Suomalainen siipiopastin
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Suomalainen siipiopastin
Olen piirtänyt syövytteet kaikista yleisimmistä suomalaisista siipiopastimien mastoista. Valikoimaan kuuluvat 8-metrinen, 10-metrinen, 12-metrinen, 14-metrinen ja 16-metrinen. Lisäksi on vaihdonkielto-opastin.
Kuvassa on 8-metrinen ja 16-metrinen. 8-metrinen sopii asemalle vaikka lähtöopastimeksi.
Mastojen kokoonpanoajatus on yksinkertainen. Mastot on syövytetty 0,3 mm:n uushopealevystä. Masto muodostuu neljästä irtonaisesta sivusta. Sivujen reunoilla on silmukat, joihin toisen sivun reunassa olevat tapit sopivat. Sivut yhdistetään pareittain. Kahden sivun kokonaisuus teipataan suorakulmaista puurimaa vasten — alumiiniprofiili tai alumiinikulma on erinomainen, koska tina ei tartu alumiiniin ja se on yleensä puurimaa ryhdikkäämpi. Tämän jälkeen nurkka tinataan ulkpuolelta. Tällä tavalla muodostuu kaksi L-palkkia, jotka sopivat yhteen — ja taas tinataan maston nurkat ulkopuolelta. Viimeiseksi askelmajäljitelmät taivutetaan sivulta 180 astetta maston sivua vasten ja juotetaan päistään kiinni maston kylkeen.
Siipeen juotetaan uushopealangasta akseli, joka sopii mastossa oleviin reikiin. Siivessä on reikä ohuesta teräslangasta pätkäistyä käyttötankoa varten. Käyttötangon voi pujottaa halutessaan maston sisälle tai vaihtoehtoisesti maston kylkeä vasten. Ratapöydän alle asennettu vaihdemoottori antaa käytttötangolle ja siivelle liikkeen.
Tämä tapa on huomattavasti helpompi, kuin yrittää taivuttaa masto kahdesta kappaleesta.
Valmiita siippareita on nähtävillä Vantaan näyttelyssä.
Tässä kuvassa näkyvät opastimen osat. Kuvassa näkyy myös asetinlaitteen osat, jotka olennaisesti liittyivät mekaanisiin turvalaitteisiin. Jokaista siipiopastinta varten asemalle tarvitaan yksi mekaanisten johtojen kiristipari — vastapaino — joka piti mekaaniset langat kireällä. Kiristimet asennettiin telineisiin. Siipiopastimissa kiristimet olivat suurempaa mallia, vaiheiden osalta ne olivat pienempiä.
Kampiasentilaite taas oli asemarakennuksen edustalla. Asetinlaitteen kammesta käännettiin vaihde tai opastin. Vääntövoima välittyi laitteille mekaanisisa johtoja pitkin. Johdot oli sijoitettu johtokanaviin, jotka oli katettu laudoilla. Johtokanavat kulkivat näkyvästi ratapihan reunaa pitkin, jossa aikansa kuljettuaan ne muuttuivat telineisiin sijoitetuiksi avojohdoiksi.
Kampiasetinlaitekaappeja oli vain tientynkokoisia, eli kampia oli kaapeissa tietyllä jaolla. Kampia asennettiin tarvittava määrä ja loput kampiauko peitettiin pyöreillä peitelevyillä. Saman voi tehdä pienoismallissa — sen mukaan mitä kaikkea pienoisrautatien asemalla kuvitellaan käännettävän asetinlaitteella. Mukava ja näkyvä yksityiskohta.
Kuvassa on 8-metrinen ja 16-metrinen. 8-metrinen sopii asemalle vaikka lähtöopastimeksi.
