Kuten nimimerkkikin paljastaa, olen mukan Piraken toiminnassa ja monet ovat varmasti nähneet kerhoratamme liikuteltavan osan pienoisrautatiepäivillä. Kyseessähän on huonosti maisemoitu "ratapihadioraama" l. paljon kiskoa levyn päällä vaihtotöitä varten.
Ongelmana näyttelyissä on lähinnä se että 1. Radalla on liikaa sekalaista kalustoa, joten vaihtotyöt eivät oikein onnistu => liikennöinti edestakaisin ajoa 2. Miehityksen tippuessa yhteen (muut asioilla) kohdassa 1. mainittu edestakaisin ajo on tylsää ja virheherkkääkin jos samalla täytyy vastailla yleisön kysymyksiin, kuitenkin käytäntö on osoittanut että liikkeen pitää olla jatkuvaa jotta yleisön pienimmät olisivat tyyytyväisiä.
Tämä on johtanut ajatukseen, että rataan tulisi rakentaa ympyräajon mahdollistava kevyt "takaosa". Ja tämä on kohta missä Fremo-moduliit astuvat kuvaan, takaosahan voisi koostua parista Fremo-moduulista ja parista sovituspalasta. Fremo -moduuleja voisi sitten joskus hyödyntää muussakin yhteydessä (kerhon rataa tuskin kannattaa hinata Fremo korkeuteen, kyseessä kun on n. 40 cm nosto).
Täsyin puhtaista FREMO moduuleista ei nyt ole kyse, koska olen ajatellut seuraavia perusehtoja:
Koodi: Valitse kaikki
- Kisko Pikon code 100 "A-Gleissia"
- Moduulipituus 470 mm monikerta (Pikon 231+239mm ruudukko)
- DCC+DC, loconet