Oma rataprojektini (Märklin)
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Ratavartija
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.09.2014 13:25
Oma rataprojektini (Märklin)
Hei!
Olen vanha pienoisrautatieintoilija, joka erityisesti 4-vuotiaan tyttären innostuksen kautta on löytämässä homman uudelleen. Lapsuudessa ehdin pari vuotta haaveilla pienoisrautatiestä, kunnes joulupukki toi perinteisen Märklin-aloituspaketin, johon vuosien varrella siunaantui hieman lisäosia. Kuitenkin vetureita oli vain yksi. Mitään muuta en olisi toivonut niin paljon kuin kiinteää rataa, tähän ei kuitenkaan ollut rahaa eikä tilaa. Sentään ylioppilaslahjaksi aikoinaan itselleni halusin ostaa muistoksi jotain pysyvää, jolloin hankin DB:n 160-sarjan sähköveturin. Veturi on ollut yli 20 vuotta käyttämättä mutta nyt olen huollattanut sen, samoin 30?? - sarjan perustason höyryveturi on nyt huollossa. Tuntuu kuin jotain hyvin tärkeää olisi palannut elämääni, osittain rautatieasioiden avulla selvisin vaikeista vuosista, vaikka se oli enemmän sellaista haaveilua silloin.
Tekniikka on Märklinin M-kisko, kolmesta syystä eli niitä kiskoja löytyy valmiiksi, ja niitä on myös erittäin kätevä hankkia lisää esimerkiksi Märklin-klubin kautta. Kolmas syy on tietenkin nostalgia. Rata ei tule olemaan mitenkään mahdottoman realistinen muutenkaan, mutta koristeluun on kuitenkin tarkoitus laittaa paukkuja. Ohessa tämänhetkinen ratakaavio:
Erittäin perinteinen soikio siis. Tietysti voisi yrittää jotain mielikuvituksellisempaa, mutta käytettävä tila on aika tarkalleen 240 * 100 cm, maksimissaan 240 * 120 cm. Jälkimmäisessä tapauksessa voisin lisätä ylös ja alas vielä läpiajettavat raiteet, että monijunaliikenne olisi maksimaalista. Rata tulee olemaan täysin analoginen ja kahdella muuntajalla koitetaan aluksi pärjätä. Ainakin "yläosaan" tulee opastimia ja varsinaisen aseman raiteille eristettyjä pätkiä virransyöttökiskoilla. Ei liene yllättävää, että nostalgia on myös yksi syy tällaiselle layoutille, tämäntyyppisestä silloin haaveiltiin.
Keskellä näkyy kapearaiteinen, joka olisi kiva, mutta ehkä siihen ei sittenkään ole tarpeeksi tilaa.
Itse teknisestä toteutuksesta olisi kysyttäviä. Alunperin ajattelin lastulevyä, jota on käytettävissä, mutta se on turhan pienissä paloissa ja kellarikäytön jälkeen haiskahtaa vähän ikävältä. Mitä jos ostaisi havuvaneria 21x2440x1200mm palan ja käyttäisi sitä? Jaloiksi ajattelin jonkinlaisia (valmiina ostettavia) pukkeja 3-4 kpl. Mutta vaatiiko havuvaneri alleen vielä erillisen puisen rungon? Oli idea liimata alustaan sen kauttaaltaan peittävä iso vihreä matto. Monissa yhteyksissä suositellaan erityyppisiä alustoja kiskoille, mutta olisikohan se tällaisessa vanerilevyn ja M-kiskojen tapauksessa välttämätöntä? M-kiskojen tuottama ääni on mielestäni miellyttävä Mahdolliset maisemat tekisin sitten irrotettaviksi moduleiksi erikseen alustan päälle, samoin rakennukset irrotettavia. Täytyy olla optio siirtää rata ulos huoneesta, siksi jalkojenkin pitää olla irtonaisia tai vähintään irrotettavat.
Sähköistyksestä: radan kaikki vaihteet ovat sähköisiä ja opastimia tulee yllättävän monta, kun ottaa kaikki liikennesuunnat ja -tilanteet huomioon. Miten kannattaa "kiertää" jalustapukit järkevästi sähkökaapelien suhteen? Laittaa pukeille "hahlot" joiden yläpuolella on tyhjää tilaa, johon kaapeloinnin voi tehdä?
