Ruostumattoman teräksen juottaminen

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Ruostumattoman teräksen juottaminen

Viesti Kirjoittaja PeS »

Teräksen ja ruostumattoman teräksen käyttö rakennussarjojen syövyteosina on yleistynyt viime vuosien aikana. Tähän on monta hyvää syytä: palvelua on tarjolla, teräsosat ovat erittäin kestäviä, terässyövytteissä voidaan käyttää seosmetalleita ohuempia ainevahvuuksia, jolloin syöpyminen on tarkkaa ja paremmin hallinnassa. Teräksen ja erityisesti ruostumattoman teräksen juottamiseen tarvitaan kuitenkin erikoiset juotosvälineet.

Tavalliseen teräkseen sopivat monet juoksutteet ja juotteet. Carrs´sin Green Label on yksi vaihtoehto. Monet rautakauppatavaratkin sopivat, jos juoksutteen tavaraseloste ei sulje teräksen juottamista pois. Monesti juoksutteessa on maininta "juottaa kaikkia metalleja paitsi alumiinia". Ruostumaton teräs on haastavampaa tarvittavien kemikaalien suhteen. Tavalliselle teräkselle soveltuvat juoksutteet eivätkä juotteetkaan vältämättä toimi.

Dv12-sarjan kaiteet on syövytetty ruostumattomasta teräksestä. Lukuisien kokeilujen ja etsimisen jälkeen löytyivät erinomaiset kemikaalit, joilla ruostumaton teräs juottuu helposti ja kauniisti kiinni uushopeaan. Avain on Carrs´sin Brown Label -juoksute. Tuoteselosteen mukaan se on tarkoitettu "ruostumattoman teräksen ja muiden vaikeiden metallien (?)" juottamiseen. Juotteeksi valmistaja suosittellee lankaa, joka sisältää hopeaa. Hankin Yleiselekroniikasta Stannolin lankaa, joka koostuu tinasta, lyijystä ja hopeasta. Kolvin lämpötilaksi säädin 450 astetta. Käytin millimetrin levyistä talttakärkeä.

Yhdistelmä toimii kuin unelma. Juotettavan ruostumattomasta teräksestä valmistetun kaiteen pinta harjataan kevyesti juotettavasta kohdasta lasiharjalla ennen juottamista. Juoksutetta leviteään pensselillä kohteeseen ja "tina" viedään kohteeseen kolvin kärjellä. Juoksute imaisee sekunnissa juotteen saumaan. Lämpö ei ehdi levitä kohteessa juuri mihinkään. Liitos on myös kestävä. Juoksute on ns. "agressiivinen" juoksute. Tämä tarkoittaa sitä, että juoksute syövyttää kolvin kärkeä. Syövyttävää vaikutusta voidaan vähentää tuuppaamalla kolvin kärki joka juotoksen jälkeen "Tippy"-nimiseen aineeseen, josta kolvin kärjen ympärille sulaa hapettumista estävä suojaava kerros. Carss´n Brown Label -juoksutetta sekä Tippyä saa Mestarimalleilta.
KaideScreen001.jpg
KaideScreen002.jpg
KaideScreen003.jpg
KaideScreen004.jpg
KaideScreen005.jpg
KaideScreen006.jpg
KaideScreen007.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Ruostumattoman teräksen juottaminen

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Onko kaiteiden asennus suunniteltu vain juottamista silmälläpitäen? Onko esim cyanoakrylaatin käyttö mahdollista juottamisen sijaan? Harvalla on lopulta kokemusta edes messingin (tai uushopean)juottamisesta, ja nyt puhutaan jo rst:stä. Tarkoitan että tämä sarja on monelle varmasti ns "kallis harjoituskappale", ja vaatii vielä erikoiskemikaaleihin investoimista lisäksi. Onko mitään ideaa, kuinka tuota hommaa voisi harjoitella ennen sarjaan kajoamista? Olisihan sekin idea, jos sarjan mukana saisi jotain "jämäpaloja", joilla kokeilla tekniikkaa etukäteen. :lol:
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Ruostumattoman teräksen juottaminen

Viesti Kirjoittaja PeS »

Ruostumattoman teräksen juottaminen itse prosessina ei eroa millään tavalla esimerkiksi messingin juottamisesta. Kaiteessa olevat tapit asentuvat käymäsillassa oleviin reikiin, pensselillä viedään nestemäistä juoksutetta kohteeseen ja juote viedään kolvin kärjellä käymäsillan alapuolelta tapin juuren. Kohdetta lämmitetään sekuntti tai kaksi, niin homma on valmis.

