Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Mudhoneyn Märklin -moduulit.
No niin, tänään pistin sitten vähän isomman vaihteen silmään eli kävin viimein hankkimassa paljon puhutut sivutuet moduuleihin. Puutavaraliikkeestä ostin 12 mm:n koivuvaneria noin kahden neliön verran eli neljä 400x1700mm kokoista suikaletta. Noista saa ainakin kahteen 1080:n moduuliin sivutuet ja muutakin.
Ja ostinhan tuota Tampereen PR-päiviltä Fallerin korkkipenkkaakin. Että kyllähän tämä tästä, kunhan vaan vapaa viikonloppu eka löytyisi jostain.
Ja ostinhan tuota Tampereen PR-päiviltä Fallerin korkkipenkkaakin. Että kyllähän tämä tästä, kunhan vaan vapaa viikonloppu eka löytyisi jostain.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Kas, syyssiivouksen aikana laatikoiden kätköistä löytyi armeija-aikana suunnittelemani moduuliratakaavio.
Vasemmanpuoleisen liikennepaikan esikuvana on Sukeva, mutta oikeanpuoleisella ei ole esikuvaa.
Vasemmanpuoleisen liikennepaikan esikuvana on Sukeva, mutta oikeanpuoleisella ei ole esikuvaa.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Tänään sirkkeli soi ja ajettiin isän kanssa 12 millin koivuvanerista kahteen moduulin vaakatuet. Lisäksi sahailtiin yksi FREMO-pääty lisää niin on sitten yhteen "perusmoduuliin" ja kolmioraidemoduuliin päädyt.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
23.12.2007: Aatonaattona tuli hankittua Prismasta kulmarautoja ja ruuveja lohkojen kokoamista varten. Aattona tuli kuitenkin telottua vasemman käden sormi siihen malliin, etten taida ennen ensi vuotta pystyä rakennuspuuhiin. Eihän siinä mitään, ei ne osat mihinkään katoa, mutta Model-Expo lähestyy...
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Vau! Sukevan asema onkin tuttu paikka lapsuusvuosilta, kun tuli reissattua junalla mummolaan joskus useitakin kertoja vuodessa. Nykyään tulee kuljettua autolla ja enkä näin ollen ole käynyt asemalla piiiiitkään aikaan. Täytyypä käydä fiilistelemässä, kun seuraavan kerran satun nurkille.mudhoney kirjoitti:Vasemmanpuoleisen liikennepaikan esikuvana on Sukeva...
Mielenkiinnolla odotan etenkin Sukeva-moduulisi edistymistä. Siis jos se vielä kuuluu suunnitelmiisi. Kivan näköinen ratakaavio muutenkin. Toivottavasti pääset taas pian rakennuspuuhiin.
Ps. Itselläni sutkahti alkuvuodesta askarteluveitsi sormeen sillä seurauksella, että sormeen tuli kaksi reikää - yksi sormen kummallekin puolelle!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Kuuluuhan se, mutta sen valmistuminen saattanee viedä pitkänkin tovin. Moduuli Uusikaarlepyyn asemasta ja RHK:n standardikohtauspaikasta, Markkalasta olisi kyllä sitä ennen aikomus tehdä. Kunhan ekaksi ensin yksi linjamoduuli ja kolmioraide...mni kirjoitti: Mielenkiinnolla odotan etenkin Sukeva-moduulisi edistymistä. Siis jos se vielä kuuluu suunnitelmiisi. Kivan näköinen ratakaavio muutenkin. Toivottavasti pääset taas pian rakennuspuuhiin.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
02.03.2008: No niin, koulussa pahin piikki takana ja nyt hiihtoloma niin pääsin jälleen projektin kimppuun.
Tuossapa tämän päivän aikaansaannokset. Liitin kulmaraudoin...
...päädyt ja sivutuet yhteen.
