Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Laitanpa nyt näytille kuvia H0-rataprojektistani. Homma on käynnistynyt jo 2013, edennyt pitkän suunnitteluvaiheen jälkeen rakentamiseen ja rustailuun. Paljon aikaa on mennyt itse radan lisäksi oman Arduinoon & Märklin CAN (= Mobile Station 2) perustuvan asetinlaiteratkaisuni softan & hardiksen parissa.
Radalla tulee liikkuvaan vain jenkkikalustoa. Maisema ja rakennukset tulevat olemaan samoin US-mallia. Kiskotus on PECO code83:a. Vaihteet PECOn pitkiä vaihteita, vaihdemoottorit Tortoisen "hitaita", paitsi piilopihalla Conradin "louskut". Junat tulevat kulkemaan ihan käsipellä eli Rocon Multimaussilla. Vaihteita ohjataan siis Arduino/Märklin CAN-järjestelmällä. Radassa on siis kaksi erillistä DCC-väylää. (!)
-------
Lisäys 3.4.2016
Josko jotakin kiinnostaa, niin ratani sähköisestä puolesta olen kirjoitellut "sähköistys ja elektroniikka"-ryhmässä enemmän.
Linkki: http://veturitalli.fi/viewtopic.php?f=16&t=1319
-------
Asetinlaite on tämän näköinen.
...
Nyt ollaan jo niin pitkällä, että laitoin piiloratapihan taustalevyt paikoilleen. Taustalevy on 8 mm OSB:tä. Kuuden millin MDF olisi ehkä ollut kätsympää, mutta kun ei puukaupassani sitä ollut, niin OSB sai kelvata. Alla muutamia kuvia, joista näkyy missä vaiheessa ollaan.
Radalla on mittaa vähän yli 7 metriä: 5 x 1 m lohkoja ja kaksi päätykaarretta. Metristen lohkojen leveys on 70 cm. Modulien jalat ovat vielä rakentamisvaiheen jalkoja. Lopulliset tulevat olemaan tukevampaa tavaraa. Ajattelin jättää moduilijalkoihin pienet pyörät, koska jonkin keskimmäisen modulin irroittaminen välistä on kyllä hieman haasteellista kun pitäisi kiskoa 2-3 modulia sivuun. Ilman pyöriä koko rakennelma ei kyllä liiku juuri mihinkään.
Taustalevyn taakse jää kolmiraiteinen piilopiha, jolla myös mittaa lähes 5 m. Puolessa välissä on vaihteet, joten saan piilopihalle mahtumaan neljä junaa ja vielä jää ohitusraide vapaaksi.
Taustalevyn kiinnitykseen funtsailin tämmöisen 10 mm / 12 mm alumiiniputkisysteemin. Piti kehitellä mahdollisimman kapea mutta tukeva kiinnitys, koska levyn etupuolelle koetan jättää mahdollisimman paljon tilaa rakennuksille ym. Al-putki on kolmella pop-niitillä kiinni alumiinilevyn palassa. Modulin päädyn puurimaan porasin 12 mm reijät. AL-(runko)putki on liimattu Araldiitilla paikoilleen. Kuvassa vielä ilman liimaa. Kyllä pysyy !!!
Taustat paikoillaan.
Kuten näkyy, osa kiskotuksesta on vielä laittamatta kun pitäisi vielä ensin miettiä mitä rakennuksia / maisemointia ko rakentamattomalle alueelle tulee.
Kuvassa näkyy Fallerin bussi, jonka olisi tarkoitus kulkea myös. Neljä stoppimagneettia on laitettu pysäyttämään bussi rautatieaseman pysäkille, ylikäytävän molemmille puolille jos vaikka juna tulee, sekä radan alle sukeltavaan tunneliin (=kääntösilmukka).
Toinen päätysilmukka,jossa on hiilivoimalaitos ja suurjännitteiden kytkentäkenttä näyttää tämmöiseltä. Valkoiset alueet ovat siis vielä ilman hiekotusta tms.