Rautatieterveisin,
E 60
Vihti
Olen vanha pienoisrautatieintoilija, joka erityisesti 4-vuotiaan tyttären innostuksen kautta on löytämässä homman uudelleen. Lapsuudessa ehdin pari vuotta haaveilla pienoisrautatiestä, kunnes joulupukki toi perinteisen Märklin-aloituspaketin, johon vuosien varrella siunaantui hieman lisäosia. Kuitenkin vetureita oli vain yksi. Mitään muuta en olisi toivonut niin paljon kuin kiinteää rataa, tähän ei kuitenkaan ollut rahaa eikä tilaa. Sentään ylioppilaslahjaksi aikoinaan itselleni halusin ostaa muistoksi jotain pysyvää, jolloin hankin DB:n 160-sarjan sähköveturin. Veturi on ollut yli 20 vuotta käyttämättä mutta nyt olen huollattanut sen, samoin 30?? - sarjan perustason höyryveturi on nyt huollossa. Tuntuu kuin jotain hyvin tärkeää olisi palannut elämääni, osittain rautatieasioiden avulla selvisin vaikeista vuosista, vaikka se oli enemmän sellaista haaveilua silloin.
Tekniikka on Märklinin M-kisko, kolmesta syystä eli niitä kiskoja löytyy valmiiksi, ja niitä on myös erittäin kätevä hankkia lisää esimerkiksi Märklin-klubin kautta. Kolmas syy on tietenkin nostalgia. Rata ei tule olemaan mitenkään mahdottoman realistinen muutenkaan, mutta koristeluun on kuitenkin tarkoitus laittaa paukkuja. Ohessa tämänhetkinen ratakaavio:
Erittäin perinteinen soikio siis. Tietysti voisi yrittää jotain mielikuvituksellisempaa, mutta käytettävä tila on aika tarkalleen 240 * 100 cm, maksimissaan 240 * 120 cm. Jälkimmäisessä tapauksessa voisin lisätä ylös ja alas vielä läpiajettavat raiteet, että monijunaliikenne olisi maksimaalista. Rata tulee olemaan täysin analoginen ja kahdella muuntajalla koitetaan aluksi pärjätä. Ainakin "yläosaan" tulee opastimia ja varsinaisen aseman raiteille eristettyjä pätkiä virransyöttökiskoilla. Ei liene yllättävää, että nostalgia on myös yksi syy tällaiselle layoutille, tämäntyyppisestä silloin haaveiltiin.
Keskellä näkyy kapearaiteinen, joka olisi kiva, mutta ehkä siihen ei sittenkään ole tarpeeksi tilaa.
Itse teknisestä toteutuksesta olisi kysyttäviä. Alunperin ajattelin lastulevyä, jota on käytettävissä, mutta se on turhan pienissä paloissa ja kellarikäytön jälkeen haiskahtaa vähän ikävältä. Mitä jos ostaisi havuvaneria 21x2440x1200mm palan ja käyttäisi sitä? Jaloiksi ajattelin jonkinlaisia (valmiina ostettavia) pukkeja 3-4 kpl. Mutta vaatiiko havuvaneri alleen vielä erillisen puisen rungon? Oli idea liimata alustaan sen kauttaaltaan peittävä iso vihreä matto. Monissa yhteyksissä suositellaan erityyppisiä alustoja kiskoille, mutta olisikohan se tällaisessa vanerilevyn ja M-kiskojen tapauksessa välttämätöntä? M-kiskojen tuottama ääni on mielestäni miellyttävä Mahdolliset maisemat tekisin sitten irrotettaviksi moduleiksi erikseen alustan päälle, samoin rakennukset irrotettavia. Täytyy olla optio siirtää rata ulos huoneesta, siksi jalkojenkin pitää olla irtonaisia tai vähintään irrotettavat.
Sähköistyksestä: radan kaikki vaihteet ovat sähköisiä ja opastimia tulee yllättävän monta, kun ottaa kaikki liikennesuunnat ja -tilanteet huomioon. Miten kannattaa "kiertää" jalustapukit järkevästi sähkökaapelien suhteen? Laittaa pukeille "hahlot" joiden yläpuolella on tyhjää tilaa, johon kaapeloinnin voi tehdä?
