Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Valvoja: Hermanni
-
- Matkustaja
- Viestit: 2
- Liittynyt: 24.04.2015 09:15
Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Hei, olen uusi harrastaja foorumilla ja koko pienoisrautatie harrastuksessa.
Olen kiinnostunut rakentamaan lähinnä Suomi kalustoa ja muutama Mestarimallien vaunu on tullut jo hommattua. Rataa en ole vielä valinnut ja jotenkin Märklin rata tuntuisi helpommalta valinnalta. Onko tuhoon tuomittu ajatus lähteä harrastamaan Suomi kalustoa Märklin alustalla?
Olen kiinnostunut rakentamaan lähinnä Suomi kalustoa ja muutama Mestarimallien vaunu on tullut jo hommattua. Rataa en ole vielä valinnut ja jotenkin Märklin rata tuntuisi helpommalta valinnalta. Onko tuhoon tuomittu ajatus lähteä harrastamaan Suomi kalustoa Märklin alustalla?
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiketju siirretty sopivammalle alueelle ja otsikoitu kuvaavammin.
Syy: Viestiketju siirretty sopivammalle alueelle ja otsikoitu kuvaavammin.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Melkoisen tuhoon tuomittu ajatus yrittää yhdistää Suomi-kalusto ja Märklin. Onpahan tullut sitäkin kokeiltua enkä suosittele kenellekään — rakennussarjakaluston sovittaminen Märklin-fillareille erityisesti vetureiden osalta on monessa tapauksessa lähes mahdotonta. Kun kerran et ole vielä valinnut rataa, niin unohda Märklin.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Samaa mieltä. Nyt olisikin tilaisuus perehtyä raide-, kisko-, ja vaihdemateriaaleihin. Kuten kiskojen mitoitus. Alkaako tehdä tarkempaa rataa pienemmin kiskoprofiilein. Esim. Perusmittainen? Code 100-kiskon korkeus on 2,5mm, Code83:n 2,1mm, jne. Itse aloitin (v.2000)Rocon Code 83:lla, Roco Line-raiteilla. Tämän kiskomateriaali on helposti likaantuvaa (kalusto kulkiessaan kuluttaa ?). Saa silloin, tällöin putsata. Kun sensijaan Rocon Code 100 pysyy paremmin kirkkaana. Liekö tässä kiskometalliseos erilaista. Nyt Roco:n raiteet lienee erilaiset. Mutta onhan niitä paljon muitakin. Viimeaikoina on keskusteltu kaarresäteistä, myös vaihteiden. Tässäkin olisi hyvä suunnittelulähtökohta. Ps. Märklin-raiteet, radat ei sinänsä ole helpompia tehdä, kuin 2-kiskoradat.
-
- Matkustaja
- Viestit: 9
- Liittynyt: 07.02.2011 15:21
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Täysin eri mieltä Märklinin soveltuvuudesta suomi kalustoksi, vaikka ei niistä tietysti ihan täysin esikuvan mukaisia saakkaan. Vaunuihin vaan märklin pyörät alle. Vetokalustolle alustoja löytyy myös mfx ääniversioina ainakin Sr1, Sr2, Dv12, Dr12, Dr13, Dr14, Nohab, Dm6-7, Dm4, Jenbahc, Move66.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Käsitin, että olisi ollut tarkoitus aloittaa harrastus Märklin-radalla. Olikin kyse kalustosta? Ei varmaankaan täysin esikuvan mukaisia saakaan, mutta se on makuasia.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Suomalaisen rakennussarjakaluston sovittaminen Märklinin edellyttämille pyöräkerroille on haastavaa ja joskus jopa mahdotonta. Märklinin pyöräkertojen renkaat ovat leveämmät kuin kaksikiskovalmistajien käyttämät pyöränrenkaat — myös laipat ovat syvemmät. Siksi pelkkä pyörien vaihtaminen ei aina toimi. Monessa tapauksessa Märklinin pyöräkertaa varten teli pitäisi suunnitella leveämmäksi, jolloin kääntyessään se ottaa kiinni portaisiin — tämä on ongelma joidenkin vaunujen osalta myös kaksikiskossa. Syvät laipat taas ottavat kiinni rakenteisiin.
