Sivu 1/2

Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)

Lähetetty: 08.11.2010 17:37
Kirjoittaja jartsa
K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Lähetetty: 11.11.2010 20:59
Kirjoittaja DJK
jartsa kirjoitti:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Lähetetty: 12.11.2010 08:29
Kirjoittaja Tony
DJK kirjoitti:
jartsa kirjoitti:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.
Jätetään heti alkuun väliin se ikuinen pyörästönormi vääntö ja pysytään ihan Märklin raiteiden sähköisissä ominaisuuksissa. ;)

Olen tätä asiaa tutkinut lähinnä raidevirtapiirien suunnittelun yhteydessä. Seuraavat tiedot olen saanut kokeellisesti vaihteita ja raiteita tutkimalla. K-raiteet ovat tehtaalta tullessaan eristettyjä. Lisäksi pitkät K-vaihteet mukaanlukien pitkä risteysvaihde ovat eristettyjä. Lyhyet K-vaihteet, risteysvaihde ja kaarrevaihteet taas eivät ole eristettyjä. Näitä ei siis ainakaan suoraan tehtaalta voi käyttää 2-kiskokaluston kanssa. Itselläni on vielä kesken selvitystyö, miten hankalaa tuollaisten eristäminen on.

C-raiteet ovat taas tehtaalta tullessaan kaikki kytketty toisiinsa. Suorat ja kaarrepalat ovat yksinkertaista eristää. Siinä tarvitsee vain katkaista kaikkien kiskopalojen molemmista päistä yhdistävä metalliliuska. Märklin jopa antaa ohjeet sen tekemiseen tasoristeyksensä yhteydessä. Vaihteet ovat jälleen ongelmallisia, koska niissä on metallinen risteyspala. Näistäkään en ole vielä selvittänyt mahdollisen eristämisen vaikeutta tai ylipäätään mahdollisuutta...

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Lähetetty: 14.11.2010 22:38
Kirjoittaja jartsa
Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Lähetetty: 26.11.2010 22:43
Kirjoittaja Hermanni
jartsa kirjoitti:Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
En usko, huomasin tuossa nettiä selatessa että Trixin (kaksikisko) raiteet valmistaa Märklin.
Katsokaapa alla olevia kuvia Trixin kiskoista joista puuttuu keskinastoitus ja lukee Märklin!

[Toimimattomat kuvalinkit poistettu]

Saataa olla että C-kiskojen modifioiminen kaksi ja kolmikisko sekakäyttöön voi olla luultua helpompaa....

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 27.07.2015 14:41
Kirjoittaja ATH
Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.

EDIT: vain rakentajatyypeille. Tarvitsee paljon säätöä.

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 24.08.2015 21:17
Kirjoittaja Jaska
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Täh?! :D

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 25.08.2015 22:03
Kirjoittaja ealab
Kirjoitettu kiskoista, tarkoitettaneen kuitenkin raiteita. :) Löytyy hiukan mm. Life-Like:n muovipenkallista raidetta, joissa kiskot rautaa, kuten on, tai oli LIMA:ssakin

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 26.08.2015 00:15
Kirjoittaja Samuelsson
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 26.08.2015 14:28
Kirjoittaja ATH
Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 26.08.2015 15:32
Kirjoittaja PeS
ATH kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
Sotket siis samaan rataan Märklinin kolmikiskojärjestelmän ja Fleischmannin kaksikiskojärjestelmän raidetarpeita?

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 26.08.2015 18:41
Kirjoittaja Jaska
Itse käyttäisin mieluitn yhtä merkkiä kauttaaltaan. Jos jostain syystä pitäisi olla useampaa merkkiä, varmistaisin, että ne ovat sähköiseltä toimintatavaltaan, geometrialtaan ja ulkonäöltään hyvin lähellä toisiaan.

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 26.08.2015 18:50
Kirjoittaja Samuelsson
ATH kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 26.08.2015 20:30
Kirjoittaja ATH
Samuelsson kirjoitti:
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
No jos on rakentaja tyyppiä niin joo...

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Lähetetty: 26.08.2015 21:32
Kirjoittaja Samuelsson
ATH kirjoitti: Käytä järkeä. Ei se yhdistelmä N O I N mahdoton ole.
Kehotat minua käyttämään järkeä?
Se, että olet käyttänyt Fleischmannin raiteita, ja onnistunut jollain vippaskonstilla yhdistämään ne Märklin-raiteisiin, ei tee siitä A: toimivaa, B: suositeltavaa kombinaatiota kenellekään. :roll: