Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)
Valvoja: Hermanni
Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)
K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Keskustelut Märklin-raiteen 2-kiskokäyttöön muuntamisesta koottu omaksi ketjuksi.
Syy: Keskustelut Märklin-raiteen 2-kiskokäyttöön muuntamisesta koottu omaksi ketjuksi.
Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.jartsa kirjoitti:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 173
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön
Jätetään heti alkuun väliin se ikuinen pyörästönormi vääntö ja pysytään ihan Märklin raiteiden sähköisissä ominaisuuksissa.DJK kirjoitti:Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.jartsa kirjoitti:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.

Olen tätä asiaa tutkinut lähinnä raidevirtapiirien suunnittelun yhteydessä. Seuraavat tiedot olen saanut kokeellisesti vaihteita ja raiteita tutkimalla. K-raiteet ovat tehtaalta tullessaan eristettyjä. Lisäksi pitkät K-vaihteet mukaanlukien pitkä risteysvaihde ovat eristettyjä. Lyhyet K-vaihteet, risteysvaihde ja kaarrevaihteet taas eivät ole eristettyjä. Näitä ei siis ainakaan suoraan tehtaalta voi käyttää 2-kiskokaluston kanssa. Itselläni on vielä kesken selvitystyö, miten hankalaa tuollaisten eristäminen on.
C-raiteet ovat taas tehtaalta tullessaan kaikki kytketty toisiinsa. Suorat ja kaarrepalat ovat yksinkertaista eristää. Siinä tarvitsee vain katkaista kaikkien kiskopalojen molemmista päistä yhdistävä metalliliuska. Märklin jopa antaa ohjeet sen tekemiseen tasoristeyksensä yhteydessä. Vaihteet ovat jälleen ongelmallisia, koska niissä on metallinen risteyspala. Näistäkään en ole vielä selvittänyt mahdollisen eristämisen vaikeutta tai ylipäätään mahdollisuutta...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön
Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 419
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön
En usko, huomasin tuossa nettiä selatessa että Trixin (kaksikisko) raiteet valmistaa Märklin.jartsa kirjoitti:Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
Katsokaapa alla olevia kuvia Trixin kiskoista joista puuttuu keskinastoitus ja lukee Märklin!
[Toimimattomat kuvalinkit poistettu]
Saataa olla että C-kiskojen modifioiminen kaksi ja kolmikisko sekakäyttöön voi olla luultua helpompaa....
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Linkit kadonneisiin kuviin poistettu.
Syy: Linkit kadonneisiin kuviin poistettu.
Ylläpito
-
- Konduktööri
- Viestit: 60
- Liittynyt: 07.07.2015 19:11
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
EDIT: vain rakentajatyypeille. Tarvitsee paljon säätöä.
EDIT: vain rakentajatyypeille. Tarvitsee paljon säätöä.
Viimeksi muokannut ATH, 26.08.2015 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
Täh?!ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.

-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
Kirjoitettu kiskoista, tarkoitettaneen kuitenkin raiteita.
Löytyy hiukan mm. Life-Like:n muovipenkallista raidetta, joissa kiskot rautaa, kuten on, tai oli LIMA:ssakin

-
- Lämmittäjä
- Viestit: 302
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
Justiinsa juu ja jetsulleen.ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
-
- Konduktööri
- Viestit: 60
- Liittynyt: 07.07.2015 19:11
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.Samuelsson kirjoitti:Justiinsa juu ja jetsulleen.ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 968
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
Sotket siis samaan rataan Märklinin kolmikiskojärjestelmän ja Fleischmannin kaksikiskojärjestelmän raidetarpeita?ATH kirjoitti:Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.Samuelsson kirjoitti:Justiinsa juu ja jetsulleen.ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
Itse käyttäisin mieluitn yhtä merkkiä kauttaaltaan. Jos jostain syystä pitäisi olla useampaa merkkiä, varmistaisin, että ne ovat sähköiseltä toimintatavaltaan, geometrialtaan ja ulkonäöltään hyvin lähellä toisiaan.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 302
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".ATH kirjoitti:Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.Samuelsson kirjoitti:Justiinsa juu ja jetsulleen.ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
Anna mun kaikki kestää...
-
- Konduktööri
- Viestit: 60
- Liittynyt: 07.07.2015 19:11
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
No jos on rakentaja tyyppiä niin joo...Samuelsson kirjoitti:
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 302
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.
Kehotat minua käyttämään järkeä?ATH kirjoitti: Käytä järkeä. Ei se yhdistelmä N O I N mahdoton ole.
Se, että olet käyttänyt Fleischmannin raiteita, ja onnistunut jollain vippaskonstilla yhdistämään ne Märklin-raiteisiin, ei tee siitä A: toimivaa, B: suositeltavaa kombinaatiota kenellekään.

Viimeksi muokannut Samuelsson, 02.04.2017 09:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.