Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Valvoja: Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Poikkesin katsomassa missä kunnossa on Järvenpään kirjastossa lasten osastolla oleva napista toimiva pienoisrautatie. Oli lappu: "korjaaja tilattu".
Ilmoittauduin korjaajaksi, kun olen kyseisen radan automatiikan joskus kymmenen vuotta sitten rakentanut ja radan kirjastolle lahjoittaneesta Järvenpään Sähkötalo - sähköliikkeestä ilmoitettiin ettei taida enää löytyä rataa tuntevaa korjaajaa (...).
Toimimattomuuden syyksi paljastui ARDUINO-prosessorin virtalähteen rikkoutuminen.
Samalla vaihdoin pari kulunutta Märklin-laahainta uusiksi.
---
Kotona innostuin vielä sen verran, että rustailin ohjauspurkkiin 7-segment näytön (yksi !), jolla näytetään ajokertojen lukumäärä. Arduinossa on EEPROM-muisti, jonne tallennetaan laskurin uusi lukema ajon jälkeen. Näin lukema säilyy vaikka sähkö menisivät. Maksimi lukemaksi laitoin softalla "999". Riittänee joksikin aikaa.
---
Sitten otsikon aiheeseen:
Montakohan näyteikkunarataa mahtaa Suomessa olla ja ihan toimivina yleisön ajettavissa? Onko tämä Järvenpään kirjaston rata ainoa??
//kari
Ilmoittauduin korjaajaksi, kun olen kyseisen radan automatiikan joskus kymmenen vuotta sitten rakentanut ja radan kirjastolle lahjoittaneesta Järvenpään Sähkötalo - sähköliikkeestä ilmoitettiin ettei taida enää löytyä rataa tuntevaa korjaajaa (...).
Toimimattomuuden syyksi paljastui ARDUINO-prosessorin virtalähteen rikkoutuminen.
Samalla vaihdoin pari kulunutta Märklin-laahainta uusiksi.
---
Kotona innostuin vielä sen verran, että rustailin ohjauspurkkiin 7-segment näytön (yksi !), jolla näytetään ajokertojen lukumäärä. Arduinossa on EEPROM-muisti, jonne tallennetaan laskurin uusi lukema ajon jälkeen. Näin lukema säilyy vaikka sähkö menisivät. Maksimi lukemaksi laitoin softalla "999". Riittänee joksikin aikaa.
---
Sitten otsikon aiheeseen:
Montakohan näyteikkunarataa mahtaa Suomessa olla ja ihan toimivina yleisön ajettavissa? Onko tämä Järvenpään kirjaston rata ainoa??
//kari
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Kävinpä tänään Järvenpään kirjastossa katsomassa mitä ajolaskuri näyttää.
Lukema oli 747 (!).
Laskurin olin laittanut käyntiin 2.7.2020. Eli reilussa kuukaudessa ajoja yli 700.
Ihmettelin mielestäni suurta lukemaa, mutta kirjastohoitajan kommentti oli, että
usein tulee isompi (40 +) lapsiporukka kerralla kirjastoon ja
kaikki tietenkin haluavat laittaa junan liikkeelle. Olivat myös itsekin pitäneet kirjaa
ajokerroista. Enpä olisi uskonut, että junarata on näin suosittu. Ei mikään ihme, että veturin
ja valolaahainvaunun laahaimet olivat kuluneet.
Nyt sitten kotona lisäsin ohjelmaan yhden numeron lisää, joten suurin lukema on
tulee olemaan 9999. Täytyy vielä tehdä reissu kirjastoon ja ladata uusi softa Arduinoon.
//kari
Lukema oli 747 (!).
Laskurin olin laittanut käyntiin 2.7.2020. Eli reilussa kuukaudessa ajoja yli 700.
Ihmettelin mielestäni suurta lukemaa, mutta kirjastohoitajan kommentti oli, että
usein tulee isompi (40 +) lapsiporukka kerralla kirjastoon ja
kaikki tietenkin haluavat laittaa junan liikkeelle. Olivat myös itsekin pitäneet kirjaa
ajokerroista. Enpä olisi uskonut, että junarata on näin suosittu. Ei mikään ihme, että veturin
ja valolaahainvaunun laahaimet olivat kuluneet.
Nyt sitten kotona lisäsin ohjelmaan yhden numeron lisää, joten suurin lukema on
tulee olemaan 9999. Täytyy vielä tehdä reissu kirjastoon ja ladata uusi softa Arduinoon.
//kari
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 333
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Ratoja jotka ovat yleisön käynnistettäviä tai näyteikkunassa:
Tällä hetkellä yleisön käynnistettäviä ratoja lienee ainakin kaksi: Pienoisrautatiekerho ry:n Löylymäki Lelumuseo Hevosenkengässä WeeGee-talossa Espoon Tapiolassa ja Pienoisrautatiekerho ry:n rakentama LGB-rata Helsingin keskustassa ravintola Vltavassa.
