemmat silmukat omilla silmukkamoduuleillaan. Näin voisi edellä kerrottu kahden junan yhtaikainen ajo onnistua toisaan häiritsemättä.
Yleisesti eristettyjä liittimiä ei voi koskaan panna liikaa rataan, sillä eristysten jälkiasentaminen voi olla työläämpää kuin niiden sillottaminen, jos niitä on tullut pantua vääriin paikkohin.
En siis poistaisi alkuperäistä eristystä, vaan lisäisin silmukoiden toiseenkin päähän eristykset, ja sillottaisin tarpeettoman eristyksen ratapöydän alta hyppylangoin, jolloin siirtyminen tasavirtakäytöstä komento-ohjaukseen sujuu kivuttomammin.
pekka
Nyrkkisääntönä: Juna tai junat eivät saa ylittää kahden alueen kahta tai useampaa alueiden välistä eristystä yhtaikaa, jos eristyksien kohdalla napaisuuksien tulisi olla yhtaikaa toisilleen vastakkaiset.
Jos siirrät silmukoiden eristykset silmukoiden toiseen päähän, jolloin silmukatkin ovat B-aluetta, voit ajaa mistä tahansa minne tahansa, mutta et samanaikaisesti mistä tahansa minne tahansa:
Et voi tavallaan ajaa samanaikaisesti ympyrää, jos toinen juna on ylittämässä ratapihan vaihderyhmän sisäistä eristystä, sillä jos ympyrää kiertävä juna ylittää silmukan ja ratapihan välisen eristyksen samaan aikaan kun toinen juna ylittää ratapihan vaihderyhmän sisäistä eristystä, ollaan jälleen tilanteessa, jossa alueiden välisten eristyksien kohdalla napaisuuksien tulisi olla alueiden välillä yhtaikaa toisilleen vastakkaiset.
Tasavirtakäytössä A-ja B-alueen voisi liittää toisiinsa suunnanvaihtokytkimellä ja rataa syöttää joko A tai B-alueelta. Alueiden välisen suunnnavaihtokytkimen toinen asento vastaa silmukka-ajoa ja toinen ratapihan vaihderyhmän sisäisen eristyksen yliajoa (asennoiksi vaikka "silmukka-ajo" ja "ratapiha-ajo").
Jos haluat myöhemmin siirtyä komento-ohjaukseen, eristäisin molemmat silmukat kummastakin päästä ja varustaisin molemmat silmukat omilla silmukkamoduuleillaan. Näin voisi edellä kerrottu kahden junan yhtaikainen ajo onnistua toisaan häiritsemättä.
Yleisesti eristettyjä liittimiä ei voi koskaan panna liikaa rataan, sillä eristysten jälkiasentaminen voi olla työläämpää kuin niiden sillottaminen, jos niitä on tullut pantua vääriin paikkohin.
En siis poistaisi alkuperäistä eristystä, vaan lisäisin silmukoiden toiseenkin päähän eristykset, ja sillottaisin tarpeettoman eristyksen ratapöydän alta hyppylangoin, jolloin siirtyminen tasavirtakäytöstä komento-ohjaukseen sujuu kivuttomammin.
pekka
-
- Ratavartija
- Viestit: 40
- Liittynyt: 07.03.2021 16:52
Re: Uusi alku radalle
Kiitos!
Tämä sama kävi mielessä. Toki ajattelin operoida ratapihalla vain silloin, kun muuta liikennettä silmukoilla ei ole. Muut odottavat piiloratapihalla.
Laitan eristyksen toiseen silmukkaan tulevaisuuden tarpeisiin, ja todennäköisesti myös ratapihalle veturitalleineen. Siten siellä voisi häslätä rauhassa muun liikenteen häiriintymättä kunhan ei ylitä rajapyykkiä.
Muuten tuo C- osio on tarkoitettu eräänlaiseksi maisema/vitriiniradaksi, jolla vanhoja, tärkeitä vetureita voi "herkistellä". Kytken sen myös niin, että siirtyminen digiajoon on napin painalluksen päässä.
Mukavaa kesäpuuhaa
Tämä sama kävi mielessä. Toki ajattelin operoida ratapihalla vain silloin, kun muuta liikennettä silmukoilla ei ole. Muut odottavat piiloratapihalla.
Laitan eristyksen toiseen silmukkaan tulevaisuuden tarpeisiin, ja todennäköisesti myös ratapihalle veturitalleineen. Siten siellä voisi häslätä rauhassa muun liikenteen häiriintymättä kunhan ei ylitä rajapyykkiä.
Muuten tuo C- osio on tarkoitettu eräänlaiseksi maisema/vitriiniradaksi, jolla vanhoja, tärkeitä vetureita voi "herkistellä". Kytken sen myös niin, että siirtyminen digiajoon on napin painalluksen päässä.
Mukavaa kesäpuuhaa
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 333
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Uusi alku radalle
Suosittelen että panet eristykset kummankin silmukan kumpaankin päähän.
pekka
pekka
-
- Ratavartija
- Viestit: 40
- Liittynyt: 07.03.2021 16:52
Re: Uusi alku radalle
Jep!
Näin teen!
Näin teen!