Rautatieterveisin,
E 60
Vihti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Lastulevy on aikas huono materiaali pohjalle, on ilmankosteudelle arka ja mm naulojen kiinnipysyminen heikkoa.
Vaneri on paljon parempi vaihtoehto ja sen voi kyllä yleensä sahauttaa rautakaupassa sopivan kokoiseksi.
Tukirakenteen se kokonaisena todellakin tarvitsee ja jos varsinkin pitää joskus siirrellä, muutamaan osaan jaettuna voit vaikkapa alle tehdä tikapuu mallisen irrallisen "tukipöydän" jonka päällä levyt on irrallaan (levyt toki toisiinsa kiinnitettynä).
Alusmateriaalia M-kiskon ja vanerin alle on pakko laittaa, muutoin meteli on tajuton (vaneri tai lastulevy toimii kaiuttimen kalvon lailla).
Vaneri on paljon parempi vaihtoehto ja sen voi kyllä yleensä sahauttaa rautakaupassa sopivan kokoiseksi.
Tukirakenteen se kokonaisena todellakin tarvitsee ja jos varsinkin pitää joskus siirrellä, muutamaan osaan jaettuna voit vaikkapa alle tehdä tikapuu mallisen irrallisen "tukipöydän" jonka päällä levyt on irrallaan (levyt toki toisiinsa kiinnitettynä).
Alusmateriaalia M-kiskon ja vanerin alle on pakko laittaa, muutoin meteli on tajuton (vaneri tai lastulevy toimii kaiuttimen kalvon lailla).
Ylläpito
-
- Ratavartija
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.09.2014 13:25
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
OK, täytyy miettiä asiaa vähän tarkemmin.
Myyntikoossaan olevan vanerilevyn käyttö johtuu siitä, että se mahdollistaa minimissään sen, mitä tarvitsen, eikä tilaa toisaalta millään ole tällä hetkellä enempää käytettävissä. Nyt olen pyöritellyt ratasuunnitelmaa ja lisännyt sivuraiteita ylös ja alas. Monijunaliikenne olisi herkullisempaa, mutta layoutin vähäinenkin eleganssi katoaa, kun joka paikka on täynnä kiskoa.
Vanerin päälle styrofoam ja kiskojen alle vielä 3 mm kumikorkkitiiviste? Jos koko homman voi kattaa yhtenäisellä styrofoamilla, niin voisi laittaa vaikka sen aikomani vihreän maton koko rakennelman päälle, ja rakennella sitten hienompaa maisemaa pikku hiljaa. Ei ole kokemusta styrofoamista - riittääkö tosiaan että siihen kiinnittää kiskot? Tulee mieleen että pitäisi kiinnittää vaneriin. Voiko käyttää ruuveja? Olisi helpompaa purkaa tarvittaessa, jos esim. joku vaihde rikkoutuu.
Vastauksista kiitollisena
T: E 60
Myyntikoossaan olevan vanerilevyn käyttö johtuu siitä, että se mahdollistaa minimissään sen, mitä tarvitsen, eikä tilaa toisaalta millään ole tällä hetkellä enempää käytettävissä. Nyt olen pyöritellyt ratasuunnitelmaa ja lisännyt sivuraiteita ylös ja alas. Monijunaliikenne olisi herkullisempaa, mutta layoutin vähäinenkin eleganssi katoaa, kun joka paikka on täynnä kiskoa.
Vanerin päälle styrofoam ja kiskojen alle vielä 3 mm kumikorkkitiiviste? Jos koko homman voi kattaa yhtenäisellä styrofoamilla, niin voisi laittaa vaikka sen aikomani vihreän maton koko rakennelman päälle, ja rakennella sitten hienompaa maisemaa pikku hiljaa. Ei ole kokemusta styrofoamista - riittääkö tosiaan että siihen kiinnittää kiskot? Tulee mieleen että pitäisi kiinnittää vaneriin. Voiko käyttää ruuveja? Olisi helpompaa purkaa tarvittaessa, jos esim. joku vaihde rikkoutuu.