Suomea ristiin rastiin kiertäneet kolme "Liikennemaisema 100 vuotta" -rataa ovat tällä hetkellä Väyläviraston ratateknisessä oppimiskeskuksessa (ROK) Kouvolassa. Ne ovat napilla käynnistettäviä, mutta eivät näyteikkunassa.
Onko Helsingin rautatieaseman lippuhallissa esillä ollut, jossain vaiheessa kolikolla mutta myöhemmin napilla käynnistettävä "Rautatiet 125 vuotta" -rata esillä? Sekään ei ollut näyteikkunassa, mutta oli "interaktiivinen".
Linnanmäellä Lelumuseossa esillä ollut Pienoisrautatiekerho ry:n rakentama huvipuisto-aiheinen rata lienee nykyisin Hyvinkäällä Rautatiemuseon lasten leikkipisteessä ("valkoisessa salissa"). Se on napilla käynnistettävä, mutta se ei ollut näyteikkunassa.
Pienoisrautatiekerho ry:n rakentama RHK-rata Väyläviraston aulassa Pasilassa oli napilla käynnistettävä. Rata on epäkunnossa ja se on ilmeisesti siirretty pois. rata oli viraston aulassa, ei näyteikkunassa.
Haapamäen höyryveturipuiston päärakennuksessa oli pari Saarikurun rakentamaa, ajolaitteilla ajettavaa pienoisrautatietä, ainakin toinen radoista oli vuonna 2012 siirretty PiRaKe:n rakentaman suuren Haapamäen pienoisrautatien yhteyteen, mutta ajolaitteet oli piilotettu ja rata oli napilla käynnistettävissä. Nuokaan eivät olleet näyteikkunassa. Onko rata edelleen olemassa, en tiedä.
Rautataiemuseossa rakennettiin vuosia sitten Tekniikan museolle pienoisrautatie, joka oli napilla käynnistettävä. En tiedä radan myöhemmistä vaiheista.
N-Club-Finlandin rakentama Länsimetroradan pienoismalli oli ihan oikeasti näyteikkunassa, mutta se ei ollut interaktiivinen, sitä ajettiin automaattisesti aikataululla. Rata on nykyisin varastoituna.
Mallikaupan ikkunassa oli Hämeentiellä näyteikkunarata, mutta sekään ei ollut "interaktiivinen". Kuopion keskustassa jollain optikolla oli näyteikkunassaan ainakin vuonna 2008 pienoisrautatie, mutta se taisi olla staattinen malli.
Missä lienee Mallijunat Ay:n ja Imatran Voiman vesirakennuslaboratorion rakentama pienoisrautatie, joka oli Helsingissä Voimatalon näyteikkunassa Malmintinteellä. Se ei ollut "interaktiivinen", mutta oli näyteikkunassa.
Oliko Mallijunat Ay:n aikoinaan rakentama Heureka-rata interaktiivinen?
pekka
[Edit: Liikennemaisema 100 vuotta, ei 150 vuotta!]
Viimeksi muokannut Psi, 16.08.2020 12:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Matkustaja
- Viestit: 2
- Liittynyt: 15.12.2015 21:38
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Hki lippuhallissa sijainnut VR 125 -rata on tällä hetkellä varastoituna.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Minulla on hämärä muistikuva, että olisin nähnyt tämän Ähtärin Mini-Suomessa 1990-luvulla.Missä lienee Mallijunat Ay:n ja Imatran Voiman vesirakennuslaboratorion rakentama pienoisrautatie, joka oli Helsingissä Voimatalon näyteikkunassa Malmintinteellä. Se ei ollut "interaktiivinen", mutta oli näyteikkunassa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Mini-Suomen pienoisrautatie ei ole sama rata. Muistaakseni IVOn rata lahjoitettiin aikoinaan Tekniikan museolle.mudhoney kirjoitti: ↑18.08.2020 12:49Minulla on hämärä muistikuva, että olisin nähnyt tämän Ähtärin Mini-Suomessa 1990-luvulla.Missä lienee Mallijunat Ay:n ja Imatran Voiman vesirakennuslaboratorion rakentama pienoisrautatie, joka oli Helsingissä Voimatalon näyteikkunassa Malmintinteellä. Se ei ollut "interaktiivinen", mutta oli näyteikkunassa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Järvenpään kirjaston rataa ajetaan ahkerasti. Kävin eilen laittamassa uuden softan. Nyt laskurin suurin lukema on 9999.
Edellinen kolminumeroinen laskuri oli jo pyörähtänyt ympäri. Eilen lukema oli 224 eli siis 1000+224 = 1224 (!). Edellisen kerran poikkesin kirjastossa 14.8. katsomassa lukemaa. Silloin lukema oli 747. Rata ja juna ovat siis kovassa käytössä.
