Olen tässä kehitellyt ajatusta/haavetta omasta pienestä rautatiestä tontilleni. Raideleveys olisi n. 300mm ja veturi tulisi olemaan tyyppiä "ride in", eli sisältäkäsin ohjattava. Ei siis minkään esikuvan mukaan rakennettu tai mitään, kunhan olisi pieni kabiini ja konesuoja. Sitten muutama pieni avovaunu polttopuiden ja puutarhajätteiden kuljetusta varten.
Olen miettinyt seuraavaa teknistä ratkaisua:
Veturin akseleille ajomoottorit esim. sähköpyörätuolista, akusto auton akuista ja näille pieni dieselaggregaatti jauhamaan virtaa. Tällä tapaa veturi olisi oikeasti diesel-sähköinen.
Ohjauselektroniikkakin pitäisi suunnitella.
Toki muukin ratkaisu kiinnostaa, mutta jos tällaisen toteuttaa paikallismoottorilla, niin mites toi kytkin? Variaattori esim. kelkasta?
Mutta. Mistä tällaiseen hankkeeseen voisi löytää kiskot?
Olen haeskellut netin ympäri mutta tällaiseen käyttöön valmistettava kiskomateriaali on älyttömän kallista!
Tulisiko kenellekään mieleen ideoita?
Tällä hetkellä järkevimmältä tuntuu 10x20mm latta, ja teräspölkytys mig-liimalla.
Mitäs luulette, voisiko toimia? Putkikin on käynyt mielessä mutta tuntuu arveluttavalta.
pohdintoja omasta rautatiestä
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: pohdintoja omasta rautatiestä
Invapyörätuolin moottorit ovatkin vähän virtaa kuluttavia. Siis kelvollisia. Entä diisseli suoraan variaattorille, tosin sitä ei tarvita, jos sähkövetoa laittaa. Jokin pulssisuhdesäädin, vaikkapa entisestä akkuporasta, tai peräti i-tuolista. Myös jokin latauspiste, aurinkokenno masiinan katolle, etc.
-
- Ratavartija
- Viestit: 10
- Liittynyt: 05.01.2015 00:37
Re: pohdintoja omasta rautatiestä
Varsin pätevän kuuloisia ideoita. Itsekin olen haaveillut mökkipihaa kiertävästä radasta, jolla olisi ihan käyttöarvoakin juuri polttopuiden yms kuljetuksessa. Joskus nuorempana, olisiko 8 vuotta sitten, rakensin pienehkön yritelmän noin 20 cm raideleydellä. Rata oli erittäin kevyehkö rakenteinen eli "kiskot" olivat I-mallista verhotankoa ruuvikiinnityksellä pölkyissä, jotka olivat sekalaista puutavaraa (lauta, seinäpaneeli, halko), lyhyt pätkä kiskotusta oli toteutettu myös n. 15mm X 15mm rimoilla. Yhteensä rataa oli noin 15-20 metriä ja se ei vienyt mistään mihinkään, lähinnä kulki tunkion alueella. Vaunuja oli kolme, lautakehyksisiä matala laitaisia kaikki ja metallisilla "laakerikupeilla" varustettuja. Pyörät olivat sellaisia tavallisia rautakaupassa myytäviä n. 20 cm halkaisialtaan olevia kumipyöriä joista hyödynsin vain peltiset vanteet. Niissä oli melko kelvolliset laipat ja kun toisen leikkasi pois, sai etäisesti junanpyörää muistuttavan ratkaisun. Näin jälkikäteen koko systeemi tuntuu naurettavalta painon alle vääntyilevine kiskoineen, mutta kyllä sitä innolla sillon tusattiin. Tulevaan "aikuistuneempaan" versioon olen suunnitellut käyttäväni kiskoksi juurikin lattarautaa, johon hitsataan pienin välimatkoin "lappuja",joissa olisi reijät pölkkyyn kiinnitystä varten. Ja itse pölkyiksi vaikka kyllästettyä kakkosnelosta. Pyöriä voisi varmaankin teettää jollain koneistamolla mittojen mukaan sarjan. Ja vaunuihin rautakehykset ja akseleihin jonkinlainen jousitus ratkaisu, jotta radan pienet epätasaisuudet eivät haittaa.
Haaveita, haaveita, olisihan se mahtava kokea kapsuromantiikkaa omalla pihamaalla
Haaveita, haaveita, olisihan se mahtava kokea kapsuromantiikkaa omalla pihamaalla
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: pohdintoja omasta rautatiestä
Jos mittakaava olisi vähän pienempi, voisi kiskona käyttää verhokiskoa, jota saisi varmaan puoli-ilmaiseksi purkutyömailta. Pyörätuolin moottorit taitavat olla aika hintavia. Jos kitka on pieni, ei moottorin ehkä tarvi olla erityisen vahva.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: pohdintoja omasta rautatiestä
Hyviä kannanottoja, kiitos.