Vastauksista kiitollisena
T: E 60
-
- Ratavartija
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.09.2014 13:25
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Päätin kooksi 240 * 110 cm, 120 cm on liikaa ulottuvuutta takaosaan pääsyyn nähden. Alas tulee lisäraide, ja mahdollinen optio laajentaa rataa myöhemmin. Tärkeä "hallitusneuvottelu" käytiin radan sijoituksen suhteen. Vierashuoneeseen mahtuu ja vieraallekin on vielä sänky olemassa
Netistä tutkimani ratasuunnitelmat keskittyvät piiloratapihoihin ja muutamiin näkyvissä oleviin raiteisiin, mutta se ei oikeastikaan ole se jota olen tässä hakemassa, olkoonkin että tällaiset ovaalit ovat huonossa huudossa.
Muokkaus:
Styrofoamiin pitäisi ilmeisesti liimata kiskot. Se ei nyt vain käy. Jos mennään systeemillä runko, vaneri, vihreä matto ja kiskojen alla korkkilevy. Sellaisella kevyellä periaatteella koitetaan alkuun päästä, tasainen vihreä matto ei alkuvaiheessa ole kirosana. Maisemaa lisätään pikku hiljaa.
T. E 60
P.S: Kävin muuten eilen Helsingin Hobby Pointissa enkä tiennytkään että siellä on sellainen paratiisi maan päällä, runsaasti kalustoa, maisemointitarvikkeita ym. reilun kokoisessa myymälässä. Märklinin, Nochin ja Buschin kuvastoja tarttui mukaan.
Netistä tutkimani ratasuunnitelmat keskittyvät piiloratapihoihin ja muutamiin näkyvissä oleviin raiteisiin, mutta se ei oikeastikaan ole se jota olen tässä hakemassa, olkoonkin että tällaiset ovaalit ovat huonossa huudossa.
Muokkaus:
Styrofoamiin pitäisi ilmeisesti liimata kiskot. Se ei nyt vain käy. Jos mennään systeemillä runko, vaneri, vihreä matto ja kiskojen alla korkkilevy. Sellaisella kevyellä periaatteella koitetaan alkuun päästä, tasainen vihreä matto ei alkuvaiheessa ole kirosana. Maisemaa lisätään pikku hiljaa.
T. E 60
P.S: Kävin muuten eilen Helsingin Hobby Pointissa enkä tiennytkään että siellä on sellainen paratiisi maan päällä, runsaasti kalustoa, maisemointitarvikkeita ym. reilun kokoisessa myymälässä. Märklinin, Nochin ja Buschin kuvastoja tarttui mukaan.
-
- Ratavartija
- Viestit: 20
- Liittynyt: 10.11.2013 23:53
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Retroradat on nyt muodissa!
Oman dominoratani yksi lohko on tehty M-kiskoilla periteiseen tyyliin upottamatta opastimia.
Puulevyn päälle olen liimannut tuuman polystyreeni eristelevyn. Ajattelin sen olevan katevän maastoa rakennettaessa, mutta siihen ei saa mitään kunnolla kiinni. Kiskot olen lopulta liimannut akustokitilla.
Marklin-users.netissä Kwekalot rakentaa alkuperaisen valmistajan esittelyradan kopiota. Siina on hyvia vinkkeja varmaan sinullekin:
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_ ... post465357
Terveisin,
Juha
Oman dominoratani yksi lohko on tehty M-kiskoilla periteiseen tyyliin upottamatta opastimia.
Puulevyn päälle olen liimannut tuuman polystyreeni eristelevyn. Ajattelin sen olevan katevän maastoa rakennettaessa, mutta siihen ei saa mitään kunnolla kiinni. Kiskot olen lopulta liimannut akustokitilla.
Marklin-users.netissä Kwekalot rakentaa alkuperaisen valmistajan esittelyradan kopiota. Siina on hyvia vinkkeja varmaan sinullekin:
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_ ... post465357
Terveisin,
Juha
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Styrofoam/uretaanivaahtolevy vanerin päälle liimattuna taitaa olla jo itsessään vaimentava. Vaneritta kyllä meluisa. Kokeile aluksi ilman lisävaimennusmattoja. Itse peltipenkan vaimennus on oma vaivansa. Jotain tiiviimpää vaahtomuovikaistaletta sisään. Joskus on näkynyt kuvia hienosta peltipenkan maastouttamisesta, hiekoituksesta ja maalauksesta.
