Aivan kuten aiempi ehostusprojektini asetinlaitetornille ( http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php?f=7&t=1590 ), tämäkin tapahtuu pienoisrautatieharratukseni alkutaipaleella hankkimalleni rakennukselle. Jos asetinlaitetorni oli n:o 1, tämä Polan tuotenumero 660 on puolestaan rakennushistoriani n:o 2. Ylimalkaisella silmäyksellä rakennus näyttää hyvältä, onhan Polan rakennussarjojen laatu huomattavasti tarkempaa kuin Heljanin. Tarkempaa tarkastelua tätä nykyä kriittisemmät silmäni eivät enää kestä, koska rakennuksessa on isoja kasausvirheitä, jotka johtuivat vain ja ainoastaan huolimattomuudesta. Näin reilu 15 vuotta myöhemmin niihin seikkoihin uskaltaa jo takertua korjausmielessä.
Pahin kaikista, oikeanpuoleinen pääty. En vieläkään käsitä mikä aivopieru minulle tuli seiniä liimatessa, että seinä tuli vinoon ja koska kattoa paikalle sovittaessa huomasin yläreunaan jäävän raon, täytin sen ainoalla käsillä olleella osasella ELI kivijalan palasella, joka olisi kuulunut liimata seinän alaosaan ja sitä myöten seinäkin olisi tullut suoraksi. Myös ikkunankarmeissa on valujäämiä.
Etuseinällä ei ole juuri mitään varsinaista vikaa. Tästä kuvakulmasta huomataan, että ainoa osanen, jonka rakennuksesta aikoinaan maalasin, oli katto.
Vasemmasta päädystä löytyy toiseksi pahin lepsus: en tiedä mitä alkuperäiselle ikkunanpokalle tapahtui mutta olen liimannut kuistin oven yläpuolelle kuuluvan ikkunan (kts. edellinen kuva) väärin päin oikean ristikon eteen.
Takaseinältä löytyy myös paranneltavaa. Toinen lastauslaiturin ovista on väärin päin - kahva on nurkkaa vasten! Lastauslaiturin kohdalle kuuluisi minun mielstäni myös räystäs. Takaseinän ikkunankaremissa ja myös valupurseita ja ne ovat ainoat ikkunat rakennuksessa, joista puuttuvat lasit.
---
Siispä purkamaan rakennusta. Ensimmäisenä luonnollisesti katto piti viipottaa askarteluveitsellä liimasaumoistaan irti, jotta lastauslaiturin oviin ja etenkin vinoon päätyseinään pääsisi käsiksi.
Purkamisen yhteydessä päätin, että koskapa lastauslaiturien ovet tulevat olemaan raoillaan, täytyy rakennukseen tehdä sisälle lattiakin.
UHU:n muoviliima tuntui taaskin periksiantamattomalta mutta liimasaumat murtuivat kun askarteluveitsellä varovasti sahasi saumoja ylhäältä alaspäin. Kivijalan palanenhan on liian lyhyt, joten kivijalkaa täytyy täyttää jollain muulla tavoin.
Kolme neljästä ovesta lähti kivuttomasti irti. Yhden kehys oli sen verran raollaan, että se täytyi liimata uudestaan. Muuten oville riitti vanhojen liimaklönttien raaputtaminen ja valujäämien poisto. Etuseinän laiturin kattotuoli oli myös väärin asennettu, sitä olisi pitänyt kääntää horisontaalisesti 180 astetta. Nyt kaikki valumuotin kiinnikkeistä jääneet reiät näkyivät ulospäin. Siispä kattotuoli ja tukipylväät irti.
Keskellä kattotuolin tukipylväs, laidoilla uudisosia. Puuttuvan ikkunankehyksen liimasin 0,5 x 1,0 mm:n styreenisuikaleista. Oikealla sementtivaunun rakennussarjasta jääneet tikkaat.
Vino seinä on liimattu paikoilleen. Kivijalkaan jääneet aukot täytin Vallejon Plastic Putty -muovitäyteaineella.
Kivijalan kuivuessa aloin maalaamaan seiniä. Periaatteessa originaali tehdasväritys ei ole hassumpi mutta silti ehkä turhan kiiltävä, joten valitsin maaliksi Revellin 16 eli hiekan (sama maali, jolla maalasin asetinlaitetornin puuosat). Laiturin ovien reunukset sekä kattoristikon osat tarvitsivat tummempaa sävyä, joten käytin siihen puuvaunun ruskeaa (VR10).