Jos käytät suomalaista rakennussarjakalustoa, esim. Mestarimallien, Mallijunien tai Kaj Wikbergin tuottamia rakennussarjoja, ei niitä ole suunniteltu Märklinin pyöräkertoja varten eikä pelkkä pyöräkertojen vaihtaminen toimi. Sama pätee Suomessa tuotettuihin vetureiden rakennussarjoihin — niihin ei ole saatavilla Märklinin standardin mukaisia pyöräkertoja eikä niihin voi asentaa virroituslaahainta.
Jos käytät suomalaista rakennussarjakalustoa, esim. Mestarimallien, Mallijunien tai Kaj Wikbergin tuottamia rakennussarjoja, ei niitä ole suunniteltu Märklinin pyöräkertoja varten eikä pelkkä pyöräkertojen vaihtaminen toimi. Sama pätee Suomessa tuotettuihin vetureiden rakennussarjoihin — niihin ei ole saatavilla Märklinin standardin mukaisia pyöräkertoja eikä niihin voi asentaa virroituslaahainta.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Mielestäni kannattaa pohtia, mikä on itselle sopiva tapa harrastaa. Jos se on yhdessä muitten kanssa harrastaminen, kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen kerhoon. Jos vaikkapa haluaa tehdä moduuleita, voi valintoihin vaikuttaa yhteensopivuus muitten harrastajien moduuleitten kanssa.
Vähän vitsinä voisi heittää, että teitpä mitä vaan valintoja aluksi, lopulta hyllyssäsi on kaikkia eri mittakaavoja ja kaikkia eri sähköjärjestelmiä homman lähdettyä lapasesta
Vähän vitsinä voisi heittää, että teitpä mitä vaan valintoja aluksi, lopulta hyllyssäsi on kaikkia eri mittakaavoja ja kaikkia eri sähköjärjestelmiä homman lähdettyä lapasesta
-
- Matkustaja
- Viestit: 1
- Liittynyt: 13.10.2014 13:56
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
En nyt ihan ymmärtänyt miksi vaunuihin pitäisi vaihtaa pyörät jos ne laittaa Märklinin radalle... minä kun en ole tuota tiennyt niin olen poloinen käyttänyt esim Liman ja Rocon vaunuja ihan omilla pyörillään Märklinin radalla. Pitää varmaan vaihtaa pyöräkerrat jos se kerran on jotenkin vaarallista
Toisinpäin sen tietysti käsitän, eli Märklinin vaunuihin on varmaan hyvä vaihtaa pyöräkerrat jos niitä käyttää "normaalilla" (kaksikisko) radalla.
Toisinpäin sen tietysti käsitän, eli Märklinin vaunuihin on varmaan hyvä vaihtaa pyöräkerrat jos niitä käyttää "normaalilla" (kaksikisko) radalla.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Ymmärrystä auttaa havainto, että valmistajat mitoittavat pyöräkertansa eri tavalla ja että pyöräkerran ja vaihteen mitoituksen on vastattava toisiaan, jotta pyöräkerta kulkisi vaihteen ylitse optimaalisesti — tai ylipäätän kulkisi suistumatta tai pyöränrenkaan koukkimatta vaihteen risteyksen pohjalle. On siis kyse vähän enemmästä kuin siitä, onko pyöräkerrasssa eriste vai ei ole. Eikä pyöräkertojen ja vaihteiden mitoitusero rajoitu akselille Märklin—kaksikiskovalmistajat. Erityisesti eurooppalaisten kaksikiskovalmistajien pyöräkertojen mitoitukset poikkeavat toisistaan joissakin tapauksissa niin paljon, että yhteensopivuus- tai pikemminkin yhteensopimattomuusongelmat ovat ilmeisiä. Onneksi tilanne on parantumaan päin.Pekka Hakkarainen kirjoitti:En nyt ihan ymmärtänyt miksi vaunuihin pitäisi vaihtaa pyörät jos ne laittaa Märklinin radalle...
Toisinpäin sen tietysti käsitän, eli Märklinin vaunuihin on varmaan hyvä vaihtaa pyöräkerrat jos niitä käyttää "normaalilla" (kaksikisko) radalla.
BTW. Rocon tunnetusti valmistaa vanujansa varten Märklin-mitoituksella sorvattuja vaihtopyöräkertoja — ja saa niitä muidenkin suurten valmistajien kaksikiskovaunuihin.
