Nyt tilattavissa — Sr12/Dv12
Valvoja: PeS
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Nyt tilattavissa — Sr12/Dv12
Sr12/Dv12-rakennussarja on nyt valmis!
2700-sarjan Sr12/Dv12 on nyt valmis. Tarjoilemme aikanaan kahteen tuotantoerään jaetusta veturista molemmat versiot. Numerot 2701-2748 valmistuivat vuosina 1965-68. Numerot 2749-2760 taas valmistuivat vuosina 1971-72. Ulkoisesti veturit ehtivät muuttua selvästi pitkän valmistusajanjakson aikana. Tämä näkyy myös pienoismalleissa.
Kuvissa alkupään sarja 1960-luvun värityksessä.
Tee varauksesi 30.6. mennessä!
Ennakkovaraajat saavat mallinsa normaalihintaa edullisemmin. Jos teet varauksesi 30.6. mennessä, on rakennussarjan hinta 390 euroa. Normaalihinta tämän jälkeen on 430 euroa. Hinnat sisältävä arvonlisäveroa 24 prosenttia.
Ensimmäinen Märklin-versio?
Olemme kehittäneet mallista myös Märklin-radoille sopivan version. Se perustuu Rocon moottoriteleihin, joita varten kehitettiin kokonaan uusi alusta. Märklin-versio toteutetaan ainoastaan siinä tapauksessa, että tilaajia ilmaantuu riittävästi. Märklin-version ennakkovaraajan hinta on 440 euroa ja normaalinhinta on 480 euroa.
Valmiit mallit myös mahdollisia
Toimitamme veturista myös valmiita malleja. Valmis malli sisältää tarvittaessa DCC-vastaanottimen. Valot eivät kuuluu hintaan. Valmiin mallin hinta on 1500 euroa (sis. ALV 24%9.
Kuvissa loppupään sarja 1970-luvun värityksessä.
Kun olet tehnyt varauksen, lähetämme sinulle tämän jälkeen 150 euron laskun per veturi. Ennakkomaksu vahvistaa kaupan. Loppuerä laskutetaan sarjan toimituksen yhteydessä. Sarjat toimitetaan syyskuun aikana. Informoimme tilaajia hankkeen etenemisestä.
Tuotenro 224 Malli 2701–2748 (2-kisko) 390,-
Tuotenro 225 Malli 2749–2760 (2-kisko) 390,-
Tuotenro 226 Malli 2701–2748 (Märklin) 440,-
Tuotenro 227 Malli 2749–2760 (Märklin) 440,-
Tee varauksesi 30.6.2019 mennessä — info(xyz)mestarimallit.com
Märklin-versiot varmistuvat kysynnän perusteella
Märklin-versioista emme vielä laskuta ennakkomaksuja, koska Märklin-versioiden toteutuminen varmistuu vasta kysynnän mukaan. Kerro kuitenkin meille, mikäli olet halukas hankkimaan Märklin-version. Mikäli kiinnostuneita ilmaantuu riittävästi, ilmoitamme hankkeen etenemisestä suoraan halukkaille. Jos Märklin-versio toteutetaan, vahvistetaan kaupat myöhemmin ennakkomaksuilla.
Kuvissa Märklin-version idea. Erona 2-kiskosarjaan on alusta ja voimansiirto.
Esikuvatietoa
2700-sarjan Sr12/Dv12-veturit poikkeavat ulkonäöltään selvästi 2500- ja 2600-sarjan vetureista. Koska 2700-sarjaa ehdittiin rakentaa pitkän ajan kuluessa kahdessa erässä, poikkeavat myös 2700-sarjan alku- ja loppupään versiot ulkoisestti toisistaan.
2700-sarjan veturit suunniteltiin keskiraskaita pikajunia ja henkilöjunia varten. Siksi veturit varustettiin höyrynkehittimillä, jotta vetureiden perään saatettiin kytkeä höyrylämmityksellä varustetettuja vaunuja. Höyrynkehitin nosti veturin painoa, joten 2700-sarjan veturi sai Sr12-litteran. 2500- ja 2600-sarjan vetureiden alkuperäinen littera oli Sv12. Vuonna 1976 kaikki kolme sarjaa litteroitiin uudestaan. Uusi littera oli Dv12.
Sr12-vetureiden valmistus jaettiin yksityisen Lokomon ja valtiollisen Valmetin kesken aikanaan vallinneen teollisuuspoliittisen hengen mukaisesti. Lokomon valmistamat veturit saivat parittoman numeron ja Valmetin valmistamat parillisen.
Runsaasti ulkoisia eroja
Veturit 2701–2748 valmistuivat vuosina 1965-68 ja veturit 2749–60 vuosina 1971-72. Veturin sivuprofiili poikkeaa selvästi 2500- ja 2600-sarjojen koneista, koska pakoputkien suojukset ovat massiivisemmat. Lisäksi etukonesuojuksen päälle asennetut höyrynkehittimien vesisäiliöiden täyttöaukoovat toinen selvä ero. Ne säilyivät monissa yksilöissä vielä senkin jälkeen, kun vaunujen höyrylämmityksestä oli luovuttu. Tosin höyrynkehittimien vesisäiliöiden luukut hitsattiin kiinni.
Alkupään ja loppupään sarjoissa on erilaiset konesuojat ja lamput. Myös hytit ovat erilaiset. Alkupään sarjan hytin sivulla on neljä erillistä ikkunaa, loppupään sarjassa keskimmäinen ikkuna-aukko on yhtenäinen. Alkupään sarjan hytin ovessa ei ole ikkunaa, mutta loppupään sarjan hytin ovessa sellainen on. Myös kaiteet ovat erilaiset.
1960-luvun vetureiden maalauskaavio oli myös erilainen. Käymäsilta ja alusta olivat mustanpuhuvat, mutta 1970-luvun alusssa tumma väri vaihtui harmaaseen.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05