Gbk on nyt valmis. Mallista tuli messevä, vaikka itse sanommekin!
Valmis kori
Rakennussarjassa on hartsista valettu valmis kori. Alusta on syövytetty uushopealevystä. Laakeripoksit, lehtijouset ja kolmiulotteiset yksityiskohdat on toteutettu valkometallista. Puskinlautaset on sorvattu teräksestä, ja korin yksityiskohdat on syövytetty kestävästä 0,2 mm:n teräslevystä.
Vaunussa on kolmispisteripustus, mikä takaa tasaisen kulun myös epätasaisella radalla. Toinen pyöräkerta pääsee kääntymään hivenen, jolloin vaunu taipuu myös jyrkistä kaarresäteistä. Sorvatut messinkilaakerit takaavat herkän kulun. Vaunussa on myös NEM-tuppelolla varustetut lähikytkinmekanismit. Rakennussarjassa on runsaat siirtokuvamerkinnät, joiden avulla mallista voi rakentaa useamman eri aikakauden malllin.
Hinta määrän mukaisesti!
Vaunujen yksikköhinta määräytyy tilaausmäärän mukaisesti seuraavalla tavalla:
1 kpl 90,-
3 kpl 255,- (85 e/kpl)
5 kpl 400,- (80 e/kpl)
Hinnat sisältävät alv.24%
Tee varauksesi 7.9.2018 mennessä. Sarjat toimitetaan syyskuun lopussa. Tee varauksesi: info(xyz)mestarimallit.com
Kun olet tehnyt varauksen, lähetämme sinulle tämän jälkeen 40 euron laskun per vaunu. Ennakkomaksu vahvistaa kaupan. Loppuerä laskutetaan sarjan toimituksen yhteydessä.
Uusi, onnistunut vaunu
Yleisvaunuksi tarkoitettu Gbk-suunniteltiin 1960-luvulla korvaamaan vanhentuneet ja kuljetuskyvyltään heikot Gb-sarjan umpivaunut. Gbk suunniteltiin Hkk-vaunun alustalle, joka oli tekniikaltaan ensimmäinen uuden ajan vaunu. Gbk-vaunun kuormaustilavuus, pinta-ala, kuorma ja maksiminopeus olivat selvästi suuremmat kuin Gb-vaunuissa.
Gbk-vaunut rakennettiin aivan uudella tavalla. Seinissä ja lattiassa käytettiin sään kestävää koivuvaneria ja katto oli teräslevyä. Tällä tavalla umpitavaravaunuja ei oltu aikasemmin rakennettu Suomessa. Gbk-vaunuja rakennettiin 1697 kappaletta vuosien 1965—70 aikana. Vaunut osoittautuivat
kestäviksi. Lähes kaikki vaunut olivat käytössä vielä vuonna 1986. Tuolloin niitä oli liikenteessä 1634 kappaletta.
Gbk-vaunut poikkesivat myös väritykseltään aikaisemmista tavaravaunuista. Tavaravaunun vihreän sijaan Gbk-vaunut olivat mustia. Ainoastaan sarjan ensimmäinen vaunu maalattiin tavaravaunun vihreällä. Ruskea väri yleistyi Gbk-vaunuissa 1970-luvulla.
M: Gbk (H0)
Valvoja: PeS
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 107
- Liittynyt: 22.11.2016 15:56
Re: M: Gbk (H0)
Heippa,
Sanoit, että "Ruskea väri yleistyi Gbk-vaunuissa 1970-luvulla".
Milloin mahtoivat radoilla esiintyä ensimmäisen kerran ruskeat Gbk-vaunut?
Junnailija
Sanoit, että "Ruskea väri yleistyi Gbk-vaunuissa 1970-luvulla".
Milloin mahtoivat radoilla esiintyä ensimmäisen kerran ruskeat Gbk-vaunut?
Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: M: Gbk (H0)
Punaruskea — "UIC:n punainen" — väri tuli käyttöön vuonna 1971. Sitä en tarkkaan osaa sanoa, milloin väri ilmaantui Gbk-vaunuihin. Maalaus uusittiin normaalien konepajakorjausten yhteydessä — ei mitenkään ennenaikaisesti, vaikka väri olikin muutttunut. Itse muistan nähneeni ensimmäiset ruskeat Gbk-vaunut 1970-luvun puolivälin paikkeilla. Tosin katsantokantani asiaan ei ollut valtakunnallisesti kovin kattava