Mastojen kokoonpanoajatus on yksinkertainen. Mastot on syövytetty 0,3 mm:n uushopealevystä. Masto muodostuu neljästä irtonaisesta sivusta. Sivujen reunoilla on silmukat, joihin toisen sivun reunassa olevat tapit sopivat. Sivut yhdistetään pareittain. Kahden sivun kokonaisuus teipataan suorakulmaista puurimaa vasten — alumiiniprofiili tai alumiinikulma on erinomainen, koska tina ei tartu alumiiniin ja se on yleensä puurimaa ryhdikkäämpi. Tämän jälkeen nurkka tinataan ulkpuolelta. Tällä tavalla muodostuu kaksi L-palkkia, jotka sopivat yhteen — ja taas tinataan maston nurkat ulkopuolelta. Viimeiseksi askelmajäljitelmät taivutetaan sivulta 180 astetta maston sivua vasten ja juotetaan päistään kiinni maston kylkeen.
Siipeen juotetaan uushopealangasta akseli, joka sopii mastossa oleviin reikiin. Siivessä on reikä ohuesta teräslangasta pätkäistyä käyttötankoa varten. Käyttötangon voi pujottaa halutessaan maston sisälle tai vaihtoehtoisesti maston kylkeä vasten. Ratapöydän alle asennettu vaihdemoottori antaa käytttötangolle ja siivelle liikkeen.
Tämä tapa on huomattavasti helpompi, kuin yrittää taivuttaa masto kahdesta kappaleesta.
Valmiita siippareita on nähtävillä Vantaan näyttelyssä.
Tässä kuvassa näkyvät opastimen osat. Kuvassa näkyy myös asetinlaitteen osat, jotka olennaisesti liittyivät mekaanisiin turvalaitteisiin. Jokaista siipiopastinta varten asemalle tarvitaan yksi mekaanisten johtojen kiristipari — vastapaino — joka piti mekaaniset langat kireällä. Kiristimet asennettiin telineisiin. Siipiopastimissa kiristimet olivat suurempaa mallia, vaiheiden osalta ne olivat pienempiä.
Kampiasentilaite taas oli asemarakennuksen edustalla. Asetinlaitteen kammesta käännettiin vaihde tai opastin. Vääntövoima välittyi laitteille mekaanisisa johtoja pitkin. Johdot oli sijoitettu johtokanaviin, jotka oli katettu laudoilla. Johtokanavat kulkivat näkyvästi ratapihan reunaa pitkin, jossa aikansa kuljettuaan ne muuttuivat telineisiin sijoitetuiksi avojohdoiksi.
Kampiasetinlaitekaappeja oli vain tientynkokoisia, eli kampia oli kaapeissa tietyllä jaolla. Kampia asennettiin tarvittava määrä ja loput kampiauko peitettiin pyöreillä peitelevyillä. Saman voi tehdä pienoismallissa — sen mukaan mitä kaikkea pienoisrautatien asemalla kuvitellaan käännettävän asetinlaitteella. Mukava ja näkyvä yksityiskohta.
Viimeksi muokannut PeS, 18.10.2016 22:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Suomalainen siipiopastin
Hieno on!
Voisiko samalla tapaa valmistaa ajojohtimien kannatinrunkoja? Samanlainen ristikkorakenne niissäkin. Tosin tasavahvana koko pituudelta.
Voisi olla suunniteltu niin että valmiita poikittaisia voisi liittää yhteen ratapihan leveyden mukaan.
Sellaisille olisi kovasti tarvetta, koska mitään sinnepäinkään ei ole saatavissa.
Voisiko samalla tapaa valmistaa ajojohtimien kannatinrunkoja? Samanlainen ristikkorakenne niissäkin. Tosin tasavahvana koko pituudelta.
Voisi olla suunniteltu niin että valmiita poikittaisia voisi liittää yhteen ratapihan leveyden mukaan.
Sellaisille olisi kovasti tarvetta, koska mitään sinnepäinkään ei ole saatavissa.
-
- Matkustaja
- Viestit: 5
- Liittynyt: 04.08.2011 22:00
Re: Suomalainen siipiopastin
Katso Sommerfeldt.de. Siellä on ainakin sinnepäin olevia portaaleja
Paina kohdassa Unseren Katalog können Sie auch hier direkt ansehen olevaa linkkiä, niin kataloogi aukeaa Pdf:fänä.