Vanerikin on sen verran vääntyilevää tavaraa, että tähän normaalipituiseen moduuliin (1080mm) on pakko laittaa ainakin yksi poikittaistuki:
Sahasin myös vanerista pengerlevy(n/t). Alunperin aioin käyttää samaa 12mm vaneria mistä päädyt ja pitkittäistuet on tehty, mutta kun mallailin sitä päädyn profiiliin, päätin valita tilalle ohuempaa, 9mm:n filmivaneria johon sirkkelillä ajoin 45 asteen kulman. Siitä tuli ihan passeli. Koska puutavaravarastostamme ei löytynyt yli metrin pituisia filmivanerin paloja, päätin sahata kaksi yhtä pitkää palaa, jotka kohtaisivat poikittaistuen päällä.
Kun olin pengervanerit sahannut, toki piti mallata sen päälle korkkipenkkaa ja kiskoja:
Päädyssä kiskotus ei luonnollisesti jää noin koholle, joku kiskoliitin oli vain hieman vääntynyt.
Mieleen nousi seuraavanlaisia pohdintoja:
*Poikittaistukea ei voi kiinnittää muuhun runkoon ennen kuin maaston muoto on tiedossa (sijainti päädystä 540 mm)
*Pitäisikö pengervaneri kiinnittää kulmaraudoilla päätyihin & poikittaistukeen?
*Pitäisikö poikittaistuki kiinnittää pitkittäistukiin kulmaraudoilla kuten kulmissa on tehty? Vai riittäisikö paineilmanaulaimella ampuminen? Tällöin rakennetta ei sen jälkeen tosin voi purkaa.
Tuossapa tämän päivän aikaansaannokset. Liitin kulmaraudoin...
...päädyt ja sivutuet yhteen.
Vanerikin on sen verran vääntyilevää tavaraa, että tähän normaalipituiseen moduuliin (1080mm) on pakko laittaa ainakin yksi poikittaistuki:
Sahasin myös vanerista pengerlevy(n/t). Alunperin aioin käyttää samaa 12mm vaneria mistä päädyt ja pitkittäistuet on tehty, mutta kun mallailin sitä päädyn profiiliin, päätin valita tilalle ohuempaa, 9mm:n filmivaneria johon sirkkelillä ajoin 45 asteen kulman. Siitä tuli ihan passeli. Koska puutavaravarastostamme ei löytynyt yli metrin pituisia filmivanerin paloja, päätin sahata kaksi yhtä pitkää palaa, jotka kohtaisivat poikittaistuen päällä.
Kun olin pengervanerit sahannut, toki piti mallata sen päälle korkkipenkkaa ja kiskoja:
Päädyssä kiskotus ei luonnollisesti jää noin koholle, joku kiskoliitin oli vain hieman vääntynyt.
Mieleen nousi seuraavanlaisia pohdintoja:
*Poikittaistukea ei voi kiinnittää muuhun runkoon ennen kuin maaston muoto on tiedossa (sijainti päädystä 540 mm)
*Pitäisikö pengervaneri kiinnittää kulmaraudoilla päätyihin & poikittaistukeen?
*Pitäisikö poikittaistuki kiinnittää pitkittäistukiin kulmaraudoilla kuten kulmissa on tehty? Vai riittäisikö paineilmanaulaimella ampuminen? Tällöin rakennetta ei sen jälkeen tosin voi purkaa.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 22:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Onko mahdollista tehdä poikittaistuesta sen verta korkea että sen voisi sahata tarvittaessa maaston muotoiseksi?mudhoney kirjoitti:Mieleen nousi seuraavanlaisia pohdintoja:
*Poikittaistukea ei voi kiinnittää muuhun runkoon ennen kuin maaston muoto on tiedossa (sijainti päädystä 540 mm)
*Pitäisikö pengervaneri kiinnittää kulmaraudoilla päätyihin & poikittaistukeen?
