PeS kirjoitti:Siirissä on toinenkin värikuva Vr11:stä - sivummalta. Sen perusteella taas näyttäisi, että vastapainot ja mahdollisesti fillaritkin olisivat veturinvihreät (eivätkä kytkintankojen kevennysurat olisi punaiset). --
PeS kirjoitti:Siirissä on toinenkin värikuva Vr11:stä - sivummalta. Sen perusteella taas näyttäisi, että vastapainot ja mahdollisesti fillaritkin olisivat veturinvihreät (eivätkä kytkintankojen kevennysurat olisi punaiset). --
Tilasin kummatkin kuvat itselleni täysresoluutiokuvina — ovat muuten törkeän hienoja kuvia. Toisessa kuvassa on veturi 1805, jonka fillarit ja koko aluskehys on tummanharmaa, kytkintankojen kevennysurat ovat punaiset. Toisessa kuvassa on veturi 1809, jonka aluskehys, fillarit ja kytkintangon kevennysura ovat kaikki veturinvihreät.
Okei! Eli molemmat tavat ovat oikein ja asia riippuu yksilöstä. Mutta onko Toijalan museon 1805 väritys sitten oikein? Enpä ole käynyt ja vorgin kuvista ei voi sanoa niistäkään mitään varmaa.
KLu kirjoitti:Okei! Eli molemmat tavat ovat oikein ja asia riippuu yksilöstä. Mutta onko Toijalan museon 1805 väritys sitten oikein? Enpä ole käynyt ja vorgin kuvista ei voi sanoa niistäkään mitään varmaa.
Toijalan Vr11:n 1805 alusta ja fillarit ovat veturinvihreät. Väritys ei vastaa Siiristä löytyvää 1805:n alkuperäistä kuvaa, mutta vastaa 1809:n kuvaa. Toijalan veturin keltainen nokkakuviointi ei sivujen osalta vastaa alkuperäistä.
Aion rakentaa polystyreenilevystä uuden korin Vr11-veturiini. Minulla on skannattuna Vr11-piirustukset. Jos sitä tällä kertaa saisi tehtyä piirustusten mukaisen mallin. Vanhaa BR106:n alustaa voisi mahdollisesti pidentää päistä sen verran, että Vr11:n korin saisi tehtyä pidemmäksi kuin tässä vanhassa versiossani.
Viimeksi muokannut Jimi, 19.12.2017 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rohkenen julkaista Vr11:n mittapiirroksen. Kuvan lähde: Suomen veturit ja Moottorivaunut II. Väritetty tietokoneella.
Tästä kuvasta selviää nuo oikean veturin alustan mitat, joiden pohjalta voi laatia H0-skaalaan sopivat käyntisillat ym. Luulenpa, että lyhyen Pikon BR 106-alustan vuoksi joutuu hieman soveltamaan mitoitusta. Aikaisemmin esittelemäni keino pidentää runkoa päistä voi riittää. Tuskin koria joutuu hirveästi lyhentämään siinä tapauksessa. Katsotaan mitä tuleman pitää, kun kerkiän mittailla ja laskea vähän. Vanha kori on tehty BR 106:n rungon mukaan ja on liian lyhyt ja kapea. Vuosien myötä sitä on tullut hieman kriittisemmäksi... Kori on tehty aikoinaan teininä ohuesta muovista ja on käyrä sekä lommoinen. Jahka saan muita projekteja tehtyä valmiimmaksi, syvennyn tähän Vr11-projektiin paremmin. Kiinnostaisi ehkä pysyä tuossa kelta-vihreässä värityksessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Päivitetäänpä tätä projektia taas pitkästä aikaa. Uusi kori on tekeillä polystyreenilevystä. Rakentaminen on edennyt vähitellen, ja nyt on kori sekä käyntisilta jokseenkin kasattuna. Pääkoneen pakoputken suojus puuttuu vielä, kuten myös sen edessä oleva soittokello ja puskinpalkkiin pitää askarrella puskimet. Valoumpioiden kuupat on tehty erään muovirakennussarjan valurangan pätkistä. Käyntisilta ja kori on pidemmät kuin edellisessä rakentamassani versiossa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jimi, 19.12.2017 22:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pohjamaalia ja korin sovittelua. Pintaväriksi tulee dieselin punainen ja kermanvaalea väri. Yksityiskohtia ei tässä vaiheessa vielä juurikaan ole, mutta niitä on tarkoitus lisätä myöhemmin, kuten soittokello, otetangot ja kaiteet. Jäähdyttäjän ritiläksi tulee verkko, jonka taakse vielä maalattu styreenilevy keulan V-kuviolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jimi, 19.12.2017 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Idea vapaasti käytettäväksi: jotkut luukut, kuten tämän veturin ohjaamon sivuluukut yms. , voisi tehdä ohuemmasta muovilevystä. Ellei tällaista satu olemaan käsillä, sitä voi leikata esim. margariinipaketin kannesta tai vastaavasta pakkauksesta. Ikkunamateriaalia olen tallettanut miesten kauluspaitojen mukana tulevasta pakkauksen kauluksen tuesta, joka on usein läpinäkyvää; samoin näistä saa nuppineuloja pätkittäväksi eri hankkeisiin. Läpinäkyvää muovia on myös mm. elintarvike- ja lelupakkauksissa.
Jäämme odottamaan punakeltaista veturiasi. Innostusta hankkeeseen!
Asiaa sivuten oli Yle elävässä arkistossa sen verta hyviä rautatieaiheisia videoita että täytyi ladata ne koneelle talteen.
Harmi vain että tuon pikkuvempun video oli mykkäfilmi...