Pitkän lohkoradan rakentaminen on hidasta ja sitä myöten liikennöimään pääsy pisteestä pisteeseen on vielä kaukainen suunnitelma. Hietala-projektissa minulla on puolivalmiina vain yksi asema muttei mitään jatkoa eteenpäin. Ajohaluja tyydyttämään tarvitsisin ympyräradan. Nehän kuuluvat yleensä harrastuksen alkutaipaleelle mutta yhtä lailla vanhemmalla iällä sillekin voisi olla käyttöä. Rakensin jo nuorempana kiinteän ympyräradan, jossa radan kahtia jakaneen taustamaiseman toisella puolella oli maaseutuasema ja toisella puolella kaupunki. Tarkoitus olisi toteuttaa uusi rata niin, että soikion toisella pitkällä sivulla olisi liikennepaikka sivuraiteineen (kylä/taajama). Toisella sivulla puolestaan taustamaiseman ja mäen takana olisi piiloratapiha, josta liikennepaikalle lähetettäisiin JK-juna operoimaan ja se palaisi takaisin tai jatkaisi matkaansa.
Koska radan rungon rakentaminen suorasta puutavarasta on hidasta tai ainakin työläämpää, tähänkin projektiin ajattelin ottaa kierrätyslähtökohdan. Kotitalon verstaan nurkassa lojuu vanha toimistopöydän kansi, jossa kansiosa on lakattua vaneria ja tukirimat höylättyä puuta. Ylösalaisin käännettynä siinä olisi potentiaalinen pienoisrautatien runko, johon ratapenkan ja taajaman pohjan muodostavat vanerilevyt ja -suikaleet olisi helppo kiinnittää.
Levyn koko on 1700x920 mm eli 360 mm:n peruskaarresädettä käytettäessä toiselle sivulle mahtuisi yksi lisäraide ulkosyrjän puolelle. Muuten sivuraiteet tulisi asettaa soikion sisäpuolelle.
Tein alla olevat ratakaaviosuunnitelmat AnyRailin ilmaisversiolla.
---
1) Piiloratapiha + taajaman teollisuusraiteet
Suunnitelma on tehty Märklin C-kiskoilla.
Taajaman sivuraiteilla mahtuisi tekemään monipuolisia vaihtotöitä. JK-juna mahtuisi (riippuen toki vaunujen määrästä) väistämään sivuraiteille, kun pääraidetta liikennepaikan ohittaisi Lättähattu tai lyhyt pikajuna. Sivuraiteiden varrelle voisi mahtua pieni saha (raakapuuvaunuja, sahatavaravaunuja & hakevaunuja) tai öljyvarasto (säiliövaunuja) sekä makasiini (kappaletavara-/umpivaunuja). Ratapiha katoaisi molemmissa päissä kallioleikkaukseen sekä tunneliin. Kaarrevaihteet olisivat jo näkösuojassa piilopihan puolella. Piilopihan eteen + osin sen päälle voisi rakentaa mäelle ja sinne mahtuisi kylän rakennuksia.
---
2) Piiloratapiha + linjavaihde
Suunnitelma on tehty Märklin C-kiskoilla.
Tässä liikennöinti perustuisi kokojunaliikenteelle. Alla kulkee päärata, josta erkanee sivurata kaivokselle/sahalle/sorakuopalle. Näkyvillä olisi vain pääraide ja sivuradan välitön ympäristö. Molemmilla sivuilla rata kaartaisi taustamaiseman taakse piiloratapihalle. Vaunut tulisivat kuormassaan vasenta sivua sivuradalta siirtyen pääradalle ja veisivät kuorman oikeaa sivua myöten piilopihalle. Vastaavasti piilopihalta tulisi oikeaa sivua tyhjä junanrunko, joka siirtyisi pääradalta sivuradalle ja kaartaisi vasenta sivua "kuormattavaksi". Piilopihan sivuraiteilla mahtuisi seisottamaan vaihtoehtoista kalustoa. Vasen kaarre kätkeytyisi sankan metsän sekaan ja oikean puoleinen rajatuisi taustamaiseman edessä olevaan siltaan. Esimerkit löytyvät Pyhäkummun erkanemisvaihteelta ja Pyhäsalmesta.
---
3. Point-to-loop
Suunnitelma on tehty Märklin K-kiskoilla.
Tämä perustuu toisintoon sivun http://www.track-plans.net/ho-scale.htm -suunnitelmasta. Tässä liikennöintimuotona on Point-to-loop eli alhaalla olevalta asemalta voisi oikeanpuoleisen kaarteen kautta lähteä juna ja joko kiertää loopin myötä- tai vastapäivään. Vaihtoehtoisesti asemalta lähtevä veturi voisi käydä hakemassa tai viemässä vaunuja loopin sisällä olevalle teollisuusraiteelle ja palata takaisin asemalle. Oikean reunan kaarre jäisi kylän ja metsän taakse ja vasemmanpuoleinen puolestaan kallion sisään, jonka reunaan teollisuusalue rajoittuisi.