Olennainen ero esimerkiksi messingin juottamiseen on käytetyt kemikaalit ja kovempi kuumuus. Itse tekniikka on täysin sama. Todennäköisesti kaiteet voi kiinnittää myös liimalla — en ole kuitenkaan sitä kokeillut. Teräksestä valmistetut kaiteet ovat kestävyydeltään aivan eri luokkaa kuin messingistä tai uushopeasta valmistetut — messinki tai uushopea ei yksinkertaisesti kestä tai ne painuvat kevyestäkin kosketuksesta lommolle. Teräksiset syövyteosat ovat kiinni suuremmassa teräslevyssä, joten testaamista varten sarjan mukana on jämäpaloja.

Messingistä, uushopeasta tai teräksestä syövyttämällä valmistettuja osia sisältävät piensarjat kootaan lähtökohtaisesti juottamalla. Tässäkin sarjassa hytti ja käymäsilta ovat juotettavia kohteita — kaiteiden asentaminen on kokonaisuudessa hyvin pieni osa juottamispuuhasta. Kannustan harrastajia opettelemaan juottamisen perustaidot — se avaa aivan uuden ulottuvuuden pienoismallien rakentamiseen.

Dv12-sarjan kokoonpano-ohjeet sisältävät yli 200 työvaihekuvaa, joissa on yritetty valottaa sarjan kokoamisen hyviä käytäntöjä. Ohjeiden johdanto-osassa on myös lyhyt johdatus juottamiseen ja juotosmateriaalien käyttöön. Sarjan kehittämisvaiheiden aikana olen koonnut neljä veturia etsiäkseni mahdollisimman selkeitä kokoonpanoajatuksia. Toivon mukaan olemme myös onnistuneet tässä.

Moni Mestarimallien asiakkaista on aloittanut juottamiseen perehtymisen hankkimalla pienikoisen M-vaunun, jonka avulla on helppo harjoitella juottamisen saloja. Jos ei syystä tai toisesta kuitenkaan halua juottaa tai opetella juottamista, niin siinä tapauksessa pitää valittaen todeta, että sarjamme eivät ole soveliaita näin ajatteleville harrastajille. Kaikki tuottamamme H0- ja N-sarjat perustuvat samaan ajatukseen: valuosien ja syövyteosien yhdistelmään, jolloin syövyteosat juotetaan yhteen. Näin suunniteltuja erilaisia sarjoja olemme tuottaneet jo toistasataa vuosien varrella. Tässä mielessä Dv12 ei poikkeaa ajatukseltaan aikaisemmista tuotteistamme. Sarjojemme suosion perusteella yhä useampi on kuitenkin päättänyt opetella juottamisen jalon taidon, mikä näkyy myös matalan lämpötilan juotteiden kysynnässä. Kerhoissa ja rakentamisporukoissa on myös yhdessä perehdytty aiheeseen. Esimerkiksi Tapiolassa kokoontuu joka sunnuntai "tinausryhmä", jossa avuliaasti opastetaan juottamista, jos siihen on halua.

Sarja sisältää ruostumattoman teräkseen juottamiseen tarvittavan määrän juotetta eli tinalankaa. Juoksutteen osalta olemme tehneet hankinnan sen verran helpoksi, että Carrsín Brown Label -juoksutetta saa Mestarimalleilta. Saattaa olla, että yleisesti kaupan olevat teräsjuoksutteet myös toimivat, mutta varmaksi en tätä tiedä. Sen tiedän, että tässä topicissa esitetyt kemikaalit ainakin toimivat.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Ruostumattoman teräksen juottaminen

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Hyvältähän tuo sitten vaikuttaa, huomaa että jätkät on käyttänyt ajatustyötä tämän(kin) mallin kanssa. Onkos myöhemmin odotettavissa Deeverin 2000-luvun versiota valo-, ilmastointi- ja muine muutoksineen?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Ruostumattoman teräksen juottaminen

Viesti Kirjoittaja PeS »

Samuelsson kirjoitti:Hyvältähän tuo sitten vaikuttaa, huomaa että jätkät on käyttänyt ajatustyötä tämän(kin) mallin kanssa. Onkos myöhemmin odotettavissa Deeverin 2000-luvun versiota valo-, ilmastointi- ja muine muutoksineen?
Juottamisesta teen vielä vähän laajemman esityksen — ehkä jopa painetun opaskirjasen, jos se vaikka alentaisi kynnystä tarttua kolviin. Periaatteessa osia on olemassa uudempiinkin versioihin. Kuvassa esimerkkinä asiakastyönä valmistettu 2501, joka on 2000-luvun alkuvuosien asussa. Tässä mallissa on itse asiassa aika paljon 2600-sarjan mallista poikkeavia osia: koko käymäsilta on erilainen, puskilevyn takainen keula, konepeitot ovat erilaiset, samoin kaiteet sekä joukko yksityiskohtita.