Joen varrella on hylätty louhos. Kiskot ruosteessa, kuuppavaunut nurin jne.
Väritys näyttää ainakin näissä kännykkäkameran kuvissa vähän hurjalta. Vaatii uudestaan "taiteilijan" (= vaimon) kättä.
//kari g
Radalla tulee liikkuvaan vain jenkkikalustoa. Maisema ja rakennukset tulevat olemaan samoin US-mallia. Kiskotus on PECO code83:a. Vaihteet PECOn pitkiä vaihteita, vaihdemoottorit Tortoisen "hitaita", paitsi piilopihalla Conradin "louskut". Junat tulevat kulkemaan ihan käsipellä eli Rocon Multimaussilla. Vaihteita ohjataan siis Arduino/Märklin CAN-järjestelmällä. Radassa on siis kaksi erillistä DCC-väylää. (!)
-------
Lisäys 3.4.2016
Josko jotakin kiinnostaa, niin ratani sähköisestä puolesta olen kirjoitellut "sähköistys ja elektroniikka"-ryhmässä enemmän.
Linkki: http://veturitalli.fi/viewtopic.php?f=16&t=1319
-------
Asetinlaite on tämän näköinen.
...
Nyt ollaan jo niin pitkällä, että laitoin piiloratapihan taustalevyt paikoilleen. Taustalevy on 8 mm OSB:tä. Kuuden millin MDF olisi ehkä ollut kätsympää, mutta kun ei puukaupassani sitä ollut, niin OSB sai kelvata. Alla muutamia kuvia, joista näkyy missä vaiheessa ollaan.
Radalla on mittaa vähän yli 7 metriä: 5 x 1 m lohkoja ja kaksi päätykaarretta. Metristen lohkojen leveys on 70 cm. Modulien jalat ovat vielä rakentamisvaiheen jalkoja. Lopulliset tulevat olemaan tukevampaa tavaraa. Ajattelin jättää moduilijalkoihin pienet pyörät, koska jonkin keskimmäisen modulin irroittaminen välistä on kyllä hieman haasteellista kun pitäisi kiskoa 2-3 modulia sivuun. Ilman pyöriä koko rakennelma ei kyllä liiku juuri mihinkään.
Taustalevyn taakse jää kolmiraiteinen piilopiha, jolla myös mittaa lähes 5 m. Puolessa välissä on vaihteet, joten saan piilopihalle mahtumaan neljä junaa ja vielä jää ohitusraide vapaaksi.
Taustalevyn kiinnitykseen funtsailin tämmöisen 10 mm / 12 mm alumiiniputkisysteemin. Piti kehitellä mahdollisimman kapea mutta tukeva kiinnitys, koska levyn etupuolelle koetan jättää mahdollisimman paljon tilaa rakennuksille ym. Al-putki on kolmella pop-niitillä kiinni alumiinilevyn palassa. Modulin päädyn puurimaan porasin 12 mm reijät. AL-(runko)putki on liimattu Araldiitilla paikoilleen. Kuvassa vielä ilman liimaa. Kyllä pysyy !!!
Taustat paikoillaan.
Kuten näkyy, osa kiskotuksesta on vielä laittamatta kun pitäisi vielä ensin miettiä mitä rakennuksia / maisemointia ko rakentamattomalle alueelle tulee.
Kuvassa näkyy Fallerin bussi, jonka olisi tarkoitus kulkea myös. Neljä stoppimagneettia on laitettu pysäyttämään bussi rautatieaseman pysäkille, ylikäytävän molemmille puolille jos vaikka juna tulee, sekä radan alle sukeltavaan tunneliin (=kääntösilmukka).
Toinen päätysilmukka,jossa on hiilivoimalaitos ja suurjännitteiden kytkentäkenttä näyttää tämmöiseltä. Valkoiset alueet ovat siis vielä ilman hiekotusta tms.