---
Mielipiteitä? Täydennettyjä ratapihakaavioita tulee myöhemmin.
Pöytärata
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Pöytärata
Tuo 1. suunnitelma vaikuttaisi omaan silmään mielekkäimmältä, kaikessa klassisuudessaan.
Monipuolinen ratapiha, vaikka tilaa on vähän. Mahdollisuus tosiaan vaihtotöihin lisää mielenkiintoa. Samalla takasivun ohitusraide mahdollistaa 2:n lyhyen junan käytön, toisen odottaessa sivuraiteella. Näille sitten vaikka kulkutie- ja opastinohjaus. Jos jakaisi radan keskeltä taustamaisemalevyllä, voisi radan läpiviennit naamioida tunnelin suuaukoilla.
Mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla tehdä maisemalevyn toiselle puolen talvimaisema kinoksineen ja jääpuikkoineen, ratapihan puolelle vastaavasti sitten kesä.
Ehkä jos mahdollista, lisäisin vielä pistoraiteen tai kaksi, joihin olisi optio liittää yhteys myöhemmin, mikäli rataa haluaakin laajentaa joskus.
Monipuolinen ratapiha, vaikka tilaa on vähän. Mahdollisuus tosiaan vaihtotöihin lisää mielenkiintoa. Samalla takasivun ohitusraide mahdollistaa 2:n lyhyen junan käytön, toisen odottaessa sivuraiteella. Näille sitten vaikka kulkutie- ja opastinohjaus. Jos jakaisi radan keskeltä taustamaisemalevyllä, voisi radan läpiviennit naamioida tunnelin suuaukoilla.
Mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla tehdä maisemalevyn toiselle puolen talvimaisema kinoksineen ja jääpuikkoineen, ratapihan puolelle vastaavasti sitten kesä.
Ehkä jos mahdollista, lisäisin vielä pistoraiteen tai kaksi, joihin olisi optio liittää yhteys myöhemmin, mikäli rataa haluaakin laajentaa joskus.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Pöytärata
Tässäpä kaksi täydennettyä suunnitelmaa.
Suunnitelma #2: "Salmijärvi"
Eli vasemmassa reunassa kaivokselta kaartava rata katoaa pieneen kallioleikkaukseen ja metsän siimekseen, kun puolestaan oikeassa reunassa kaarteen katseenvangitsijana on vesipenger kulvertteineen sekä taustamaiseman edessä autoliikenteen kiviholvisilta. Lahdenpohjukan rannalla on keskeneräinen saunarakennus ja seisakkeen kupeeseen mahtunee pari omakotitaloa sekä opastinten relekoju.
---
Suunnitelma #3: "Kallioharju"
Alareunassa olevalla liikennepaikalla on poikkeuksellisesti asemarakennus ja makasiini molemmat pistoraiteen varressa ja asemalta länteen ulottuu vetoraide jota reunustaa tukimuuri. Asemalta lähtiessään ratakaartaa ylikulkusillan ali pienehkön asuinalueen ja metsän taakse ja haarautuu siellä kahti. Länteen jatkuvan haaran varrella on seisakelaituri ja heti sen jälkeen teollisuusraiteen vaihde. Raide johtaa pienelle metallipajalle. Teollisuustontti on lähes kokonaisuudessaan louhittu mäen kupeeseen. Vaihteen jälkeen rata sukeltaa tunneliin. Lounaaseen johtava haara ylittää ensin kadun sillalla kunnes alkaa kaartaa länteen ja sukeltaa tunneliin.
Suunnitelma #2: "Salmijärvi"
Eli vasemmassa reunassa kaivokselta kaartava rata katoaa pieneen kallioleikkaukseen ja metsän siimekseen, kun puolestaan oikeassa reunassa kaarteen katseenvangitsijana on vesipenger kulvertteineen sekä taustamaiseman edessä autoliikenteen kiviholvisilta. Lahdenpohjukan rannalla on keskeneräinen saunarakennus ja seisakkeen kupeeseen mahtunee pari omakotitaloa sekä opastinten relekoju.
---
Suunnitelma #3: "Kallioharju"
Alareunassa olevalla liikennepaikalla on poikkeuksellisesti asemarakennus ja makasiini molemmat pistoraiteen varressa ja asemalta länteen ulottuu vetoraide jota reunustaa tukimuuri. Asemalta lähtiessään ratakaartaa ylikulkusillan ali pienehkön asuinalueen ja metsän taakse ja haarautuu siellä kahti. Länteen jatkuvan haaran varrella on seisakelaituri ja heti sen jälkeen teollisuusraiteen vaihde. Raide johtaa pienelle metallipajalle. Teollisuustontti on lähes kokonaisuudessaan louhittu mäen kupeeseen. Vaihteen jälkeen rata sukeltaa tunneliin. Lounaaseen johtava haara ylittää ensin kadun sillalla kunnes alkaa kaartaa länteen ja sukeltaa tunneliin.