Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Suojastuksessa ei ole "järkeä" ilman suurinpiirtein tapahtuvaa ns. oikeata toimintaa. Se on opastimen jälkeinen suojastusosuus ( jatkuu seuraavalle suoj. pääopastimelle) on vapaa, ei junaa. Ja punaisen opastimen jälkeiselle osuudelle ei saisi ajosähköä. Näin SEIS, punainen- opaste toimisi kutakuinkin, kuten pitäisikin. Sama periaate koskisi tulo-pääopastimia. "Värejä", AJA- opastetta ei saisi, ei myös ajosähköä, jos vaihteet eivät olisi oikein ko. kulkutielle, tai sillä olisi juna. Tämä ajosähkö pitäisi puuttuman ennen opastinta olevalta osuudelta. Vaikka suurin piirtein veturin mittaiselta. Vain jotta SEIS- opasteen ohitus ei onnistuisi! Ja tässä vielä yksityiskohtina: vaihde suorille, = AJA, vihreä. Vaihde "käyrille"= AJA, vihreä - keltainen, (oikeasti, yleensä sn 35, suurin nopeus 35km/h) hitaammin. Näissä olisi oivallinen mahdollisuus vaikka rele- tai digilogiikan suunnitteluun. Vaatisi vielä raiteisiin jonkinlaisen toteamisen junan olosta ja vaihteisiin asennonvalvontakoskettimet. Näitä onkin vaihdemoottoreissa. Tämmöttis ny.
Ps. Ei olisi hassumpi ajatus tulla enemmän sinuiksi sähkötekniikan ja elektroniikan kanssa. Olisi osa harrastusta.
Ps. Ei olisi hassumpi ajatus tulla enemmän sinuiksi sähkötekniikan ja elektroniikan kanssa. Olisi osa harrastusta.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
21.-24.7.2008 No niin, puoli kesäähän tuossa taas ehti vierähtää, mutta nyt otin taas moduuliprojektin työn alle. Markantalosta kävin ostamassa sokeripaloja ja kaapelia lisää, mutta unohdin hankkia lisää banaaniliittimiä. No, ehtiihän noita juotoshommia tekemään myöhemminkin.
Ensimmäiseen - suoraan - moduuliin kiinnitin penkan ja poikittaistuen nyt lopullisesti. Päätyihin tuin penkan kulmaraudoilla, mutta poikittaistukeen tein kiinnityksen paineilmanaulaimella.
Koska puutavarat oli jo valmiiksi sahattu toista moduulia varten, aloitin kolmioraidemoduulin rakentamisen. Penkkaa varten käyttämäni filmivaneri loppui kuitenkin kesken, joten en pystynyt sahaamaan kaarteita ja näyttäisi siltä, että kiskotuksen alle tuleva Fallerin korkkipenkkakin loppuu kesken.
Mutta itse olen tähänastisiin saavutuksiin tyytyväinen. Jalkaongelma pitäisi vielä ratkaista.
Ja kuvat, olkaa hyvät:
---
Kolmioraidemoduuli.
Penkkaa puuttuu vielä.
Tähänastiset moduulini peräkkäin.
Sauma.
Ylhäältä.
Ensimmäiseen - suoraan - moduuliin kiinnitin penkan ja poikittaistuen nyt lopullisesti. Päätyihin tuin penkan kulmaraudoilla, mutta poikittaistukeen tein kiinnityksen paineilmanaulaimella.
Koska puutavarat oli jo valmiiksi sahattu toista moduulia varten, aloitin kolmioraidemoduulin rakentamisen. Penkkaa varten käyttämäni filmivaneri loppui kuitenkin kesken, joten en pystynyt sahaamaan kaarteita ja näyttäisi siltä, että kiskotuksen alle tuleva Fallerin korkkipenkkakin loppuu kesken.
Mutta itse olen tähänastisiin saavutuksiin tyytyväinen. Jalkaongelma pitäisi vielä ratkaista.
Ja kuvat, olkaa hyvät:
---
Kolmioraidemoduuli.
Penkkaa puuttuu vielä.
Tähänastiset moduulini peräkkäin.
Sauma.
Ylhäältä.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.mudhoney kirjoitti:21.-24.7.2008 No niin, puoli kesäähän tuossa taas ehti vierähtää, ...
Kolmioraidemoduuli.
Täällä tavalla juna voisi aja normaalisti pistesta A B:hen, takaperin B:sta C:hen, normaalisti C:sta A:han, takaperin A:sta B:hen, jne...
Sulla on aika massiivinen projekti menossa. Toivottavasti olet mietinyt myös kuljetusasiat.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Kyllä noiden kahden pitäisi vielä mahtua henkilöauton takapenkille, mutta jos moduuleita alkaa syntyä lisää, tulee pakulle tai ainakin katetulle perävaunulle tarvetta.kreikkalainen kirjoitti: Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.
Täällä tavalla juna voisi aja normaalisti pistesta A B:hen, takaperin B:sta C:hen, normaalisti C:sta A:han, takaperin A:sta B:hen, jne...