Joen varrella on hylätty louhos. Kiskot ruosteessa, kuuppavaunut nurin jne.
Väritys näyttää ainakin näissä kännykkäkameran kuvissa vähän hurjalta. Vaatii uudestaan "taiteilijan" (= vaimon) kättä.
//kari g
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut kari-g, 17.11.2021 22:59. Yhteensä muokattu 14 kertaa.
-
- Ratavartija
- Viestit: 20
- Liittynyt: 10.11.2013 23:53
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Hyvalta nayttaa!
Miksikahan nailla suomalaisilla keskustelupalstoilla ei synny keskustelua? Taallakin on kymmenia vastaamattomia aiheita.
No projektissasi ei ainakaan ole mitaan vikaa, ratkaisusi on hieman samanlainen moduuleihin perustuva rata jota olen itse nikkaroinut jo useamman vuoden. Ajatuksena oli myos saada pidempia osuuksia, joilla saisi junan edes hetkeksi suoristettua.
Olen kolmikisko miehia, ja innostuin amerikkalaisesta kalustosta kymmenen vuotta sitten, jolloin Märklinilta tuli uuden toolingin tarkempaa kalustoa. Huomasin kuitenkin pian etta, muiden valmistajien pyorakerrat toimivat ainoastaan K-kiskolla ja NMRA kaluston yhdistemeninen Märklinin kanssa oli haastavaa. Talla hetkella nykerran taas eurooppalaisen kaluston kanssa.
Olen myos tehnyt ajovirralle ja asetinlaitteille omat erillise virtapiirit. Vaihteita naksutellaan 6020-sarjan boxien kanssa ja ohjauslaitteena olen kayttanyt Mobile Stationeja, CS Reloadedia ja Arduinoa Desktop Stationilla. Pidan myos ajatuksesta, etta hairio ajopiirissa ei vaikuta kulunohjaukseen.
Linkin takana operointia EMD F7:lla.
https://youtu.be/SfIFUj-GSdI
Terveisin,
Juha
Miksikahan nailla suomalaisilla keskustelupalstoilla ei synny keskustelua? Taallakin on kymmenia vastaamattomia aiheita.
No projektissasi ei ainakaan ole mitaan vikaa, ratkaisusi on hieman samanlainen moduuleihin perustuva rata jota olen itse nikkaroinut jo useamman vuoden. Ajatuksena oli myos saada pidempia osuuksia, joilla saisi junan edes hetkeksi suoristettua.
Olen kolmikisko miehia, ja innostuin amerikkalaisesta kalustosta kymmenen vuotta sitten, jolloin Märklinilta tuli uuden toolingin tarkempaa kalustoa. Huomasin kuitenkin pian etta, muiden valmistajien pyorakerrat toimivat ainoastaan K-kiskolla ja NMRA kaluston yhdistemeninen Märklinin kanssa oli haastavaa. Talla hetkella nykerran taas eurooppalaisen kaluston kanssa.
Olen myos tehnyt ajovirralle ja asetinlaitteille omat erillise virtapiirit. Vaihteita naksutellaan 6020-sarjan boxien kanssa ja ohjauslaitteena olen kayttanyt Mobile Stationeja, CS Reloadedia ja Arduinoa Desktop Stationilla. Pidan myos ajatuksesta, etta hairio ajopiirissa ei vaikuta kulunohjaukseen.
Linkin takana operointia EMD F7:lla.
https://youtu.be/SfIFUj-GSdI
Terveisin,
Juha
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Haa...
Kiitoksia vinkistä. Täytyypä uudestaan tutustua tuohon Arduino Desktop Station:iin. On ilmeisimmin mennyt reippaasti eteenpäin siitä kun viimeksi selasin ko sivuja joskus 2-3 vuotta sitten.