*Pitäisikö poikittaistuki kiinnittää pitkittäistukiin kulmaraudoilla kuten kulmissa on tehty? Vai riittäisikö paineilmanaulaimella ampuminen? Tällöin rakennetta ei sen jälkeen tosin voi purkaa.
Kulmiin kannattaa tehdä kolmionmuotoiset tukipalat samasta vanerista mistä kehikkokin on tehty.
Laitat puuliiman ja ruuvien kanssa ko palat kulmiin niin tulee tukeva, eli palat sisäkulmiin (Nurkkiin) liiman kera ja vielä ruuveilla kiinni moduulin läpi ulkopuolelta (Vähän vaikeesti selostettu mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin)......
Ylläpito
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
No tuohon ei enää voi lisätä paljoa mitään. Sen korkeus on pitkittäistuen alareunasta penkereen alareunaa. Lähinnä ajattelin kuvioida pistosahalla noita pitkittäistukia.Hermanni kirjoitti:
Onko mahdollista tehdä poikittaistuesta sen verta korkea että sen voisi sahata tarvittaessa maaston muotoiseksi?
Meinaat siis, että noihin kulmiin noiden kulmarautojen kavereiksi vielä kolmiot?Kulmiin kannattaa tehdä kolmionmuotoiset tukipalat samasta vanerista mistä kehikkokin on tehty.
Laitat puuliiman ja ruuvien kanssa ko palat kulmiin niin tulee tukeva, eli palat sisäkulmiin (Nurkkiin) liiman kera ja vielä ruuveilla kiinni moduulin läpi ulkopuolelta (Vähän vaikeesti selostettu mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin)......
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
06.03.2008: Tänään lähinnä vaan tuijottelin moduuliani ja mietin, että mitäs itseasiassa rakennankaan siihen. Päivän tuloksena oli alla oleva suunnitelma:
Sahasin myös poikittaistukeen läpimenon johdotusta varten. Otin mallia päätyjen kahvasta, mutta jatkoin sahausta alas asti.
Päivän pohdinta:
*Mitään maaston rakenteita on turha alkaa sen kummemmin miettimään ennen kuin moduuli on sähköisesti kunnossa ja läpiajettava.
Sahasin myös poikittaistukeen läpimenon johdotusta varten. Otin mallia päätyjen kahvasta, mutta jatkoin sahausta alas asti.
Päivän pohdinta:
*Mitään maaston rakenteita on turha alkaa sen kummemmin miettimään ennen kuin moduuli on sähköisesti kunnossa ja läpiajettava.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
21.03.2008: Toiset viettää pyhäpäivää, minä puuhastelin moduulin parissa.
Kävin eilen ostamassa autotarvikeliikkeestä 0,75mm^2 vahvuista johtoa, elektroniikkaliikkeestä ei moista edes löytynyt. Sieltä sentään löytyi 4mm:n banaaniliittimiä. Tekaisin yhteen moduuliin tarvittavat johdot. Nuo plus-virran urosjohdot ovat virheellisiä, liittimien olisi tietenkin tarkoitus olla samassa johdossa, jotta se toimisi irrotettavana johtona, mitä varten se on tarkoitettu.
Tein päätyä varten topparin jonka voi kiinnittää päätykappaleen ylimpään pulttiin. Eipähän karkaa kalusto kohti maan keskipistettä.
Moduulin kiskopituuden hierominen otti aikansa, mutta nyt kiskotus on justiinsa 1080mm tai ihan pikkuisen alle sen, muttei ainakaan yli.
Pikkuinen katkaisulaikka osoittautui ylivoimaiseksi fleksin pilkkomiseen tasoituspaloja varten.
Päivän pohdinnat:
*Liittimien juottaminen kiskoihin pelottaa hiukan, oma kolvi kun on aika kolhon kokoinen.
