Radalla tulee liikkuvaan vain jenkkikalustoa. Maisema ja rakennukset tulevat olemaan samoin US-mallia. Kiskotus on PECO code83:a. Vaihteet PECOn pitkiä vaihteita, vaihdemoottorit Tortoisen "hitaita", paitsi piilopihalla Conradin "louskut". Junat tulevat kulkemaan ihan käsipellä eli Rocon Multimaussilla. Vaihteita ohjataan siis Arduino/Märklin CAN-järjestelmällä. Radassa on siis kaksi erillistä DCC-väylää. (!)
-------
Lisäys 3.4.2016
Josko jotakin kiinnostaa, niin ratani sähköisestä puolesta olen kirjoitellut "sähköistys ja elektroniikka"-ryhmässä enemmän.
Linkki: http://veturitalli.fi/viewtopic.php?f=16&t=1319
-------
Asetinlaite on tämän näköinen.
...
Nyt ollaan jo niin pitkällä, että laitoin piiloratapihan taustalevyt paikoilleen. Taustalevy on 8 mm OSB:tä. Kuuden millin MDF olisi ehkä ollut kätsympää, mutta kun ei puukaupassani sitä ollut, niin OSB sai kelvata. Alla muutamia kuvia, joista näkyy missä vaiheessa ollaan.
Radalla on mittaa vähän yli 7 metriä: 5 x 1 m lohkoja ja kaksi päätykaarretta. Metristen lohkojen leveys on 70 cm. Modulien jalat ovat vielä rakentamisvaiheen jalkoja. Lopulliset tulevat olemaan tukevampaa tavaraa. Ajattelin jättää moduilijalkoihin pienet pyörät, koska jonkin keskimmäisen modulin irroittaminen välistä on kyllä hieman haasteellista kun pitäisi kiskoa 2-3 modulia sivuun. Ilman pyöriä koko rakennelma ei kyllä liiku juuri mihinkään.

Taustalevyn taakse jää kolmiraiteinen piilopiha, jolla myös mittaa lähes 5 m. Puolessa välissä on vaihteet, joten saan piilopihalle mahtumaan neljä junaa ja vielä jää ohitusraide vapaaksi.
Taustalevyn kiinnitykseen funtsailin tämmöisen 10 mm / 12 mm alumiiniputkisysteemin. Piti kehitellä mahdollisimman kapea mutta tukeva kiinnitys, koska levyn etupuolelle koetan jättää mahdollisimman paljon tilaa rakennuksille ym. Al-putki on kolmella pop-niitillä kiinni alumiinilevyn palassa. Modulin päädyn puurimaan porasin 12 mm reijät. AL-(runko)putki on liimattu Araldiitilla paikoilleen. Kuvassa vielä ilman liimaa. Kyllä pysyy !!!
Taustat paikoillaan.
Kuten näkyy, osa kiskotuksesta on vielä laittamatta kun pitäisi vielä ensin miettiä mitä rakennuksia / maisemointia ko rakentamattomalle alueelle tulee.
Kuvassa näkyy Fallerin bussi, jonka olisi tarkoitus kulkea myös. Neljä stoppimagneettia on laitettu pysäyttämään bussi rautatieaseman pysäkille, ylikäytävän molemmille puolille jos vaikka juna tulee, sekä radan alle sukeltavaan tunneliin (=kääntösilmukka).
Toinen päätysilmukka,jossa on hiilivoimalaitos ja suurjännitteiden kytkentäkenttä näyttää tämmöiseltä. Valkoiset alueet ovat siis vielä ilman hiekotusta tms.
Joen varrella on hylätty louhos. Kiskot ruosteessa, kuuppavaunut nurin jne.
Väritys näyttää ainakin näissä kännykkäkameran kuvissa vähän hurjalta. Vaatii uudestaan "taiteilijan" (= vaimon) kättä.
//kari g