Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)
Valvoja: Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön
Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön
Kyllä. Kaikki on mahdollista. Mutta kuinka järkevää, kannattavaa tai suositeltavaa, on tyystin eri asia.ealab kirjoitti:Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa.
Mikäli jollakulla on palava halu ajaa Märklinin nastaraiteilla DC-vehkeillä, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Kun tällaista metodia aletaan markkinoida muille harrastajille, vähintäänkin kyseenalaisin perustein, en näe siinä järjen, logiikan tai minkään muunkaan hiventä.
ps. Kannattaa hakea Trix:n raiteita. Samaa kamaa kuin Märklin mutta jo valmiiksi DC!
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön
Märklinin penkallinen C kisko on samaa kuin Trixin kisko josta vain puuttuu keskinastoitus.ealab kirjoitti:Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa.
Trixin kiskossa on siis samat paikat (syvennykset) keskinastoitukselle kuin Märklinin kiskossakin, eli tulevat ilmeisesti täysin samalta tehtaalta.
Märlkinin C kiskossa vain on kummatkin kiskot sähköisesti yhteydessä toisiinsa, kun taas osa K kiskoista on eristyksissä toisistaan (ja voi käyttää sellaisenaan 2 kisko systeemeissä).
Ylläpito
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön
Mitä tulee TRIXin C-kiskoon, niin täällä http://www.trix.de/de/produkte/trix-c-g ... kmale.html sanotaan (vapaasti suomentaen), että
"C-raiteessa on muovinen penkka ja uushopeaiset täysprofiiliset kiskot. Kiskoprofiilin korkeus on 2,1 mm vastaten code 83:a. C-raide soveltuu kalustolle, joissa on NEM:in tai RP25:n mukaiset eristetyt pyörät."
Vastaavaa selvitystä ei Märklinin puolelta löytänyt.
//kari
"C-raiteessa on muovinen penkka ja uushopeaiset täysprofiiliset kiskot. Kiskoprofiilin korkeus on 2,1 mm vastaten code 83:a. C-raide soveltuu kalustolle, joissa on NEM:in tai RP25:n mukaiset eristetyt pyörät."
Vastaavaa selvitystä ei Märklinin puolelta löytänyt.
//kari
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 114
- Liittynyt: 11.01.2007 16:36
Trix C ja Märklin C -raiteen erot
Itse asiassa Märklinin C-raiteissa on aivan eri kisko kuin Trixin C-raiteissa. Märklinin kisko on ruostumatonta terästä ja profili on code 90, 2,3mm
Juha
Juha
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ketjun loppuosa nimetty eri tavalla haun helpottamiseksi.
Syy: Ketjun loppuosa nimetty eri tavalla haun helpottamiseksi.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot
Märklin on käyttänyt teräskiskoa jo K-kiskoissaan. Syynä tähän on se, että kolmikiskoveturin laahain aiheuttaa kitkaa — tämä vaikutus poistetaan käyttämällä teräskiskoa, jonka "pito" on selvästi parempi kuin uushopeakiskossa. Teräskiskoa, mutta myös teräsrenkaisia pyöriä käytetään samasta syystä protoscale-luokassa, koska näissä vetureissa ei käytetä kitkarenkaita.JuhaTelimaa kirjoitti:Itse asiassa Märklinin C-raiteissa on aivan eri kisko kuin Trixin C-raiteissa. Märklinin kisko on ruostumatonta terästä ja profili on code 90, 2,3mm.
Tuntuu oudolta, että Trixin ja Märklinin vaihteet olisi mitoitettu samalla tavalla, koska NEM/RP25 pyöräkertojen mitoitus on hyvin erilainen kuin Märklinin omien pyöräkertojen. En tunne Märklinin osalta asiaa, koska en ole C-vaihteita koskaan mittaillut. Tämä on kuitenkin helppo todentaa ja tehdä vertailu Trixin vaihteiden mitoitukseen.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot
Kiskomateriaaliasiaan voi vaikuttaa myös kisko-pyöräkontaktit. Kun rautakiskoja on pari, "samaa puuta", niin niiden kontakti riittänee Mä-systeemissä. 2-k systeemissä on vain yksi kisko hoitamassa yhtä "napaa". Siksi ehkä Uh, sähköjohtokyvyn ja metallivärinsä takia?. Nämä kaipailevat putsausta silloin, tällöin, kuten yleensä 2-k-kiskot, on myös havaittu Mä-C-kiskojenkin putsaustarve.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot
Kaksikiskojärjestelmässä yleisin kiskomateriaali on uushopea — ilmeisesti hyvän sähkönjohtamiskyvyn ja kohtuullisen vähäisen puhdistustarpeensa vuoksi. Kaksikiskojärjestelmässä käytetään myös kiskomateriaalina terästä (muistaakseni myös jopa ruostumatonta terästä) — erityisesti fine scale -mittakaavoissa. Myös fosforipronssista valmistettua kiskoprofiilia on olemassa hyvän sähkönjohtokyvyn ja värinsä vuoksi.ealab kirjoitti:Kiskomateriaaliasiaan voi vaikuttaa myös kisko-pyöräkontaktit. Kun rautakiskoja on pari, "samaa puuta", niin niiden kontakti riittänee Mä-systeemissä. 2-k systeemissä on vain yksi kisko hoitamassa yhtä "napaa". Siksi ehkä Uh, sähköjohtokyvyn ja metallivärinsä takia?. Nämä kaipailevat putsausta silloin, tällöin, kuten yleensä 2-k--kiskot, on myös havaittu Mä-C-kiskojenkin putsaustarve.