-
- Konduktööri
- Viestit: 85
- Liittynyt: 07.12.2011 13:23
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Samaan klubiin kuulutaan täälläkin. Kunnianhimoisempien ratojen ajan lähestyessä vasta myöhemmin, olen jo jonkin aikaa nikkaroinut kasaan nostalgia-Märkliniä, materiaalina alan klassikko, M-raide. Ajotekniikka on dcc-digitaali mutta esim. vaihteiden ohjaus täysin perinteinen.
Myynnissä on jatkuvasti kaksoiskappaleiksi yms. jääneitä Märklinin vetureita, vaunuja ja mm. muuntajia. Laitan tarkempia myynti-ilmoituksia tässä taas loppuvuodesta, kun on aikaa inventoida. Mutta kyselyihin vastaan mielelläni.
K.L.
Myynnissä on jatkuvasti kaksoiskappaleiksi yms. jääneitä Märklinin vetureita, vaunuja ja mm. muuntajia. Laitan tarkempia myynti-ilmoituksia tässä taas loppuvuodesta, kun on aikaa inventoida. Mutta kyselyihin vastaan mielelläni.
K.L.
-
- Ratavartija
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.09.2014 13:25
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Mukavaa, että muillakin on samansuuntaisia pyrintöjä! Olen vasta testaillut rataa, joka on koottu tilapäisen lastulevyn päälle. Vaihteetkin ovat kytkemättä, olen kyllä testannut jokaisen toiminnan. Veturit tulivat Märklin-klubilta huollosta ja niillä on ollut hauska fiilistellä kaksimuuntaja-ajossa. Höyryveturi virroittaa huomattavasti paremmin kuin 3457-koodin sähköveturi (BR 160), joka tahtoo välillä tökkiä varsinkin kaksoisristeysvaihteissa. Muuten sähköveturi kulkee elegantimmin hitaamman nopeutensa ansiosta.
Nyt lokakuussa hankin vanerilevyn ja teen sille rungon. Jaloiksi haen Biltemasta metallipukkeja, joista on jo toisenlaista käyttökokemusta ovien maalausalustoina. Maiseman suhteen teen ensin kaksi koepalaa lastulevykappaleille n. 30x30 cm: toiseen vihreä matto ja kokeeksi leikattuna korkkilevy M-kiskon alle, ja toinen suorastaan epäortodoksimainen sovellus: korkkilevy liimattuna koko palaseen ja siihen päälle vihreä matto. Kokeilen kiskon, puiden, rakennusten, ym. kiinnitystä. Jos korkkilevy alustana toimii odotetusti, pistän koko vanerin alan korkilla. Ala on kuitenkin pieni, joten kustannukset pysyvät kurissa, vaaditaan 5-6 levyä. Syy tähän on se, etten uskalla lyödä lukkoon kiskojen lopullista sijaintia, johon johtaisi korkkilevyn liimaaminen kiskojen alle vihreään mattoon. Jotenkin uskon, että muutoksia tulee, jolloin haluan pystyä tekemään muutokset "nätisti". Tämä voi kuulostaa aivan älyvapaalta, mutta luovun ideasta, jos asioiden kiinnitys vaikeutuu mahdottomasti. Tuskin se helppoa polystyreenin päällekään on, mistä tässäkin ketjussa on jo mainittu.
Kiskojen kiinnitykseen kokeilen seuraavia tuotteita:
http://www.trainaidsa.com/catalog/produ ... ucts_id=95
http://www.trainaidsa.com/catalog/produ ... ucts_id=96
Ruuvi tuntuu paljon paremmalta idealta kuin naula, jossa on "lopullisuuden" leima.
Sorastukseen parhaiten näyttäisivät sopivan Buschin 7061, 7062 tai 7063 tai sitten Woodland Scenicsin Brown tai Dark Brown Ballast, mutta mahdotonta tulla oikeaan lopputulokseen tietokoneen ruudulta, pitäisi päästä livenä näkemään.
T: E 60
P.S.