Sulla on aika massiivinen projekti menossa. Toivottavasti olet mietinyt myös kuljetusasiat.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?mudhoney kirjoitti:Kyllä noiden kahden pitäisi vielä mahtua henkilöauton takapenkille, mutta jos moduuleita alkaa syntyä lisää, tulee pakulle tai ainakin katetulle perävaunulle tarvetta.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Toiveissahan on saada moduulit läpiajettavaan kuntoon ja käyttökorkeudelle niin, että en voisi Turkuun tuoda PR-päiville. On kuitenkin täysi kysymysmerkki kuinka saan moduulit sinne, Kuopiosta Turkuun kuitenkin on erinäisiä kilometrejä ja autoa en omista.kreikkalainen kirjoitti: Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Se on ymmertättävä, mitä koskee Pienoisrautatiepäivät2008.mudhoney kirjoitti:Toiveissahan on saada moduulit läpiajettavaan kuntoon ja käyttökorkeudelle niin, että en voisi Turkuun tuoda PR-päiville. On kuitenkin täysi kysymysmerkki kuinka saan moduulit sinne, Kuopiosta Turkuun kuitenkin on erinäisiä kilometrejä ja autoa en omista.kreikkalainen kirjoitti: Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?
Mutta toivottavasti ratkaistu kuljetusongelma ensi kevät, kun ModelExpo2009 pääkaupungissa lähestyy ja tässä tapauksessa voisin auta, jos tulet bussilla tai junalla Kuopiosta.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Hei Märklinistit,
Valitettavasti putkiremonti kotona jatkuu toistaiseksi, siksi en ole osallistunnut keskustelupalstassa enkä ollut missä näyttelyssä mukana.
Kun inventaario omassa kellarissa on tehty, sieltä löytyy muutamia AC-moduulia (FREMO F96-päätyprofiililla), AC-kalustoa (VR+muut) sekä ajolaitteita (anal.+dig.)...
Koska omat aikaresurssit on rajalliset, haluaisin vain tiedä, mikä on nykyinen AC-moduulitilanne, että pysty suunnittelemaan tulevat projektit tehokasti.
Osallistuuko joku märklinisti omilla AC-moduuleilla seuraavissa lokakuun Pienoisrautatiepäivissä?
Valitettavasti putkiremonti kotona jatkuu toistaiseksi, siksi en ole osallistunnut keskustelupalstassa enkä ollut missä näyttelyssä mukana.
Kun inventaario omassa kellarissa on tehty, sieltä löytyy muutamia AC-moduulia (FREMO F96-päätyprofiililla), AC-kalustoa (VR+muut) sekä ajolaitteita (anal.+dig.)...
Koska omat aikaresurssit on rajalliset, haluaisin vain tiedä, mikä on nykyinen AC-moduulitilanne, että pysty suunnittelemaan tulevat projektit tehokasti.
Osallistuuko joku märklinisti omilla AC-moduuleilla seuraavissa lokakuun Pienoisrautatiepäivissä?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
No niin, kaivetaanpas taas osat kaapista ja aletaan aktivoida harrastusta. Kaksi moduulia odottaa edelleen kiskotusta, mutta ennen niitä ajattelin rakentaa sivuradan pääteaseman, jotta on edes hiukkasen liikennöitävää. Varoitteluista huolimatta aion väsätä sen Märklinin M-kiskoista ja Pkh:n mainion ketjun (viewtopic.php?f=17&t=286&start=30&sid=b ... 31ae4ed51f) innoittamana aion maastouttaa peltikiskon mahdollisimman hyvin.
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu toimivaksi.
Syy: Linkki korjattu toimivaksi.
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Nykyään 2-kiskolla tuo on mahdollista kanssa,boostereissa on tuohon käyttöön soveltuva ominaisuus.kreikkalainen kirjoitti: Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
No niin. En tiedä poljenko vain paikallani, mutta uusia vermeitä ostamalla ainakin innostus projektia kohtaan nousee. Eli tein radikaalin päätöksen ja päätin saneerata vanhan M-kiskotuksen totaalisesti pois ja ostin tilalle jo ratapihan verran C-kiskoa. Samalla piti ottaa viime kesänä hankkimani Central Station hyötykäyttöön, joten ensimmäisen digiveturin ostaminen tuli ajankohtaiseksi.
Lisää C-kiskoa on kuitenkin hankittava että saan kasaan pääteaseman tarpeellisen raiteiston. Pistoraiteella nököttää tällä hetkellä vi(r)rattomaksi jäänyt Dr12 joka ei sellaisenaan sovellu digitaalikäyttöön, analogikone kun on. Dekooderin hankintaan.
Lisää C-kiskoa on kuitenkin hankittava että saan kasaan pääteaseman tarpeellisen raiteiston. Pistoraiteella nököttää tällä hetkellä vi(r)rattomaksi jäänyt Dr12 joka ei sellaisenaan sovellu digitaalikäyttöön, analogikone kun on. Dekooderin hankintaan.
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Jos veturi on vanha,tarvii myös muutakin moderointia kun pelkkä dekooderi.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Rocon kolmikiskoalusta tuossa.jartsa kirjoitti:Jos veturi on vanha,tarvii myös muutakin moderointia kun pelkkä dekooderi.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Roco:n AC-kapistuksissakin taitaa olla eristetyt pyörät. Laipat vaan vähän isommat, kuin DC-versioissa. Saanee tehtyä 2-kiskoversionkin, kun erottaa toisistaan kummankin puolen pyörävirroitukset.....
-
- Konduktööri
- Viestit: 62
- Liittynyt: 23.09.2007 22:15
Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.
Ainakaan Rocon Sr2 AC versiossa ei ole eristettyjä pyöriä, sano.