Laadukkaimpien pyöräkertojen (erityisesti vetureiden) pyöränrenkaat valmistetaan uushopeasta tai teräksestä. Massavalmistajien pyöränrenkaat ovat yleensä niklattua messinkiä. Uushopea on tunnetusti kallis materiaali. Messingistä valmistettuja pyöriä ei pitäisi käyttää virroittavina pyörinä — ne likaantuvat äärimmäisen nopeasti.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot
Kuvassa Trixin vaihde altapäin jossa näkyy Märklin keskinastoituksen paikka.PeS kirjoitti:En tunne Märklinin osalta asiaa, koska en ole C-vaihteita koskaan mittaillut. Tämä on kuitenkin helppo todentaa ja tehdä vertailu Trixin vaihteiden mitoitukseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ylläpito
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot
Jos Trixin penkan alla on asennuskolot Märklinin keskinastoitusta varten, niin se tietty osoittaa sen, että samaa penkkaa käytetään kummankin brändin tuotteissa. Se ei kuitenkaan osoita sitä, että vaihteiden mitoitus olisi sama. Sehän jo tiedetään, että Trixin ja Märklinin vaihteissa on erilaiset kiskoprofiilit.
Toiminnan ja yhteensopivuuden kannalla olennaista on se, miten vaihde on mitoitettu. Trixin vaihde mitä ilmeisimmin vastaa NEM-normin mittoja, jotka näkyvät oheisessa taulukossa. Asian ydin tässä keskustelussa on kuitenkin se, poikkeako Märkilin mitoitus taulukon mitoista vai ei. Se selviää vain mittaamalla.
[Toimimaton taulukkolinkki poistettu]
Toiminnan ja yhteensopivuuden kannalla olennaista on se, miten vaihde on mitoitettu. Trixin vaihde mitä ilmeisimmin vastaa NEM-normin mittoja, jotka näkyvät oheisessa taulukossa. Asian ydin tässä keskustelussa on kuitenkin se, poikkeako Märkilin mitoitus taulukon mitoista vai ei. Se selviää vain mittaamalla.
[Toimimaton taulukkolinkki poistettu]
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki kadonneeseen taulukkoon poistettu.
Syy: Linkki kadonneeseen taulukkoon poistettu.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot
Tuo Märklinin C-kisko ei ole oikeastaan NEM 340 eikä täysin Nem 310 kiskoakaan.
Laipan maksimisyvyys (H mitta) Märlinin C kiskossa on 1.2mm (vastaa Nem 310 mitoitusta) ja "F mitta" 1.5mm (Nem 310 1.3mm ja Nem 340 1.7mm).
Onko tässä sitten hivuttauduttu pikku hiljaa lähemmäksi NEM 310 mitoitusta koska jos kiskoprofiili olisi 2.3mm pitäisi teoriassa laipalla olla enemmän tilaa kuin 1.2mm?
Risteyskohdassa oleva ohjainkisko on penkassa yhtä valua penkan kera jotenka se on varmaan sama niin Trixillä kuin Märklinillä (muutehan ei voisi samaa penkkaa käyttääkkään).
Viime vuosituhannen (Märklinin) vanhempi kalusto, tuppaa pyörä vähän nousemaan C-kiskon vaihteen (risteyksen) kohdalla...
Laipan maksimisyvyys (H mitta) Märlinin C kiskossa on 1.2mm (vastaa Nem 310 mitoitusta) ja "F mitta" 1.5mm (Nem 310 1.3mm ja Nem 340 1.7mm).
Onko tässä sitten hivuttauduttu pikku hiljaa lähemmäksi NEM 310 mitoitusta koska jos kiskoprofiili olisi 2.3mm pitäisi teoriassa laipalla olla enemmän tilaa kuin 1.2mm?
Risteyskohdassa oleva ohjainkisko on penkassa yhtä valua penkan kera jotenka se on varmaan sama niin Trixillä kuin Märklinillä (muutehan ei voisi samaa penkkaa käyttääkkään).
Viime vuosituhannen (Märklinin) vanhempi kalusto, tuppaa pyörä vähän nousemaan C-kiskon vaihteen (risteyksen) kohdalla...
Ylläpito