Uudemman aikakauden versioiden tai muiden numerosarjojen toteutus on täysin riippuvainen 2600-sarjan vastaanotosta ja menekistä. Toisaalta pajallamme odottaa noin kymmenen erilaista veturia toteuttamistaan — seuraava veturimallimme saattaa olla peräti Dr13.

Kuva
Kuva
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Ruostumattoman teräksen juottaminen

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Aivan törkeän hieno versio! Tuo on juuri sitä, mitä itse kaipailen. Kaikkein halutuin olisi "ruotsinlaiva", eli hytin molemminpuolisilla isoilla pakoputkensuojilla. Tosin silloin käsittääkseni vaihtuisi sarjoituskin? Täytynee lähteä prtreffeille näitä öögaamaan oikein livenä...

Tuota Alstikkaa olen tässä vähän jo odotellutkin, kuten tiedät. Onko siltä saralta mitään tuoreita maistiaisia?

Jonkinlainen suomenkielinen juotos-opas olisi varmasti enemmän kuin paikallaan.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Ruostumattoman teräksen juottaminen

Viesti Kirjoittaja PeS »

Samuelsson kirjoitti:Kaikkein halutuin olisi "ruotsinlaiva", eli hytin molemminpuolisilla isoilla pakoputkensuojilla. Tosin silloin käsittääkseni vaihtuisi sarjoituskin?
"Ruotsin laiva" on 2700-sarjan kone, joka sekin käsittääkseni jakaantui kahteen toisistaan poikkeavaan valmistuserään. 2600-sarjan malliimme verrattuna kaikki muu menisi uusiksi hyttiä ja voimansiirtoa lukuunottamatta, eli ei ihan pieni muutos. Tuotannollisessa mielessä siis lähes täysin uusi sarja. Valitsimme esikuvaksi 2600-sarjan, koska siitä ei ole aikaisemmin ollut rakennusarjaa tarjolla. 2500- ja 2700-sarjoista sen sijaan on olemassa rakennussarjat. Vaikka em. rakennussarjat ovat jo aikoja sitten hävinneet markkinoilta on vaikea kuvitella, että niitä hankkineet olisivat valmiita hankkimaan uusia sarjoja samoista esikuvista. Siksi päädyimme sellaiseen esikuvaan, josta ei ole tähän asti julkaistu mallia. Rakennussarjojen kysyntä Suomessa on kuitenkin rajallista.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ruostumattoman teräksen juottaminen

Viesti Kirjoittaja ealab »

Juottaminen vaikuttaisi olevan aihe, joka saattaa aiheuttaa "jonkinsorttista paniikinomaista pelkoa". Juottamisessa ei mitään kummallista. Jos ei ole juotellut, niin "treeni" kannattaa, pääsee hommaan sisälle. Pidän juottamista itsestään selvänä. Pitää vain huomioida juotoskohde, sen koko, juottimen teho, saavutettava lämpötila ja terän lämpökapasiteetti. Siis jos juottelee esim. Dv:n käymäsiltaa, siihen ei riitä kapeakärkinen terä, mieluimmin talttakärkinen, 4-5mm leveä. Tässä juotos alapuolelta, nopeasti, ei juoksute ehdi kuivua. Itse käytin kauan juotostinalankaa; Multicore, jossa juoksute langan sisällä. Nyt 2mm juotostinalankaa, jossa 3%Cu. Juoksute poissulatettuna: tinalankaa sulatetaan esim. paperille, hartsit jää siihen. Paljon myöhemmin näissä "peltihommissa" 70-luvulla itse tehtyä juotosnestettä(riittää vieläkin), kun Warren lämppärikennoa paikkailin. Myös Mestarimallien juotosnesteitä valkometalleihin, sinkkipainevaluunkin rajoitetusti. Rosteria juoteltiin myös Turun konepajalla, peltiosastolla, kun sinisiin kasattiin roskakeppoja, aikoinaan. Haponkestävään ei taida juotokset toimia?.