*Ylimääräistä puutavaraa taitaisi riittää 360mm:n pituisen "jokerimoduulin" tekemiseen. Siihen voisi rakentaa virransyötön K-kiskolle. Moduulin miljööksi voisi sopia radanvarren laitesuoja tai rata-osaston ränsistynyt varasto, jonka oven eteen radalta menevän lankkukäytävän alle voisi virransyötön kätkeä.
Kävin eilen ostamassa autotarvikeliikkeestä 0,75mm^2 vahvuista johtoa, elektroniikkaliikkeestä ei moista edes löytynyt. Sieltä sentään löytyi 4mm:n banaaniliittimiä. Tekaisin yhteen moduuliin tarvittavat johdot. Nuo plus-virran urosjohdot ovat virheellisiä, liittimien olisi tietenkin tarkoitus olla samassa johdossa, jotta se toimisi irrotettavana johtona, mitä varten se on tarkoitettu.
Tein päätyä varten topparin jonka voi kiinnittää päätykappaleen ylimpään pulttiin. Eipähän karkaa kalusto kohti maan keskipistettä.
Moduulin kiskopituuden hierominen otti aikansa, mutta nyt kiskotus on justiinsa 1080mm tai ihan pikkuisen alle sen, muttei ainakaan yli.
Pikkuinen katkaisulaikka osoittautui ylivoimaiseksi fleksin pilkkomiseen tasoituspaloja varten.
Päivän pohdinnat:
*Liittimien juottaminen kiskoihin pelottaa hiukan, oma kolvi kun on aika kolhon kokoinen.
*Ylimääräistä puutavaraa taitaisi riittää 360mm:n pituisen "jokerimoduulin" tekemiseen. Siihen voisi rakentaa virransyötön K-kiskolle. Moduulin miljööksi voisi sopia radanvarren laitesuoja tai rata-osaston ränsistynyt varasto, jonka oven eteen radalta menevän lankkukäytävän alle voisi virransyötön kätkeä.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
olisiko HIFKmoduuli tai bluesmoduuli parempimudhoney kirjoitti: "jokerimoduulin" tekemiseen.
anyway, hyvä työ, toivottavasti nähdään se moduuli jossain näyttelyssä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Olen melkoisen harmistunut omasta asenteesta Märklin modulien suhteen, koska kokoluokka on osoittautunut liian isoksi jotta saisin riitävän ison radan asuntooni. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että N-skaala on se johon jatkossa satsaan (jos yleensä mihinkään).
Lapset vaativat omat huoneet, joten H0 on realismia noudattaen aivan liian iso projekti toteuttaa uudessa perheen tilanteessa.
En mitenkään halua vähätellä H0:an hienoja mallinmukaisuuksia ja siihen liittyviä mahdollisuuksia mm. rakentaa itse kalustoa, mutta kun tilanne vaan on se, ettei kunnon rata H0-kossa enää meikäläisen omakotitaloon mahdu.
Jos joku on kiinostunut Märklinistä, on meikäläisen vekotinhullun kaapeissa melkoinen määrä hienoja vetureita, starttisettejä, laajennus settejä, erillisiä vetureita, vaunuja, taloja jne.
Kaiki on kaupan omakustannushintaan, eli en halua hyvistäkään kaupoistani mitään etua, kunhan saan sijoittamani rahat pois.
Markku
Lapset vaativat omat huoneet, joten H0 on realismia noudattaen aivan liian iso projekti toteuttaa uudessa perheen tilanteessa.
En mitenkään halua vähätellä H0:an hienoja mallinmukaisuuksia ja siihen liittyviä mahdollisuuksia mm. rakentaa itse kalustoa, mutta kun tilanne vaan on se, ettei kunnon rata H0-kossa enää meikäläisen omakotitaloon mahdu.
Jos joku on kiinostunut Märklinistä, on meikäläisen vekotinhullun kaapeissa melkoinen määrä hienoja vetureita, starttisettejä, laajennus settejä, erillisiä vetureita, vaunuja, taloja jne.