40 vuotta tulee marraskuussa täyteen ja olen puoliksi salaa toivoen kehdannut vinkata Märklinin uutuudesta 39950:
Jotenkin tuntuu, että omaan 50-60-luvun rataan nyt vain olisi pakko saada tuollainen. Tietysti klassinen 3016+4018 sopisi analogiseen rataan paljon paremmin, mutta uutuustuote vain näyttää kosmisen hyvältä. Ainoa että muuntajat pitäisi laittaa uusiksi, nyt on yksi peltikuorinen sininen ja yksi muovinen. Pitäisi vaihtaa 6647/66470-muuntajiin, jos aikoisi sillä oikeasti ajella, koska nykykalusto ei siedä vanhojen muuntajien virtapiikkejä. Tämä olisi vain yksi välivaihe ennen digitalisoimista, joka on lopullinen päämäärä. Ehkä parempi odottaa digitalisoimista, ettei joudu pulaan ylimääräisten muuntajien kanssa. Tämä kiskobussi nyt vain on puhdasta toiveajattelua, mutta ehkä sukulaiset mahdollisesti heltyvät antamaan kolehdin
Nyt lokakuussa hankin vanerilevyn ja teen sille rungon. Jaloiksi haen Biltemasta metallipukkeja, joista on jo toisenlaista käyttökokemusta ovien maalausalustoina. Maiseman suhteen teen ensin kaksi koepalaa lastulevykappaleille n. 30x30 cm: toiseen vihreä matto ja kokeeksi leikattuna korkkilevy M-kiskon alle, ja toinen suorastaan epäortodoksimainen sovellus: korkkilevy liimattuna koko palaseen ja siihen päälle vihreä matto. Kokeilen kiskon, puiden, rakennusten, ym. kiinnitystä. Jos korkkilevy alustana toimii odotetusti, pistän koko vanerin alan korkilla. Ala on kuitenkin pieni, joten kustannukset pysyvät kurissa, vaaditaan 5-6 levyä. Syy tähän on se, etten uskalla lyödä lukkoon kiskojen lopullista sijaintia, johon johtaisi korkkilevyn liimaaminen kiskojen alle vihreään mattoon. Jotenkin uskon, että muutoksia tulee, jolloin haluan pystyä tekemään muutokset "nätisti". Tämä voi kuulostaa aivan älyvapaalta, mutta luovun ideasta, jos asioiden kiinnitys vaikeutuu mahdottomasti. Tuskin se helppoa polystyreenin päällekään on, mistä tässäkin ketjussa on jo mainittu.
Kiskojen kiinnitykseen kokeilen seuraavia tuotteita:
http://www.trainaidsa.com/catalog/produ ... ucts_id=95
http://www.trainaidsa.com/catalog/produ ... ucts_id=96
Ruuvi tuntuu paljon paremmalta idealta kuin naula, jossa on "lopullisuuden" leima.
Sorastukseen parhaiten näyttäisivät sopivan Buschin 7061, 7062 tai 7063 tai sitten Woodland Scenicsin Brown tai Dark Brown Ballast, mutta mahdotonta tulla oikeaan lopputulokseen tietokoneen ruudulta, pitäisi päästä livenä näkemään.
T: E 60
P.S.
40 vuotta tulee marraskuussa täyteen ja olen puoliksi salaa toivoen kehdannut vinkata Märklinin uutuudesta 39950:
Jotenkin tuntuu, että omaan 50-60-luvun rataan nyt vain olisi pakko saada tuollainen. Tietysti klassinen 3016+4018 sopisi analogiseen rataan paljon paremmin, mutta uutuustuote vain näyttää kosmisen hyvältä. Ainoa että muuntajat pitäisi laittaa uusiksi, nyt on yksi peltikuorinen sininen ja yksi muovinen. Pitäisi vaihtaa 6647/66470-muuntajiin, jos aikoisi sillä oikeasti ajella, koska nykykalusto ei siedä vanhojen muuntajien virtapiikkejä. Tämä olisi vain yksi välivaihe ennen digitalisoimista, joka on lopullinen päämäärä. Ehkä parempi odottaa digitalisoimista, ettei joudu pulaan ylimääräisten muuntajien kanssa. Tämä kiskobussi nyt vain on puhdasta toiveajattelua, mutta ehkä sukulaiset mahdollisesti heltyvät antamaan kolehdin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.09.2014 13:25
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Pohjavaneri hommattu, samoin kumikorkkitiivistelevyä ja vihreää mattoa. Nyt pitäisi tehdä runko. Ajattelin 2*2-puusta tehdä ristikkorungon, mutta kaveri varoitteli, että voi "pitkänä vetona" olla liian taipuisaa puuta. Ajattelin laittaa pitkät puut vanerin pitkien sivujen reunoille ja kiinnittää näihin tiukasti kulmaraudoilla poikittaisia puita vaikka 50 cm välein, kaikki kakkoskakkosta. Onkohan idea tuhoontuomittu? Puutyötaitoja loveuksiin ei liian kanssa ole. Tosiaan kaksi Bilteman pukkia hommasin koko roskan alle, joten taipuisuudesta kyllä olisi haittaa (jos 3-4 pukkia, ei ehkä niinkään).