Ohessa vielä kuva ohjauspurkista ja purkin päällä olevasta 7-segmenttinäytöstä.
Purkissa Arduino Duemilanove ja kaksi relettä antamassa Märklinin DDC:tä rataan.
//kari
---- Päivitys 24.8.2021
-- Korjattu / putsattu kaikki veturit. Olivat aika törkyisessä kunnossa
-- Hankittu varaosalaahaimia. Vaihdettu hiiliä.
-- 24.8.2021 laskurin lukema oli 5096.
-- Uusi softa asennettu. EPROM -osoitteita muutettu.
-- Laskuri nollattu. Lukemaksi jäi testiajojen jälkeen 0007. (!)
//kari
Edellinen kolminumeroinen laskuri oli jo pyörähtänyt ympäri. Eilen lukema oli 224 eli siis 1000+224 = 1224 (!). Edellisen kerran poikkesin kirjastossa 14.8. katsomassa lukemaa. Silloin lukema oli 747. Rata ja juna ovat siis kovassa käytössä.
Ohessa vielä kuva ohjauspurkista ja purkin päällä olevasta 7-segmenttinäytöstä.
Purkissa Arduino Duemilanove ja kaksi relettä antamassa Märklinin DDC:tä rataan.
//kari
---- Päivitys 24.8.2021
-- Korjattu / putsattu kaikki veturit. Olivat aika törkyisessä kunnossa
-- Hankittu varaosalaahaimia. Vaihdettu hiiliä.
-- 24.8.2021 laskurin lukema oli 5096.
-- Uusi softa asennettu. EPROM -osoitteita muutettu.
-- Laskuri nollattu. Lukemaksi jäi testiajojen jälkeen 0007. (!)
//kari
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut kari-g, 17.11.2021 23:15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 297
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Onko itse radasta kuvaa?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Olen joskus kymmenen vuotta sitten ottanut radasta muutaman kuvan kun se oli vielä Sähkötalon (sähköliike Järvenpäässä) näyteikkunassa. Näyteikkunalasi heijastelee mukavasti radan taustaksi metsän... Vaunuissa on valot. Junan viimeisessä vaunussa on laahain ja sähköä johtavat kytkimet vievät virtaa kahteen muuhun vaunuun.
Rata on siis tavallinen soikio siten että kuvan etualalla on vielä ohitusraide.
//kari
Rata on siis tavallinen soikio siten että kuvan etualalla on vielä ohitusraide.
//kari
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Onko tämä nyt ko. rata? viewtopic.php?f=10&t=2038&sid=3c41b1087 ... c1d9b22118PeS kirjoitti: ↑19.08.2020 09:45Mini-Suomen pienoisrautatie ei ole sama rata. Muistaakseni IVOn rata lahjoitettiin aikoinaan Tekniikan museolle.mudhoney kirjoitti: ↑18.08.2020 12:49Minulla on hämärä muistikuva, että olisin nähnyt tämän Ähtärin Mini-Suomessa 1990-luvulla.Missä lienee Mallijunat Ay:n ja Imatran Voiman vesirakennuslaboratorion rakentama pienoisrautatie, joka oli Helsingissä Voimatalon näyteikkunassa Malmintinteellä. Se ei ollut "interaktiivinen", mutta oli näyteikkunassa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
-
- Konduktööri
- Viestit: 85
- Liittynyt: 07.12.2011 13:23
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Rakensin joskus noin 1987 ihan omaksi ilokseni saksalaisveturivarikkodioraaman noin 160 x 50 cm, saadakseni Revellin muovirakennussarjavetureita ja joitain muita höyryjäni esille. Dioraamassa oli kourallinen erilaisia valoja sekä rakennuksissa sisällä että ulkona.
Tampereen Risteysaseman myymälä Hämeenpuistossa kaipasi jotain pienoismalli- tai pienoisrautatie-esittelyä näyteikkunaansa, ja kun veturitallidioraamani oli olevinaan tiellä, sovin sen sijoittamisesta näyteikkunaan. Interaktiivisuudesta puhuttiin, mutta tekijää yksinkertaiselle systeemille, jossa ikkunan sisäpuolella olisi ollut valoherkkä "liipaisin", jolla dioraman valot olisivat syttyneet muutamaksi minuutiksi, ei löytynyt. Kyse oli ko. firman rahojenkin käytöstä ja siellä yleisesti vallalla olleesta nollabudjettiajattelusta; kapine olisi ollut kiva, mutta se ei olisi saanut maksaa mitään. Nollabudjettiajattelu ko. firman kohdalla saattaa joitakuita yllättää, mutta jotka asioita tarkemmin tunsivat, eivät yllättyneet varmasti lainkaan.