Kaiki on kaupan omakustannushintaan, eli en halua hyvistäkään kaupoistani mitään etua, kunhan saan sijoittamani rahat pois.
Markku
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Suunnitelmissasi on suojastusopastimet. Miten ajattelit, että ne toimii? Itse olen pähkinyt samaa asiaa...
a) täysin manuaalisesti toimiva, eli valot säädetään kytkimestä tai kytkimistä käsin. Voisi olla vaikka kulkusuuntakytkin, joka pakottaisi toisen opastimen punaiseksi ja lisäksi värikytkin, joka säätäisi jäljelle jääneeseen opastimeen sopivan värin. Kytkin voisi sijaita moduulin sivussa ja virran saanti joko paristolla tai muulla tavalla. Ehkä ei raiteista kuitenkaan.
b) osin automaattisesti toimiva, monta tapaa... Esim kulkusuunta laitettaisiin käsin, mutta liiketunnistin hoitaisi vihreän vaihtumisen punaiseksi veturin saapuessa kohdalle. Joku ajastinelektroniikka voisi vaihtaa punaisen keltaiseksi muutaman minuutin päästä ja takaisin vihreäksi muutaman minuutin päästä seuraavaa samaan suuntaan menevää junaa varten.
c) täysin esikuvan mukainen, jolloin tarvitaan johtoja moduulista toiseen (ja standardi miten tämä tehdään)
a) täysin manuaalisesti toimiva, eli valot säädetään kytkimestä tai kytkimistä käsin. Voisi olla vaikka kulkusuuntakytkin, joka pakottaisi toisen opastimen punaiseksi ja lisäksi värikytkin, joka säätäisi jäljelle jääneeseen opastimeen sopivan värin. Kytkin voisi sijaita moduulin sivussa ja virran saanti joko paristolla tai muulla tavalla. Ehkä ei raiteista kuitenkaan.
b) osin automaattisesti toimiva, monta tapaa... Esim kulkusuunta laitettaisiin käsin, mutta liiketunnistin hoitaisi vihreän vaihtumisen punaiseksi veturin saapuessa kohdalle. Joku ajastinelektroniikka voisi vaihtaa punaisen keltaiseksi muutaman minuutin päästä ja takaisin vihreäksi muutaman minuutin päästä seuraavaa samaan suuntaan menevää junaa varten.
c) täysin esikuvan mukainen, jolloin tarvitaan johtoja moduulista toiseen (ja standardi miten tämä tehdään)
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Korkeintaan manuaalinen, koska en ole oikein sinut näiden elektroniikka-asioiden kanssa.Jaska kirjoitti:Suunnitelmissasi on suojastusopastimet. Miten ajattelit, että ne toimii? Itse olen pähkinyt samaa asiaa...
a) täysin manuaalisesti toimiva, eli valot säädetään kytkimestä tai kytkimistä käsin. Voisi olla vaikka kulkusuuntakytkin, joka pakottaisi toisen opastimen punaiseksi ja lisäksi värikytkin, joka säätäisi jäljelle jääneeseen opastimeen sopivan värin. Kytkin voisi sijaita moduulin sivussa ja virran saanti joko paristolla tai muulla tavalla. Ehkä ei raiteista kuitenkaan.
b) osin automaattisesti toimiva, monta tapaa... Esim kulkusuunta laitettaisiin käsin, mutta liiketunnistin hoitaisi vihreän vaihtumisen punaiseksi veturin saapuessa kohdalle. Joku ajastinelektroniikka voisi vaihtaa punaisen keltaiseksi muutaman minuutin päästä ja takaisin vihreäksi muutaman minuutin päästä seuraavaa samaan suuntaan menevää junaa varten.
c) täysin esikuvan mukainen, jolloin tarvitaan johtoja moduulista toiseen (ja standardi miten tämä tehdään)