Märklin, penkaton raide.
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Märklin, penkaton raide.
On kyse penkattoman Märklin raiteiden, vaihteiden sopivuudesta NEM-kalustolle (esim. Roco) ja vielä RP-25:lle. Systeemiin tulisi varsinainen moniajo. Tietysti kukin systeemi erikseen. Jos raiteet, vaihteet siis olisivat DC-ystävällisiä. Raiteet, vaihteet pitäisi muuttaa myös DC:lle sopiviksi. Se onnistunee? Ajo toimisi DC/DCC/Märklin/MM-systeemeillä. Se onnistuisi. Tosin DCC/MM voisi toimia samoin ajolaittein. Onko kenellä jo tietoa, kokemusta näistä. Siis vaihteiden sopivuudesta.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Märklin, penkaton raide.
Kyseessä on siis Märklinin K-kiskot. Tuli aikanaan tutkittua. K-vaihteet on kahta poikkeusta lukuunottamatta mitoitettu siten, että kaksikiskofillarit eivät niissä toimi. K-sarjaan kuului ns. "suurnopeusvaihde", jossa risteyksen kärki kääntyy. Tämä toimii — toimii myös sähköisesti kaksikiskovaihteena. Yksi kaveri aikanaan jopa rakensi näistä vaihteista kotiradan, jossa liikennöitiin myös kaksikiskokalustolla. "Suurnopeussarjaan" kuului myös risteysvaihde.
Näyttelyssä eräs kaveri väitti taannoin, että Märklinin C-vaihteet olisi mitoitettu niin, että niistä voisi ajaa kaksikiskokalustolla — kertoi modanneensa Bachmannin Russin Decapodista Märklin-version. En osaa sanoa, pitääkö tämä paikkansa, mutta mittaamallahan se selviää.
Pecolla oli taannoin (en tiedä onko enää) kahdenlaista kolmikiskonastoitusta — vaihteisiin korkeampaa ja muualle matalampaa. Jos näistä kamoista tekisi radaan, niin tavoitteesi voisi toteutua.
Saksasta saa käsintehtyjä kolmikiskovaihteita. Ihan halpoja ne eivä ole. Jossain tuli myös vastaan taannoin syövytämällä tms. tavalla valmitettua saksalaisvalmisteista nastoitusta. Yritän kaivella arkistojani.
Tuolla on juttua Rocon vaihteen muttamisesta Pecon nauhalla.
https://wolkingen.de/peco-weichenumbau/
Tuolta lisää.
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=45881
Tämä on mielenkiintoinen ja erittäin huomaamaton.
https://www.weichen-walter.de/produkte/ ... eiter.html
Näyttelyssä eräs kaveri väitti taannoin, että Märklinin C-vaihteet olisi mitoitettu niin, että niistä voisi ajaa kaksikiskokalustolla — kertoi modanneensa Bachmannin Russin Decapodista Märklin-version. En osaa sanoa, pitääkö tämä paikkansa, mutta mittaamallahan se selviää.
Pecolla oli taannoin (en tiedä onko enää) kahdenlaista kolmikiskonastoitusta — vaihteisiin korkeampaa ja muualle matalampaa. Jos näistä kamoista tekisi radaan, niin tavoitteesi voisi toteutua.
Saksasta saa käsintehtyjä kolmikiskovaihteita. Ihan halpoja ne eivä ole. Jossain tuli myös vastaan taannoin syövytämällä tms. tavalla valmitettua saksalaisvalmisteista nastoitusta. Yritän kaivella arkistojani.
Tuolla on juttua Rocon vaihteen muttamisesta Pecon nauhalla.
https://wolkingen.de/peco-weichenumbau/
Tuolta lisää.
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=45881
Tämä on mielenkiintoinen ja erittäin huomaamaton.
https://www.weichen-walter.de/produkte/ ... eiter.html
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Märklin, penkaton raide.
Kiitos vastauksesta! Ei sitten taida ollakaan "menee heittämällä"-juttu.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Märklin, penkaton raide.
Yhdysvalloissa on eurooppalaisia rautateitä harrastaville oma kattojärjestö (ete.org), heidän ETE (European Train Enthusiasts) standardissa käytetään Märklinin K-Kiskoa joka on modattu (katkaisemalla kiskojen sähköinen yhteys) toimimaan myös kaksikiskokalustolla.
Toki näkyy nykyään jenkeissä olevssa näyttelyissä olevissa moduulessa useasti myös C-Kiskoa..
Liikkuvaa kalustoa on modattu todennäköisesi toimimaan tällöin myös K-Kiskolla kaventamalla laippojen väliä Märklinin käyttämään NEM 340 standardin 14mm (C-Kiskolla ei kirjoitusten mukaan yleensä edes laippojen kavennusta tarvitse tehdä).
Toki näkyy nykyään jenkeissä olevssa näyttelyissä olevissa moduulessa useasti myös C-Kiskoa..
Liikkuvaa kalustoa on modattu todennäköisesi toimimaan tällöin myös K-Kiskolla kaventamalla laippojen väliä Märklinin käyttämään NEM 340 standardin 14mm (C-Kiskolla ei kirjoitusten mukaan yleensä edes laippojen kavennusta tarvitse tehdä).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ylläpito