//kari
Kiitoksia vinkistä. Täytyypä uudestaan tutustua tuohon Arduino Desktop Station:iin. On ilmeisimmin mennyt reippaasti eteenpäin siitä kun viimeksi selasin ko sivuja joskus 2-3 vuotta sitten.
//kari
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Tässähän on lähes samaan hengenvetoon nähtävissä toinenkin siisti rataprojekti.
-
- Ratavartija
- Viestit: 20
- Liittynyt: 10.11.2013 23:53
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Tassa on Desktop Station tositoimissa plugattuna 6113-boxiin MS2:n kanssa. Vaihteet ja opastimet ovat 6020 rasioiden takana, mutta oikeastaan Desktop Station Windows -tabletissa sopisi siihen homman paremmin kuin veturien ohjaukseen. Systeemi voi menna silloin talloin koomaan, jonka backuppina kaytin Mobile Stationia.
Kavin Desktop Stationin kehittajan Yaasanin kanssa kirjeenvaihtoa, ja han teki applikaatioon muutamia parannuksia, kuten kayttajan omien ikonien lisaaminen funktio-nappeihin.
Mistaan ei kuitenkaan saa nain halvalla melkein samaa toiminnallisuutta kuin yli 600 Euron ohjamissa. Esimerkiksi ESU digichipin CV arvojen ohjelmoiminen sujuu Desktop Stationilla yhta hyvin kuin isojen poikien vehkeillakin.
Taman olisi voinut tietysti postata Arduino mikrokontrollerit -saikeeseenkin.
viewtopic.php?f=16&t=662&start=15
Terveisin,
Juha
Kavin Desktop Stationin kehittajan Yaasanin kanssa kirjeenvaihtoa, ja han teki applikaatioon muutamia parannuksia, kuten kayttajan omien ikonien lisaaminen funktio-nappeihin.
Mistaan ei kuitenkaan saa nain halvalla melkein samaa toiminnallisuutta kuin yli 600 Euron ohjamissa. Esimerkiksi ESU digichipin CV arvojen ohjelmoiminen sujuu Desktop Stationilla yhta hyvin kuin isojen poikien vehkeillakin.
Taman olisi voinut tietysti postata Arduino mikrokontrollerit -saikeeseenkin.
viewtopic.php?f=16&t=662&start=15
Terveisin,
Juha
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Tilanne 23.4.2020
Jotakin edistystä on ehkä tapahtunut. Tässä uusia kuvia.
Lisää kuvia seuraavassa viestissä.
//kari
Jotakin edistystä on ehkä tapahtunut. Tässä uusia kuvia.
Lisää kuvia seuraavassa viestissä.
//kari
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut kari-g, 23.04.2020 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Yhteen viestiin mahtuu vain 10 liitettä, joten tässä lisää.
//kari
//kari
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 19.10.2015 21:42
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Mielenkiintoinen projekti työn alla täällä. Yhdysvaltalainen rautatiekalusto on alkanut kiinnostaa myös allekirjoittanutta, kun pääsin vaihto-opintojen lomassa tutustumaan esikuviin ja osallistumaan paikallisen pienoisrautatiekerhon toimintaan. Voimalaitoksen ohi virtaavan joen alue hylättyine louhoksineen on oma suosikkini. Faller Car System on erityisen kiehtova lisä tässä pienoismallissa: itsenäisesti liikkuvat H0-autot toimivine valoineen sekä vilkkuineen varastavat herkästi shown itse kiskokulkineilta.
Taustalevyjen edessä olevat rakennukset tehnevät levyjen nostamisesta tarkkuutta vaativaa puuhaa. Nousevatko taustalevyt turvallisesti yhden ihmisen voimin, jos piiloratapihalla ilmenee ongelmia?
Taustalevyjen edessä olevat rakennukset tehnevät levyjen nostamisesta tarkkuutta vaativaa puuhaa. Nousevatko taustalevyt turvallisesti yhden ihmisen voimin, jos piiloratapihalla ilmenee ongelmia?