Makasiinin ehostus
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Makasiinin ehostus
Seinät on maalattu nyt kahteen kertaan ja puuttuvaa kivijalkaa fiksailtua maalausta varten. Kivijäljitelmä jäi tekemättä, olkoot tämä oikea pääty myöhemmin "korjattu" eli betonoitu.
Hirsiosat on maalattu nyt kertaalleen molemmilta puolelta. Myös tikkaat saivat ensimmäisen maalikerroksensa. Samalla alustalla kuivumassa Svs-vaunun suursäiliöitä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Makasiinin ehostus
Perinpohjaista saneerausta!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Makasiinin ehostus
Aina tahtoo vähän laajentua alkuperäisestä suunnitelmasta mutta edellämainituilla fiksauksilla jo kummasti ilme muuttuu. Harmi, että seuraavat neljä päivää olen poissa pienoisrautatiehommista.Samuelsson kirjoitti:Perinpohjaista saneerausta!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Makasiinin ehostus
Nyt kun foorumille pääsee jälleen kirjautumaan sisään, kerron mitä makasiinille kävi sillä aikaa.
Seinien maalauksen jälkeen kävin kivijäljitelmän läpi Vallejon Stonewall Grey -maalilla. Muovisuus ainakin katosi.
Laiturin ovet maalattuna kahteen kertaan (raamit sekä lautakuva).
Makasiini maskattuna ikkunanoiden ja ovien kehysten maalausta varten.
Uudet ikkunalasit peräseinälle.
Lastauslaiturin lankkuosat maalasin puuvaunun ruskealla mutta laiturilla olevat esineet Revell 83:lla (ruoste).
Laiturin tukipylväät ja kattotuoli kasattuna (tällä kertaa oikein).
Rakennus maalauksen ja kasauksen jäljiltä. Takalaituri sai siis lisäosana räystään. Nurkkaan kuuluisi toki vielä kouru ja sen alle vesiastia. Oikeanpuoleiseen päätyyn lisäsin tikkaat.
Maalauksen jälkeen tuhrin seinien alaosat Vallejon Burnt Umber -pigmentillä, jotta kivijalasta katosi maalin ominaiskiilto sekä seinien lautajäljitelmiin tuli hieman lisää syvyyttä. Miinuspuolelle kirjattakoon, että käyttämäni spraylakka teki lopputuloksesta turhan kiiltävän. Mutta tämä asia on korjattavissa siinä vaiheessa, kun rakennus päätyy pienoisradan maastoon ja saa itselleen ympäristön.
Makasiinin päädyissä olevat kyltit huusivat uutta tarroitusta päälleen. Niinpä tietokoneen Paint-ohjelmalla piirsin/kirjoitin yritykselle logolaatikot ja tulostin ne tarrapaperille. Pieni tribuutti Oulun/Tornion suuntaan Terveiden Käsien laulajalle.
Seinien maalauksen jälkeen kävin kivijäljitelmän läpi Vallejon Stonewall Grey -maalilla. Muovisuus ainakin katosi.
Laiturin ovet maalattuna kahteen kertaan (raamit sekä lautakuva).
Makasiini maskattuna ikkunanoiden ja ovien kehysten maalausta varten.
Uudet ikkunalasit peräseinälle.
Lastauslaiturin lankkuosat maalasin puuvaunun ruskealla mutta laiturilla olevat esineet Revell 83:lla (ruoste).
Laiturin tukipylväät ja kattotuoli kasattuna (tällä kertaa oikein).
Rakennus maalauksen ja kasauksen jäljiltä. Takalaituri sai siis lisäosana räystään. Nurkkaan kuuluisi toki vielä kouru ja sen alle vesiastia. Oikeanpuoleiseen päätyyn lisäsin tikkaat.
Maalauksen jälkeen tuhrin seinien alaosat Vallejon Burnt Umber -pigmentillä, jotta kivijalasta katosi maalin ominaiskiilto sekä seinien lautajäljitelmiin tuli hieman lisää syvyyttä. Miinuspuolelle kirjattakoon, että käyttämäni spraylakka teki lopputuloksesta turhan kiiltävän. Mutta tämä asia on korjattavissa siinä vaiheessa, kun rakennus päätyy pienoisradan maastoon ja saa itselleen ympäristön.
Makasiinin päädyissä olevat kyltit huusivat uutta tarroitusta päälleen. Niinpä tietokoneen Paint-ohjelmalla piirsin/kirjoitin yritykselle logolaatikot ja tulostin ne tarrapaperille. Pieni tribuutti Oulun/Tornion suuntaan Terveiden Käsien laulajalle.