Dioraama oli näyteikkunassa mahdollisesti sen myymälän loppuun saakka. Oma elämäni oli silloin sen verran kiireistä, etten osaa lainkaan sanoa aikamääreitä, mutta olisiko myymälä ollut vain vuoden verran niillä sijoilla?
Dioraamani meni varastoon ja joskus pitkän ajan jälkeen oikeastaan vasta kuulin, että se on tallessa, varastopölyn peittämänä ja hain sen sitten talteen. Se on nyttemmin ollut varastohyllynä harrastehuoneessani odottamassa kunnostusta melkoisen määrän vuosia, ja vasta nyt, vaihtoehtona tukevan puurakenteen pois heittämiselle, aloin kehitellä sen muokkaamista oikeastaan ihan toiseen tarkoitukseen. Mutta siis tallessa on edelleen, ja se Heljanin kääntöpöytä, jonka 1985 jouluna ostin Winterin lelukaupasta, on siinä edelleen paikoillaan.
Tarvitsisin, ja suunnittelen parhaillaan, miten saisin saksalaisveturivarikkodioraaman, saadakseni Revellin muovirakennussarjavetureita ja joitain muita höyryjäni esille.
Valitettavasti dioraamasta ei tähän hätään ole kuvan kuvaa. Silloin noin 1987 otin siitä muutaman dian, ja ne ovat varmaankin tallessa.
K.L.
Tampereen Risteysaseman myymälä Hämeenpuistossa kaipasi jotain pienoismalli- tai pienoisrautatie-esittelyä näyteikkunaansa, ja kun veturitallidioraamani oli olevinaan tiellä, sovin sen sijoittamisesta näyteikkunaan. Interaktiivisuudesta puhuttiin, mutta tekijää yksinkertaiselle systeemille, jossa ikkunan sisäpuolella olisi ollut valoherkkä "liipaisin", jolla dioraman valot olisivat syttyneet muutamaksi minuutiksi, ei löytynyt. Kyse oli ko. firman rahojenkin käytöstä ja siellä yleisesti vallalla olleesta nollabudjettiajattelusta; kapine olisi ollut kiva, mutta se ei olisi saanut maksaa mitään. Nollabudjettiajattelu ko. firman kohdalla saattaa joitakuita yllättää, mutta jotka asioita tarkemmin tunsivat, eivät yllättyneet varmasti lainkaan.
Dioraama oli näyteikkunassa mahdollisesti sen myymälän loppuun saakka. Oma elämäni oli silloin sen verran kiireistä, etten osaa lainkaan sanoa aikamääreitä, mutta olisiko myymälä ollut vain vuoden verran niillä sijoilla?
Dioraamani meni varastoon ja joskus pitkän ajan jälkeen oikeastaan vasta kuulin, että se on tallessa, varastopölyn peittämänä ja hain sen sitten talteen. Se on nyttemmin ollut varastohyllynä harrastehuoneessani odottamassa kunnostusta melkoisen määrän vuosia, ja vasta nyt, vaihtoehtona tukevan puurakenteen pois heittämiselle, aloin kehitellä sen muokkaamista oikeastaan ihan toiseen tarkoitukseen. Mutta siis tallessa on edelleen, ja se Heljanin kääntöpöytä, jonka 1985 jouluna ostin Winterin lelukaupasta, on siinä edelleen paikoillaan.
Tarvitsisin, ja suunnittelen parhaillaan, miten saisin saksalaisveturivarikkodioraaman, saadakseni Revellin muovirakennussarjavetureita ja joitain muita höyryjäni esille.
Valitettavasti dioraamasta ei tähän hätään ole kuvan kuvaa. Silloin noin 1987 otin siitä muutaman dian, ja ne ovat varmaankin tallessa.
K.L.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 333
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Eilen kävimme Helsingin Vanhais... eikun Kannelmäessä, kauppakeskus Kaaressa. yläkerrassa on Kuvatapion ikkunassa J. Nyströmin rakentama kaksiraiteinen soikiorata jonka lapset ja lapsenmieliset voivat käynnistää ikkunan pielessä olevasta napista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 262
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Oikein näyttävä näyteikkuna. Pitäisi joskus käydä katsomassa näitä ratoja kun sattuu olemaan siellä päin. Alkukesästä olin kääntymässä Kannelmäessä, mutta eipä silloin tiennyt vielä tuon radan olemassolosta. Ei sitten rakentaja saanut vapaita käsiä asentaa lisää nappeja radan ulkopuolelle joilla saisi lisää toimintaa radalle näkyviin?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Näyteikkuna (?) -pienoisrautatiet Suomessa?
Tori.fi:ssä oli viime viikolla myynnissä Varsinais-Suomessa Märklin soikio, joka oli teetetty leluliikkeen ikkunaa varten. Siinä mainostettiin M-kiskojen SET-laajennusjärjestelmää.