Meitä on jokunen N harrastaja, jotka rakentavat väärin Fremo moduleita eli Roco/Minitrix kiskotuksella.
Mikäli haluat olla mukana rakentamassa yksiraiteista suomirataa jossa modulit perustuu todellisiin esikuviin kuten jo suunnittelussa oleva Taivalkoski jne niin laita yv:tä.
Harrastuksesta olemme tekemässä helppoa ja harrastusta ilman ryppyistä otsaa ja hammasten kiristelyä
Aikomus on järjestää ajoviikonloppuja "väärin Fremoja rakentaneille Fremolaisille".....ajaa radalla joka ei kierrä ympyrää vaan saa tehdä vaihtotöitä, junakohtauksia jne ja muuta ajamisen meininkiä
Fremo modulit Roco/Minitrix kiskotuksella
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 402
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Fremo modulit Roco/Minitrix kiskotuksella
Samat on kujeet: yksiraiteinen Suomi-rata, mutta sentään kunnollisilla vaihteilla (=code 40).
http://www.britishfinescale.com/
Jos ihan oikeasti aikoo tehdä vaihtotöitä, niin Rapido-kytkimistä ei siihen kyllä ole — se on nyt tullut testattua Suomi-Ei-vaunujen rakennussarjojen kehittelyn myötä. Onneksi on olemassa helppo ratkaisu: vanha kunnon lenkkikytkin, jossa on esi-irroitusmahdollisuus, kuten ikivanhoissa Märklineissä oli. Niitä myydään Englannissa DG-kytkiminen nimellä ja tarjolla on joka mittakaavaan kytkimet ja radan alle asennettavat sähkömagneetit. N-skaalassa niistä vastaa Englannissa 2MM DG coupping -nimellä myytävät kytkimet.
http://myweb.tiscali.co.uk/westford/dgcouplings.htm
http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... 8-easy-dg/
http://www.britishfinescale.com/
Jos ihan oikeasti aikoo tehdä vaihtotöitä, niin Rapido-kytkimistä ei siihen kyllä ole — se on nyt tullut testattua Suomi-Ei-vaunujen rakennussarjojen kehittelyn myötä. Onneksi on olemassa helppo ratkaisu: vanha kunnon lenkkikytkin, jossa on esi-irroitusmahdollisuus, kuten ikivanhoissa Märklineissä oli. Niitä myydään Englannissa DG-kytkiminen nimellä ja tarjolla on joka mittakaavaan kytkimet ja radan alle asennettavat sähkömagneetit. N-skaalassa niistä vastaa Englannissa 2MM DG coupping -nimellä myytävät kytkimet.
http://myweb.tiscali.co.uk/westford/dgcouplings.htm
http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... 8-easy-dg/
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 402
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: Fremo modulit Roco/Minitrix kiskotuksella
Mielenkiintoisia linkkejä
Noh, aivan riittävän hyvin ne rocot ja minitrixit on meidän käytössä toimineet.
NCF:ssä on pitkiä pätkiä minitrix kiskotuksella eli sielläkin ne toimii.
Noh, aivan riittävän hyvin ne rocot ja minitrixit on meidän käytössä toimineet.
NCF:ssä on pitkiä pätkiä minitrix kiskotuksella eli sielläkin ne toimii.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Fremo modulit Roco/Minitrix kiskotuksella
Lähtökohtana on mallata oikeankokoinen suomalainen asema, jolloin voidaan sijoittaa kaikki rakennukset, mitä suomalaisella asemalla on. Tämä onnistuu kohtuullisen hyvin N-skaalassa. Aikaa säästyy melkoisesti, kun kaikki rakennukset mallataan syövyttämällä — vain kivijalat, savupiiput ja muutamat muut nippelit tarvitsee tehdä valamalla. Rakennukset alkaa pikkuhiljaa olla valmiita. Esikuvat ovat Pietarin radalta, eli suurempi asemarakennus on Nurmi ja pienempi Pulsa. Kuten piirustuksista näkyy, perustuu kumpikin samoihin osiin — näistä saa vaikka kuinka monta erilaista, koska tyyppipiirustuksia käytettiin. Vesitorni pitää vielä kehittää. Näistä kaikista voi kehittää vaikka rakennussarjat muiden harrastajien käyttöön, vaikka lähtökohta onkin vain omalle radalle tarvittavat talot.
Kun kerran lähtäkohtana on mahdollisimman oikean näköinen asema, en viitsi enää käyttää ylijäreää kiskotusta tai stumppeja vaihteita. Yhdelle asemallehan tarvitsee vain viitisen vaihdetta, joten on oikeastaan yhdentekevää, vaikka niiden kanssa käyttää vähän enemmän aikaa. Uudet englantilaiset ovat melkoisen lupaavia. Jos ne eivät natsaa, niin sitten hankin oheisen linkin takaa löytyvän työkalun. Kaverin code 55 -työkalulla on jo koonnut pari N-vaihdetta. Yhden rakentamiseen menee tunti, eli ei paljon mitään ja lopputulos on sekä teknisesti että visualalisesti aivan eri luokkaa kuin valmisvaihteet. H0-työkalu mulla onkin ollut jo vuosia ja sillä on tullut tehtyä iso kasa vaihteita. http://www.handlaidtrack.com/N-6-Turnou ... e40-nr.htm
Lähtökohtani siis on, että panostetaan samalla kiskotukseen, kun panostetaan ympäristöönkin. Code 40 -fleksiä saa valmiina, joten kiskotus syntyy samalla vaivalla kuin jos käyttäisi jotain muuta fleksiä.
Kun kerran lähtäkohtana on mahdollisimman oikean näköinen asema, en viitsi enää käyttää ylijäreää kiskotusta tai stumppeja vaihteita. Yhdelle asemallehan tarvitsee vain viitisen vaihdetta, joten on oikeastaan yhdentekevää, vaikka niiden kanssa käyttää vähän enemmän aikaa. Uudet englantilaiset ovat melkoisen lupaavia. Jos ne eivät natsaa, niin sitten hankin oheisen linkin takaa löytyvän työkalun. Kaverin code 55 -työkalulla on jo koonnut pari N-vaihdetta. Yhden rakentamiseen menee tunti, eli ei paljon mitään ja lopputulos on sekä teknisesti että visualalisesti aivan eri luokkaa kuin valmisvaihteet. H0-työkalu mulla onkin ollut jo vuosia ja sillä on tullut tehtyä iso kasa vaihteita. http://www.handlaidtrack.com/N-6-Turnou ... e40-nr.htm
Lähtökohtani siis on, että panostetaan samalla kiskotukseen, kun panostetaan ympäristöönkin. Code 40 -fleksiä saa valmiina, joten kiskotus syntyy samalla vaivalla kuin jos käyttäisi jotain muuta fleksiä.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Fremo modulit Roco/Minitrix kiskotuksella
Tällä videolla näkyy kuinka DG-lenkkikytkimestä on väsätty DCC:llä ohjattava viritys N-skaalan veturiin. Rakentamiseen löytyy ohjeetkin netistä.
https://www.youtube.com/watch?v=u-9MVGG_Dtk
https://www.youtube.com/watch?v=u-9MVGG_Dtk
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 402
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: Fremo modulit Roco/Minitrix kiskotuksella
Mulla on Lappeenrannan asemalla kaikki makasiinit, asema jne etsattuja.
Pitää myös etsata aika paljo viinatehtaalle ja Onttolaan
Pitää myös etsata aika paljo viinatehtaalle ja Onttolaan