T: E 60
P.S. Suuri snadi-messuilta mukaan tarttui 2 kpl modernia muuntajaa ja vihreä tavarajunan konduktöörinvaunu, sekin perinteistä Märkliniä
T: E 60
P.S. Suuri snadi-messuilta mukaan tarttui 2 kpl modernia muuntajaa ja vihreä tavarajunan konduktöörinvaunu, sekin perinteistä Märkliniä
-
- Ratavartija
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.09.2014 13:25
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Tein rungon mainitsemallani tavalla 2*2 puilla 9 mm vanerille. Huolestuttavan pitkään vaneri notkui, mutta alkoi olla OK, kun sain viimeisetkin ruuvit kiinnitettyä. Laitoin päätyihin kantokahvat, koska levy painaa aika paljon. Jalkoina Bilteman pukit, jotka valitettavasti huojuvat vähän.
Harraste/vierashuoneen valaistusta parantaakseni en kutsunut sähkömiestä vaan tilasin Verkkokaupasta 2000 lumenin ja 5000 Kelvinin energiansäästölampun, jonka tuottama valaistuksen aste on tyydyttävä.
Tuntuu että rata vie puoli huonetta, mutta taaksekin piti jättää huoltotilaa. Vierassängyllekin jäi vielä paikka.
Koon täsmennyttyä ratakaavio on kasvanut hieman. Nyt on kaksi asemaa, ylhäällä yksi ja alhaalla yksi. Lisäksi motiivina on hiilen kuljetus kaivokselta kapearaiteisella siirtokuormauspaikalle, josta leveäraiteisilla vaunuilla eteenpäin. Kaikkialla missä mahdollista, katkaistaan virtapiiri omaksi kokonaisuudekseen ja virransyöttökiskoja tuleekin yli 20, että monijunaliikenne olisi oikeasti mahdollisimman monipuolista.
Tällaiset Fallerin jutut ovat kokoamisen alla, vanha hiilikaivos ja siirtokuormausnosturi.
Alkukokeilujen jälkeen olen päättänyt tilata kaiken Saksasta, kun homma pelaa niin eksaktisti siellä, nettisivuilla on saatavuustiedot ja sitä rataa, ja ainakin Lippessä toimituskulutkin 0 euroa. Olen tilaillut lukuisia erivärisiä sorastussirotteita, joista yhdistelemällä koitan saada M-kiskoon sopivan värisävyn.
Joulu tuli tosiaan 40-vuotissynttärien myötä, ja sain tuollaisen edempänä mainitun kiskobussin liitevaunuineen Upeasti se kulki, kun sitä tyyppäsin.
Nyt seuraavana projektina on hommata veronpalautusrahoista Märklin-clubilta lisää kiskoa ja tilata kapearaiteisen aloituspakkaus + kiskoa lisää, sekä ehkä metsästää hiilenkuljetusmotiiviin tällainen Märklinin vaunusarja 46026, joka tosin on ollut Insider-model vain, mutta on sitä ihan vapaasti käytettynä saatavissa. Minua on alkanut viehättää tarkemmin 50-luvun alku ajankohtana, voisi oikeastaan hommata niitä "Umbau"-vaunuja sellaisina että niissä olisi vielä matkustajien 3. luokka käytössä. Kiskobussi osuu vuosille 1952/53 ulkoasunsa puolesta.
T. E 60
Harraste/vierashuoneen valaistusta parantaakseni en kutsunut sähkömiestä vaan tilasin Verkkokaupasta 2000 lumenin ja 5000 Kelvinin energiansäästölampun, jonka tuottama valaistuksen aste on tyydyttävä.
Tuntuu että rata vie puoli huonetta, mutta taaksekin piti jättää huoltotilaa. Vierassängyllekin jäi vielä paikka.