Tarkoitus on rakentaa tosiaan veturi, jonka kapasiteetin pitää riittää kuljettajan lisäksi ainakin tonnin painoisen junan liikuttamiseen, myös loivaan ylämäkeen. Siinä ei ihan heppoisin moottorein pärjätä. Suunnitelmissa on joko 4-akselinen teliveturi, tai 3-akselinen ilman telirakenteita. Todennäköisemmin tuo ensinmainittu. Meinasin että jokaiselle 4:lle akselille olisi oma vetomoottori, tai mikäli moteissa riittää newtoneita, veto vain telin toiseen akseliin, ja tehonsiirto toisioketjulla telin toisellekin aksilalle. Tuo ohjauselektroniikka löytyisi kätevästi samaisesta invamoposta/pyörätuolista. Veturin pituudeksi tulisi vajaat 3m, joten melko hyvän akuston saa mahtumaan telien väliin koteloituna. konesuojan alle sitten voimakone tuottamaan akkuihin virtaa.
Olen tässä miettinyt pyörien hankkimista veturia varten. Teollisuuskäyttöön löytyy laipallisia kiskopyöriä, jopa sopivan kokoisina.
Tässä yksi monista vaihtoehdoista:
http://catalog.fi.toolstore.com/#/?arti ... -wc721454-
Hintatietoja noista teollisuustarvike-firmoista harvemmin näkee, joten se puoli on vielä arvoitus. Sorvaamalla sitten viimekädessä kiekot syntyy, mikäli valmiita ei löydy, tai hinta karkaa pilviin.
Mikäli muilla on samankaltaisia hankkeita suunnitteilla, voisihan sitä suunnitella vaikka kimpassa sopivat pyörät, ja sorvauttaa kerralla läjän.
Taas etsiskelyn jälkeen alan taipua kiskojen osalta tuon lattaraudan kannalle. Minulle kun ei profiilin ulkonäöllä ole merkitystä, kunhan wörkkii.
Jatketaan hyvää keskustelua aiheesta!
Tarkoitus on rakentaa tosiaan veturi, jonka kapasiteetin pitää riittää kuljettajan lisäksi ainakin tonnin painoisen junan liikuttamiseen, myös loivaan ylämäkeen. Siinä ei ihan heppoisin moottorein pärjätä. Suunnitelmissa on joko 4-akselinen teliveturi, tai 3-akselinen ilman telirakenteita. Todennäköisemmin tuo ensinmainittu. Meinasin että jokaiselle 4:lle akselille olisi oma vetomoottori, tai mikäli moteissa riittää newtoneita, veto vain telin toiseen akseliin, ja tehonsiirto toisioketjulla telin toisellekin aksilalle. Tuo ohjauselektroniikka löytyisi kätevästi samaisesta invamoposta/pyörätuolista. Veturin pituudeksi tulisi vajaat 3m, joten melko hyvän akuston saa mahtumaan telien väliin koteloituna. konesuojan alle sitten voimakone tuottamaan akkuihin virtaa.
Olen tässä miettinyt pyörien hankkimista veturia varten. Teollisuuskäyttöön löytyy laipallisia kiskopyöriä, jopa sopivan kokoisina.
Tässä yksi monista vaihtoehdoista:
http://catalog.fi.toolstore.com/#/?arti ... -wc721454-
Hintatietoja noista teollisuustarvike-firmoista harvemmin näkee, joten se puoli on vielä arvoitus. Sorvaamalla sitten viimekädessä kiekot syntyy, mikäli valmiita ei löydy, tai hinta karkaa pilviin.
Mikäli muilla on samankaltaisia hankkeita suunnitteilla, voisihan sitä suunnitella vaikka kimpassa sopivat pyörät, ja sorvauttaa kerralla läjän.
Taas etsiskelyn jälkeen alan taipua kiskojen osalta tuon lattaraudan kannalle. Minulle kun ei profiilin ulkonäöllä ole merkitystä, kunhan wörkkii.
Jatketaan hyvää keskustelua aiheesta!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: pohdintoja omasta rautatiestä
Piirtelin karkean hahmotelman veturista, jollaista olen suunnitellut. Lyhyempi konesuoja tarjoaa tilat kuskin jaloille, ja pidempi kätkee aggregaatin. Telien välissä on akkukotelo 3:lle 100Ah auton akulle. Kaapeloinnit kulkevat runkopalkkien välissä. Tämän piirroksen mukaisesti veturin pituus ilman puskimia on 2500mm ja akseliväli telissä 500mm. Painoa veikkaisin kertyvän n. 300kg.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.