Tervehdys! Joskus vuosia vuosia sitten luin ohjeet, varmaankin Pienoismalli-lehdestä, kuinka tehdään yksinkertainen automaattitoiminto kahdelle junalle. Ja nyt on tuota mahdoton muistaa. Eli siis, yksi juna tulee asemalle pysähtyen ja lähettää toiselta raiteelta toisen junan matkaan. Se kun palaa asemalle pysähtyen niin taas ensimmäinen lähtee matkalleen. Analogi-radasta on kyse tottakai. (Digissä taitaa olla omat ´säätönsä´..) Ohjeet olisivat huippujuttu. ( Ehkä täällä on asiaa joskus käsiteltykin mutta uutena asiakkaana en löytänyt..)
Toinen asia mikä askarruttaa on se, että miten ne oikein ajelee esim pariajoa, kaksi veturia yhdessä vetää vaikka raskasta tavarajunaa. Efekti on hieno mutta onko toisen veturin aina pakko olla ´dummy´, vain pelkkä kuori?
Kiitollinen oisin tiedoista! P.
Radan automatisointi ja pariajo
Valvoja: Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Radan automatisointi ja pariajo
Parivedosta sen verran, että kyllä toinen voi olla dummy, tai muuten moottoriton, voimansiirroton masiina. Tai molemmat veturi olisi hyvä olla samanlaiset, tai vastaavasti samalla tavalla kulkevat. Esim. Sr2 ja Veto-Jussi ei oikein sovi parivetoon. Siinä V-J tulisi nahkoineen mukana. Tuo analogiautomatiikka vaatinee joitain kytkentöjä, ehkä releineenkin, rataan tunnistimia, tietenkin sähkötoimiset vaihteet, jos junat samaa linjaosuutta liikkuvat.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Radan automatisointi ja pariajo
Analogisesti ja releillä toteutettuna kytkentä saattaisi muuten olla jopa melko simppeli, mutta kiihdytys ja jarrutusvaiheet tulisivat ehkä melko töksähtäviksi. Mutta jos junien maksimivauhti on aika pieni, töksähtävyyttä ei välttämättä niin noteeraa. Ensiksi pitäisi miettiä mahdollisimman luotettava tapa selvittää junan saapuminen perille. Magneettikytkin, eli reed-putki ja junan pohjassa oleva magneetti saattaisi soveltua tähän. En tosin tiedä kestääkö sellainen suoraan riittävän virran, jonka rele nappaa toimiessaan.Pullover kirjoitti:Eli siis, yksi juna tulee asemalle pysähtyen ja lähettää toiselta raiteelta toisen junan matkaan.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Radan automatisointi ja pariajo
Reed-koskettimia on eri sorttisia, joten virtakestoisuuttakin löytyy relekäyttöä varten. Releen käämin rinnalle on hyvä kytkeä diodi, jokin 1N4004-1N4007, jännitteeseen nähden estosuuntaan. Tämä poistaa kytkentä/katkaisuvirtapiikit. Aivan samoin menetellään, kun relettä hoitaa puolijohde. Tämä katkaisupiikki on periaatteeltaan sama systeemi, kuin sytytyspuolassa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 114
- Liittynyt: 11.01.2007 16:36
Re: Radan automatisointi ja pariajo
Pullover kirjoitti:Tervehdys! Joskus vuosia vuosia sitten luin ohjeet, varmaankin Pienoismalli-lehdestä, kuinka tehdään yksinkertainen automaattitoiminto kahdelle junalle. Ja nyt on tuota mahdoton muistaa. Eli siis, yksi juna tulee asemalle pysähtyen ja lähettää toiselta raiteelta toisen junan matkaan. Se kun palaa asemalle pysähtyen niin taas ensimmäinen lähtee matkalleen. Analogi-radasta on kyse tottakai. (Digissä taitaa olla omat ´säätönsä´..) Ohjeet olisivat huippujuttu. ( Ehkä täällä on asiaa joskus käsiteltykin mutta uutena asiakkaana en löytänyt..)
Toinen asia mikä askarruttaa on se, että miten ne oikein ajelee esim pariajoa, kaksi veturia yhdessä vetää vaikka raskasta tavarajunaa. Efekti on hieno mutta onko toisen veturin aina pakko olla ´dummy´, vain pelkkä kuori?
Kiitollinen oisin tiedoista! P.
Ajatko Märklin- vai kaksikiskoradalla, ja onko ratasi digitaalinen vai perus-ajomuuntajalla?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Radan automatisointi ja pariajo
Pariajosta:
Itse olen sekä digiradallani että analogisella radallani ajellut "oikeita" vetureita pariajossa ihan ilman mitään erityistemppuja. Siis veturit ovat olleet identtisiä ja digiradalla tietty niiden dekoodereissa sama osoite ja muutkin kiihtyvyys ym. parametrit täysin samat. Ei ole ollut mitään ongelmia tai "liiraamisia". Tämä edellyttänee, että veturit ovat todellakin melko identtisiä eli suunnilleen samaa valmistussarjaa.
Itse olen sekä digiradallani että analogisella radallani ajellut "oikeita" vetureita pariajossa ihan ilman mitään erityistemppuja. Siis veturit ovat olleet identtisiä ja digiradalla tietty niiden dekoodereissa sama osoite ja muutkin kiihtyvyys ym. parametrit täysin samat. Ei ole ollut mitään ongelmia tai "liiraamisia". Tämä edellyttänee, että veturit ovat todellakin melko identtisiä eli suunnilleen samaa valmistussarjaa.