Koon täsmennyttyä ratakaavio on kasvanut hieman. Nyt on kaksi asemaa, ylhäällä yksi ja alhaalla yksi. Lisäksi motiivina on hiilen kuljetus kaivokselta kapearaiteisella siirtokuormauspaikalle, josta leveäraiteisilla vaunuilla eteenpäin. Kaikkialla missä mahdollista, katkaistaan virtapiiri omaksi kokonaisuudekseen ja virransyöttökiskoja tuleekin yli 20, että monijunaliikenne olisi oikeasti mahdollisimman monipuolista.
Tällaiset Fallerin jutut ovat kokoamisen alla, vanha hiilikaivos ja siirtokuormausnosturi.
Alkukokeilujen jälkeen olen päättänyt tilata kaiken Saksasta, kun homma pelaa niin eksaktisti siellä, nettisivuilla on saatavuustiedot ja sitä rataa, ja ainakin Lippessä toimituskulutkin 0 euroa. Olen tilaillut lukuisia erivärisiä sorastussirotteita, joista yhdistelemällä koitan saada M-kiskoon sopivan värisävyn.
Joulu tuli tosiaan 40-vuotissynttärien myötä, ja sain tuollaisen edempänä mainitun kiskobussin liitevaunuineen Upeasti se kulki, kun sitä tyyppäsin.
Nyt seuraavana projektina on hommata veronpalautusrahoista Märklin-clubilta lisää kiskoa ja tilata kapearaiteisen aloituspakkaus + kiskoa lisää, sekä ehkä metsästää hiilenkuljetusmotiiviin tällainen Märklinin vaunusarja 46026, joka tosin on ollut Insider-model vain, mutta on sitä ihan vapaasti käytettynä saatavissa. Minua on alkanut viehättää tarkemmin 50-luvun alku ajankohtana, voisi oikeastaan hommata niitä "Umbau"-vaunuja sellaisina että niissä olisi vielä matkustajien 3. luokka käytössä. Kiskobussi osuu vuosille 1952/53 ulkoasunsa puolesta.
T. E 60
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.09.2014 13:25
Re: Oma rataprojektini (Märklin)
Vuosi on vierähtänyt ja innostusta ja suunnittelua on edelleen piisannut runsaasti, samoin olen tehnyt aika paljon kalustohankintoja. Mutta itse toteutus on jäänyt puuttumaan. No isänpäiväviikonloppuna sain lopulta radan esiversion koottua, vuosi sen jälkeen kun tein ratapöydän.
Tässä suunnitttelukuvia WinTrackista, joka sivumennen sanoen on aivan loistava suunnitteluohjelma:
Aika täyttä on, mutta onpahan toiminnallisuutta. Tein radasta tahallaan epäsymmetrisen, ettei olisi niin tylsä.
Homma alkoi vihreän maton asentamisella. Tehdään hienompaa maisemointia sitten pikku hiljaa.
Vihreän maton alla on kauttaaltaan korkkimatto.
Lopputuloksena junat kulkevat kahdella muuntajalla. Vaihteet ovat sähköistämättä, samoin opastimet puuttuvat ja eristettyjä sivuraiteita ei täten ole. Rata ei vielä ole lopullisissa säädöissään, eikä siis myöskään ruuvattu alustaan.
Kuvan BR 218 ei radan sähköjä kaipaakaan, sillä se on tyttären patterikäyttöinen Märklin MyWorld-veturi Sillä oli hyvä tehdä koeajoja.
T. E 60
Tässä suunnitttelukuvia WinTrackista, joka sivumennen sanoen on aivan loistava suunnitteluohjelma:
Aika täyttä on, mutta onpahan toiminnallisuutta. Tein radasta tahallaan epäsymmetrisen, ettei olisi niin tylsä.
Homma alkoi vihreän maton asentamisella. Tehdään hienompaa maisemointia sitten pikku hiljaa.
Vihreän maton alla on kauttaaltaan korkkimatto.
Lopputuloksena junat kulkevat kahdella muuntajalla. Vaihteet ovat sähköistämättä, samoin opastimet puuttuvat ja eristettyjä sivuraiteita ei täten ole. Rata ei vielä ole lopullisissa säädöissään, eikä siis myöskään ruuvattu alustaan.
Kuvan BR 218 ei radan sähköjä kaipaakaan, sillä se on tyttären patterikäyttöinen Märklin MyWorld-veturi Sillä oli hyvä tehdä koeajoja.
T. E 60
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.