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
lakivija[ät]hotmail[piste]com
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Joo -ikuisuusprojekti ainakin siinä mielessä, että tulee seitsemän (vaiko kahdeksan) vuotta täyteen. On rakennettu ja sitten korjattu ja taas rakennettu ja kor....
Taustalevyt nousevat kevyesti. Ovat siis modulin mittaisia eli 1 m.
Faller autoista sen verran, että ajolangan upottamiseen kannattaa hankkia Fallerin oma jyrsin vaikka maksaa nykyisin päälle 100 € + postitus. Löytyy esim täältä. Se tekee täsmälleen oikean syvyisen uran. Autotien olen tehnyt jo vissiin kolmeen kertaan, kun ensimmäiset urajyrsinnät tavallisella Dremelillä eivät toimineet ts. lanka jäi liian syvälle ja auto kadotti ohjauksen. Tähän(kin) päteen suosikkisanontani: "RTFM eli Read the Fucking Manual". Fallerin asennusohje kannatta lukea huolellisesti ja tehdä ohjeen mukaan.
Asetinlaite on nyt seuraavaksi työlistalla. Jos vaikka saisin sen valmiiksi & toimimaan.
ESU ECos -ajolaite on kyllä siinä mielessä mukava, että valmiiksi mietittyjen kulkuteiden ohjaus sujuu kätsysti. Samaan pääsee tietysti myös ARDUINO-ohjauksellani. Vaatii vaan lisänappien asentamista & lisää koodausta .
//kari
Taustalevyt nousevat kevyesti. Ovat siis modulin mittaisia eli 1 m.
Faller autoista sen verran, että ajolangan upottamiseen kannattaa hankkia Fallerin oma jyrsin vaikka maksaa nykyisin päälle 100 € + postitus. Löytyy esim täältä. Se tekee täsmälleen oikean syvyisen uran. Autotien olen tehnyt jo vissiin kolmeen kertaan, kun ensimmäiset urajyrsinnät tavallisella Dremelillä eivät toimineet ts. lanka jäi liian syvälle ja auto kadotti ohjauksen. Tähän(kin) päteen suosikkisanontani: "RTFM eli Read the Fucking Manual". Fallerin asennusohje kannatta lukea huolellisesti ja tehdä ohjeen mukaan.
Asetinlaite on nyt seuraavaksi työlistalla. Jos vaikka saisin sen valmiiksi & toimimaan.
ESU ECos -ajolaite on kyllä siinä mielessä mukava, että valmiiksi mietittyjen kulkuteiden ohjaus sujuu kätsysti. Samaan pääsee tietysti myös ARDUINO-ohjauksellani. Vaatii vaan lisänappien asentamista & lisää koodausta .
//kari
Viimeksi muokannut kari-g, 29.05.2020 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Jenkkikalustoa täälläkin, osittain keräysmielessä. Bachmannin Canadian Pacific GP-35 myynnissä fb:ssä… Näin aluksi..
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 262
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Mukava katsella kuvia vähän erityylisestä radasta. Tuntuu olevan aivan erilainen tunnelma amerikkalaisilla radoilla. Maisemoidut osuudet näyttävät todellä hyviltä eli lisää kuvia vaan sen mukaan kun valmistuu!
Täytyy varoa, ettehi vaan sitten sortuisi itsekin kehittelemään rapakontakaisia rinnakkaisprojekteja.
Täytyy varoa, ettehi vaan sitten sortuisi itsekin kehittelemään rapakontakaisia rinnakkaisprojekteja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?) - asetinlaite valmistuu ...