Jo silmämääräisesti on helppo havaita, että fillareiden mitoituksissa on eroja
-
- Matkustaja
- Viestit: 2
- Liittynyt: 24.04.2015 09:15
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Kiitoksia vain vastauksista. Tosiaan rataa ei ole vielä hommattu, joten pohdinta saa jatkua.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 415
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
PeS pitäisiköhän minun lähettää sinulle vähän uudempi Märklinin fillari, tuo jota aina esittelet taitanee olla noin 40 vuoden takaa (silloin kun märklin peltivaunuja valmisti).
Märklinin NEM 340 fillari ei ole kuin 0.2mm leveämpi kuin esim Rocon NEM 310 fillari.
Laipan korkeudellakaan ei isoa eroa ole, Märkinin NEM 340 1.35mm vs NEM 310 1.2mm (ero 0.15mm)
Ainakin K-kiskolla NEM pyörät kulee suistumatta ja C kiskolla mainiosti (joka on sama kuin Trixin mitoitukseltaan, vain kiskoprofiili on 2.3mm Märkinillä ja 2.1mm Trixillä).
Tosin Märklin on itse "lipusnut" joissakin uusissa malleissa tuosta laipan 1.35mm korkeudesta.
Peltisillä M-kiskolla en edes koittaisi NEM 310 pyöriä, sen verta "väljä" mitoitus on niissä.
Edellisestää PeS:in kommentista jää vähän sama maku kuin kuin sanoisin älä osta fordia kun siinä on niin surkeat renkaat jotka ei sovellu nykyisille teille.
Märklinin NEM 340 fillari ei ole kuin 0.2mm leveämpi kuin esim Rocon NEM 310 fillari.
Laipan korkeudellakaan ei isoa eroa ole, Märkinin NEM 340 1.35mm vs NEM 310 1.2mm (ero 0.15mm)
Ainakin K-kiskolla NEM pyörät kulee suistumatta ja C kiskolla mainiosti (joka on sama kuin Trixin mitoitukseltaan, vain kiskoprofiili on 2.3mm Märkinillä ja 2.1mm Trixillä).
Tosin Märklin on itse "lipusnut" joissakin uusissa malleissa tuosta laipan 1.35mm korkeudesta.
Peltisillä M-kiskolla en edes koittaisi NEM 310 pyöriä, sen verta "väljä" mitoitus on niissä.
Edellisestää PeS:in kommentista jää vähän sama maku kuin kuin sanoisin älä osta fordia kun siinä on niin surkeat renkaat jotka ei sovellu nykyisille teille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ylläpito
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Suomi-kaluston rakentaminen Märklin-alustalle?
Keskustelun ydinkysymys lienee se, toimiiko suomalainen rakennussarjakalusto Märklinin kiskoilla vai eikö toimi (ainakin kysyjä viittasi omistavansa Mestarimallien rakennussarjoja). Kahta veturirakennusarjaa lukuunottamatta suomalaisesta kalustosta valmistetuissa/valmistettavissa rakennussarjoissa käytetään amerikkalaisen NMRA:n standardin mukaisia RP25/110 tai RP25/99 -pyöräkertoja.
Asetelma on siis seuraavaa:
1. Jos NMRA:n pyöräkerrat sopivat Märklinin vaihteisiin (tämä on myös keskustelun olennaisin kysymys, johon pitäisi saada vastaus), jää ongelmaksi laahaimen asentaminen vetureihin.
2. Jos NMRA:n pyöräkerrat eivät sovi Märklinin vaihteisiin, jää ongelmaksi laahaimen asentamisen lisäksi vaihtopyöräkertojen etsiminen ja niiden asentaminen.
NEM-standardin mittoihin vetoaminen ei siis ole relevantti argumentti tässä kysymyksenasettelussa.
Asetelma on siis seuraavaa:
1. Jos NMRA:n pyöräkerrat sopivat Märklinin vaihteisiin (tämä on myös keskustelun olennaisin kysymys, johon pitäisi saada vastaus), jää ongelmaksi laahaimen asentaminen vetureihin.
2. Jos NMRA:n pyöräkerrat eivät sovi Märklinin vaihteisiin, jää ongelmaksi laahaimen asentamisen lisäksi vaihtopyöräkertojen etsiminen ja niiden asentaminen.
NEM-standardin mittoihin vetoaminen ei siis ole relevantti argumentti tässä kysymyksenasettelussa.