Sieltä esim.Sveitsin tai FO:n portaaleista saattaisi voida soveltaa.
Paina kohdassa Unseren Katalog können Sie auch hier direkt ansehen olevaa linkkiä, niin kataloogi aukeaa Pdf:fänä.
Sieltä esim.Sveitsin tai FO:n portaaleista saattaisi voida soveltaa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Suomalainen siipiopastin
Todennäköisesti voi valmistaa.Samuelsson kirjoitti:Voisiko samalla tapaa valmistaa ajojohtimien kannatinrunkoja? Samanlainen ristikkorakenne niissäkin. Tosin tasavahvana koko pituudelta.
-
- Matkustaja
- Viestit: 5
- Liittynyt: 04.08.2011 22:00
Re: Suomalainen siipiopastin
Nämä saattaisivat olla jo lähempänä suomalaista mallia: http://www.entec.se/modern-brygga-230-m ... rdigmodell
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Suomalainen siipiopastin
No jopas jotakin! Nämähän voisi toimiakin. Ei tuo valtavasti eroa täkäläisestä. Pystytolpat vaan vaihtoon, ja niihin minulla olisikin jo prototyyppi olemassa.Trukkeli kirjoitti:Nämä saattaisivat olla jo lähempänä suomalaista mallia:
Muutenkin mielenkiintoinen sivusto.
-
- Ratavartija
- Viestit: 23
- Liittynyt: 09.03.2012 14:26
Re: Suomalainen siipiopastin
Upean näköisiä siipiopastimia. Onko myös kaksisiipinen malli ja esiopastin tekeillä?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Suomalainen siipiopastin
Kaikki sarjat sisältävät kaksi siipeä. Halutessaan alemman siiven voi jättää pois. Innokkaimmille voimme toimittaa myös kolmannen siiven. "Ritilämallinen" siipikin on piirretty, jos kaipailee vanhemman mallisia siipiä.Rataneuvos kirjoitti:Onko myös kaksisiipinen malli ja esiopastin tekeillä?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Suomalainen siipiopastin
Kahdeksan metriä korkealla mastolla varustettua siipiopastinta käytettiin hyvin yleisesti lähtöopastimena. Siksi sellainen on myös Hevonkuusen asemalla. Laiturin päässä junabongarit ovat kirjaamassa muistiin asemalla saapuvan Dm4:n numeroita.
-
- Ratavartija
- Viestit: 23
- Liittynyt: 09.03.2012 14:26
Re: Suomalainen siipiopastin
Onko tuohon opastimeen helposti asennettavissa valo?
-
- Ratavartija
- Viestit: 47
- Liittynyt: 18.08.2011 11:20
Re: Suomalainen siipiopastin
Tähän valokysymykseen kaipaisin itsekin vastausta...
On kyllä hieno kokonaisuus, todella mukavaa että tuohon kuuluvat myös vastapainot ja asetinlaite. Ne ovat kuitenkin varsin keskeisiä yksityiskohtia asemalle ja tuovat paljon realismia lisää maisemaan.
On kyllä hieno kokonaisuus, todella mukavaa että tuohon kuuluvat myös vastapainot ja asetinlaite. Ne ovat kuitenkin varsin keskeisiä yksityiskohtia asemalle ja tuovat paljon realismia lisää maisemaan.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Suomalainen siipiopastin
En ole lainkaan ajatellut valaistuksen järjestämistä mastoon — se jää harrastajien tehtäväksi. Tilaa mastoissa on esim. ledeille ja siivissä on syövytettynä valaistuksen edellyttämä "reikälevy". Mikäli muistan oikein, on turkulaisten kerhoradalla siipiopastimet, joihin on omatoimisessti asennettu valaistus.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Suomalainen siipiopastin
Niinpä on! Ja olisivat toimivia, kunhan käyttökoneistot laitettaisiin. Ja ovat 2-siipisiä, molemmat siivet kussakin opastimessa toimintavalmiita. Kuva on tolkuttoman hieno, tai siis kuva tolkuttoman hienosta paikasta!.