Arduinon ohjaama asetinlaiteprojektini on nyt edennyt niin pitkälle, että loppusuora alkaa häämöttää. Softa pelaa mielestäni ihan ok. Vaihteet kääntyvät ja kääntöpöytäkin kääntyy. Hardiskonstruktiota olen optimoinut/muuttanut moneen kertaan. Nyt lopullinen (?) ratkaisu on tämä: kutakin neljän vaihteen ryhmää ohjaa yksi MCP23008 mux. Kun vaihteita on 26 kpl ja lisäksi kääntöpöydän raiteita 6 kpl eli yhteensä 32 kpl, niin ohjaukseen menee kahdeksan MCP23008:aa. Ne ovat kaikki yhteydessä Arduinoon I2C-väylän kautta.
Kuvassa ekat kaksi MCP23008:aa ja Arduino+CAN shield. Toinen puoli odottaa vielä kaapelointia ja MCP23008 & vastukset -kortteja. Kuva on testipöydältä.
Homma jatkuu...
//kari
Kuvassa ekat kaksi MCP23008:aa ja Arduino+CAN shield. Toinen puoli odottaa vielä kaapelointia ja MCP23008 & vastukset -kortteja. Kuva on testipöydältä.
Homma jatkuu...
//kari
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?) - demovideo
Tässä vielä lyhyt demovideo. Vaihde kääntyy nappia painamalla (!).
Sori tuo kuvan välkyntä. Kännykkäkamerani ei oikein tykkää loisteputkivalaisusta.
https://youtu.be/4YJmLHbAZBA
//kari
Sori tuo kuvan välkyntä. Kännykkäkamerani ei oikein tykkää loisteputkivalaisusta.
https://youtu.be/4YJmLHbAZBA
//kari
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 262
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Komea lopputulos! Onko ohjelmointi omaa käsialaa vai onko tähän valmiita paketteja olemassa?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)
Softa on ihan itse rustattu. IT-maailmassa työskentelevä juniori jeesasi C-kielen salaisuuksien selvittämisessä. Muutamassa kohdassa
piti saada apuja, varsinkin kun en aikaisemmin ollut C-kieltä käyttänyt. En kuulemma käyttänyt 'hyvää ohjelmointitapaa'
Ja muutenkin ohjelmointiajoista on kulunut yli 40 vuotta (!).
Tärkein komponentti on Jörg Pleumann'in kehittämä RAILUINO-kirjasto
https://code.google.com/archive/p/railuino/
Kirjastossa on hyviä esimerkkejä soveltamisesta.
Hommaan tarvitaan vielä CAN-shield
https://shop.watterott.com/CANdiy-Shiel ... s-Shield_1
Maksaa 15,00 €
ja vielä sopiva kaapeli/liittimet yhdistämään CAN-shield Märklinin purkkiin. Maksaa 5 €.
https://shop.watterott.com/Railuino-components
//kari
PS.
Kirjastossa on yksi (?) moka, joka aiheuttaa kääntäjän virheilmoituksen. Kts. korjaus vastauksessa #3 ao. linkissä.
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=641013.0
piti saada apuja, varsinkin kun en aikaisemmin ollut C-kieltä käyttänyt. En kuulemma käyttänyt 'hyvää ohjelmointitapaa'
Ja muutenkin ohjelmointiajoista on kulunut yli 40 vuotta (!).
Tärkein komponentti on Jörg Pleumann'in kehittämä RAILUINO-kirjasto
https://code.google.com/archive/p/railuino/
Kirjastossa on hyviä esimerkkejä soveltamisesta.
Hommaan tarvitaan vielä CAN-shield
https://shop.watterott.com/CANdiy-Shiel ... s-Shield_1
Maksaa 15,00 €
ja vielä sopiva kaapeli/liittimet yhdistämään CAN-shield Märklinin purkkiin. Maksaa 5 €.
https://shop.watterott.com/Railuino-components
//kari
PS.
Kirjastossa on yksi (?) moka, joka aiheuttaa kääntäjän virheilmoituksen. Kts. korjaus vastauksessa #3 ao. linkissä.
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=641013.0